Vedtak til lov om endringer i barnehageloven (selvstendig rettssubjekt, forbud mot annen virksomhet, meldeplikt m.m.)
Dette dokument
- Lovvedtak 77 (2021–2022)
- Kildedok: Innst. 403 L (2021–2022), jf. Prop. 82 L (2021–2022)
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
vedtak til lov
om endringer i barnehageloven (selvstendig rettssubjekt, forbud mot annen virksomhet, meldeplikt m.m.)
I
I lov 17. juni 2005 nr. 64 om barnehager gjøres følgende endringer:
Barnehageeieren har ansvaret for at barnehagen drives i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.
Hver private barnehage skal være et selvstendig rettssubjekt.
Kommunale og private barnehager skal være registrert med eget organisasjonsnummer i Enhetsregisteret.
Første ledd gjelder ikke for barnehageeiere som alene, sammen med nærstående eller selskap i samme konsern eier
-
a. ordinære barnehager med til sammen færre enn tretti barn,
-
b. familiebarnehager med til sammen færre enn ti barn, eller
-
c. én åpen barnehage.
Kommunale og private barnehagers lokaler og utearealer skal ligge samlet, med mindre særlige hensyn tilsier at de er på ulike steder.
Første ledd gjelder ikke for familiebarnehager og barnehageeiere som alene, sammen med nærstående eller selskap i samme konsern eier ordinære barnehager med til sammen færre enn tretti barn eller én åpen barnehage.
Statsforvalteren er klageinstans for vedtak fattet av kommunen eller fylkeskommunen etter §§ 14 og 15, § 19 første ledd, §§ 24 til 26, §§ 35 til 38, § 53 og der det følger av forskrift gitt i medhold av denne loven.
Statsforvalteren skal veilede kommuner, fylkeskommuner og barnehager om denne loven med forskrifter, med unntak av bestemmelsene i kapittel V med forskrifter.
Departementet kan gi forskrift om regnskap, revisjon, rapportering og dokumentasjon.
Barnehagen skal ikke drive eller eie annen virksomhet i samme rettssubjekt som barnehagen.
Barnehagen kan likevel drive eller eie tilleggsvirksomhet som er nært knyttet til barnehagevirksomheten og utgjør en mindre del av den totale virksomheten. Departementet kan gi forskrift om hvilken tilleggsvirksomhet som er tillatt og krav til regnskap, revisjon, rapportering og dokumentasjon.
Første og andre ledd gjelder ikke for barnehageeiere som alene, sammen med nærstående eller selskap i samme konsern eier
-
a. ordinære barnehager med til sammen færre enn tretti barn
-
b. familiebarnehager med til sammen færre enn ti barn, eller
-
c. én åpen barnehage.
Barnehagen skal ikke ta opp lån på andre måter enn i finansforetak. Med finansforetak menes foretak etter finansforetaksloven § 1-3.
Første ledd første punktum gjelder ikke kortsiktig gjeld i forbindelse med den daglige driften.
Private barnehager skal melde fra til kommunen og Utdanningsdirektoratet ved nedleggelse, eierskifte og andre organisatoriske endringer. Departementet kan gi forskrift om hva som skal regnes som organisatoriske endringer, og om hvordan meldeplikten skal gjennomføres.
Statsforvalteren fører tilsyn med lovligheten av kommunens og fylkeskommunens oppfyllelse av pliktene de har etter §§ 10, 11 og 53 og kapittel IV, VI og VII med forskrifter, og plikten til å ha internkontroll etter kommuneloven § 25-1. Reglene i kommuneloven kapittel 30 gjelder for tilsynsvirksomheten.
Utdanningsdirektoratet fører tilsyn med at de private barnehagene drives i samsvar med bestemmelsene i kapittel V med forskrifter og § 9 om internkontroll for å sikre at kravene i kapittel V med forskrifter følges.
Utdanningsdirektoratet kan fatte vedtak om at tilskudd til barnehagen skal holdes tilbake dersom barnehagen har brutt bestemmelser i kapittel V med forskrifter eller § 9 om internkontroll for å sikre at kravene i kapittel V med forskrifter følges.
II
Loven gjelder fra den tiden Kongen bestemmer. De ulike bestemmelsene kan settes i kraft til forskjellig tid.
Masud Gharahkhani |
president |