vedtak til lov
om lønnsstøtte (økonomiske
tiltak i møte med pandemien)
§ 1 Lovens formål
Formålet med loven
er å etablere en tidsavgrenset, kortvarig støtteordning som bidrar
til at foretak unngår å permittere eller si opp ansatte på grunn
av omsetningsfall som følge av bestemte nasjonale smitteverntiltak
innført i desember 2021 i møte med koronapandemien.
§ 2 Virkeområde i tid
Støtteordningen
gjelder for kalendermånedene desember 2021, januar 2022 og februar
2022. Arbeidsgiver kan søke om støtte til dekning av lønnskostnader
for den enkelte ansatte, for hver av månedene. Det må søkes særskilt
for hver av støttemånedene.
§ 3 Svalbard
Departementet kan
gi forskrift om lovens anvendelse for Svalbard og fastsette særlige
regler under hensyn til de stedlige forholdene.
§ 4 Arbeidsgivere som kan søke om støtte
(1) Støtteordningen
gjelder for enkeltpersonforetak og selskap.
(2) Støtteordningen
gjelder ikke for institusjon eller organisasjon som er omfattet
av skatteloven § 2-32.
§ 5 Krav til foretaket
(1) Foretaket må
ha et omsetningsfall på minimum 20 prosent i støttemånedene desember
2021, januar 2022 og februar 2022, sammenliknet med tilsvarende måned
to år tidligere, eller sammenliknet med gjennomsnittlig månedlig
omsetning for oktober og november 2021. Foretaket velger selv hvilken
referanseperiode som brukes for å beregne omsetningsfallet.
(2) Foretaket må
kunne sannsynliggjøre at omsetningsfallet for en vesentlig del skyldes
nasjonale begrensninger på sitt forretningsområde, jf. covid-19-forskriften
§ 13 a og § 14 annet ledd bokstav b og c og tredje ledd, samt § 14
d og § 15. Manglende tilgang på arbeidskraft som følge av innreiserestriksjoner,
regnes ikke som en konsekvens av de nevnte begrensningene.
(3) Foretaket må
ha minst én ansatt, og minst én ansatt må ha fått utbetalt lønn
i hver av månedene september, oktober og november 2021. Lønnen trenger ikke
ha blitt utbetalt til samme ansatt. Lønnen må være rapportert i
a-meldingen.
(4) Foretaket kan
ikke ha iverksatt helt eller delvis permittering av ansatte fra
og med 1. desember 2021 til og med utgangen av perioden det søkes
støtte for. Foretaket kan likevel ha hentet alle ansatte som ble
permittert etter 30. november 2021, tilbake i arbeid senest 23. desember
2021. Det gis ikke støtte for den tiden ansatte var permittert utover
lønnspliktperioden.
(5) Foretaket må
utøve lovlig aktivitet.
(6) Foretaket må
ikke være under konkursbehandling, besluttet avviklet eller besluttet
tvangsoppløst etter reglene i kapittel 16 i aksjeloven eller allmennaksjeloven.
(7) Foretaket må
være skattepliktig til Norge, jf. skatteloven § 2-2 første ledd,
eller deltakerne i foretaket må være skattepliktige til Norge for
selskapets inntekter, jf. skatteloven § 2-2 tredje ledd. Ordningen
omfatter også tilfeller der foretaket eller foretakets eier skattlegges
i Norge for virksomhet her etter skatteloven § 2-3 første ledd bokstav
b.
(8) Departementet
kan gi forskrift til utfylling av denne paragrafen og fastsette
nærmere vilkår for å få støtte. Departementet kan også gi nærmere
bestemmelser om beregning av omsetningsfall og om støtte til konsern.
§ 6 Krav til arbeidsforholdet
(1) Ordningen gjelder
for fast ansatte som i hele støttemåneden er ansatt i heltids- eller
deltidsstilling eller midlertidig ansatt på tidsavgrensede kontrakter
med avtalt omfang på arbeidet. Ordningen gjelder også for lærlinger.
Den ansatte må være registrert med en stillingsprosent med virkning
fra senest 30. november 2021 for støtte i desember, eller 31. desember
2021 for støtte i januar og februar. Den ansatte må være registrert med
samme stillingsprosent gjennom hele støtteperioden. Stillingsprosenten
må være høyere enn null.
(2) Arbeidsforholdet
må ha startdato senest 30. november 2021 for støtte i desember,
eller 31. desember 2021 for støtte i januar og februar 2022.
(3) Støtte gis ikke
for ansatte som var helt permittert per 30. november 2021.
(4) For ansatte
som var delvis permittert per 30. november 2021, kan foretaket få
lønnsstøtte for den arbeidstiden som det betales lønn for, herunder
lønn i arbeidsgivers lønnspliktperiode, forutsatt av at permitteringsgraden
ikke endres etter 30. november 2021.
(5) For ansatte
som ble permittert etter 30. november 2021 og tatt tilbake i arbeid
senest 23. desember 2021, kan foretaket få lønnsstøtte for den arbeidstiden som
det betales lønn for, herunder lønn i arbeidsgivers lønnspliktperiode.
(6) Det gis ikke
støtte for ansatte som i støttemåneden er i oppsigelsestid.
(7) Departementet
kan gi forskrift til utfylling av denne paragrafen. Departementet
kan også gi bestemmelser om krav til ansattes aktivitet i støttemåneden.
§ 7 Beregning av støtte
(1) Støtte beregnes
på følgende måte:
-
a. Maksimal støtte
er begrenset oppad til 40 000 kroner per ansatt per støttemåned.
For lærlinger er maksimal støtte begrenset oppad til 15 000 kroner per
ansatt per støttemåned. Ved lavere omsetningsfall enn 100 prosent
avkortes det maksimale støttebeløpet lineært til 4 000 kroner ved
20 prosent omsetningsfall. Lavere omsetningsfall enn 20 prosent
gir ikke rett til støtte.
-
b. Beløpet etter
bokstav a skal avkortes med en beregnet stillingsprosent. Stillingsprosenten
beregnes ved å dividere opptjent bruttolønn, eksklusiv arbeidsgiveravgift,
på produktet av den ansattes timelønn og antallet timer per måned
i en fulltidsstilling. Stillingsprosenten kan ikke overstige 100 prosent.
-
c. Maksimal støtte
beregnet etter dette ledd begrenses per ansatt til 80 prosent av
summen av opptjent bruttolønn i støttemåneden tillagt arbeidsgiveravgift,
fratrukket estimert opptjent bruttolønn som skal dekkes av refusjoner
eller tilskudd fra NAV tillagt arbeidsgiveravgift.
(2) Samlet
støtte til foretaket beregnet etter første ledd begrenses etter
følgende regler i den rekkefølgen som fremgår av dette ledd:
-
a. Dersom foretakets
grunnlag for arbeidsgiveravgift, jf. folketrygdloven § 23-2, tillagt
arbeidsgiveravgift for støttemåneden har falt fra referanseperioden, avkortes
den totale støtten etter bestemmelser fastsatt av departementet
i forskrift.
-
b. Samlet støtte
til foretaket er begrenset oppad til 47 millioner kroner per støttemåned
for desember 2021 og januar 2022. For februar 2022 er samlet støtte
til foretaket begrenset oppad til 40 millioner kroner. For konsern
gjelder grensene i første og annet punktum for den samlede støtten
til konsernet.
-
c. Støtten kan
ikke overstige omsetningsfallet i kroner.
-
d. Foretakets samlede
støtte fra offentlige ordninger til lønnskostnader kan ikke overstige
foretakets samlede brutto skattepliktige lønnsytelser tillagt arbeidsgiveravgift,
for støttemåneden. Overskytende beløp vil komme til fratrekk etter
bestemmelser fastsatt av departementet i forskrift.
(3) Departementet
kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om beregning av støtte og
om hva som anses som opptjent bruttolønn.
§ 8 Generelle forvaltningsregler
(1) Skatteforvaltningsloven
gjelder så langt den passer for behandling av saker etter denne
loven, med de særlige saksbehandlingsreglene som følger av loven
her. Forvaltningsloven gjelder ikke for behandling av saker etter
denne loven, med unntak av forvaltningsloven kapittel VII om forskrifter.
(2) Departementet
kan gi forskrift om forvaltningsregler som skal gjelde for behandling
av saker etter denne loven, herunder utfylle og fravike reglene
i skatteforvaltningsloven.
§ 9 Tilskuddsmyndighet og klageinstans
Skatteetaten er
tilskuddsmyndighet etter loven. Skattekontoret treffer vedtak i
første instans. Skattedirektoratet er klageinstans.
§ 10 Innhenting av opplysninger
(1) Tilskuddsmyndigheten
kan uten hinder av taushetsplikt innhente opplysninger ved å pålegge
offentlige myndigheter og private rettssubjekter å gi opplysninger
som kan ha betydning for støtte etter denne loven og kontrollen
av denne. Første punktum gjelder også personopplysninger.
(2) Departementet
kan gi forskrift om innhenting av opplysninger etter første ledd,
herunder om hvem tilskuddsmyndigheten kan innhente opplysninger
fra, og hvilke opplysninger som kan innhentes.
§ 11 Offentliggjøring av opplysninger
(1) Tilskuddsmyndigheten
kan uten hinder av taushetsplikt gjøre opplysninger om støtte, herunder
beregningsgrunnlag og størrelsen på støtten, allment tilgjengelig
på internett. Opplysningene skal gis i søkbar form slik tilskuddsmyndigheten
bestemmer. Offentleglova får ikke anvendelse ved krav om innsyn
i slike opplysninger.
(2) Departementet
kan i forskrift gi nærmere regler om offentliggjøring av opplysninger,
herunder hvilke opplysninger som skal gjøres offentlig tilgjengelig.
§ 12 Søknad om støtte
(1) Støtte etter
denne loven gis etter søknad.
(2) Departementet
kan gi forskrift om krav til søknaden, herunder om hvordan opplysninger
skal gis, nærmere vilkår for leveringsmåte og format, hvilke opplysninger
søknaden skal inneholde, frister og krav om bekreftelse eller kontroll
fra revisor eller autorisert regnskapsfører.
§ 13 Opplysningsplikt for søkeren
(1) Den som søker
om støtte etter denne loven, skal gi riktige og fullstendige opplysninger.
Søkeren skal opptre aktsomt og lojalt, og skal varsle tilskuddsmyndigheten
om eventuelle feil. Søkeren er forpliktet til straks å varsle om
endringer som kan ha betydning for støtten, herunder endringer i
opplysninger som er gitt i søknaden.
(2) Departementet
kan gi forskrift om bekreftelse og dokumentasjon av opplysninger
fra søkeren, om opplysningsplikt for den som har mottatt støtte
og om kontroll. Bestemmelsen i § 10 annet ledd gjelder tilsvarende.
§ 14 Vedtak om støtte
Tilskuddsmyndigheten
treffer vedtak om fastsetting av støtte etter denne loven. Tilskuddsmyndigheten kan
sammenstille nødvendige opplysninger og treffe vedtak som utelukkende
er basert på automatisert behandling av personopplysninger.
§ 15 Administrative sanksjoner
(1) Administrativ
sanksjon ilegges tilskuddsmottaker som forsettlig eller grovt uaktsomt
gir tilskuddsmyndigheten uriktig eller ufullstendig opplysning,
eller unnlater å gi pliktig opplysning, når vedkommende forstår
eller bør forstå at det kan føre til uberettigede økonomiske fordeler.
(2) Fristen for
å ilegge administrativ sanksjon er fem år etter utløpet av den perioden
vedtaket om støtte gjelder.
(3) Administrativ
sanksjon beregnes med 30 eller 60 prosent av støtten som støttemottakeren
uberettiget har mottatt.
(4) Skatteforvaltningsloven
§§ 14-8 til 14-11 gjelder tilsvarende så langt det passer.
(5) Departementet
kan gi forskrift om administrative sanksjoner.
§ 16 Straff
Straffeloven §§ 378
til 380 om skattesvik gjelder tilsvarende for den som forsettlig
eller grovt uaktsomt gir tilskuddsmyndigheten uriktig eller ufullstendig
opplysning, eller unnlater å gi pliktig opplysning, når vedkommende
forstår eller bør forstå at det kan føre til uberettigede økonomiske
fordeler.
§ 17 Kravsmyndighet mv.
(1) Krav på tilbakebetaling
av uriktig utbetalt støtte og administrative sanksjoner betales
til og innkreves av Skatteetaten etter reglene i lov 17. juni 2005
nr. 67 om betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav (skattebetalingsloven)
så langt de passer, likevel slik at kapittel 10, 11 og 18 ikke gjelder.
(2) Departementet
kan i forskrift utfylle og fravike regler om betaling av støtte
etter denne loven, herunder om krav på tilbakebetaling og innkreving
av utbetalt støtte og administrative sanksjoner og om renter. Departementet
kan også gi forskrift om hvem som er kravsmyndighet.
§ 18 Forfall for utbetaling av støtte
Utbetaling av støtte
skal skje snarest og senest tre uker etter at det er fattet vedtak
om utbetaling av støtte.
§ 19 Tilbakebetaling av uriktig utbetalt
støtte
Dersom det er utbetalt
støtte i strid med bestemmelsene i denne loven, eller forskrift
gitt i medhold av denne loven, skal det uriktig utbetalte beløpet
tilbakebetales. Krav på tilbakebetaling av støtte er tvangsgrunnlag
for utlegg.
§ 20 Forfall for krav om tilbakebetaling
og administrativ sanksjon
(1) Krav på tilbakebetaling
etter § 19 forfaller til betaling tre uker etter at melding om vedtak
om tilbakebetaling er sendt til skyldner.
(2) Før utbetaling
av tilskudd skjer etter § 18, kan krav på tilbakebetaling likevel
motregnes i utbetalingsbeløpet, selv om tilbakebetalingskravet ikke
er forfalt etter første ledd.
(3) Administrative
sanksjoner ilagt etter § 15, forfaller til betaling tre uker etter
at fristen for å klage over vedtaket om fastsetting av kravet er
utløpt, eller ved klage, tre uker etter at klagen er avgjort. Dersom
det innvilges utsatt iverksetting av krav etter skatteforvaltningsloven
§ 14-10 annet ledd, forfaller kravet til betaling tre uker etter
utløpet av søksmålsfristen, eller ved søksmål, tre uker etter at
endelig rettsavgjørelse foreligger.
§ 21 Forsinkelsesrenter ved for sen
betaling
(1) For tilbakebetalingskrav
og administrative sanksjoner som ikke er betalt innen forfall etter
§ 20, betales forsinkelsesrente.
(2) Rentesatsen
tilsvarer den til enhver tid gjeldende rentesats fastsatt i forskrift
med hjemmel i lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket
betaling m.m. (forsinkelsesrenteloven) § 3 første ledd første punktum.
Rentene beregnes fra forfall etter § 20, og inntil betaling skjer.
Forsinkelsesrenteloven § 2 annet ledd gjelder tilsvarende.
§ 22 Rentegodtgjørelse ved forsinket
utbetaling av støtte
Utbetales støtte senere enn den
frist som er fastsatt i § 18, skal det ytes rentegodtgjørelse fra
forfallstidspunktet og frem til utbetalingen skjer. For øvrig gjelder § 21
annet ledd tilsvarende.
§ 23 Lovens ikrafttredelse, overgangsbestemmelser
(1) Loven trer
i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
(2) Departementet
kan gi forskrift om overgangsbestemmelser.