vedtak til lov
om endringer i verdipapirhandelloven
og regnskapsloven mv. (periodisk rapportering og direktivgjennomføring)
I
I lov 26. juni
1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse gjøres følgende endring:
§ 10-6 annet ledd første
punktum skal lyde:
Når verdipapirforetaket
får ansvar overfor kjøperen etter verdipapirhandelloven § 16-1, kan foretaket søke regress
hos dem som har fått utbetalt noe av kjøpesummen såfremt ansvaret
ikke skyldes forhold på foretakets side.
II
I lov 17. juli
1998 nr. 56 om årsregnskap m.v. gjøres følgende endringer:
Ny § 1-10 skal lyde:
§ 1-10 Vesentlig opplysning
En opplysning er vesentlig dersom
utelatelsen eller feil i slike opplysninger med rimelighet kan forventes
å påvirke beslutninger som brukere tar på grunnlag av foretakets
årsregnskap. Enkeltposters vesentlighet skal vurderes i sammenheng
med andre tilsvarende poster.
§ 3-2 femte ledd skal lyde:
Et morselskap kan
unnlate å utarbeide konsernregnskap hvis samtlige av selskapets
datterselskaper både hver for seg og samlet er av uvesentlig betydning,eller samtlige av foretakets datterforetak
kan utelates fra konsolidering etter § 3-8.
§ 3-3 b annet ledd nr.
8 skal lyde:
§ 3-3 b annet ledd ny nr.
9 skal lyde:
-
9. en beskrivelse av foretakets
retningslinjer for likestilling og mangfold med hensyn til for eksempel
alder, kjønn og utdannings- og yrkesbakgrunn for sammensetning av
styre, ledelses- og kontrollorganer og deres eventuelle underutvalg.
Mål for retningslinjene, hvordan de har blitt gjennomført og virkningen
av dem i rapporteringsperioden skal opplyses. Hvis foretaket ikke
har slike retningslinjer, skal dette begrunnes.
§ 3-3 c første til sjette
ledd skal lyde:
§ 3-3 c Redegjørelse om samfunnsansvar
Store foretak skal utarbeide en
redegjørelse om samfunnsansvar som minst omhandler miljø, sosiale
forhold, arbeidsmiljø, likestilling og ikke-diskriminering, overholdelse
av menneskerettigheter og bekjempelse av korrupsjon og bestikkelser.
Opplysningene skal gis i det omfang som er nødvendig for å forstå
foretakets utvikling, resultat, stilling og konsekvenser av foretakets
virksomhet.
Redegjørelsen skal minst inneholde:
-
a) en beskrivelse av foretakets
forretningsmodell,
-
b) en beskrivelse av foretakets
retningslinjer for håndtering av forhold som nevnt i første ledd
første punktum, herunder gjennomførte aktsomhetsvurderinger,
-
c) virkninger av retningslinjene,
-
d) de vesentlige risikoene knyttet
til foretakets virksomhet som omhandler forhold som nevnt i første
ledd første punktum. Der det er relevant og vesentlig, skal det
opplyses om forretningsforbindelser, produkter eller tjenester som
kan forventes å ha negativ påvirkning på forhold som nevnt i første
ledd første punktum, samt hvordan foretaket håndterer disse risikoene,
-
e) resultatindikatorer som er relevante
for foretakets virksomhet.
Dersom foretaket ikke har retningslinjer
for håndtering av forhold som nevnt i første ledd første punktum
skal dette begrunnes.
Redegjørelsen skal ved behov inneholde
henvisninger og tilleggsforklaringer til størrelser som er oppført
i årsregnskapet.
Opplysninger om fremtidig utvikling
eller forhold som det forhandles om, kan utelates fra redegjørelsen
dersom styret mener at offentliggjøring vil være til alvorlig skade
for foretakets forretningsmessige situasjon, forutsatt at en slik
utelatelse ikke vil være til hinder for foretakets utvikling, resultat,
stilling og konsekvenser av dets virksomhet.
Redegjørelse etter denne paragrafen
kan utarbeides i samsvar med et rammeverk for slik rapportering
fastsatt nasjonalt, av Den europeiske union eller av et annet organ.
Dersom utarbeidelsen er i samsvar med et slikt rammeverk, skal det
opplyses om hvilket rammeverk som er benyttet. Departementet kan
i forskrift fastsette nærmere krav til slik rapportering, herunder
krav om at det skal gis tilleggsopplysninger i foretakets årsberetning.
Nåværende § 3-3 c fjerde
til syvende ledd blir nye syvende til tiende ledd, hvor åttende
ledd skal lyde:
Redegjørelse etter denne paragrafen skal
gis i årsberetningen eller i annet offentlig tilgjengelig dokument. Dersom
redegjørelsen gis i annet offentlig tilgjengelig dokument, og foretaket
har plikt til å levere årsberetning, skal det opplyses i årsberetningen
hvor dokumentet finnes offentlig tilgjengelig. Redegjørelsen skal gis senest samtidig
med avgivelse av årsberetningen.
§ 3-8 første ledd nytt
annet punktum skal lyde:
Et datterselskap kan utelates fra
konsolidering hvis det er særlig vanskelig og uforholdsmessig kostbart
å hente inn informasjon om datterselskapet innen en rimelig frist,
eller det foreligger alvorlige og langvarige begrensninger som i
vesentlig grad er til hinder for morforetakets utøvelse av sine
rettigheter.
§ 5-4 annet ledd nytt annet
punktum skal lyde:
Distribusjonsutgifter inngår ikke
i anskaffelseskost ved tilvirkning.
Nåværende annet
ledd annet punktum blir nytt tredje punktum.
§ 5-6 skal lyde:
§ 5-6 Forskning og utvikling
Utgifter til egen
forskning skal kostnadsføres. Utgifter
til egen utvikling kan kostnadsføres.Balanseførte utviklingsutgifter
skal vurderes etter vurderingsregelen for anleggsmidler i § 5-3.
Dersom den økonomiske levetiden for balanseførte utviklingsutgifter
ikke kan anslås pålitelig, skal balanseførte utviklingsutgifter
avskrives over maksimalt ti år.
§ 5-7 nytt tredje og fjerde
punktum skal lyde:
Dersom den økonomiske levetiden
for goodwill ikke kan anslås pålitelig, skal goodwill avskrives
over maksimalt ti år. Nedskriving av goodwill skal ikke reverseres.
§ 6-1 første ledd nr.
19 til 21 skal lyde:
§ 6-1 første
ledd nåværende nr. 22 til 24 oppheves.
§ 6-1 a første ledd nr.
14 til 16 skal lyde:
§ 6-1 a første
ledd nr. 17 til 19 oppheves.
§ 6-2 første ledd post
A. Anleggsmidler I. nr. 1 skal lyde:
§ 6-3 første ledd skal
lyde:
Når den regnskapspliktiges
forhold tilsier det, skal det i resultatregnskap og balanse foretas
en ytterligere oppdeling av poster,tilføyelser av poster ogtilføyelse av delsummer som
ikke inngår i oppstillingsplanene.
Ny § 7-1 a skal lyde:
§ 7-1 a Rekkefølge
Noteopplysninger for poster i balanse
og resultatregnskap skal ha samme rekkefølge som postene i oppstillingen
for balanse og resultatregnskap.
Ny § 7-7 a skal lyde:
§ 7-7 a Bruttopresentasjon
Det skal opplyses om bruttobeløp
for eiendeler og forpliktelser, samt inntekter og kostnader som
presenteres netto i resultat- eller balanseoppstilling.
Ny § 7-7 b skal lyde:
§ 7-7 b Hendelser etter balansedagen
Det skal opplyses om arten og den
økonomiske virkningen av vesentlige hendelser som har inntruffet
etter balansedagen, og som ikke er regnskapsført i resultatregnskap
eller balanse.
§ 7-35 første ledd skal
lyde:
Det skal gis opplysninger
om anvendte regnskapsprinsipper.
§ 7-35 nåværende
tredje ledd blir nytt annet ledd.
§ 7-35 annet
og fjerde ledd oppheves.
§ 7-36 skal lyde:
§ 7-36 Konsern, tilknyttet
selskap mv.
Regnskapspliktig som er datterselskap,
skal opplyse om foretaksnavn og forretningskontor for morselskap som
utarbeider konsernregnskap der den regnskapspliktige inngår i konsolideringen.
Dersom datterselskap er utelatt
fra konsolideringen etter § 3-8, skal dette opplyses og begrunnes.
For investering som regnskapsføres
etter egenkapitalmetoden, skal det opplyses om anskaffelseskost
og balanseført egenkapital på anskaffelsestidspunktet. For hver
investering skal det opplyses om inngående balanse, inntektsført
resultat, andre endringer i løpet av året og utgående balanse. Det
skal opplyses om merverdier og goodwill samt avskriving av merverdier
og goodwill.
Morselskap som ikke utarbeider
konsernregnskap, skal opplyse om transaksjoner med datterselskaper
og interngevinst på disse.
For fordringer, annen langsiktig
gjeld og kortsiktig gjeld skal det angis det samlede beløp som gjelder
foretak i samme konsern, tilknyttet selskap og felles kontrollert virksomhet.
§ 6-6 annet ledd om sammenligningstall gjelder tilsvarende.
Det skal opplyses om samlet forpliktelse
i form av pantstillelse, annen sikkerhetsstillelse og garantier
til fordel for foretak i samme konsern.
§ 7-37 første ledd skal
lyde:
For hver kategori
av finansielle instrumenter og varederivater som er vurdert etter
§ 5-8, skal det opplyses om
virkelig verdi og periodens resultatførte verdiendring.
Det skal i tillegg gis opplysninger om vesentlige opplysninger som
ligger til grunn for vurderingen.
§ 7-37 annet
ledd oppheves.
§ 7-38 annet
ledd oppheves.
Nåværende § 7-38
tredje ledd blir nytt annet ledd.
§ 7-39 annet
og fjerde ledd oppheves. Nåværende tredje og femte ledd blir nye
annet og tredje ledd.
§ 7-40 fjerde
ledd oppheves.
§ 7-42 første
til tredje ledd oppheves.
Nåværende fjerde
til sjette ledd blir nye første til tredje ledd.
§ 7-43 a og
§ 7-44 oppheves.
§ 7-45 skal lyde:
§ 7-45 Lån og sikkerhetsstillelse til
ledende personer, aksjeeiere m.v.
Det skal opplyses om samlede lån
til og samlet sikkerhetsstillelse til fordel for medlemmer av styret
med angivelse av rentesats, hovedvilkår og eventuelle tilbakebetalte,
avskrevne eller frafalte beløp. Det samme gjelder for medlemmer
av annet administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan.
III
I lov 17. juni
2005 nr. 67 om betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav
gjøres følgende endring:
§ 5-14 første ledd bokstav
b skal lyde:
IV
I lov 29. juni
2007 nr. 75 om verdipapirhandel gjøres følgende endringer:
§ 2-4 femte ledd og sjette
ledd skal lyde:
(5) Med sertifikater
menes finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirmarkedsforordningen
artikkel 2 nr. 1 punkt 27, jf.
§ 8-1.
(6) Med strukturerte
finansielle produkter menes finansielle instrumenter som nevnt i
verdipapirmarkedsforordningen artikkel 2 nr. 1 punkt 28, jf. § 8-1.
§ 2-7 femte ledd skal
lyde:
(5) Med multilateral
handelsfasilitet eller MHF menes
et multilateralt system som legger til rette for kobling i systemet
av flere tredjeparters kjøps- og salgsinteresser i finansielle instrumenter
i samsvar med objektive handelsregler, slik at det kan inngås bindende
handel.
§ 5-4 skal lyde:
§ 5-4 Virkeområde
(1) §§ 5-5 til 5-10 gjelder for
utstedere av omsettelige verdipapirer som er opptatt til handel
på regulert marked når Norge er hjemstat etter bestemmelsen her.
(2) Norge er hjemstat
for utsteder fra EØS som har forretningskontor her, dersom utsteder
-
1. har utstedt
aksjer, eller
-
2. har utstedt
gjeldsinstrumenter hvis pålydende verdi per enhet er mindre enn
1 000 euro, eller tilsvarende verdi i annen valuta.
(3) Norge er hjemstat
for utsteder fra land utenfor EØS som har utstedt omsettelige verdipapirer som
nevnt i annet ledd nr. 1 eller 2, dersom
verdipapirene er opptatt til handel på norsk regulert marked og
utsteder har valgt Norge som hjemstat frem til ny hjemstat er valgt
og offentliggjort etter femte og sjette ledd.
(4) Norge er hjemstat
for utsteder som ikke er omfattet av annet og tredje ledd, dersom
utsteder har valgt Norge som hjemsted. Slik utsteder må enten ha
forretningskontor i Norge eller ha sine omsettelige verdipapirer
opptatt til handel på norsk regulert marked. Valget av Norge som
hjemstat etter denne bestemmelsen skal gjelde i minst tre år, med
mindre de omsettelige verdipapirene ikke lenger er opptatt til handel
på regulert marked eller ny
hjemstat er valgt og offentliggjort etter femte og sjette ledd.
(5) Utsteder som nevnt i tredje og
fjerde ledd som ikke lenger har verdipapirer tatt opp til handel
på norsk regulert marked, men som har sine verdipapirer tatt opp
til handel på regulert marked i en eller flere andre EØS-stater,
kan velge ny hjemstat blant en av disse statene eller den staten
der utsteder har sitt forretningskontor i EØS.
(6) Utsteder skal offentliggjøre
sin hjemstat etter annet til femte ledd på samme måte som nevnt
i § 5-12. I tillegg skal utsteder opplyse om sin hjemstat til tilsynsmyndighetene
i hjemstaten, vertsstaten eller vertsstatene og staten der utsteder
har sitt forretningskontor i EØS.
(7) Dersom utstedere som nevnt
i tredje og fjerde ledd ikke offentliggjør sin hjemstat innen en
frist på tre måneder fra datoen utsteders omsettelige verdipapirer
første gang blir opptatt til notering på et regulert marked, skal utsteder
ha Norge som hjemstat frem til et eventuelt etterfølgende valg av
en annen EØS-stat har blitt offentliggjort av utsteder.
(8) Norge er vertsstat for utsteder
med annen EØS-stat som hjemstat hvis omsettelige verdipapirer er
opptatt til handel på norsk regulert marked. Utstedere med Norge som
vertsstat skal følge hjemstatens lovgivning for så vidt gjelder
forholdene regulert i §§ 5-5 til 5-10.
(9) §§ 5-5 til
5-10 gjelder ikke for stat, regional eller lokal myndighet i stat,
internasjonalt offentlig organ eller organisasjon som minst en EØS-stat
er medlem i, EØS-sentralbank og Den europeiske sentralbank, samt Det europeiske finansielle
stabiliseringsfond og tilsvarende ordninger opprettet for å tilby
midlertidig finansiell bistand til stater som har euro som valuta.
§§ 5-5 til 5-10 gjelder heller ikke for utsteder som bare
utsteder gjeldsinstrumenter hvis pålydende er minst 100 000
euro eller tilsvarende beløp i annen valuta, eller for utstedere
av verdipapirfondsandeler. Departementet kan i forskrift gjøre ytterligere
unntak fra §§ 5-5 til 5-10,
samt gi regler om lovens anvendelse for verdipapirfond.
(10) Dersom ikke annet fremgår av den
enkelte bestemmelse, gjelder §§ 5-5 til 5-14 og regler fastsatt
i medhold av disse bestemmelsene tilsvarende for egenkapitalbevis
så langt det passer.
(11) Departementet
kan fastsette nærmere bestemmelser om virkeområde i forskrift, herunder
regler om offentliggjøring av valg av hjemstat etter fjerde ledd.
§ 5-5 første ledd tredje
punktum skal lyde:
Utstederen skal
sørge for at årsrapporten forblir offentlig i minst ti år.
§ 5-5 åttende ledd første
punktum skal lyde:
(8) Departementet
kan i forskrift fastsette regler om innhold, utarbeidelse, offentliggjøringog rapporteringsformatfor årsrapport og om
ansvarlige personer som nevnt i annet ledd nr. 3.
§ 5-6 første ledd tredje
punktum skal lyde:
Utsteder skal
sørge for at halvårsårsrapport forblir offentlig i minst ti år.
§ 5-6 sjette ledd andre
punktum skal lyde:
Departementet
kan i forskrift fastsette krav om ytterligere delårsrapportering,
inkludert delårsregnskaper, samt
om innhold, avleggelse og offentliggjøring av delårsregnskaper.
I § 5-8 oppheves
fjerde og sjette ledd.
Nåværende femte
ledd blir nytt fjerde ledd.
§ 5-9 sjette ledd første
punktum skal lyde:
(6) Aksjeutsteder
kan bruke elektronisk kommunikasjon når meldinger, varsler, informasjon,
dokumenter, underretninger og lignende skal gis til en aksjeeier, dersom
aksjeeier uttrykkelig har
godtatt dette.
§ 5-12 femte ledd nytt
annet punktum skal lyde:
Departementet kan fastsette forskrifter
om tilknytning til et felles europeisk tilknytningspunkt for offisielt
utpekte lagringsmekanismer for lagringspliktig informasjon.
Overskriften til § 8-1
skal lyde:
Verdipapirmarkedsforordningen
§ 9-10 tredje ledd skal
lyde:
(3) Personer som
nevnt i første ledd i et verdipapirforetak som er å anse som vesentlig
vurdert ut fra størrelse, intern
organisering og virksomhetens art, omfang og kompleksitet,
kan kun inneha én av følgende kombinasjoner av stillinger og verv
samtidig:
§ 9-14 første ledd annet
punktum skal lyde:
Det samme gjelder
etter mottak av opplysninger som angitt i tredje ledd.
§ 9-14 annet ledd første
punktum skal lyde:
Finanstilsynet
skal vurdere meldingen innen 60 virkedager,
regnet fra det tidspunktet Finanstilsynet har bekreftet mottak av
meldingen og opplysninger som angitt i § 9-3 tredje ledd.
§ 9-20 skal lyde:
§ 9-20 Klagebehandling
Departementet kan
i forskrift gi regler om klagebehandling.
§ 9-21 nytt annet og tredje
ledd skal lyde:
(2) Verdipapirforetak som har tillatelse
til å yte investeringstjenester, kan yte slike tjenester i annen
EØS-stat etter reglene i § 9-33.
(3) Verdipapirforetak kan etter
tillatelse fra Finanstilsynet etablere filial eller datterselskap
utenfor EØS-området.
Nåværende tredje
ledd blir nytt fjerde ledd.
V
I lov 25. november
2011 nr. 44 om verdipapirfond gjøres følgende endringer:
§ 2-10 nytt tredje punktum
skal lyde:
Agenten kan være tilknyttet bare
ett forvaltningsselskap.
Nåværende tredje punktum
blir nytt fjerde punktum og skal lyde:
Bestemmelsene
gitt i eller i medhold av verdipapirhandelloven § 10-22 annet til fjerde ledd gjelder tilsvarende så
langt de passer.
VI
I lov 20. juni
2014 nr. 28 om forvaltning av alternative investeringsfond gjøres
følgende endringer:
§ 1-2 bokstav k skal lyde:
§ 1-2 bokstav l skal lyde:
§ 7-3 skal lyde:
Ved markedsføring
av alternative investeringsfond til ikke-profesjonelle investorer
skal krav til vurdering av
egnethet som nevnt i verdipapirhandelloven § 10-15 første
ledd med tilhørende forskrifter overholdes.
VII
I lov 10. april
2015 nr. 17 om finansforetak og finanskonsern skal § 20-20 annet
ledd annet punktum lyde:
Erverv av aksjer
eller egenkapitalbevis som følge av krisetiltak gir ikke tilbudsplikt
etter verdipapirhandelloven kapittel 6.
VIII
I lov 17. juni
2016 nr. 30 om EØS-finanstilsyn gjøres følgende endring:
I § 7 oppheves
ny § 13-6 a i nr. 1 om endringer i lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel.
IX