vedtak til lov
om endringer i midlertidig
lov om billettering på ferje som følge av utbrudd av covid-19
I
I midlertidig lov
26. mai 2020 nr. 55 om billettering på ferje som følge av utbrudd
av covid-19 fastsettes følgende endringer:
§ 5 første og andre ledd
skal lyde:
Behandlingsansvarlige etter § 6
kan behandle personopplysninger i forbindelse med billettering,
etterfølgende oppgjør og fakturering i samsvar med denne loven.
Det kan behandles opplysninger om
kjøretøyets kjennemerke, brikkenummer, bilde av kjøretøy, registrert
eier i Motorvognregisteret, reist strekning, reisetidspunkt og takstgruppen
kjøretøyet tilhører.
Nåværende andre og tredje ledd
blir nytt tredje og fjerde ledd.
§ 6 skal lyde:
§ 6
Behandlingsansvarlig mv.
Statens vegvesen og fylkeskommunene
kan behandle personopplysninger for formålene angitt i § 5 når dette
er nødvendig for å utføre deres oppgaver på ferjeområdet.
Selskap eller andre juridiske personer
som har løyve til å drive transport med fartøy og billettering av
passasjerer etter yrkestransportlova, kan behandle personopplysninger
for formålene angitt i § 5, når dette er nødvendig for å utføre
deres oppgaver på disse områdene.
Selskap eller andre juridiske personer
som etter avtale med behandlingsansvarlig i første og andre ledd
utfører tjenester innen ferjeområdet, kan behandle personopplysninger
som angitt i § 5, når dette er nødvendig for å gjennomføre billettering
på ferjene.
§ 8 andre punktum skal
lyde:
Loven oppheves 1. januar 2022.
II
Loven trer i kraft
straks.