I lov 17. juli
1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa gjøres
følgende endringer:
Kapittel 6A skal lyde:
Kapittel 6A. Diverse skolar
som gir yrkesretta opplæring
§ 6A-1 Godkjenning av skolar
Skolar som 30. juni
2010 var godkjende og i drift etter tidlegare kapittel 6A i denne
lova, har rett til statstilskot og til å drive verksemd etter dette
kapittelet.
Departementet kan
etter søknad godkjenne driftsendringar og nye skolar etter dette
kapittelet. Departementet kan gi forskrift om fastsetjing av maksimalt elevtal
per linje eller tilbod på desse skolane. Godkjenninga fell bort
dersom ein skole ikkje startar opp verksemda si i løpet av tre skoleår
etter at godkjenning vart gitt. Det same gjeld om drifta etter lova
blir nedlagd.
Departementet kan
gi forskrift om fristar for søknader om godkjenning av driftsendringar
og nye skolar.
Departementet kan
gi forskrift om kjøp av opplæringstenester.
§ 6A-2 Krav til innhald og vurdering av
opplæringa
Skolen skal drive
verksemda si etter læreplanar godkjende av departementet. Det må
gå fram av planane kva slags vurderingsformer og dokumentasjon skolen skal
nytte. Skolen skal ha læreplanar som er på nivå over grunnskoleopplæring.
Skolen definerer sjølv sitt eige faglege og/eller verdimessige grunnlag.
Opplæringa skal vere på norsk eller samisk. Dersom særlege grunnar tilseier
det, kan ein skole få godkjent andre undervisningsspråk enn norsk
og samisk.
Departementet kan
gi forskrift om vurdering av elevar, klage på vurdering, eksamen
og dokumentasjon.
Departementet kan
gi forskrift om eit nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk.
§ 6A-3 Inntak av elevar
Skolane skal ha
heile landet som inntaksområde.
Skolane skal ha
eit inntaksreglement som viser prioriteringa av søkjarar, dersom
søkinga er større enn kapasiteten til skolen. Skolen kan i reglementet
fastsetje vilkår for inntak til skolen. Reglar for prioritering
av søkjarar skal vere baserte på saklege omsyn. Skolen avgjer i
samsvar med reglementet kven av søkjarane som skal takast inn.
Ved avgjerd etter
desse reglane gjeld forvaltningsloven. Avgjerder om inntak er enkeltvedtak
etter forvaltningsloven § 2. Departementet er klageinstans.
Departementet kan
gi forskrift om avgrensingar i inntaket av søkjarar utan fast tilknyting
til Noreg.
§ 6A-4 Kompetansekrav til undervisningspersonalet
Styret fastset
krav til kompetanse for undervisningspersonalet ved skolen, med
mindre departementet i det enkelte tilfellet fastet noko anna.
Dersom det ikkje
er søkjarar som fyller dei fastsette kompetansekrava, kan andre
tilsetjast mellombels. Med mindre det er avtalt ein kortare tilsetjingsperiode, skal
tilsetjinga vare til og med 31. juli.
§ 6A-5 Bortvising
Skolen kan fastsetje
i ordensreglementet at elevar kan visast bort frå undervisninga
dersom dei bryt reglementet i alvorleg grad eller fleire gonger.
Elevar kan visast bort i opp til fem dagar. Den daglege leiaren
ved skolen kan vedta bortvising etter å ha rådført seg med lærarane
til eleven.
Når ein elev over
tid har vist ei framferd som i alvorleg grad går ut over orden og
arbeidsro på skolen, eller når ein elev alvorleg forsømmer pliktene
sine, kan eleven etter vedtak av styret visast bort frå resten av
det kurset eleven er teken inn på.
Før det blir gjort
vedtak om bortvising, skal skolen vurdere andre hjelpe- eller refsingstiltak.
Avgjerd om bortvising
er enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2. Departementet er klageinstans.
§ 6A-6 Offentlege tilskot, skolepengar
mv.
Alle offentlege
tilskot og skolepengar skal kome elevane til gode. Dette inneber
mellom anna at skolen ikkje kan:
-
a) gi utbytte eller
på annan måte overføre overskot til eigarane eller deira nærståande,
verken når skolen er i drift, eller om drifta blir nedlagd
-
b) pådra seg kostnader
i form av leigeutgifter for eigedom eller lokale som tilhøyrer skolens
eigarar eller deira nærståande, eller på annan måte pådra seg kostnader
som kan innebere at offentlege tilskot eller eigendelar frå elevane
ikkje kjem elevane til gode.
Departementet kan
gi forskrift om forbod mot utbytte eller anna overføring som nemnt
i første ledd.
Skolane får statstilskot
til godkjend opplæring og får dekt 75 prosent av dei driftsutgiftene
som kjem inn under tilskotsgrunnlaget ved statstilskot. Tilskotet
blir rekna ut frå ein normalsats. Føresetnaden er at elevane får
undervisning som minst tilsvarar eit halvt skoleår. Departementet
kan gi forskrift om dokumentasjon for og rapportering av elevtal.
Departementet kan gi forskrift om korleis skolane skal dokumentere
at krava i første ledd er oppfylte, og om skolane si plikt til å
godtgjere at innkjøp og leige er gjort på grunnlag av marknadsvilkår.
Skolane kan krevje
skolepengar. Styret fastset storleiken på skolepengane. Skolepengane
kan utgjere inntil 25 prosent av tilskotsgrunnlaget etter tredje
ledd, med eit beløp fastsett av departementet i tillegg for dekning
av utgifter til husleige eller kapitalkostnader. Departementet kan
i særskilde tilfelle fastsetje tidsavgrensa unntak frå kravet.
Skolane kan påleggje
elevane å halde seg med undervisningsmateriell og utstyr til eige
bruk som opplæringa til vanleg gjer det nødvendig å ha, og dei kan
krevje betaling frå elevane for utgifter til å kopiere slikt materiell.
Skolane kan ikkje krevje noka form for betaling for opplæringa utover
det som følgjer av denne paragrafen eller forskrift gitt i medhald
av denne paragrafen. Departementet kan gi forskrift om høve til
å ta betaling for opplæringa.
§ 6A-7 Andre føresegner
Følgjande føresegner
i denne lova gjeld så langt dei passar for skolar etter dette kapittelet:
-
a) § 2-2 om krav
til verksemda til skolen, med unntak av tredje ledd. Dersom ein
skole etter dette kapittelet har færre enn 10 elevar tre skoleår
i samanheng, fell godkjenninga bort
-
b) § 2-4 om krav
til skoleanlegg og skolemiljø
-
c) § 3-3 tredje
ledd om skolegangen
-
d) § 3-4 om organisering
av elevane i klassar eller basisgrupper
-
e) § 3-4a om tilpassa
opplæring
-
f) § 3-9 om ordensreglement
-
g) § 3-15 om forbod
mot bruk av klesplagg som heilt eller delvis dekkjer ansiktet
-
h) § 4-1 om leiing
-
i) § 5-1 om styret,
med unntak av bokstavane a og c
-
j) § 5-2 om styret
sine oppgåver, med unntak av bokstavane a og e
-
k) § 5-3 om elevråd,
med unntak av første ledd første og andre punktum
-
l) § 7-1 om budsjett,
rekneskap og rapportering
-
m) § 7-2 om tilsyn
m.m.
-
n) § 7-2a om moglege
reaksjonsformer, med unntak av fjerde ledd.
-
o) § 7-2b om karantene
-
p) § 7-3 om teieplikt.
Nåværende § 8-3 blir § 8-2.
IV
I lov 17. juni
2005 nr. 64 om barnehager gjøres følgende endringer:
§ 3 skal lyde:
§ 3 Barns rett til medvirkning og hensynet
til barnets beste
Barn i barnehagen
har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet og i saker som gjelder dem selv.
Barn skal jevnlig
få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens
virksomhet.
Barnets synspunkter
skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet.
I alle handlinger og avgjørelser
som gjelder barn i barnehagen, skal hva som er best for barnet,
være et grunnleggende hensyn.
§ 4 andre og tredje ledd
skal lyde:
Foreldrerådet består
av foreldrene til
alle barna. Foreldrerådet skal
fremme foreldrenes fellesinteresser
og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen
skaper et godt barnehagemiljø. Er det i forskrift etter § 20 satt en maksimalgrense for
foreldrebetaling, kan bare foreldrerådet samtykke til foreldrebetaling
utover dette.
Samarbeidsutvalget
skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ. Samarbeidsutvalget
består av foreldre og
ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert.
Barnehagens eier kan delta etter eget ønske, men ikke med flere
representanter enn hver av de andre gruppene.
§ 5 tredje punktum skal
lyde:
Samarbeidsutvalget skal også i slike tilfeller settes sammen etter § 4
tredje ledd, men slik at foreldre og
ansatte fra både barnehagen og skolen skal være representert, jf. opplæringslova § 11-1
fjerde ledd.
§ 7 skal lyde:
§ 7 Krav til barnehagens virksomhet
Barnehageeieren har ansvaret for
at barnehagen drives i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.
Kommunale og private barnehager
skal være registrert med eget organisasjonsnummer i Enhetsregisteret.
§ 8 skal lyde:
§ 8 Krav til vedtekter
Kommunale og private barnehager
skal ha vedtekter. Vedtektene skal gi opplysninger som
er av betydning for foreldrenes forhold
til barnehagen, herunder om
-
a) eierforhold
-
b) formål, jf.
§§ 1 og 1a
-
c) opptakskriterier
-
d) antall medlemmer
i samarbeidsutvalget
-
e) barnehagens
åpningstid.
§ 9 skal lyde:
§ 9 Internkontroll i barnehagen
Barnehageeier skal ha internkontroll
for å sikre at kravene i denne loven med forskrifter følges.
Internkontrollen skal være systematisk
og tilpasset barnehagens størrelse, egenart, aktiviteter og risikoforhold.
Ved internkontroll etter denne
paragrafen skal barnehageeier
-
a) utarbeide en beskrivelse av
barnehagens hovedoppgaver, mål og organisering
-
b) ha nødvendige rutiner og prosedyrer
-
c) avdekke og følge opp avvik og
risiko for avvik
-
d) dokumentere internkontrollen
i den formen og det omfanget som er nødvendig
-
e) evaluere og ved behov forbedre
skriftlige prosedyrer og andre tiltak for internkontroll.
§§ 10–13 i kapittel III
skal lyde:
§ 10 Barnehagemyndighetens ansvar
Kommunen er lokal
barnehagemyndighet. Kommunen skal gi veiledning om og påse at barnehagene drives
i samsvar med bestemmelsene
i denne loven med forskrifter, med unntak av bestemmelsene i kapittel
V med forskrifter.
Kommunen har plikt
til å tilby plass i barnehage til barn under opplæringspliktig alder
som er bosatt i kommunen, jf. § 16.
Utbyggingsmønster og driftsformer skal tilpasses lokale forhold
og behov.
Kommunen har ansvaret
for at barnehagetilbudet til samiske barn i samiske distrikt bygger
på samisk språk og kultur. I øvrige kommuner skal forholdene legges
til rette for at samiske barn kan sikre og utvikle sitt språk og
sin kultur.
Hver kommune skal
opprette og føre register til bruk for Arbeids- og velferdsetaten
i forbindelse med kontroll av beregning og utbetaling av kontantstøtte
etter kontantstøtteloven. Registeret kan samkjøres mot Arbeids-
og velferdsetatens register over mottakere av kontantstøtte. Departementet
gir forskrift om føringen av
registeret, hvilke opplysninger registeret skal inneholde, og behandlingen
av disse opplysningene.
Kommunen har rett
til innsyn i dokumenter og adgang til barnehagelokaler i den utstrekning
dette anses nødvendig for å ivareta kommunens oppgaver som barnehagemyndighet.
§ 11 Krav til likebehandling og uavhengighet
Kommunen skal likebehandle private
og kommunale barnehager når den utfører oppgaver som barnehagemyndighet.
Kommunen skal organisere oppgavene den har som barnehagemyndighet
adskilt fra oppgavene den har som barnehageeier når dette er egnet
til å ivareta tilliten til kommunens upartiskhet som barnehagemyndighet.
§ 12 Særlige regler om klageinstans
Fylkesmannen er
klageinstans for vedtak fattet av kommunen etter §§ 14 og 15, § 19 første
ledd, §§ 24 til 26, §§ 35 til 38, § 53 og der det følger
av forskrift gitt i medhold av denne loven.
§ 13 Statlig råd og veiledning
Fylkesmannen skal veilede kommuner og barnehager om denne loven
med forskrifter, med unntak
av bestemmelsene i kapittel V med forskrifter.
Utdanningsdirektoratet skal veilede
kommuner og barnehager om denne loven kapittel V med forskrifter.
Kapittel IV skal lyde:
Kapittel IV Barnehagemyndighetens
oppgaver mv.
§ 14 Godkjenning
Kommunen avgjør
søknader om godkjenning etter en vurdering av barnehagens egnethet ut fra formål og innhold,
jf. §§ 1, 1a og 2.
Kommunen kan ved
godkjenningen sette vilkår for driften med hensyn til antall barn,
barnas alder og oppholdstid.
Kommunens vedtak
kan påklages til fylkesmannen.
Nåværende § 11 blir § 15.
Nåværende § 12 a blir § 16.
Nåværende § 12 blir § 17,
og andre ledd skal lyde:
Forvaltningsloven
kapittel IV til VI
gjelder ikke for opptak i barnehage. Departementet kan gi forskrift om behandling
av søknader om opptak i barnehage.
Nåværende § 13 blir § 18,
og andre ledd skal lyde:
Barn som det er
fattet vedtak om etter barnevernloven §§ 4-12
og 4-4 annet og fjerde ledd, har rett til prioritet ved opptak i
barnehage.
§ 19 skal lyde:
§ 19 Kommunalt tilskudd til godkjente
private barnehager
Kommunen kan gi tilskudd til godkjente
private barnehager.
Kommunen skal behandle private
barnehager som mottar tilskudd, likeverdig med kommunale barnehager. Departementet
kan gi forskrift om hva som er likeverdig behandling.
Nåværende § 15 blir § 20
og skal lyde:
§ 20 Foreldrebetaling
Departementet kan gi forskrift om foreldrebetaling
i barnehagen, blant annet om
søskenmoderasjon, inntektsgradering og maksimalgrense.
Kapittel V med § 21 til
§ 23 skal lyde:
Kapittel V Krav til bruk av
offentlige tilskudd og foreldrebetaling i private barnehager mv.
§ 21 Virkeområde og formål
Kapitlet gjelder
for private barnehager som mottar tilskudd etter § 19.
Formålet med kapitlet
er å sørge for at offentlige tilskudd og foreldrebetaling kommer
barna i barnehagen til gode.
Dersom barnehagen
oppfyller kravene i § 23, kan barnehagen disponere et eventuelt
overskudd fritt.
§ 22 Definisjoner
Med nærstående
menes nærstående etter aksjeloven § 1-5 første ledd.
Med konsern menes
konsern etter aksjeloven § 1-3.
§ 23 Krav til bruk av offentlige tilskudd
og foreldrebetaling i private barnehager
Barnehagen skal
bare dekke kostnader som direkte gjelder godkjent drift av barnehagen.
Barnehagen skal
ikke overfor eieren, eierens nærstående eller selskap i samme konsern
som eier foreta transaksjoner og dekke kostnader på vilkår eller
med beløp som avviker fra eller overstiger det som ville vært fastsatt
mellom uavhengige parter.
Barnehagen skal
ikke ha vesentlig lavere personalkostnad per heltidsplass enn det
som er vanlig i tilsvarende kommunale barnehager.
Barnehagen skal
kunne dokumentere at offentlige tilskudd og foreldrebetaling er
brukt i samsvar med denne paragrafen.
Departementet kan
gi forskrift om regnskap, revisjon og rapportering.
Nåværende kapittel
V blir kapittel VI.
Nåværende §§ 17 til 19 blir
nye §§ 24 til 30 i kapittel VI.
Nåværende kapittel
V A blir kapittel VII.
Nåværende §§ 19 a til 19 j
blir nye §§ 31 til 40 i kapittel VII.
§ 38 sjette ledd skal
lyde:
Retten til skyss,
tilsyn, reisefølge og innlosjering etter § 36 gjelder tilsvarende
for barn med rett til tegnspråkopplæring.
§ 39 andre ledd skal lyde:
Spesialpedagogisk
hjelp etter § 31 inkluderer
nødvendig opplæring i bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon.
Nytt kapittel VIII skal
lyde:
Kapittel VIII Psykososialt
barnehagemiljø
§ 41 Nulltoleranse og forebyggende arbeid
Barnehagen skal
ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold,
diskriminering og trakassering. Alle som arbeider i barnehagen,
skal gripe inn når et barn i barnehagen utsettes for slike krenkelser.
Barnehagen skal
forebygge tilfeller hvor barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø
ved å arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken
og læringen til barna.
§ 42 Plikt til å sikre at barnehagebarna
har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø (aktivitetsplikt)
Alle som arbeider
i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det.
Alle som arbeider
i barnehagen, skal melde fra til barnehagens styrer dersom de får
mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og
godt barnehagemiljø. Styreren skal melde fra til barnehageeieren
i alvorlige tilfeller.
Ved mistanke om
eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø,
skal barnehagen snarest undersøke saken.
Når et barn eller
foreldrene sier at barnet ikke har et trygt og godt barnehagemiljø,
skal barnehagen undersøke saken og så langt det finnes egnede tiltak,
sørge for at barnet får et trygt og godt barnehagemiljø. Det samme
gjelder når en undersøkelse som barnehagen selv har satt i gang,
viser at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø. Tiltakene
skal velges på grunnlag av en konkret og faglig vurdering.
Barnehagen skal
lage en skriftlig plan når det skal gjøres tiltak i en sak. I planen
skal det stå
-
a) hvilke problemer
tiltakene skal løse
-
b) hvilke tiltak
barnehagen har planlagt
-
c) når tiltakene
skal gjennomføres
-
d) hvem som skal
gjennomføre tiltakene
-
e) når tiltakene
skal evalueres.
§ 43 Skjerpet aktivitetsplikt dersom
en som arbeider i barnehagen, krenker et barn
Dersom en som arbeider
i barnehagen, får mistanke om eller kjennskap til at en annen som
arbeider i barnehagen, krenker et barn med for eksempel utestenging, mobbing,
vold, diskriminering eller trakassering, skal vedkommende straks
melde fra til barnehagens styrer. Styreren skal melde fra til barnehageeieren.
Dersom en som arbeider
i barnehagen, får mistanke om eller kjennskap til at styreren i
barnehagen krenker et barn med for eksempel utestenging, mobbing,
vold, diskriminering eller trakassering, skal vedkommende melde
fra til barnehageeieren direkte.
Undersøkelser og
tiltak etter § 42 tredje og fjerde ledd skal iverksettes straks.
Nåværende kapittel
VI blir nytt kapittel IX.
Nåværende §§ 20 til 22 a blir
nye §§ 44 til 47 i kapittel IX.
I kapittel IX skal nye
§§ 48 og 49 lyde:
§ 48 Plikt til å gi opplysninger om
tjenestedata og regnskapsdata
Kommunale barnehager
skal legge frem opplysninger om tjenestedata. Eier av private barnehager
skal legge frem opplysninger om tjenestedata og regnskapsdata. Departementet
kan gi forskrift om fremleggelse av tjenestedata og regnskapsdata.
§ 49 Plikt til å gi opplysninger til
barnets bostedskommune
Barnehageeieren
plikter å gi barnets bostedskommune de opplysningene som er nødvendige
for å kunne føre et register som nevnt i § 10 fjerde ledd.
Nåværende § 23 blir ny
§ 50 i kapittel IX og skal lyde:
§ 50 Helsekontroll av barn og personale
Før et barn begynner
i barnehage, skal det legges frem en erklæring
om barnets helse. Dersom barnet har møtt til ordinære undersøkelser
på helsestasjon, kan slik erklæring gis av barnets foreldre.
Barnehagens personale
har plikt til å gjennomgå tuberkulosekontroll i henhold til gjeldende
regelverk.
Nåværende §§ 24 og 25 blir
nye §§ 51 og 52 i kapittel IX.
Nytt kapittel X skal lyde:
Kapittel X Tilsyn
§ 53 Kommunens tilsyn med barnehagene
Kommunen fører
tilsyn med at barnehagene drives i samsvar med denne loven med forskrifter,
med unntak av bestemmelsene i kapittel V med forskrifter.
Kommunen kan gi
pålegg til barnehagen om å rette uforsvarlige eller ulovlige forhold
ved godkjente eller godkjenningspliktige virksomheter. Hvis fristen
for å etterkomme pålegget ikke overholdes, eller forholdet ikke
lar seg rette, kan kommunen fatte vedtak om tidsbegrenset eller
varig stenging av virksomheten.
Foreldrerådet skal
få mulighet til å uttale seg før kommunen fatter vedtak om stenging.
Barnehagen skal
uten hinder av taushetsplikt legge frem alle opplysninger som kommunen
trenger for å føre tilsyn. Barnehagen skal gi kommunen adgang til barnehagens
lokaler.
§ 54 Fylkesmannens tilsyn med kommunen
som barnehagemyndighet
Fylkesmannen fører
tilsyn med lovligheten av kommunens oppfyllelse av plikter som barnehagemyndighet
etter §§ 10 og 53 og kapittel
IV, VI og VII med forskrifter, og plikten til å ha internkontroll
etter kommuneloven § 25-1. Reglene i kommuneloven kapittel 30 gjelder
for tilsynsvirksomheten.
§ 55 Fylkesmannens tilsyn med barnehagene
Fylkesmannen kan
i særlige tilfeller føre tilsyn med at barnehagene drives i samsvar
med denne loven med forskrifter, med unntak av bestemmelsene i kapittel
V med forskrifter.
Fylkesmannen kan
gi pålegg til barnehagen om å rette ulovlige forhold. Hvis fristen
for å etterkomme pålegget ikke overholdes, eller forholdet ikke
lar seg rette, kan fylkesmannen fatte vedtak om tidsbegrenset eller varig
stenging av barnehagen. Kommunen og foreldrerådet skal få mulighet
til å uttale seg før fylkesmannen fatter vedtak om stenging. Fylkesmannens
stengingsvedtak skal sendes kommunen til orientering.
Barnehagen skal
uten hinder av taushetsplikt legge frem alle opplysninger som fylkesmannen
trenger for å føre tilsyn. Barnehagen skal gi fylkesmannen adgang
til barnehagens lokaler.
§ 56 Utdanningsdirektoratets tilsyn
med økonomiske forhold i private barnehager
Utdanningsdirektoratet
fører tilsyn med at barnehagene drives i samsvar med bestemmelsene
i kapittel V med forskrifter.
Utdanningsdirektoratet
kan gi pålegg til barnehagen om å rette ulovlige forhold. Hvis fristen
for å etterkomme pålegget ikke overholdes, eller forholdet ikke lar
seg rette, kan Utdanningsdirektoratet fatte vedtak om tidsbegrenset
eller varig stenging av barnehagen.
Utdanningsdirektoratet
kan fatte vedtak om at tilskudd til barnehagen skal holdes tilbake
dersom barnehagen har brutt bestemmelser i kapittel V med forskrifter.
Utdanningsdirektoratet
kan fatte vedtak om at barnehagen skal betale tilskudd tilbake til
kommunen dersom barnehagen har brutt bestemmelser i kapittel V med
forskrifter.
Kommunen skal få
mulighet til å uttale seg før Utdanningsdirektoratet fatter vedtak
etter andre, tredje eller fjerde ledd. Utdanningsdirektoratets vedtak
skal sendes kommunen til orientering.
Foreldrerådet skal
få mulighet til å uttale seg før Utdanningsdirektoratet fatter vedtak
om stenging.
Barnehagen skal
uten hinder av taushetsplikt legge frem alle opplysninger som Utdanningsdirektoratet trenger
for å føre tilsyn. Dersom Utdanningsdirektoratet i forbindelse med
gjennomføring av tilsyn har behov for opplysninger fra barnehageeieren
eller eierens nærstående, skal Utdanningsdirektoratet ha tilgang
til slike opplysninger. Barnehagen skal gi Utdanningsdirektoratet
adgang til barnehagens lokaler.
Nåværende kapittel
VII blir nytt kapittel XI.
Nåværende § 26 blir ny
§ 57 og fjerde ledd skal lyde:
Departementet kan
gi forskrift med nærmere regler om overgangsregler, som bestemmelser om overføringen av
ansvaret for å føre tilsyn med økonomiske forhold i private barnehager
fra kommunen til Utdanningsdirektoratet.
V
I lov 19. juni
2009 nr. 95 om voksenopplæring gjøres følgende endringer:
Kapitteloverskriftene
1 til 5 oppheves.
§ 1 skal lyde:
§ 1 Formål
Formålet med denne
loven er å fremme livslang læring ved å legge til rette for organisert kursaktivitet ved siden
av det formelle utdanningssystemet. Loven skal bidra til motivasjon
og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle, og slik fremme den
enkeltes utvikling og møte behovene i samfunns- og arbeidslivet.
Loven skal ivareta opplæring og
deltakelse i frivillige organisasjoner, bidra til å bevare et mangfoldig
kulturliv og ta vare på kulturarven gjennom læring.
§ 2 skal lyde:
§ 2 Virkeområde
Loven gjelder godkjenning
for statstilskudd for godkjente studieforbund,
og vilkår for slike tilskudd.
Kongen gir forskrift
om lovens anvendelse på Svalbard og Jan Mayen, og kan fastsette
særlige regler under hensyn til de stedlige forhold.
§ 3 bokstav d) skal lyde:
§ 4 skal lyde:
§ 4 Overordnede mål for studieforbundenes
kursaktivitet
Studieforbundene
skal drive sin kursaktivitet på grunnlag
av minst ett av følgende
overordnede mål:
-
a) å bidra til
å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig
utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
-
b) å senke terskelen for læring og
deltakelse i frivillige organisasjoner.
-
c) å bekjempe utenforskap og bidra
til inkludering.
-
d) å bidra til
motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik
møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
-
e) å styrke kulturelt
mangfold og bevare kulturarven gjennom
læring.
-
f) å være en selvstendig
arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud
for voksne.
§ 5 andre ledd bokstav
d skal lyde:
§ 6 skal lyde:
§ 6 Modell for statstilskudd til studieforbund
Studieforbund som
er godkjent etter § 5 i loven, kan få statstilskudd. Studieforbund og deres medlemsorganisasjoner
kan kun motta statstilskudd etter denne loven fra departementet
som studieforbundet er godkjent av.
Departementet kan
gi forskrift om tilskudd,
rapportering og kontroll.
Departementet gir forskrift om tilskudd
for samiske studieforbund.
Kommuner og fylkeskommuner
kan gi tilskudd til studieforbund ut fra kommunale og fylkeskommunale planer.
§ 7 skal lyde:
§ 7 Gratis bruk av undervisningslokaler
Undervisningslokaler
der driftsutgiftene dekkes av det offentlige, skal etter søknad
stilles vederlagsfritt til disposisjon for studieforbund og medlemsorganisasjoner
ved avholdelse av kurs med tilskudd
etter loven. Departementet gir nærmere forskrifter.
§ 10 skal lyde:
§ 10 Dokumentasjon på gjennomført opplæring
Deltakere på kurs
med tilskudd skal ha dokumentasjon på gjennomført opplæring. Departementet
gir forskrift om slik dokumentasjon.
§ 11 skal lyde:
§ 11 Tilsyn og kontroll
Departementet fører
tilsyn og kontroll med virksomhet som er godkjent og mottar tilskudd
etter denne loven, og skal i den sammenheng ha tilgang
til relevant dokumentasjon. Departementet
kan gi forskrift om tilsyn, blant annet om studieforbundenes plikt
til å bistå under tilsynet, om hvordan opplysninger skal gis, og
om krav til regnskap, dokumentasjon og revisjon.
Ved avvikling av studieforbundet
kan departementet kreve tilbakeført gjenstående midler som skriver
seg fra statstilskuddet. Departementet kan gi forskrift om avvikling
av studieforbund.
§ 13 og § 14 skal lyde:
§ 13 Overgangsbestemmelser
Nettskoler som er godkjent etter
denne loven før 1. januar 2021, beholder sin godkjenning ut 2026.
§ 14 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft
1. januar 2010.
§§ 15–29 oppheves.
VI
Lov 17. juni 2016
nr. 68 om endringer i fagskoleloven (om studentrettigheter m.m.)
oppheves.
VII
Loven gjelder fra
den tiden Kongen bestemmer. De ulike bestemmelsene kan settes i
kraft til forskjellig tid.