Kapittel 2. Saksbehandlingen
i domstolene mv.
§ 3 Fjernmøter og fjernavhør
Retten kan beslutte
at rettsmøter helt eller delvis skal holdes som fjernmøter, og at
avhør skal gjennomføres som fjernavhør, når det er nødvendig og
ubetenkelig. I straffesaker bør det særlig legges vekt på sakens
karakter og siktedes rettigheter, og siktede skal sikres adgang
til fortrolig kommunikasjon med sin forsvarer under møtet. Retten
kan beslutte at tolking skal gjennomføres som fjerntolking når det
er forsvarlig.
Før retten treffer
beslutning om fjernmøter og fjernavhør, skal partene gis anledning
til å uttale seg.
Beslutning om fjernmøte,
fjernavhør eller fjerntolking etter første ledd kan ikke ankes.
§ 4 Skriftlig behandling av fengslingsforlengelser
mv.
Når det er forsvarlig,
kan retten behandle en sak skriftlig dersom fjernmøte eller fjernavhør
ikke lar seg gjennomføre eller er uforholdsmessig byrdefullt og
saken gjelder
-
a) spørsmål om fortsatt
varetektsfengsling etter straffeprosessloven § 184, jf. § 185, eller
forlenget internering etter utlendingsloven § 106 b,
-
b) opprettholdelse
eller ileggelse av besøksforbud, unntatt sak om besøksforbud i eget
hjem, jf. straffeprosessloven § 222 a, eller
-
c) opprettholdelse
av midlertidig tilbakekall av førerett og beslag av førerkort, jf.
vegtrafikkloven § 33 nr. 3.
Saker etter første
ledd bokstav a og c kan også behandles skriftlig når siktede eller
utlendingen har samtykket i dette og skriftlig behandling er forsvarlig.
Tilsvarende gjelder ved samtykke fra partene i sak om besøksforbud
etter straffeprosessloven § 222 a.
Dersom siktede eller
utlendingen anfører vesentlig nye forhold, kan saker etter første
ledd bokstav a kun behandles skriftlig når det er gitt samtykke.
Det samme gjelder når påtalemyndigheten begjærer fullstendig isolasjon
i medhold av straffeprosessloven § 186 a, eller når det har gått
minst 90 dager siden forrige gang et spørsmål om fengsling eller
internering ble avgjort på grunnlag av et ordinært rettsmøte eller
fjernmøte.
Før retten treffer
beslutning om skriftlig behandling, skal partene gis anledning til
å uttale seg.
Beslutning om skriftlig
behandling etter denne paragrafen kan ikke ankes.
§ 5 Skriftlig behandling av begrenset
anke til lagmannsretten over dom i straffesak
Når det er forsvarlig,
kan retten beslutte at anke til lagmannsretten over dom i straffesak
som ikke gjelder bevisbedømmelsen under skyldspørsmålet, skal treffes på
grunnlag av skriftlig behandling eller av en kombinasjon av skriftlig
behandling og rettsmøte.
Retten kan ikke
uten partenes samtykke treffe beslutning etter første ledd når
-
a) smittefaren i
tilstrekkelig grad kan avhjelpes ved bruk av fjernmøte eller fjernavhør,
med mindre slik bruk medfører ulemper som ikke står i et rimelig forhold
til den betydning muntlig behandling har i saken, eller
-
b) anken gjelder
avgjørelse om straff eller rettsfølge som nevnt i straffeprosessloven
§ 2 første ledd nr. 1 for lovbrudd som etter loven kan medføre fengsel
i mer enn 6 år.
Før retten treffer
beslutning etter første ledd, skal partene gis anledning til å uttale
seg. Straffeprosessloven § 333 annet til fjerde ledd gjelder tilsvarende
for saker som behandles etter denne paragrafen. Straffeprosessloven
§ 332 gjelder ikke ved behandlingen.
Beslutning om skriftlig
behandling eller kombinert skriftlig og muntlig behandling etter
denne paragrafen kan ikke ankes.
§ 6 Skriftlig behandling av anke til
Høyesterett over dom i straffesak
Høyesteretts ankeutvalg
kan bestemme at anke over dom i straffesak skal behandles skriftlig
når domfelte samtykker til det, sakens spørsmål egner seg for det og
skriftlig behandling er forsvarlig.
Partene skal etter
beslutningen inngi skriftlige innlegg, som sammen med det som fremkommer
ved et eventuelt rettsmøte etter tredje ledd, utgjør avgjørelsesgrunnlaget
i saken. De skal hver inngi minst ett innlegg, men kan inngi to.
Retten kan bestemme
at det etter de skriftlige innleggene skal holdes et rettsmøte til
muntlig behandling av ett eller flere enkeltspørsmål i saken. Når
det holdes rettsmøte etter de skriftlige innleggene, gjelder de
alminnelige reglene for muntlig ankebehandling så langt de passer.
§ 7 Midlertidige signaturløsninger
Ved krav om undertegning
av rettslige avgjørelser i prosesslovene kan undertegningen skje
ved bruk av en betryggende løsning for elektronisk signatur bestemt
av Domstoladministrasjonen. Avgjørelsen anses undertegnet når den
er signert ved bruk av en løsning som nevnt i første punktum og
er sendt til registrering i domstolenes saksbehandlingssystem.
Undertegning kan
også skje ved at et bilde av avgjørelsens slutning med underskrift
sendes til registrering i domstolenes saksbehandlingssystem, eller
ved at avgjørelsens slutning med underskrift skannes og sendes til slik
registrering.
§ 8 Midlertidige løsninger for avsigelse
av rettslige avgjørelser i saker med flere dommere
Rettslige avgjørelser
etter prosesslovene kan avsies ved at alle rettens medlemmer underskriver
på likelydende dokumenter med avgjørelsens slutning ved bruk av
signaturløsning som nevnt i § 7 første eller annet ledd. Rettens
leder, eller en fagdommer denne utpeker, skal underskrive til slutt.
Avgjørelsen anses avsagt når rettens leder eller fagdommeren denne
har utpekt, har underskrevet og sendt avgjørelsen til registrering
i domstolenes saksbehandlingssystem.
Rettslige avgjørelser
kan også avsies ved at avgjørelsen undertegnes i samsvar med § 7
første eller annet ledd av rettens leder eller en fagdommer denne
utpeker, og denne dommeren bekrefter skriftlig at rettens øvrige medlemmer
har godkjent avgjørelsens innhold. En slik bekreftelse skal undertegnes
av rettens leder eller fagdommeren denne har utpekt, og fremgå enten
av samme dokument som avgjørelsen eller i et eget dokument med underskrift.
Avgjørelsen anses som avsagt når rettens leder eller den utpekte
fagdommeren har underskrevet og sendt avgjørelsen med bekreftelsen
til registrering i domstolenes saksbehandlingssystem.
§ 9 Rådslagning og avsigelse av dom
ved fjernmøte
Når det avholdes
rådslagning med meddommere, kan dette skje ved fjernmøte.
Et rettsmøte for
å avsi dom etter krav fra en dommer etter straffeprosessloven § 43
første ledd femte punktum kan avholdes som fjernmøte.
§ 10 Undertegning av rettsboken
Rettsboken kan undertegnes
etter reglene om midlertidige signaturløsninger i § 7.
Rettsbok over forhandlinger
i saker etter straffeprosessloven anses undertegnet når den er underskrevet
av rettens leder eller en fagdommer som denne utpeker, som skriftlig
bekrefter sammen med sin underskrift at rettens øvrige medlemmer
har godkjent rettsbokens innhold.
§ 11 Midlertidig løsning for inngåelse
av rettsforlik
Rettsforlik kan
undertegnes ved at partene eller partenes prosessfullmektig og rettens
medlemmer underskriver på likelydende dokumenter med rettsforliket
etter fremgangsmåten i § 7 første eller annet ledd. Rettens leder
underskriver til slutt.
§ 12 Undertegning av namsboken
Namsboken kan undertegnes
etter reglene om midlertidige signaturløsninger i § 7. Den signerte
namsboken anses som undertegnet når den er sendt til registrering
i namsmannens saksbehandlingssystem.
Kapittel 3. Internasjonalt rettslig
samarbeid
§ 13 Krav til utleveringsbegjæring fra
fremmed stat
Begjæring om utlevering
fra fremmed stat kan fremsettes ved bruk av elektronisk kommunikasjonsmiddel til
kompetent norsk myndighet. Original utleveringsbegjæring skal ettersendes
per post så snart det er mulig.
Ved begjæring om
utlevering til rettsforfølgning vedlegges kopi av pågripelsesbeslutningen
eller annen beslutning som er utferdiget i samsvar med vedkommende
stats lovgivning og som forutsetter at det er skjellig grunn til
mistanke mot vedkommende for den straffbare handlingen.
Ved begjæring om
utlevering til fullbyrding av dom vedlegges kopi av den fellende
dommen.
Justis- og beredskapsdepartementet
skal foreta rimelige undersøkelser for å sikre at den elektroniske
utleveringsbegjæringen er fremsatt av kompetent myndighet i den
anmodende staten.
§ 14 Elektronisk fremsendelse av rettsanmodninger
fra fremmed stat
Rettsanmodning
fra en fremmed stat kan fremsendes ved bruk av elektroniske kommunikasjonsmidler. Rettsanmodninger
fra stater som ikke deltar i Schengen-samarbeidet eller er medlem
av EU, skal ettersendes per post så snart det er mulig.