Kapittel 1 Innledende bestemmelser
§ 1 Formål
Loven skal bidra
til effektiv bruk av samfunnets ressurser og ivareta forbrukernes
interesser ved å fremme redelighet, forutberegnelighet og lojalitet
i kontraktsforhold mellom næringsdrivende i dagligvarebransjen.
§ 2 Virkeområde
Loven gjelder for
forhandlinger og avtaler om leveranser av dagligvarer
-
a. som er ment for
videresalg til forbrukere gjennom utsalgssteder som har salg av
dagligvarer som en vesentlig del av sin virksomhet, eller
-
b. for salg til
storhusholdning gjennom en part som også leverer dagligvarer til
utsalgssteder som nevnt i bokstav a.
Loven gjelder ikke
salg til forbrukere. Loven gjelder heller ikke forhandlinger og
avtaler mellom primærprodusenter og industriaktører.
Loven gjelder for
forhandlinger og avtaler som foretas, har virkning eller er egnet
til å ha virkning her i riket.
Kapittel 2 God handelsskikk
§ 3 God handelsskikk
I forretningsforhold
mellom næringsdrivende i dagligvarebransjen skal det ikke foretas
handlinger som strider mot god handelsskikk. God handelsskikk skal
være basert på redelighet, forutberegnelighet og lojalitet.
§ 4 Krav på opplysninger
Ved forhandlinger
og gjennomføring av avtaler om leveranser av dagligvarer skal hver
av partene legge frem opplysninger som de kjenner til, og som de
har grunn til å tro er av betydning for den annen part. Dette gjelder ikke
informasjon som partene har berettiget grunn til å holde hemmelig.
§ 5 Beskyttelse av partenes investeringer
Dersom den ene parten
i god tro har foretatt investeringer eller andre tiltak i forståelse
med den andre parten, må sistnevnte ikke opptre på en måte som er
i strid med de berettigede forventningene som har oppstått.
§ 6 Skriftlighet og klarhet
Avtaler skal inngås
skriftlig og klart beskrive hvilke ytelser partene er forpliktet
til å levere. En part kan ikke ensidig endre avtalen.
§ 7 Ansvar for svinn og kundereklamasjoner
Avtalen skal regulere
ansvar for svinn og kundereklamasjoner.
§ 8 Delisting og oppsigelse
Avtalen skal inneholde
frister for varsling av delisting av produkter og for oppsigelse
av avtaleforholdet. Delisting skal varsles selv om avtalen ellers
fastsetter tidsrom for når delisting kan finne sted. Delisting krever saklig
grunn. Delisting skal begrunnes skriftlig når en avtalepart krever
det.
§ 9 Vern mot etterligninger
Næringsdrivende
i dagligvarebransjen må ikke anvende etterlignende kjennetegn, produkter,
kataloger, reklamemidler eller andre frambringelser på slik måte og
under slike omstendigheter at det må anses som en urimelig utnyttelse
av en annens innsats eller resultater og fører med seg fare for
forveksling.
§ 10 Trusler
Næringsdrivende
i dagligvarebransjen må ikke benytte ord og handlinger som er egnet
til å fremkalle alvorlig frykt, for eksempel trusler om utilbørlige
represalier eller spredning av usann informasjon.
Kapittel 3 Tilsyn, håndheving
og overprøving
§ 11 Dagligvaretilsynets organisasjon
og oppgaver
Dagligvaretilsynet
fører tilsyn med at bestemmelsene i denne loven overholdes. Det
gir veiledning og informasjon om loven og kontrollerer at lovens
påbud og forbud overholdes.
Dagligvaretilsynet
kan gi pålegg etter § 12 og treffe vedtak etter §§ 15 til 17, som
kan påklages til Markedsrådet etter § 18.
Dagligvaretilsynet
skal legge vekt på hensynet til forbrukerne ved håndhevingen av
loven.
Dagligvaretilsynet
er et uavhengig forvaltningsorgan som er administrativt underordnet
departementet. Dagligvaretilsynet ledes av en direktør utnevnt av
Kongen i statsråd.
Dagligvaretilsynet
kan ikke instrueres om behandlingen av enkeltsaker eller gis generelle
instrukser om hvordan myndighet etter loven skal utøves.
Kongen eller departementet
kan ikke omgjøre Dagligvaretilsynets vedtak.
§ 12 Opplysningsplikt
Enhver har plikt
til å gi Dagligvaretilsynet og Markedsrådet de opplysninger som
disse myndigheter krever for å kunne utføre sine gjøremål etter
loven. Opplysningene kan kreves gitt skriftlig eller muntlig innen
en fastsatt frist, og kan nedtegnes og lagres som lydopptak. Dagligvaretilsynet
og Markedsrådet kan også kreve utlevert alle typer informasjon og
bærere av slik informasjon for gransking.
Taushetsplikten
som følger av lov, pålegg eller avtale, er ikke til hinder for opplysningsplikten
eller retten til å foreta gransking etter første ledd. Dette gjelder
likevel ikke opplysninger, informasjon eller bærere av informasjon
som er omfattet av taushetsplikten som nevnt i straffeprosessloven
§§ 117 til 120.
§ 13 Taushetsplikt og beskyttelse av
kilder
Enhver som utfører
tjeneste eller arbeid for Dagligvaretilsynet eller Markedsrådet,
plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det vedkommende
i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om identiteten
til den som gir tips om overtredelse av §§ 3 til 10 og tilhørende
forskrifter.
Taushetsplikten
gjelder også overfor sakens parter og deres representanter.
§ 14 Veiledning og dialog
Dagligvaretilsynet
skal gi informasjon om loven og veiledning i enkeltsaker.
Tilsynet skal av
eget tiltak, eller etter henvendelse, søke å påvirke næringsdrivende
til å innrette seg etter loven.
Hvis Dagligvaretilsynet
finner at en eller flere av bestemmelsene i §§ 3 til 10 eller tilhørende
forskrifter er overtrådt, kan det kreve en skriftlig bekreftelse
på at det ulovlige forholdet skal opphøre eller treffe vedtak etter § 15.
§ 15 Vedtak om overtredelse av §§ 3 til
10
Dersom tiltak etter
§ 14 annet ledd ikke er tilstrekkelig for å sikre at en eller flere
av bestemmelsene i §§ 3 til 10 overholdes, kan Dagligvaretilsynet
treffe vedtak om påbud og forbud som er nødvendige for å sikre overholdelse.
Dagligvaretilsynet
kan også treffe vedtak som stadfester at det har skjedd en overtredelse
av en eller flere av bestemmelsene i §§ 3 til 10.
§ 16 Tvangsmulkt
For å sikre at
pålegg etter § 12 eller vedtak etter § 15 bokstav a overholdes,
kan det fastsettes tvangsmulkt til staten inntil forholdet er rettet.
Endelig vedtak
om betaling av tvangsmulkt er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 17 Vedtak om overtredelsesgebyr
Dagligvaretilsynet
kan ilegge overtredelsesgebyr ved overtredelse av vedtak etter § 15
bokstav a.
Ved avgjørelsen
av om det skal ilegges overtredelsesgebyr og ved utmålingen av dette,
gjelder forvaltningsloven § 46. I tillegg skal tilsynet legge vekt
på mulige skadevirkninger for forbrukerne.
Endelig vedtak
om overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 18 Markedsrådets kompetanse
Klager over vedtak
etter §§ 15, 16 og 17 samt andre avgjørelser som kan påklages etter
forvaltningsloven og offentleglova, behandles av Markedsrådet.
Markedsrådet kan
ikke av eget tiltak omgjøre Dagligvaretilsynets vedtak. Markedsrådet
kan kun omgjøre egne vedtak som må anses ugyldige.
§ 19 Domstolsprøving
Søksmål om Dagligvaretilsynets
eller Markedsrådets vedtak skal rettes mot staten ved Dagligvaretilsynet.
Søksmålet må reises innen tre måneder etter at underretning om vedtaket
er mottatt eller fra vedkommende fikk eller burde ha fått kunnskap
om vedtaket.