vedtak til lov
om endringer i veglova
mv. (overføring av fylkesveiadministrasjon)
I
I lov 21. juni
1963 nr. 23 om vegar gjøres følgende endringer:
§ 9 skal lyde:
Statens vegvesen med eit Vegdirektorat
er vegstyremakt for riksvegar, under leiing av ein vegdirektør.
Departementet gir nærare føresegner om korleis Statens vegvesen
skal vere organisert, og kva styringsområde det skal ha. Departementet
kan gi føresegn om at styremakt som Statens vegvesen har til å gjere
vedtak som gjeld utbygging, drift og vedlikehald av bestemte riksvegar,
skal leggjast til eit statleg utbyggingsselskap for veg. Statens vegvesen kan etter nærare
føresegner fastsett av departementet delegere styremakt til fylkeskommunen
og kommunen.
Vegstyremakt for
fylkesvegar er fylkeskommunen. Fylkeskommunen
kan delegere styremakt til Statens vegvesen og kommunen.
Vegstyremakt for
kommunale vegar er kommunen.
§ 10 skal lyde:
Statens vegvesen, eit statleg utbyggingsselskap
for veg med oppgåver etter § 9 første ledd, fylkeskommunen og kommunen,
har eit sjølvstendig ansvar for samfunnstryggleik og beredskap for
høvesvis riksveg, fylkesveg og kommunal veg. Statens vegvesen har
ansvar for nasjonale oppgåver som gjeld samfunnstryggleik og beredskap, nasjonalt
register for vegdata og trafikkinformasjon for offentleg veg.
Departementet kan i forskrift gi
nærare føresegner om ansvar og samarbeidsplikt etter første ledd.
§ 30 skal lyde:
Utan særskilt løyve frå vegstyremakta
kan byggverk, her òg laus kiosk, opplag eller anna større
innretning ikkje plasserast innafor
byggegrenser som er fastsette i eller med heimel i § 29.
Føresegnene i første
ledd skal gjelde tilsvarande for vareramper, murar og liknande innretningar,
for utsprengde og utgravne rom og for nettstasjonar og andre byggverk
m.v. i tilknyting til leidningar som nemnde i § 32. Det same gjeld
for gjerde som kan hindre fri sikt, dersom ikkje anna følgjer av
§§ 44 flg.
Etter nærare føresegner
som vegstyremaktene fastsett, kan skogsvirke plasserast ved offentlig
veg.
§ 31 første ledd skal lyde:
Vegstyremakta kan gi påbod om at tre,
busker og annen plantevekst innafor byggegrenser som er fastsette
i eller med heimel i § 29, skal
tas bort eller skjerast ned i den mon det blir funne naudsynt
av omsyn til ferdsla eller vegvedlikehaldet.
§ 31 femte ledd oppheves.
§ 32 skal lyde:
Elektrisk eller
annen kraftleidning, leidning for elektronisk kommunikasjon, vass-,
kloakk- eller annen leidning eller renne av alle slag, løypestreng,
taubane eller privat skinnegang eller feste for leidning m.m. som nemnt,
må ikkje utan særskilt løyve
frå vegstyremakta leggast over, under, langs eller nærare
offentlig veg enn 3 meter frå vegkant, målt vassrett. Dersom omsynet
til trygg ferdsel, vegvedlikehaldet eller moglig seinare utbetring
av vegen tilseier det, kan vegstyremakta for særskilt fastsatte
strekningar sette ein større avstand, men ikkje større enn til byggegrensa
for vedkomande veg. Desse reglane gjeld også dersom det i anna lov
er gitt høve til å føre leidning eller renne over, under eller langs eigedomsområdet
for offentlig veg.
Departementet gir
nærare føresegner om utgiftsdeling og sakshandsaming i samband med
løyve etter denne paragrafen og § 30.
§ 33 femte ledd skal lyde:
Avgjerd etter første,
andre og fjerde ledd tar Statens vegvesen
for riksvegar, fylkeskommunen for fylkesvegar og kommunen
for kommunale vegar.
§ 34 skal lyde:
Når byggverk eller
anna innretning som nemnt i §§ 30 eller 32 heilt eller delvis ligg
eller er plassert i strid med denne lova eller med føresegner gitt
med heimel i lova, må byggverket eller innretninga ikkje utan særskilt løyve frå vegstyremakta på nokon
måte endrast slik at byggverket eller innretninga vert
meir i strid med lova. Byggverket eller innretninga må heller ikkje
utan slikt løyve takast i bruk til vesentlig anna føremål enn før.
§ 36 skal lyde:
Blir byggverk eller
anna innretning som nemnt i §§ 30 eller 32 plassert eller endra
i strid med det som er fastsatt i eller med heimel i denne lova, kan vegstyresmakta krevje at innretninga
skal takast bort, flyttast eller endrast. Den ansvarlege
lyt då bere kostnaden, dersom han ikkje sjølv syte for å ta bort,
flytte eller endre innretninga innan ein fastsett frist.
§ 37 skal lyde:
Vegstyremakta kan krevje at eldre
byggverk eller anna innretning som nemnt i §§ 30, 32 eller
33 mot vederlag fastsett ved skjønn, blir borttatt eller flytt
til slik avstand frå veg eller vegkryss som følgjer av føresegnene i
§§ 29, 32 eller 33. Innretning plassert i strid med dei føresegnene
som gjeld før lova blir sett i kraft, er for så vidt underlagde
reglane i § 36.
§ 40 andre ledd skal lyde:
Ligg det ikkje føre
nokon reguleringsplan som nemnd, eller planen ikkje omfattar avkjørsle, må avkjørsle frå offentleg veg ikkje
byggast eller nyttast utan løyve frå vegstyremakta.
§ 40 tredje ledd skal lyde:
Vegstyremakta kan krevje at avkjørsle
frå offentleg veg skal byggast etter ein plan den godkjenner.
§ 41 første ledd skal lyde:
Vegstyremakta kan påby
avkjørsle frå offentleg veg flytt
eller endra, eller avgrense bruken eller nekte bruken av slik avkjørsle.
§ 41 andre ledd oppheves.
§ 41 tredje ledd blir nytt andre
ledd.
§ 42 skal lyde:
Blir avkjørsle bygd
eller nytta i strid med det som er fastsatt i eller med heimel i
denne lova, kan vegstyremakta
gi påbod om at avkjørsla skal stengast, endrast eller
flyttast på den ansvarlige sin kostnad.
§ 43 fjerde ledd skal lyde:
Statens vegvesen tar avgjerd etter
denne paragrafen for riksvegar, fylkeskommunen for fylkesvegar og
kommunen for kommunale vegar.
§ 48 sjette ledd skal lyde:
Vedtak om løyve,
påbod m.m. etter denne paragrafen gjer Statens vegvesen for riksvegar,
fylkeskommunen for fylkesvegar og kommunen for kommunale vegar.
§ 50 fjerde ledd skal lyde:
Departementet kan gi
føresegner om saksførehavinga etter paragrafen her.
§ 51 skal lyde:
Så langt vegbrot,
fare for vegbrot eller liknande omstende gjer det naudsynlig, kan vegstyremakta fatte vedtak
om at eigedomsinngrep skal settast i verk straks, før vederlag
er fastsett, og utan at reglane i skjønnslova § 55 skal gjelde.
Skjønn må i dette tilfelle krevjast snarast råd er, og seinast innan
tre månader etter at inngrepet vart sett i verk.
§ 58 andre ledd skal lyde:
Politiet kan ta
seg av dyr som i strid med føresegnene i § 57 fjerde ledd er komne
inn på offentlig veg eller eigedomsområdet til offentlig veg. Kan
dyret ikkje straks leverast attende til eigaren eller nokon på hans
vegner, kan politiet sette det inn. Reglane i kapittel II i lov 16. juni
1961 nr. 12 om ymse beitespørsmål gjeld i så fall tilsvarande.
§ 62 første ledd skal lyde:
Departementet kan gi
overgangsføresegner og forskrifter
elles til gjennomføring og utfylling av føresegnene i
denne lova.
II
I lov 17. juni
2005 nr. 101 om eigedomsregistrering gjøres følgende endringer:
§ 22 sjuende ledd skal lyde:
Departementet kan
gi forskrift og fatte enkeltvedtak eller
avgjerd om føring av matrikkelen og gi forskrift om organ
som kan utføre matrikkelføringsoppgåver, til dømes om informasjon
til heimelshavarar eller andre saka vedkjem, om tidsfristar, rapportering,
kvalitetssikring og oppbevaring av matrikkelopplysningar og om godkjenning
av personar som skal føre opplysningar i matrikkelen.
III
I lov 27. juni
2008 nr. 71 om planlegging og byggesaksbehandling gjøres følgende
endringer:
§ 20-5 tredje ledd skal lyde:
Tillatelse er heller
ikke nødvendig for tiltak som nevnt i § 20-1 bokstav m når
-
a) tiltaket skjer
som ledd i jordskifte i samsvar med rettslig bindende plan
-
b) tiltaket skjer
etter krav som nevnt i matrikkellova § 9 første ledd bokstav g
-
c) eksisterende matrikkelenhet registrert
som offentlig veg skal deles i forbindelse med at ansvaret for administrasjonen
av offentlige veger skal endres mellom staten, et statlig utbyggingsselskap
for veg, fylkeskommunen eller kommunen.
Det samme gjelder
tiltak som nevnt i § 20-1 første ledd bokstav j når tiltaket ikke
skal stå lengre enn 2 måneder.
IV
I lov 18. juni
1965 nr. 4 om vegtrafikk gjøres følgende endringer:
§ 4 andre ledd andre punktum
skal lyde:
Departementet
kan delegere sin myndighet til å gi slike bestemmelser til Statens vegvesen, kommunen
eller lokal politimyndighet.
§ 6 andre ledd andre punktum
skal lyde:
Departementet
kan delegere til Statens vegvesen,
politiet eller kommunen å avgjøre om et område skal regnes som tettbygd
strøk etter denne lov, og kan fastsette grensene for det tettbygde
strøk.
§ 7 andre og tredje ledd skal
lyde:
Det kan treffes
midlertidig vedtak om forbud mot all trafikk eller om annen regulering
av trafikk på veg dersom forhold på vegen eller i dens omgivelser,
arbeid på vegen eller vegens tilstand tilsier det. Slikt vedtak treffes
for riksveg og fylkesveg av Statens
vegvesen og for kommunal veg av kommunen.
Vegdirektoratet
kan i forskrift gi nærmere
bestemmelser om at transport av visse typer farlig gods
kun skal være tillatt på visse veger, til visse tider eller på andre særlige
vilkår.
§ 7 b første og andre ledd
skal lyde:
Sykkelritt på veg
som helt eller delvis er åpen for alminnelig ferdsel, er forbudt
uten tillatelse fra Statens vegvesen.
Før Statens vegvesen treffer
vedtak, skal politiet uttale seg.
I vedtaket kan Statens vegvesen gi tillatelse
til å fravike §§ 4, 5 og 6, eller bestemmelser fastsatt i medhold
av disse paragrafene, i den grad det er nødvendig og forsvarlig. Statens vegvesen kan
også stille krav om skiltplan, trafikkregulering og bruk av private
vakter.
§ 7 b fjerde ledd skal lyde:
Departementet kan
i forskrift gi regler om myndigheten
etter første og andre ledd, og om gjennomføring av sykkelritt
som nevnt i første ledd, herunder om skiltplan og plan for trafikkregulering.
§ 7 b femte ledd første punktum
skal lyde:
Departementet kan
i forskrift også gi regler om Statens
vegvesens tildeling av myndighet innen rammene av § 9
til midlertidig trafikkregulering til private vakter, om uniformering
av slike vakter og merking av deres kjøretøy, og om vaktenes minstealder,
skikkethet og kompetanse.
§ 10 første ledd første punktum
skal lyde:
Fører av kjøretøy
skal straks stanse for kontroll når det kreves av politiet eller Statens vegvesen.
§ 11 andre punktum skal lyde:
Det samme gjelder
for fører av kjøretøy i Statens
vegvesens tjeneste og offentlig parkeringskontrolltjeneste.
§ 19 første ledd første punktum
skal lyde:
Eier av kjøretøy
eller den som på eierens vegne har rådighet over det, skal framstille
kjøretøyet til kontroll når politiet eller Statens vegvesen krever
det.
§ 19 c første ledd skal lyde:
Statens vegvesen kan,
etter nærmere regler gitt av departementet i forskrift, kontrollere
motorvogner, tilhengere og godkjenningspliktig utstyr i virksomheter der
dette selges.
§ 36 nr. 1 skal lyde:
Politiet eller Statens vegvesen kan
forby bruken av en motorvogn og tilhenger til motorvogn for så lang
tid som nødvendig, dersom
-
a) kjøretøyet ikke
blir omregistrert når det er bestemt i medhold av § 15,
-
b) kjøretøyet ikke
blir framstilt til kontroll etter § 19 eller pålegg om utbedring
av mangel ikke er etterkommet innen fastsatt tid,
-
c) kjøretøyet ikke
er i forsvarlig stand eller kjøretøyets last ikke er forsvarlig
sikret,
-
d) kjøretøyets
hjul ikke er sikret tilstrekkelig veggrep ved bruk av pigger, kjettinger
eller lignende, når føreforholdet gjør det nødvendig,
-
e) pålegg gitt
i medhold av § 36 a fjerde ledd ikke er etterkommet,
-
f) regler gitt
i medhold av § 7 tredje ledd blir vesentlig overtrådt eller pålegg
gitt i medhold av disse ikke blir etterkommet,
-
g) kjøretøyet er
endret i strid med § 13 femte ledd.
§ 36 nr. 3 første punktum skal
lyde:
Når bruken av en
motorvogn, eller tilhenger til motorvogn blir forbudt etter nr.
1, 2 eller 5, kan politiet, Statens
vegvesen og tollvesenet inndra kjennemerker og vognkort
dersom kjøretøyet er registrert.
§ 36 nr. 9 første punktum skal
lyde:
Departementet kan
i forskrift gi politiet og Statens vegvesen myndighet
til å gi pålegg om å gjennomføre nødvendig hvile når bestemmelser
gitt i medhold av § 21 annet ledd er overtrådt.
§ 36 a andre ledd første punktum
skal lyde:
Ved overtredelse
som medfører gebyrplikt etter første ledd, kan politiet eller Statens vegvesen ta kjøretøyet i
forvaring for eierens regning og risiko eller forby bruk av det
inntil gebyr og omkostninger er betalt eller sikkerhet for betaling
er stilt.
§ 36 b første ledd skal lyde:
Dersom motorvognfører
ilegges eller antas å ville bli ilagt straff eller gebyr for overtredelse
av bestemmelser gitt i eller i medhold av vegtrafikkloven, kan politiet, Statens vegvesen og tollvesenet
treffe avgjørelse om å holde tilbake motorvogn og kjøretøy som trekkes
av motorvogn inntil bot, gebyr og omkostninger er betalt, eller
sikkerhet for betaling er stilt. I saker der politiet vurderer å
holde tilbake kjøretøy etter anmeldelse, er Statens vegvesens og
tollvesenets tilbakeholdsrett for å sikre betaling av bot tidsbegrenset
til påtalemyndigheten har avgjort påtalespørsmålet eller, dersom
påtalemyndigheten har besluttet å utferdige forelegg, til forelegget
er meddelt.
§ 37 tredje ledd skal lyde:
Myndighet etter
første ledd bokstav b kan også utøves av Statens vegvesen.
§ 37 femte ledd tredje punktum
skal lyde:
Finner politiet
eller Statens vegvesen at
kjøretøyet må anses som vrak, kan det avhende kjøretøyet på hensiktsmessig
måte uten hensyn til fristen foran og om nødvendig uten varsel til
eieren.
§ 37 åttende ledd skal lyde:
Krever eieren tilbake
et kjøretøy som politiet eller Statens
vegvesen er i ferd med å fjerne eller har tatt i forvaring,
må han først betale de utgifter som politiet eller Statens vegvesen har
hatt i samband med fjerningen og forvaringen.
§ 39 andre ledd tredje punktum
skal lyde:
Vedtak om bruksnekting etter § 36
nr. 1 og § 36 nr. 2 bokstav a og b kan påklages til Vegdirektoratet.
V
I lov 21. juni
2002 nr. 45 om yrkestransport med motorvogn og fartøy gjøres følgende
endringer:
§ 37 h første ledd skal lyde:
For vedtak treft
av politiet er Politidirektoratet klageinstans. I klagesak om krav
til helse og førleik for kjøresetel skal politiet byggje på endeleg
avgjerd frå Helsedirektoratet om helsemessige tilhøve. Gjeld klagen krav til førleik som
er avgjort av Statens vegvesen, skal politiet byggje på den endelege
avgjerda.
VI
I lov 27. mai
2016 nr. 14 om skatteforvaltning gjøres følgende endringer:
§ 10-8 tredje ledd skal lyde:
(3) Skattemyndighetene
kan kreve at skattepliktig framstiller kjøretøy hos Statens vegvesen for kontroll
av kjøretøyets registreringsforhold av hensyn til om riktig avgift
er fastsatt.
VII
-
1. Loven gjelder
fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte
bestemmelsene til forskjellig tid.
-
2. Ansatte i Statens
vegvesen som ikke er omfattet av vilkårene for overdragelse etter
arbeidsmiljøloven § 16-1 første ledd, kan i forbindelse med endringen av
veiadministrasjonen følge oppgaver over i fylkeskommunen etter nærmere
avtale mellom staten og fylkeskommunen. For øvrig gjelder følgende
regler:
-
a. Avtalen skal
ta utgangspunkt i fylkeskommunens behov og hensynet til de ansatte
det gjelder.
-
b. Ved slike ansettelser
gjelder ikke reglene om offentlig kunngjøring av stillingen og kvalifikasjonsprinsippet.
-
c. Arbeidstakere
som ansettes etter en slik avtale, beholder sin årslønn og ansiennitet
fra Statens vegvesen.
-
d. Fylkeskommunen
skal behandle arbeidstakere som ansettes etter en slik avtale, på
samme måte og med samme rettigheter som øvrige ansatte i fylkeskommunen,
herunder også det som gjelder ved sammenslåing av fylkeskommuner.
-
e. Hvis det ikke
blir enighet mellom Statens vegvesen og fylkeskommunen, kan Kongen
i statsråd fastsette hvordan overføringen av ansatte i Statens vegvesen
skal skje.
-
3. Rettigheter
og forpliktelser som Statens vegvesen har stiftet på vegne av fylkeskommunen
som en del av sitt arbeid med fylkesveisaker etter veglova fram til
lovens ikrafttredelse, påligger fylkeskommunen. Slike rettigheter
og forpliktelser kan ikke gjøres gjeldende overfor Statens vegvesen.
Hvis Statens vegvesen er den reelle kontraktsparten, kan rettighetene og
forpliktelsene etter slike avtaler overføres til fylkeskommunen
så langt de gjelder fylkeskommunens ansvar for fylkesveiene etter
lovens ikrafttredelse. For øvrig gjelder følgende regler:
-
a. Statens vegvesen
og fylkeskommunen kan med fire måneders skriftlig varsel til berørte
parter kreve at felles avtaler som Statens vegvesen har inngått
før lovens ikrafttredelse, skal deles i en statlig og en eller flere
fylkeskommunale deler.
-
b. Statens vegvesen
kan beslutte å følge opp avtaler om fylkesvei for fylkeskommunen,
dersom fylkeskommunen ber om det.
-
c. Kontraktsparter
og rettighetshavere kan ikke motsette seg slik videreføring, overføring
eller deling som er nevnt her. De kan heller ikke gjøre gjeldende
at det utgjør en bortfallsgrunn for rettsforholdet.
-
4. Fylkeskommunen
gis tilgang til dokumenter i Statens vegvesens arkiver så langt
dokumentene kan henføres til arbeid Statens vegvesen har utført
for fylkeskommunen i fylkesveisaker etter veglova. Statens vegvesen
avgjør hvordan fylkeskommunen skal få tilgang til dokumentene, men
skal samrå seg med fylkeskommunen. Fylkeskommunen kan ikke kreve
erstatning for tap som skyldes feil eller mangler ved Statens vegvesens
dokumenter og arkiver eller Statens vegvesens arbeid med å gi fylkeskommunen
tilgang til dette. Som mangel regnes også at dokumenter mangler
eller ikke kan fremskaffes.