vedtak til lov
om endringer i skatteforvaltningsloven
I
I lov 27. mai 2016
nr. 14 om skatteforvaltning gjøres følgende endringer:
§ 3-3 skal lyde:
§ 3-3. Utlevering av opplysninger til offentlige
myndigheter
(1) Taushetsplikten er ikke til
hinder for at opplysninger utleveres til andre offentlige myndigheter
dersom dette er nødvendig for å utføre mottakerorganets oppgaver etter
lov, eller for å hindre at virksomhet blir utøvd på en uforsvarlig
måte.
(2) Utleveringen må ikke være uforholdsmessig
ut fra de ulempene den medfører i form av inngrep i personvernet
og fare for at opplysninger av konkurransemessig betydning kommer
på avveie.
(3) Departementet kan gi forskrift
om utlevering av opplysninger til andre offentlige myndigheter i
deres interesse, blant annet om hvem det skal utleveres opplysninger
til, hvilke opplysninger som kan utleveres, hvilke kriterier som
skal vektlegges ved vurderingen av om utleveringen er forholdsmessig
og om at opplysninger i enkelte tilfeller alltid skal kunne utleveres.
§ 3-9 skal lyde:
§ 3-9. Utlevering av opplysninger til Tilsynsrådet
for advokatvirksomhet
Taushetsplikten etter § 3-1 er ikke
til hinder for at opplysninger gis til Tilsynsrådet for advokatvirksomhet
til bruk for tilsynsformål.
Ny § 3-10 skal lyde:
§ 3-10. Utlevering av opplysninger til avdødes
ektefelle og arving
Taushetsplikten etter § 3-1 er ikke
til hinder for at opplysninger gis til avdødes ektefelle og arving
som definert i skifteloven § 124 første og annet ledd, når vedkommende
kan vise til et saklig behov for innsyn. Når skifteformen er valgt,
er det den eller de som representerer boet, som har rett til innsyn.
Ny § 3-11 skal lyde:
§ 3-11. Overført taushetsplikt
Hvis opplysninger gis i tilfeller
som nevnt i §§ 3-2, 3-3, 3-5, 3-6, 3-8 eller 3-9 til noen som ikke
selv har taushetsplikt etter annen lov, eller til Finansdepartementet,
gjelder taushetsplikten etter § 3-1 tilsvarende for den som får opplysningene.
Den som gir opplysningene, skal samtidig gjøre oppmerksom på dette.
Opplysningene kan likevel brukes til det formålet som begrunnet
at de ble gitt.
II
I lov 27. mai 2016
nr. 14 om skatteforvaltning gjøres følgende endringer:
§ 7-2 første ledd bokstav c
skal lyde:
§ 8-2 første ledd bokstav a
skal lyde:
§ 9-6 annet ledd skal lyde:
(2) Fristen for
å søke refusjon er seks måneder etter utløpet av den trekkpliktiges
frist for å fastsette skatten. Fristen for å søke refusjon av skatt
på utbytte etter skatteloven § 10-13 er likevel fem år regnet fra
utgangen av året da fristen for å fastsette skatten etter §§ 9-1
og 9-2, løp ut. Søknad om refusjon av skatt på utbytte etter skatteloven
§ 10-13 kan ikke fremmes før utløpet av perioden for den trekkpliktiges
endringsadgang etter § 9-5. Fristen
for å søke refusjon av skatt etter skatteloven kapittel 19 (kildeskatteordningen),
er tre år etter utløpet av året skatten er fastsatt for.
III
I lov 27. mai 2016
nr. 14 om skatteforvaltning gjøres følgende endringer:
Ny § 5-11 skal lyde:
§ 5-11. Bruk av personopplysninger ved utvikling
og testing av IT-systemer
(1) Skattemyndighetene kan behandle
innhentede personopplysninger for å utvikle og teste IT-systemer
dersom det vil være umulig eller uforholdsmessig vanskelig å oppnå
formålet ved å bruke anonyme eller fiktive opplysninger.
(2) Departementet kan i forskrift
gi nærmere regler om behandling etter første ledd.
Ny § 10-15 skal lyde:
§ 10-15. Bevissikring
(1) Når det er rimelig grunn til
å anta at det foreligger overtredelse av § 14-3, kan skattemyndighetene
kreve adgang til lokaler, eiendommer, transportmidler og andre oppbevaringssteder
for å søke etter bevis. Skattemyndighetene kan kreve adgang til
bolig og hos tredjepart når det er særlig grunn til å anta at bevis
oppbevares der.
(2) Bevissikring kan bare foretas
når det er tilstrekkelig grunn til det. Bevissikring kan ikke foretas
når det etter sakens art og forholdene ellers ville være et uforholdsmessig
inngrep.
(3) Skattemyndighetene kan forsegle
forretningslokaler, bøker, forretningspapirer eller elektroniske
lagringsmedier så lenge undersøkelsen varer og dette anses nødvendig.
Skattemyndighetene kan ta med ting, herunder kopi av dokumenter
og annen informasjon og elektronisk lagret informasjon, som kan
ha betydning som bevis for nærmere undersøkelse. Originale dokumenter
kan tas med når originalen i seg selv antas å ha særskilt bevisverdi,
når bevisverdien vil reduseres ved kopiering, eller når dokumentet
antas å være et særlig sentralt bevis for lovovertredelse. Når skattemyndighetene
tar med originaldokumenter etter denne bestemmelsen, skal de kontrollerte få
kopi av dokumentene, så fremt det kan skje uten skade eller fare
for kontrollen.
(4) Begjæringer om adgang til bevissikring
fremsettes av skattemyndighetene for tingretten på det stedet hvor det
mest praktisk kan skje.
(5) Retten treffer avgjørelsen ved
beslutning før bevissikring settes i verk. Rettens beslutning skal
angi hvor bevissikringen skal gjennomføres, og hvilken type overtredelse
som antas å foreligge. Dersom det er fare for bevisforspillelse,
kan beslutningen treffes uten at den som avgjørelsen rammer, gis
adgang til å uttale seg. En anke over en beslutning om bevissikring
har ikke oppsettende virkning. Straffeprosessloven §§ 200, 201 første
ledd, 204, 205 tredje ledd, 207, 208, 209, 213 og kapittel 26 gis
tilsvarende anvendelse.
(6) Skattemyndighetene kan kreve
bistand av politiet til å iverksette en beslutning om bevissikring.
Ved bevissikring i bolig skal skattemyndighetene ha bistand fra
politiet.
(7) Dersom det ikke er tid til å
avvente rettens beslutning, kan skattemyndighetene kreve at politiet
avstenger områder der bevisene kan være, inntil rettens beslutning foreligger.
(8) Departementet kan gi forskrift
om gjennomføring av bevissikring.
IV
I lov 27. mai 2016
nr. 14 om skatteforvaltning gjøres følgende endringer:
§ 7-5 overskriften skal
lyde:
§ 7-5. Kjøp, salg, formidling, leie, utbetalinger
mv.
§ 7-5 første ledd annet punktum
oppheves.
§ 7-5 åttende og nytt niende
ledd skal lyde:
(8) Den som gjennom en digital formidlingstjeneste formidler
tjenester, utleie av kapitalobjekter som bil, fast eiendom mv. og
tjenester i tilknytning til slik utleie, hvor betaling for formidlingen
er knyttet til gjennomførte transaksjoner, skal blant annet gi opplysninger
om hva formidlingen gjelder og det som er betalt.
(9) For den som formidler utleie
av fast eiendom, gjelder opplysningsplikten etter åttende ledd også
når formidlingen ikke skjer gjennom en digital formidlingstjeneste.
Den som på vegne av utleier inngår kontrakt om utleie av fast eiendom
hvor betaling for tjenesten er knyttet til gjennomførte transaksjoner,
skal blant annet gi opplysninger om hva kontraktsinngåelsen gjelder
og det som er betalt.
Nåværende åttende
ledd blir nytt tiende ledd.
V
Endringene under
I trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Endringene under
II trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2019.
Endringen under
III trer i kraft 1. juli 2019.
Endringene under
IV trer i kraft 1. januar 2020.