I lov 9. mars 1973
nr. 14 om vern mot tobakksskader gjøres følgende endringer:
Kapittel 3 skal lyde:
Kapittel 3. Bevilling for import, eksport og
produksjon av tobakksvarer mv.
§ 8 Bevillingsplikt
Import, eksport og produksjon av
tobakksvarer og utstyr for tobakksproduksjon er forbudt uten bevilling.
Bevilling gis til den juridiske enhet som har den økonomiske interessen
i og ansvaret for virksomheten.
Privatpersoner kan uten bevilling
innføre tobakksvarer til personlig bruk.
Departementet kan i forskrift gi
nærmere bestemmelser om innførsel, utførsel og produksjon av tobakksvarer og
produksjonsutstyr.
§ 9 Krav til bevillingssøknaden
Søkeren skal sammen med bevillingssøknaden
fremlegge en uttømmende og utvidet politiattest for personer som
nevnt i § 11, jf. politiregisterloven § 41. Attesten avgrenses til
å omfatte overtredelser av tobakksskadeloven, alkoholloven, varemerkeloven,
designloven, tolloven, skatte-, avgifts- og regnskapslovgivningen,
samt overtredelser av straffeloven 1902 kapittel 24, 25, 26, 27
og 31 og straffeloven 2005 kapittel 27, 30 og 31.
Departementet kan i forskrift gi
nærmere bestemmelser om hvilke krav som skal stilles til søknaden,
herunder hvilken dokumentasjon som skal fremlegges.
§ 10 Saksbehandlingsregler
Bevilling etter § 8 gis av Helsedirektoratet.
Helsedirektoratet skal ta stilling
til bevillingssøknaden så raskt som mulig og senest innen fire måneder
for søknader om bevilling for produksjon og eksport, og senest innen
30 dager for søknader om bevilling for import. Fristen kan forlenges
én gang dersom sakens kompleksitet gjør det nødvendig. Fristforlengelsen
skal begrunnes, og den skal meddeles søkeren før den opprinnelige
fristen er ute. Bevilling anses ikke for gitt selv om saksbehandlingstiden
er utløpt.
Helsedirektoratet kan pålegge søkeren
å dokumentere de opplysningene som er nødvendige for å kunne ta
stilling til om kravet i § 11 er oppfylt.
Før søknaden avgjøres skal det innhentes
uttalelse fra toll- og skattemyndighetene.
Fornyet vandelskontroll kan foretas
i samsvar med politiregisterloven § 43.
Departementet kan i forskrift gi
nærmere saksbehandlingsregler. Departementet kan i forskrift også
gi utfyllende bestemmelser om dokumentasjonskravet i tredje ledd.
§ 11 Krav til vandel
Bevillingshaver og personer som
har vesentlig innflytelse på virksomheten, må ha utvist uklanderlig
vandel med hensyn til lovgivningen nevnt i § 9 første ledd.
Person som eier en vesentlig del
av virksomheten eller et selskap som driver virksomheten, som oppebærer
en vesentlig del av dens avkastning, eller som i kraft av sin stilling
som leder har vesentlig innflytelse på den, anses alltid for å ha
vesentlig innflytelse på virksomheten.
I vurderingen av om en person har
vesentlig innflytelse på virksomheten, kan det også tas hensyn til
personens nærståendes innflytelse på virksomheten. Med nærstående
menes:
-
a) ektefelle eller person som vedkommende
bor sammen med i ekteskapslignende forhold,
-
b) slektninger i rett oppstigende
eller nedstigende linje, samt søsken
-
c) ektefelle til eller person som
bor sammen med person som nevnt i bokstav b i ekteskapslignende
forhold.
Departementet kan i forskrift gi
nærmere bestemmelser om innholdet i og dokumentasjon av vandelskravene.
§ 12 Overdragelse, død og konkurs
Bevillingen faller bort ved overdragelse
av virksomheten. Det samme gjelder ved overdragelse av alle eller
en dominerende andel av aksjene eller andelene i et selskap som
eier slik virksomhet. Virksomheten kan likevel fortsette på den
tidligere bevilling i inntil tre måneder, så fremt bevillingsmyndigheten
er underrettet om dette og det søkes om ny bevilling innen 30 dager
etter overdragelsen. Dersom søknad om ny bevilling ikke er endelig
avgjort av Helsedirektoratet innen saksbehandlingsfristen i § 10
annet ledd, kan Helsedirektoratet gi tillatelse til at det drives
videre på den tidligere bevillingen i inntil ytterligere en måned.
Bevillingen faller bort ved bevillingshaverens
død. Dødsboet kan likevel fortsette virksomheten i henhold til den
tidligere bevillingen i tre måneder etter dødsfallet dersom bevillingsmyndigheten
underrettes om det, eller innen samme frist overdra tobakksvarer
til bevillingshavere etter denne lov.
Bevillingen faller bort ved bevillingshaverens
konkurs.
Departementet kan i forskrift gi
nærmere bestemmelser om bortfall av bevilling.
§ 13 Opplysnings- og meldeplikt
Toll- og skattemyndighetene plikter
uten hinder av taushetsplikt å gi de opplysningene som Helsedirektoratet anser
nødvendige for behandlingen av bevillingssaker.
Dersom toll- eller skattemyndighetene
avdekker forhold som kan antas å ha vesentlig betydning for bevillingsspørsmålet,
plikter de av eget tiltak og uten hinder av taushetsplikt å informere
Helsedirektoratet om det.
Departementet kan i forskrift gi
nærmere bestemmelser om opplysnings- og meldeplikten.
§ 14 Bevillingshavers varslingsplikt
Bevillingshaver skal varsle myndighetene
på forhånd ved
Departementet kan i forskrift gi
nærmere bestemmelser om varslingsplikten, og gjøre unntak fra den.
§ 15 Gebyr og avgifter
Helsedirektoratet kan kreve at
det på forhånd skal betales et søknadsgebyr for behandlingen av
en søknad om bevilling etter § 8.
Bevillingshavere skal betale en
årlig avgift for å dekke kostnadene til utvikling og drift av bevillingsregisteret,
bevillingsordningen, sporingssystemet og sikkerhetsmerkingen samt
tilsynsoppgaver i medhold av bestemmelsene i kapittel 3 og 3A.
Departementet kan i forskrift gi
nærmere bestemmelser om satser for og innbetaling av gebyr og avgifter
etter denne paragrafen.
§ 16 Destruksjon av produksjonsutstyr
Produsenter av tobakksvarer skal
sikre at destruksjon av produksjonsutstyr, eller deler av slikt
utstyr, foregår under Helsedirektoratets overvåkning.
Departementet kan i forskrift gi
nærmere bestemmelser om slik destruksjon.
§ 16 a Internkontroll
Bevillingshavere skal etablere
internkontroll for etterlevelse av forpliktelsene i kapittel 3 og
3A. Internkontrollen skal kunne dokumenteres overfor tilsynsmyndighetene.
Departementet kan i forskrift gi
nærmere bestemmelser om internkontroll.
§ 16 b Kundekontroll, markedsovervåkning
og rapportering
Bevillingshavere plikter å
-
a) gjennomføre kundekontroll av
andre næringsdrivende før og underveis i kundeforholdet, herunder forvisse
seg om at bevillingspliktige har bevilling og at registreringspliktige
er registrert,
-
b) overvåke salget til egne næringsdrivende
kunder for å sikre at mengden produkter som legges ut i markedet, er
i samsvar med etterspørselen etter dette produktet, og
-
c) rapportere til Helsedirektoratet
ved mistanke om at en næringsdrivende kunde har overtrådt bestemmelsene
i denne lov.
Departementet kan i forskrift gi
nærmere bestemmelser om kundekontroll, markedsovervåkning og rapportering.
§ 16 c Krav til bokføring
Transaksjoner som er bokført av
bevillingshavere i medhold av bokføringsloven, skal på anmodning
gjøres tilgjengelig for ansvarlig myndighet for sporingssystemet og
bevillingsordningen.
Produsenter av tobakksvarer skal
bokføre transaksjoner på en slik måte at det kan redegjøres for
innkjøp av samtlige ingredienser som er anvendt i produksjonen av tobakksvarene.
Departementet kan i forskrift gi
nærmere bestemmelser om kravet til bokføring og rapportering.
Nytt kapittel 3A skal
lyde:
Kapittel 3A. Sporingssystem for og sikkerhetsmerking
av tobakksvarer
§ 16 d Krav til unikt identifikasjonsmerke
Det er forbudt å føre inn i Norge,
selge eller flytte fra produksjonsanlegg enkeltpakninger eller større
enheter av tobakksvarer som ikke er påført et unikt identifikasjonsmerke.
Departementet kan i forskrift gi
nærmere bestemmelser om identifikasjonsmerket, herunder hvilken
informasjon som skal knyttes til det.
§ 16 e Krav til datalagring hos uavhengig
tredjepart
Produsenter, importører og eksportører
av tobakksvarer plikter å inngå avtale med uavhengig tredjepart
om datalagring av informasjon som skal knyttes til identifikasjonsmerket
etter § 16 d. Datalagringsansvarlig må godkjennes av EFTAs overvåkingsorgan.
Lagret informasjon skal ikke kunne endres eller slettes av aktører
som er involvert i omsetningskjeden med tobakksvarer.
Datalagringsfasiliteten skal være
fysisk plassert i EØS-området.
Produsenter av tobakksvarer skal
foreslå en ekstern revisor som skal overvåke tredjepartens aktiviteter.
Den foreslåtte revisoren skal godkjennes av EFTAs overvåkingsorgan.
Departementet kan i forskrift gi
nærmere bestemmelser om sporingssystemet, herunder datalagring og
rapportering, datalagringsfasiliteter og kravet til uavhengighet.
§ 16 f Tilgang til opplysninger i datalagringsfasiliteter
Produsenter, importører og eksportører
plikter å sørge for at uavhengig revisor som nevnt i § 16 e, ansvarlige nasjonale
myndigheter i EØS-landene, EFTAs overvåkingsorgan og EU-kommisjonen
har tilgang til opplysninger som er lagret i datalagringsfasilitet
som nevnt i § 16 e.
Departementet kan i forskrift gi
nærmere bestemmelser om tilgang til og behandling av opplysninger
som er lagret i datalagringsfasilitet som nevnt i § 16
e.
§ 16 g Krav til registrering av enkeltpakninger
Samtlige enkeltpakninger skal registreres
i hvert ledd i omsetningskjeden og ved hver forflytning.
Produsenter av tobakksvarer skal
stille til rådighet nødvendig utstyr til registrering, for alle
registreringspliktige aktører.
Departementet kan gi forskrift
om hvilke aktører som omfattes av registreringsplikten, hvordan
registrering skal skje og kravene til registreringsutstyr. Departementet
kan gi forskrift om unntak fra bestemmelsene i denne paragrafen.
§ 16 h Krav til sikkerhetsmerke
Det er forbudt å føre inn i Norge,
selge eller flytte fra produksjonsanlegg enkeltpakninger med tobakksvarer som
ikke er merket med sikkerhetsmerke. Forbudet gjelder ikke privatpersoners
innførsel av tobakksvarer til personlig bruk.
Departementet kan gi forskrift
om nærmere krav til sikkerhetsmerket, herunder tekniske krav og
krav til regelmessig utskiftning, og gjøre unntak fra dem.
Nåværende kapitler
3 til 9 blir kapitler 4 til 9 og nytt kapittel 10.
§ 35 skal lyde:
§ 35 Tilsynsansvar
Helsedirektoratet
fører tilsyn med at §§ 6, 8, 11, 12, 14, 15, 16 til 16 h, 19
til 24, 30 til 34, 34 c, 34
d, 36 b og 36 c og forskrifter gitt
i medhold av disse bestemmelsene, overholdes.
Direktoratet fører tilsyn med kravene i §§ 30 a og 32 når det gjelder
tobakksvarer og urtebaserte røykeprodukter.
Statens legemiddelverk
fører tilsyn med at §§ 34
a og 34 b og forskrifter gitt
i medhold av disse, overholdes. Det samme gjelder kravene om helseadvarsel
og produktpresentasjon i § 30 a når det gjelder elektroniske sigaretter
og gjenoppfyllingsbeholdere.
Kommunen fører tilsyn med at registrerte
salgssteder for tobakksvarer og tobakkssurrogater til forbruker
overholder §§ 4, 5, 17 til 24, 30 til 33, 34 a, 34 d, 36 b og 42
og forskrifter gitt i medhold av disse bestemmelsene.
Sysselmannen fører tilsyn etter
tredje ledd på Svalbard. Sysselmannen kan delegere oppgaven til
Longyearbyen lokalstyre.
Tilsynsmyndighetene kan når som
helst kreve tilgang til registreringspliktiges og bevillingshaveres
lokaler og regnskaper, herunder kreve å få nødvendige opplysninger om
regnskap og drift fra bevillingshavere. Bevillingshavere plikter
uten erstatning eller vederlag å utlevere nødvendige vareprøver
til tilsynsmyndigheten.
Tilsynsmyndighetene
kan for øvrig foreta
slik granskning og besiktigelse som den finner nødvendig for
å utføre sine gjøremål etter loven, og gir de pålegg og treffer
de vedtak som er nødvendige for gjennomføringen av tilsynet.
Departementet kan i forskrift gi
nærmere bestemmelser om tilsyn og om utøvelsen av tilsynet, herunder
om at tilsyn med enkelte typer salgssteder skal føres av Helsedirektoratet.
§ 35 a skal lyde:
§ 35 a Tobakksregister
Helsedirektoratet
forvalter registre over salgssteder, grossister,
importører, eksportører og produsenter for tobakksvarer, jf. §§ 4,
6 og 8. Tilsvarende gjelder for salgssteder for tobakkssurrogater.
Departementet kan i forskrift
gi nærmere bestemmelser om forvaltningen av registrene, herunder
om retting og sletting av opplysninger.
§ 36 skal lyde:
§ 36 Retting og tvangsmulkt
Finner tilsynsmyndigheten
at noen av bestemmelsene nevnt i § 35 er overtrådt, kan den pålegge
retting av forholdet. Det
skal samtidig settes en frist for rettingen. Tilsynsmyndigheten
kan kreve skriftlig bekreftelse fra overtrederen på at det ulovlige
forholdet har opphørt.
Samtidig med at
pålegg om retting gis, kan tvangsmulkt fastsettes. Mulkten løper
fra oversittelse av fristen for retting, og kan fastsettes i form
av engangsmulkt eller dagmulkt. Mulkten tilfaller staten.
Dersom tilsynsmyndigheten ved
avdekking av en overtredelse av bestemmelser
nevnt i § 35 finner særlig grunn til å tro at det vil
bli begått nye brudd som ikke kan
stanses etter første og annet ledd, kan den på forhånd fastsette
at mulkt vil løpe fra det tidspunkt en ny overtredelse tar
til. Slik tvangsmulkt kan fastsettes for inntil ett år.
Når særlige grunner
taler for det, kan tilsynsmyndigheten helt eller delvis frafalle
ilagt tvangsmulkt.
Departementet kan gi
forskrifter om fastsettelse, beregning og innkreving av tvangsmulkt.
Ny § 36 a skal lyde:
§ 36 a Overtredelsesgebyr
Tilsynsmyndigheten kan ilegge den
som overtrer bestemmelser i §§ 4 tredje og fjerde ledd, 5, 6, 17
til 24, 25 første, annet, tredje og femte ledd, 26, 27, 28 a, 30,
31, 32 første og annet ledd, 33, 34 b, 34 d, 36 b, 37 og 42, overtredelsesgebyr.
Det samme gjelder ved overtredelse av forskrifter gitt i medhold
av disse bestemmelsene når det er fastsatt i forskrift at overtredelsen
kan medføre slik sanksjon.
Fysiske personer kan bare ilegges
overtredelsesgebyr for forsettlige eller uaktsomme overtredelser.
Foretak kan ilegges overtredelsesgebyr når overtredelsen er begått
av noen som har handlet på vegne av foretaket, selv om ingen enkeltperson
har utvist skyld.
Departementet kan i forskrift fastsette
nærmere bestemmelser om hvilke hensyn det kan eller skal legges
vekt på ved vurderingen av om overtredelsesgebyr skal ilegges.
Departementet fastsetter i forskrift
bestemmelser om utmåling og betaling av overtredelsesgebyret, herunder om
renter og tilleggsgebyr dersom overtredelsesgebyret ikke blir betalt
ved forfall.
Adgangen til å ilegge overtredelsesgebyr
foreldes etter 2 år. Fristen regnes fra tidspunktet overtredelsen
fant sted. Fristen avbrytes ved at tilsynsmyndigheten gir forhåndsvarsel
eller fatter vedtak om overtredelsesgebyr. Departementet kan gi
nærmere bestemmelser om foreldelse i forskrift, herunder fravike
bestemmelsene om foreldelsesfrist og fristavbrudd for særlige typer
overtredelser.
Nåværende § 9
blir ny § 36 b.
Ny § 36 c skal lyde:
§ 36 c Inndragning av bevilling
Helsedirektoratet kan inndra en
bevilling dersom vilkårene i § 11 ikke lenger er oppfylt, eller
dersom bevillingshaver ikke oppfyller sine plikter etter denne loven
eller bestemmelser gitt i medhold av denne.
En bevilling kan inndras dersom
den ikke er benyttet i løpet av det siste året.
Departementet kan i forskrift gi
nærmere bestemmelser om avgrensning og utfylling av inndragningsadgangen.
§ 37 skal lyde:
§ 37 Tilbakekall av registrering, godkjenning
og omsetningsforbud
Tilsynsmyndighetene kan nekte registrering
eller godkjenning etter §§ 21 a, 34 a og 34 d, eller trekke denne
tilbake dersom virksomheten eller produktet ikke oppfyller kravene
i denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av den.
Tilsynsmyndighetene kan fastsette
omsetningsforbud for enkelte produkter eller produktpartier, dersom
de har grunn til å anta at disse ikke oppfyller lovens bestemmelser
eller bestemmelser gitt i medhold av denne lov.
Departementet kan i forskrift gi
nærmere bestemmelser til gjennomføring og utfylling av første og
annet ledd.
§ 37 a skal lyde:
§ 37 a Klage
Enkeltvedtak fattet av Helsedirektoratet etter
§ 36 på grunnlag av overtredelser av §§ 20, 21, 22, 23, 30, 30 a,
31 og 33 eller bestemmelser gitt i medhold til disse, kan påklages
til Markedsrådet. Ved behandlingen i Markedsrådet gjelder de saksbehandlingsreglene som
er gitt i eller i medhold av markedsføringsloven så langt de passer.
Enkeltvedtak fattet av kommunen
etter §§ 36, 36 a og 36 b kan påklages til Fylkesmannen.
Enkeltvedtak fattet av Sysselmannen
på Svalbard etter §§ 36, 36 a og 36 b kan påklages til departementet. Hvis
sysselmannen har delegert myndighet til Longyearbyen lokalstyre,
er Sysselmannen klageinstans for lokalstyrets vedtak.
§ 38 syvende ledd skal lyde:
Departementet kan
i forskrift pålegge produsenter og importører å betale gebyrer og avgifter for myndighetenes
arbeid med mottak, lagring, håndtering, analyse og offentliggjøring
av opplysningene som er omtalt i annet, tredje og sjette ledd.
§ 40 a nytt annet til fjerde
ledd skal lyde:
Opplysninger mottatt i medhold
av kapittel 3 og 3A kan uten hinder av lovbestemt taushetsplikt
utleveres til ansvarlige myndigheter hos partene til protokollen
mot ulovlig handel med tobakksvarer og til sekretariatet til tobakkskonvensjonen.
Opplysninger mottatt i medhold
av kapittel 3 og 3A kan uten hinder av lovbestemt taushetsplikt
utveksles mellom Helsedirektoratet, politiet, tollmyndighetene og skattemyndighetene.
Departementet kan i forskrift gi
nærmere bestemmelser om utlevering av opplysninger som nevnt i første
til tredje ledd.
§ 43 overskriften skal
lyde:
§ 43 Beslag og destruksjon av ulovlige
varer
§ 43 fjerde ledd skal lyde:
Kongen kan i forskrift fastsette
bestemmelser om at tobakksvarer, tobakkssurrogater og tobakksutstyr
som er importert i strid med denne lov med forskrifter, og som er i
omløp i Norge, kan beslaglegges og destrueres, og om hvem som kan
foreta beslag og destruksjon.
Nåværende fjerde
og femte ledd blir femte og nytt sjette ledd.
Ny § 46 skal lyde:
§ 46 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft fra den tid
Kongen bestemmer.
II