vedtak til lov
om endringer i barnevernloven
mv. (bedre rettssikkerhet for barn og foreldre)
I
I lov 17. juli
1992 nr. 100 om barneverntjenester gjøres følgende endringer:
§ 1-1 skal lyde:
§ 1-1 Lovens formål
Loven skal sikre at barn og unge
som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling,
får nødvendig hjelp, omsorg og beskyttelse til rett tid. Loven skal
bidra til at barn og unge møtes med trygghet, kjærlighet og forståelse
og at alle barn og unge får gode og trygge oppvekstvilkår.
§ 1-2 første ledd skal lyde:
Lovens bestemmelser
om tjenester og tiltak gjelder for barn som har vanlig bosted
i riket og oppholder seg her.
Lovens bestemmelser om tjenester og tiltak gjelder også for barn som oppholder seg i riket, og
som er flyktninger eller er internasjonalt fordrevne,
eller når barnets vanlige bosted ikke lar seg fastsette.
Ny § 1-5 skal lyde:
§ 1-5 Barnets rett til nødvendige barneverntiltak
Barn har rett til nødvendige tiltak
etter loven når vilkårene for tiltaket er oppfylt.
Ny § 1-6 skal lyde:
§ 1-6 Barnets rett til medvirkning
Alle barn som er i stand til å danne
seg egne synspunkter, har rett til å medvirke i alle forhold som
vedrører barnet etter denne loven. Barnet skal få tilstrekkelig
og tilpasset informasjon og har rett til fritt å gi uttrykk for
sine synspunkter. Barnet skal bli lyttet til, og barnets synspunkter
skal vektlegges i samsvar med barnets alder og modenhet. Barn som
barnevernet har overtatt omsorgen for, kan gis anledning til å ha
med seg en person barnet har særlig tillit til. Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om medvirkning og om tillitspersonens
oppgaver og funksjon.
Ny § 1-7 skal lyde:
§ 1-7 Barnevernets plikt til å samarbeide
med barn og foreldre
Barnevernet skal utøve sin virksomhet
med respekt for og så langt som mulig i samarbeid med barnet og
barnets foreldre.
§ 4-1 annet ledd oppheves.
§ 4-2 nytt annet ledd skal lyde:
Dersom barneverntjenesten henlegger
meldingen uten undersøkelse, skal dette begrunnes skriftlig. Begrunnelsen
skal inneholde faglige vurderinger. Henleggelse av åpenbart grunnløse
meldinger trenger ikke å begrunnes.
§ 4-3 nytt sjette ledd skal
lyde:
Avgjørelser om å henlegge saken
etter en undersøkelse, skal regnes som enkeltvedtak.
§ 4-4 a første ledd bokstav
c skal lyde:
c) Barnets rettigheter
er ivaretatt i samsvar med
§ 1-6 og § 6-3. Barnets mening skal tillegges stor vekt
og skal fremkomme av sakens dokumenter.
§ 4-6 femte og nytt sjette ledd
skal lyde:
Dersom saken ikke
er sendt til fylkesnemnda innen fristene som nevnt i fjerde ledd,
faller vedtaket bort. Vedtak
som gjelder et barn som oppholder seg i Norge, men som har vanlig
bosted i en annen stat, jf. § 1-2, faller likevel ikke bort dersom
barneverntjenesten innen samme frist har:
-
a) fremmet anmodning til bostedsstaten
om å treffe nødvendige beskyttelsestiltak, eller
-
b) fattet vedtak om å få overført
jurisdiksjon til Norge etter lov 4. september 2015 nr. 85 om gjennomføring av
konvensjon 19. oktober 1996 om jurisdiksjon, lovvalg, anerkjennelse,
fullbyrdelse og samarbeid vedrørende foreldremyndighet og tiltak
for beskyttelse av barn § 5.
Etter at det er truffet midlertidig
vedtak i en akuttsituasjon, skal barneverntjenesten løpende følge
med på barnets omsorgssituasjon og utvikling. Barneverntjenesten skal
vurdere om det er nødvendig med endringer eller ytterligere tiltak
for barnet. Barneverntjenesten skal også følge med på foreldrenes
situasjon. Barneverntjenesten skal kort tid etter at vedtak er truffet,
kontakte foreldrene med tilbud om veiledning og oppfølging. Dersom
foreldrene ønsker det, skal barneverntjenesten som en del av oppfølgingen
formidle kontakt med øvrige hjelpeinstanser.
§ 4-9 fjerde og nytt femte ledd
skal lyde:
Dersom saken ikke
er sendt til fylkesnemnda innen fristen som nevnt i tredje ledd,
faller vedtaket bort. Vedtak
som gjelder et barn som oppholder seg i Norge, men som har vanlig
bosted i en annen stat, jf. § 1-2, faller likevel ikke bort dersom
barneverntjenesten innen samme frist har:
-
a) fremmet anmodning til bostedsstaten
om å treffe nødvendige beskyttelsestiltak, eller
-
b) fattet vedtak om å få overført
jurisdiksjon til Norge etter lov 4. september 2015 nr. 85 om gjennomføring av
konvensjon 19. oktober 1996 om jurisdiksjon, lovvalg, anerkjennelse,
fullbyrdelse og samarbeid vedrørende foreldremyndighet og tiltak
for beskyttelse av barn § 5.
Etter at det er truffet foreløpige
vedtak etter § 4-8 første ledd og annet ledd annet punktum, skal
barneverntjenesten løpende følge med på barnets omsorgssituasjon
og utvikling. Barneverntjenesten skal vurdere om det er nødvendig
med endringer eller ytterligere tiltak for barnet. Barneverntjenesten
skal også følge med på foreldrenes situasjon. Barneverntjenesten
skal kort tid etter at vedtak er truffet, kontakte foreldrene med
tilbud om veiledning og oppfølging. Dersom foreldrene ønsker det,
skal barneverntjenesten som en del av oppfølgingen formidle kontakt
med øvrige hjelpeinstanser.
§ 4-16 skal lyde:
§ 4-16 Oppfølging av vedtak om omsorgsovertakelse
Barneverntjenesten
har etter omsorgsovertakelsen et løpende og helhetlig ansvar for
oppfølgingen av barnet, herunder et ansvar for å følge utviklingen
til barnet og foreldrene. Barneverntjenesten
skal vurdere om det er nødvendig med endringer eller ytterligere
tiltak for barnet. Barneverntjenesten skal, der hensynet til barnet ikke
taler imot det, legge til rette for samvær med søsken. Barneverntjenesten
skal kort tid etter omsorgs-overtakelsen kontakte foreldrene med
tilbud om veiledning og oppfølging. Dersom foreldrene ønsker det, skal
barneverntjenesten som en del av oppfølgingen formidle kontakt med
øvrige hjelpeinstanser. Der
hensynet til barnet ikke taler mot det, skal barneverntjenesten
legge til rette for at foreldrene kan få tilbake omsorgen for barnet,
jf. § 4-21.
§ 4-22 tredje ledd skal lyde:
Barneverntjenesten skal alltid vurdere
om noen i barnets familie eller nære nettverk kan velges som fosterhjem.
Barneverntjenesten skal ved slike vurderinger legge til rette for
bruk av verktøy og metoder for nettverksinvolvering, dersom det
er hensiktsmessig.
§ 4-22 nåværende tredje til
sjette ledd blir fjerde, femte, sjette og nytt syvende ledd.
§ 4-28 overskriften og
første ledd skal lyde:
§ 4-28 Oppfølging og tiltaksplan
Etter at det er truffet vedtak
om plassering på institusjon etter § 4-24 eller § 4-26 eller midlertidig
vedtak etter § 4-25, skal barneverntjenesten løpende følge med på barnets
omsorgssituasjon og utvikling. Barneverntjenesten skal vurdere om
det er nødvendig med endringer eller ytterligere tiltak for barnet.
Barneverntjenesten skal kort tid etter at vedtaket er truffet kontakte
foreldrene med tilbud om veiledning og oppfølging. Dersom foreldrene
ønsker det, skal barneverntjenesten som en del av oppfølgingen formidle
kontakt med øvrige hjelpeinstanser.
§ 4-28 nåværende første, annet,
tredje og fjerde ledd blir annet, tredje, fjerde og nytt femte ledd.
Ny § 6-3 a skal lyde:
§ 6-3 a Krav til begrunnelse
Det skal fremgå av vedtaket hva
som er barnets synspunkt, og hvilken vekt barnets mening er tillagt.
Hvordan barnets beste er vurdert skal også fremgå av vedtaket.
§ 6-4 skal lyde:
§ 6-4 Opplysningsplikt
Enhver som utfører tjeneste eller
arbeid for et forvaltningsorgan, skal uten hinder av taushetsplikt melde fra til barneverntjenesten
uten ugrunnet opphold
-
a) når det er grunn til å tro at
et barn blir eller vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige mangler
ved den daglige omsorgen eller annen alvorlig omsorgssvikt,
-
b) når det er grunn til å tro at
et barn har en livstruende eller annen alvorlig sykdom eller skade
og ikke kommer til undersøkelse eller behandling, eller at et barn med
nedsatt funksjonsevne eller et spesielt hjelpetrengende barn ikke
får dekket sitt særlige behov for behandling eller opplæring,
-
c) når et barn viser alvorlige
atferdsvansker i form av alvorlig eller gjentatt kriminalitet, misbruk
av rusmidler eller en annen form for utpreget normløs atferd,
-
d) når det er grunn til å tro at
et barn blir eller vil bli utnyttet til menneskehandel.
De organene som er ansvarlig for
gjennomføringen av barnevernloven, kan gi pålegg til offentlige
myndigheter om å gi taushetsbelagte opplysninger når dette er nødvendig
i forbindelse med vurdering, forberedelse og behandling av saker
etter barnevernloven om
-
a) midlertidig plassering av barn
utenfor hjemmet i akuttsituasjoner, jf. § 4-6 annet ledd,
-
b) forbud mot flytting av barn
og foreløpig vedtak om omsorgsovertakelse av nyfødt barn før barnet
har flyttet hjem, jf. §§ 4-8 og 4-9,
-
c) medisinsk undersøkelse og behandling,
jf. § 4-10,
-
d) behandling av barn som har særlige
behandlings- eller opplæringsbehov, jf. § 4-11,
-
e) omsorgsovertakelse, jf. § 4-12,
-
f) samværsrett og skjult adresse,
jf. § 4-19,
-
g) fratakelse av foreldreansvar
og adopsjon, jf. § 4-20,
-
h) oppheving av vedtak om omsorgsovertakelse,
jf. § 4-21,
-
i) plassering og tilbakehold i
institusjon uten samtykke, jf. §§ 4-24 og 4-25,
-
j) plassering i institusjon uten
samtykke ved fare for menneskehandel, jf. § 4-29.
Pålegg om å gi taushetsbelagte
opplysninger kan også gis i saker etter § 4-4 tredje ledd om pålegg
om hjelpetiltak når dette er nødvendig for å unngå at et barn havner
i en alvorlig situasjon som beskrevet i § 4-12 om omsorgsovertakelse.
Adgangen til å gi pålegg om å gi
taushetsbelagte opplysninger gjelder også ved rettslig prøving av
fylkesnemndas vedtak.
Opplysninger skal så langt som
mulig innhentes i samarbeid med den saken gjelder, eller slik at
vedkommende har kjennskap til innhentingen. Sakens parter skal informeres
om at pålegg gis og hva dette omfatter med mindre dette kan hindre
eller vanskeliggjøre at barneverntjenesten kan gi barnet tilstrekkelig
hjelp.
Også yrkesutøvere som opptrer i
medhold av helsepersonelloven, psykisk helsevernloven, helse- og
omsorgstjenesteloven, lov 19. juni 1997 nr. 62 om familievernkontorer
og friskolelova plikter å gi opplysninger etter reglene i første
til fjerde ledd. Det samme gjelder meklere i ekteskapssaker og private
som utfører oppgaver for stat, fylkeskommune eller kommune, og de
som utfører slike oppgaver på vegne av organisasjoner.
§ 7-19 tredje ledd skal lyde:
Vedtak skal begrunnes
som dommer. Tvisteloven § 19-6 gjelder tilsvarende så langt den
passer. Det skal fremgå av
vedtaket hva som er barnets synspunkt, og hvilken vekt barnets mening
er tillagt. Hvordan barnets beste er vurdert skal også fremgå av
vedtaket. I meldingen om vedtaket skal det gjøres oppmerksom
på adgangen til å kreve rettslig prøving, jf. § 7-24.
Ny § 8-5 skal lyde:
§ 8-5 Kommunens ansvar for barn som oppholder
seg i en annen stat
Barneverntjenesten i den kommunen
barnet sist var registrert bosatt har ansvaret for å yte tjenester
og tiltak etter denne loven når barnet oppholder seg i en annen
stat, jf. § 1-2. Ved avtale mellom barneverntjenesten i de berørte
kommunene, kan ansvaret overføres til en annen kommune som barnet
har tilknytning til.
En barneverntjeneste som har sendt
begjæring om tiltak til fylkesnemnda, har ansvaret for saken selv
om barnet oppholder seg i en annen stat.
§ 9-1 første ledd skal lyde:
Den enkelte kommune
skal sørge for de bevilgninger som er nødvendige for å yte de tjenester
og tiltak som kommunen har ansvaret for etter denne loven. Kommunen dekker sine egne kostnader
med saken i fylkesnemnda. Kommunen dekker i tillegg utgifter til
private parters vitner som er nødvendig i forbindelse med opplysning
av sak i fylkesnemnda, samt godtgjøring til sakkyndig oppnevnt av
fylkesnemnda og utgifter til tolk i forhandlingsmøte.
II
I lov 4. juli 1991 nr.
47 om ekteskap skal § 26 a lyde:
§ 26 a Opplysningsplikt til barnevernet
Meklere som arbeider
innenfor rammen av denne loven skal i sitt arbeid være oppmerksomme
på forhold som kan føre til tiltak fra barneverntjenesten.
Meklere som arbeider innenfor rammen
av denne loven, skal uten hinder av taushetsplikt melde fra til
barneverntjenesten uten ugrunnet opphold
-
a) når det er grunn til å tro at
et barn blir eller vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige mangler
ved den daglige omsorgen eller annen alvorlig omsorgssvikt,
-
b) når det er grunn til å tro at
et barn har en livstruende eller annen alvorlig sykdom eller skade
og ikke kommer til undersøkelse eller behandling, eller at et barn med
nedsatt funksjonsevne eller et spesielt hjelpetrengende barn ikke
får dekket sitt særlige behov for behandling eller opplæring,
-
c) når et barn viser alvorlige
atferdsvansker i form av alvorlig eller gjentatt kriminalitet, misbruk
av rusmidler eller en annen form for utpreget normløs atferd,
-
d) når det er grunn til å tro at
et barn blir eller vil bli utnyttet til menneskehandel.
Meklere som arbeider innenfor rammen
av denne loven, plikter også å gi opplysninger etter pålegg i samsvar med
barnevernloven § 6-4.
III
I lov 28. februar
1997 nr. 19 om folketrygd skal § 25-11 lyde:
§ 25-11 Opplysningsplikt til barnevernet
Enhver som gjør
tjeneste i trygdens organer, skal i sitt arbeid være oppmerksom
på forhold som kan føre til tiltak fra barnevernstjenesten.
Enhver som gjør tjeneste i trygdens
organer, skal uten hinder av taushetsplikt melde fra til barnevernstjenesten uten
ugrunnet opphold
-
a) når det er grunn til å tro at
et barn blir eller vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige mangler
ved den daglige omsorgen eller annen alvorlig omsorgssvikt,
-
b) når det er grunn til å tro at
et barn har en livstruende eller annen alvorlig sykdom eller skade
og ikke kommer til undersøkelse eller behandling, eller at et barn med
nedsatt funksjonsevne eller et spesielt hjelpetrengende barn ikke
får dekket sitt særlige behov for behandling eller opplæring,
-
c) når et barn viser alvorlige
atferdsvansker i form av alvorlig eller gjentatt kriminalitet, misbruk
av rusmidler eller en annen form for utpreget normløs atferd,
-
d) når det er grunn til å tro at
et barn blir eller vil bli utnyttet til menneskehandel.
Enhver som gjør tjeneste i trygdens
organer, plikter også å gi opplysninger etter pålegg i samsvar med
barnevernloven § 6-4.
IV
I lov 19. juni
1997 nr. 62 om familievernkontorer skal § 10 lyde:
§ 10 Opplysningsplikt til barnevernet
Fagpersonell ved
familievernkontor skal i sitt arbeid være oppmerksomme på forhold
som kan føre til tiltak fra barneverntjenesten.
Fagpersonellet skal uten hinder
av taushetsplikt melde fra til barneverntjenesten uten ugrunnet
opphold
-
a) når det er grunn til å tro at
et barn blir eller vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige mangler
ved den daglige omsorgen eller annen alvorlig omsorgssvikt,
-
b) når det er grunn til å tro at
et barn har en livstruende eller annen alvorlig sykdom eller skade
og ikke kommer til undersøkelse eller behandling, eller at et barn med
nedsatt funksjonsevne eller et spesielt hjelpetrengende barn ikke
får dekket sitt særlige behov for behandling eller opplæring,
-
c) når et barn viser alvorlige
atferdsvansker i form av alvorlig eller gjentatt kriminalitet, misbruk
av rusmidler eller en annen form for utpreget normløs atferd,
-
d) når det er grunn til å tro at
et barn blir eller vil bli utnyttet til menneskehandel.
Fagpersonellet plikter også å gi
opplysninger etter pålegg i samsvar med barnevernloven § 6-4.
V
I lov 17. juli
1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa skal § 15-3
lyde:
§ 15-3 Opplysningsplikt til barnevernet
Tilsette i skolen skal
i arbeidet sitt vere merksame
på forhold som kan føre til tiltak frå barneverntenesta.
Tilsette i skolen skal utan hinder
av teieplikta melde frå til barneverntenesta utan ugrunna opphald
-
a) når det er grunn til å tru at
eit barn blir eller vil bli mishandla, utsett for alvorlege manglar
ved den daglege omsorga eller anna alvorleg omsorgssvikt,
-
b) når det er grunn til å tru at
eit barn har ein livstruande eller annan alvorleg sjukdom eller
skade og ikkje kjem til undersøking eller behandling, eller at eit
barn med nedsett funksjonsevne eller eit spesielt hjelpetrengande
barn ikkje får dekt sitt særlege behov for behandling eller opplæring,
-
c) når eit barn viser alvorlege
åtferdsvanskar i form av alvorleg eller gjentatt kriminalitet, misbruk
av rusmiddel eller ei anna form for utprega normlaus åtferd,
-
d) når det er grunn til å tru at
eit barn blir eller vil bli utnytta til menneskehandel.
Alle som utfører teneste eller
arbeid etter denne lova, pliktar også å gi opplysningar etter pålegg
i samsvar med barnevernloven § 6-4.
VI
I lov 2. juli
1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. skal § 33 lyde:
§ 33 Opplysningsplikt til barnevernet
Den som yter helsehjelp,
skal i sitt arbeid være oppmerksom på forhold som kan føre til tiltak
fra barneverntjenesten.
Helsepersonell skal uten hinder
av taushetsplikt etter § 21 melde fra til barneverntjenesten uten
ugrunnet opphold
-
a) når det er grunn til å tro at
et barn blir eller vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige mangler
ved den daglige omsorgen eller annen alvorlig omsorgssvikt,
-
b) når det er grunn til å tro at
et barn har en livstruende eller annen alvorlig sykdom eller skade
og ikke kommer til undersøkelse eller behandling, eller at et barn med
nedsatt funksjonsevne eller et spesielt hjelpetrengende barn ikke
får dekket sitt særlige behov for behandling eller opplæring,
-
c) når et barn viser alvorlige
atferdsvansker i form av alvorlig eller gjentatt kriminalitet, misbruk
av rusmidler eller en annen form for utpreget normløs atferd,
-
d) når det er grunn til å tro at
et barn blir eller vil bli utnyttet til menneskehandel.
Helsepersonell plikter også å gi
opplysninger etter pålegg i samsvar med barnevernloven § 6-4.
I helseinstitusjoner skal det utpekes
en person som skal ha ansvaret for videreformidling av opplysninger
etter annet og tredje ledd. Denne personen skal uten ugrunnet opphold
gi melder tilbakemelding på om melding etter annet ledd er videreformidlet.
Dersom meldingen ikke er videreformidlet, skal det begrunnes. Melder
har fortsatt et ansvar for å melde, dersom melder mener at vilkårene
etter annet ledd er oppfylt. Personen som har ansvaret for videreformidling
av opplysningene skal også påse at barneverntjenestens tilbakemeldinger
etter barnevernloven § 6-7 a, uten ugrunnet opphold videreformidles
til melder.
VII
I lov 4. juli
2003 nr. 84 om frittståande skolar skal § 7-4 lyde:
§ 7-4 Opplysningsplikt til barnevernet
Tilsette i skolen skal
i arbeidet sitt vere merksame
på forhold som kan føre til tiltak frå barneverntenesta.
Tilsette i skolen skal utan hinder
av teieplikta melde frå til barneverntenesta utan ugrunna opphald
-
a) når det er grunn til å tru at
eit barn blir eller vil bli mishandla, utsett for alvorlege manglar
ved den daglege omsorga eller anna alvorleg omsorgssvikt,
-
b) når det er grunn til å tru at
eit barn har ein livstruande eller annan alvorleg sjukdom eller
skade og ikkje kjem til undersøking eller behandling, eller at eit
barn med nedsett funksjonsevne eller eit spesielt hjelpetrengande
barn ikkje får dekt sitt særlege behov for behandling eller opplæring,
-
c) når eit barn viser alvorlege
åtferdsvanskar i form av alvorleg eller gjentatt kriminalitet, misbruk
av rusmiddel eller ei anna form for utprega normlaus åtferd,
-
d) når det er grunn til å tru at
eit barn blir eller vil bli utnytta til menneskehandel.
Alle som utfører teneste eller
arbeid etter denne lova, pliktar også å gi opplysningar etter pålegg
i samsvar med barnevernloven § 6-4.
VIII
I lov 4. juli
2003 nr. 80 om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne
innvandrere skal § 26 lyde:
§ 26 Opplysningsplikt til barnevernet
Personell som arbeider
innenfor rammen av denne loven, skal i sitt arbeid være oppmerksom
på forhold som kan føre til tiltak fra barneverntjenesten.
Personell som arbeider innenfor
rammen av denne loven, skal uten hinder av taushetsplikt melde fra
til barneverntjenesten uten ugrunnet opphold
-
a) når det er grunn til å tro at
et barn blir eller vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige mangler
ved den daglige omsorgen eller annen alvorlig omsorgssvikt,
-
b) når det er grunn til å tro at
et barn har en livstruende eller annen alvorlig sykdom eller skade
og ikke kommer til undersøkelse eller behandling, eller at et barn med
nedsatt funksjonsevne eller et spesielt hjelpetrengende barn ikke
får dekket sitt særlige behov for behandling eller opplæring,
-
c) når et barn viser alvorlige
atferdsvansker i form av alvorlig eller gjentatt kriminalitet, misbruk
av rusmidler eller en annen form for utpreget normløs atferd,
-
d) når det er grunn til å tro at
et barn blir eller vil bli utnyttet til menneskehandel.
Personell som arbeider innenfor
rammen av denne loven, plikter også å gi opplysninger etter pålegg
i samsvar med barnevernloven § 6-4.
IX
I lov 17. juni
2005 nr. 64 om barnehager skal § 22 lyde:
§ 22 Opplysningsplikt til barnevernet
Enhver som utfører tjeneste eller
arbeid etter denne loven, skal i sitt arbeid være oppmerksom
på forhold som kan føre til tiltak fra barneverntjenesten.
Enhver som utfører tjeneste eller
arbeid etter denne loven, skal uten hinder av taushetsplikt melde
fra til barneverntjenesten uten ugrunnet opphold
-
a) når det er grunn til å tro at
et barn blir eller vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige mangler
ved den daglige omsorgen eller annen alvorlig omsorgssvikt,
-
b) når det er grunn til å tro at
et barn har en livstruende eller annen alvorlig sykdom eller skade
og ikke kommer til undersøkelse eller behandling, eller at et barn med
nedsatt funksjonsevne eller et spesielt hjelpetrengende barn ikke
får dekket sitt særlige behov for behandling eller opplæring,
-
c) når det er grunn til å tro at
et barn blir eller vil bli utnyttet til menneskehandel.
Enhver som utfører tjeneste eller
arbeid etter denne loven, plikter også å gi opplysninger etter pålegg
i samsvar med barnevernloven § 6-4.
X
I lov 19. juni
2009 nr. 44 om kommunale krisesentertilbod skal § 6 lyde:
§ 6 Opplysningsplikt til barnevernet
Alle som utfører
teneste eller arbeid etter denne lova, skal i arbeidet sitt vere merksame
på forhold som kan føre til tiltak frå barneverntenesta.
Alle som utfører teneste eller
arbeid etter denne lova, skal utan hinder av teieplikta melde frå
til barnevernte nesta utan ugrunna opphald
-
a) når det er grunn til å tru at
eit barn blir eller vil bli mishandla, utsett for alvorlege manglar
ved den daglege omsorga eller anna alvorleg omsorgssvikt,
-
b) når det er grunn til å tru at
eit barn har ein livstruande eller annan alvorleg sjukdom eller
skade og ikkje kjem til undersøking eller behandling, eller at eit
barn med nedsett funksjonsevne eller spesielt hjelpetrengande barn
ikkje får dekt sitt særlege behov for behandling eller opplæring,
-
c) når eit barn viser alvorlege
åtferdsvanskar i form av alvorleg eller gjentatt kriminalitet, misbruk
av rusmiddel eller ei anna form for utprega normlaus åtferd,
-
d) når det er grunn til å tru at
eit barn blir eller vil bli utnytta til menneskehandel.
Alle som utfører teneste eller
arbeid etter denne lova, pliktar også å gi opplysningar etter pålegg
i samsvar med barnevernloven § 6-4.
XI
I lov 18. desember
2009 nr. 131 om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen
skal § 45 lyde:
§ 45 Opplysningsplikt til barnevernet
Enhver som utfører tjeneste eller
arbeid etter denne loven, skal i sitt arbeid være oppmerksom
på forhold som kan føre til tiltak fra barneverntjenesten.
Enhver som utfører tjeneste eller
arbeid etter denne loven, skal uten hinder av taushetsplikt melde
fra til barneverntjenesten uten ugrunnet opphold
-
a) når det er grunn til å tro at
et barn blir eller vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige mangler
ved den daglige omsorgen eller annen alvorlig omsorgssvikt,
-
b) når det er grunn til å tro at
et barn har en livstruende eller annen alvorlig sykdom eller skade
og ikke kommer til undersøkelse eller behandling, eller at et barn med
nedsatt funksjonsevne eller et spesielt hjelpetrengende barn ikke
får dekket sitt særlige behov for behandling eller opplæring,
-
c) når et barn viser alvorlige
atferdsvansker i form av alvorlig eller gjentatt kriminalitet, misbruk
av rusmidler eller en annen form for utpreget normløs atferd,
-
d) når det er grunn til å tro at
et barn blir eller vil bli utnyttet til menneskehandel.
Enhver som utfører tjeneste eller
arbeid etter denne loven, plikter også å gi opplysninger etter pålegg
i samsvar med barnevernloven § 6-4.
XII
I lov 16. juni
2017 nr. 46 om endringer i barnevernloven (barnevernsreform) gjøres
følgende endringer i lovens del I om endringer i lov 17. juli 1992
nr. 100 om barneverntjenester:
Endringen av
§ 4-3 skal lyde:
§ 4-3 nytt syvende ledd skal lyde:
Bestemmelsene i
denne paragrafen gjelder så langt de passer for utredning som nevnt
i § 2-3 tredje ledd bokstav a.
Endringen av
§ 4-22 skal lyde:
§ 4-22 tredje til sjette ledd
skal lyde:
Barneverntjenesten
i omsorgskommunen har ansvar for å velge et fosterhjem som er egnet
til å ivareta det enkelte barnets behov og skal godkjenne fosterhjemmet.
Med omsorgskommunen menes den kommunen som har ansvaret etter §
8-4 tredje ledd. Barneverntjenesten
skal alltid vurdere om noen i barnets familie eller nære nettverk
kan velges som fosterhjem. Barneverntjenesten skal ved slike vurderinger
legge til rette for bruk av verktøy og metoder for nettverksinvolvering,
dersom det er hensiktsmessig.
Barneverntjenesten
i omsorgskommunen har ansvar for å følge opp hvert enkelt barn i
fosterhjemmet og for oppfølging av fosterhjemmet. Barne-, ungdoms-
og familieetaten har ansvaret for oppfølging av fosterhjem som etaten
tilbyr, jf. § 2-3 annet ledd bokstav a og c.
Den kommunen fosterhjemmet
ligger i har ansvaret for tilsyn av fosterhjemmet. Kommunen skal
føre tilsyn med hvert enkelt barn i fosterhjemmet fra plasseringstidspunktet
og frem til barnet fyller 18 år. Formålet med tilsynet er å føre
kontroll med at barnet får forsvarlig omsorg i fosterhjemmet, og
at de forutsetninger som ble lagt til grunn for plasseringen, blir
fulgt opp. Kommunen skal sørge for at de som skal utøve tilsynet, gis
grunnleggende opplæring og veiledning.
Departementet kan
gi forskrifter som utfyller denne bestemmelsen.
XIII
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer.
Kongen kan sette
i kraft de enkelte bestemmelser til forskjellig tid.
Departementet kan
gi overgangsbestemmelser.