Kapittel 2. Ansvar og myndighet
for forebyggende sikkerhetsarbeid
§ 2-1 Departementenes ansvar og myndighet
for forebyggende sikkerhetsarbeid
Departementene er
ansvarlige for forebyggende sikkerhetsarbeid innenfor sine ansvarsområder
og skal
-
a) identifisere
og holde oversikt over grunnleggende nasjonale funksjoner
-
b) identifisere
og holde oversikt over virksomheter som har vesentlig betydning
for grunnleggende nasjonale funksjoner
-
c) fatte vedtak
etter § 1-3 første ledd
-
d) melde inn oversikter
til sikkerhetsmyndigheten etter bokstav a og b og vedtak etter bokstav
c.
Kongen i statsråd
kan gi forskrift om departementenes ansvar og myndighet for forebyggende
sikkerhetsarbeid.
§ 2-2 Sikkerhetsmyndighetens ansvar for
forebyggende sikkerhetsarbeid
Sikkerhetsmyndigheten
har det sektorovergripende ansvaret for at forebyggende sikkerhetsarbeid
i virksomhetene utføres i samsvar med loven.
Sikkerhetsmyndigheten
har det overordnede ansvaret for at sikkerhetstilstanden i alle
sektorer kontrolleres, og skal se til at virksomhetene oppfyller
sine plikter etter loven. Sikkerhetsmyndigheten skal blant annet
-
a) se til at det
føres tilsyn med at virksomheter oppfyller krav til forebyggende
sikkerhetsarbeid
-
b) utarbeide og
vedlikeholde grunnleggende kriterier for tilsyn
-
c) innhente og
vurdere informasjon som har betydning for forebyggende sikkerhetsarbeid
-
d) gi informasjon,
råd og veiledning om forebyggende sikkerhetsarbeid og krav til tiltak
-
e) holde oversikt
over de funksjonene og virksomhetene departementene har identifisert
etter § 2-1
-
f) holde oversikt
over virksomheter som det er fattet vedtak om etter § 1-3
-
g) legge til rette
for informasjonsdeling etter § 2-3
-
h) bidra til å
utvikle sikkerhetstiltak og fastsette krav til forebyggende sikkerhetsarbeid.
Sikkerhetsmyndigheten
er nasjonal fagmyndighet overfor andre land og internasjonale organisasjoner.
Så langt det er
nødvendig for å gjennomføre oppgavene i eller i medhold av loven,
skal sikkerhetsmyndigheten gis uhindret adgang til skjermingsverdig
informasjon, informasjonssystem, objekt eller infrastruktur.
Kongen kan gi forskrift
om sikkerhetsmyndighetens ansvar for forebyggende sikkerhetsarbeid.
§ 2-3 Utveksling av trusselvurderinger
og annen sikkerhetsinformasjon
Sikkerhetsmyndigheten
skal legge til rette for at virksomheter som loven gjelder for,
får tilgang til informasjon om trusselvurderinger og andre opplysninger som
er av betydning for virksomhetenes forebyggende sikkerhetsarbeid.
Sikkerhetsmyndigheten
skal i samråd med sektormyndigheter og andre relevante myndigheter
sikre at det etableres nødvendige fora for informasjons- og erfaringsutveksling.
Kongen kan gi forskrift
om utveksling av trusselvurderinger og annen sikkerhetsinformasjon.
§ 2-4 Responsfunksjon og varslingssystem
for digital infrastruktur
Kongen utpeker
en myndighet som skal drive en nasjonal responsfunksjon for alvorlige
digitale angrep og et nasjonalt varslingssystem for digital infrastruktur.
Når det er nødvendig
for å utføre oppgaver etter første ledd, kan denne myndigheten behandle
personopplysninger i form av
-
a) metadata om
IKT-trafikk til og fra virksomheter som er knyttet til det nasjonale
varslingssystemet for digital infrastruktur
-
b) informasjon
som er nødvendig for å analysere utløste alarmer i varslingssystemet
-
c) IP-adresser
mottatt fra nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere
-
d) logger og infisert
maskinvare, når det er nødvendig for å bistå en virksomhet i håndteringen
av alvorlige digitale angrep og virksomheten samtykker til det.
Når det er strengt
nødvendig for å utføre oppgaver etter første ledd, kan også andre
personopplysninger enn det som er nevnt i andre ledd, behandles.
Behandlingen av
personopplysninger og inngrepet i personvernet skal ikke være mer
omfattende enn det som er nødvendig for å oppnå formålet.
Kongen kan gi forskrift
om nasjonal responsfunksjon og nasjonalt varslingssystem for digital
infrastruktur.
§ 2-5 Vedtak ved risiko for skadevirkninger
for nasjonale sikkerhetsinteresser
Kongen i statsråd
kan fatte nødvendige vedtak for å hindre sikkerhetstruende virksomhet
eller annen planlagt eller pågående aktivitet som kan innebære en
ikke ubetydelig risiko for at nasjonale sikkerhetsinteresser blir
truet. Et slikt vedtak kan fattes uten hensyn til begrensningene
i forvaltningsloven § 35 og uavhengig av om aktiviteten er tillatt
etter annen lov eller annet vedtak.
Før det fattes
vedtak, bør det innhentes rådgivende uttalelser fra relevante organer
med kompetanse innenfor det aktuelle fagområdet.
Vedtak etter første
ledd er særlig tvangsgrunnlag etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel
13.
Kongen i statsråd
kan gi forskrift om hvilke vedtak som kan fattes etter første ledd.
Kapittel 3. Tilsyn
§ 3-1 Tilsyn med virksomheter
Sikkerhetsmyndigheten
fører tilsyn med virksomheter som er omfattet av loven.
Departementet kan
bestemme at myndigheter med sektoransvar som fører tilsyn med beskyttelse
av informasjon, informasjonssystemer, objekter eller infrastruktur,
skal føre tilsyn med virksomheter som er omfattet av loven. Sikkerhetsmyndigheten
skal likevel gjennomføre tilsyn når det følger av internasjonale
forpliktelser eller når det er tvingende nødvendig.
Sikkerhetsmyndigheten
skal føre tilsyn med departementene og myndigheter med tilsynsansvar
etter andre ledd.
Kongen kan gi forskrift
om tildeling av tilsynsansvar og om fordeling av ansvaret mellom
sikkerhetsmyndigheten og aktuelle myndigheter med sektoransvar.
§ 3-2 Samarbeid mellom sikkerhetsmyndigheten
og andre myndigheter med tilsynsansvar
Sikkerhetsmyndigheten
og myndigheter med tilsynsansvar etter § 3-1 andre ledd skal inngå
en avtale om samarbeid. Gjennomføring av tilsyn skal så langt det er
mulig samordnes med andre tilsynsmyndigheter.
Sikkerhetsmyndigheten
skal utarbeide og utvikle grunnleggende kriterier for tilsyn etter
loven, og legge til rette for felles opplæring av tilsynspersonell.
Sikkerhetsmyndigheten
kan om nødvendig medvirke til forberedelse og gjennomføring av tilsyn
som utføres av myndigheter med tilsynsansvar. Myndigheter med tilsynsansvar
kan be sikkerhetsmyndigheten om slik bistand.
Myndigheter med
tilsynsansvar skal orientere sikkerhetsmyndigheten om planlagte
tilsyn, redegjøre for gjennomførte tilsyn og informere om eventuelle
avvik og pålegg.
Kongen kan gi forskrift
om samarbeid og informasjonsutveksling mellom sikkerhetsmyndigheten
og myndigheter med tilsynsansvar.
§ 3-3 Generelle prinsipper for tilsyn
Tilsyn etter § 3-1
skal ikke forstyrre tilsynsobjektenes daglige drift mer enn nødvendig.
Opplysninger som
tilsynsmyndigheten innhenter, kan bare brukes i forbindelse med
tilsynet og i det forebyggende sikkerhetsarbeidet.
§ 3-4 Adgangsrett og varslingsplikt
ved stedlige tilsyn
Tilsynsmyndigheten
kan kreve tilgang til virksomhetens informasjon, informasjonssystemer,
objekter og infrastruktur. Virksomheten skal stille med relevant personell
under tilsynet så langt det er nødvendig.
Stedlige tilsyn
skal varsles skriftlig. Tilsyn kan likevel gjennomføres uten varsel
dersom sikkerhetshensyn gjør det nødvendig.
Kongen kan gi forskrift
om stedlige tilsyn.
§ 3-5 Tilsynsmyndighetens behandling
av personopplysninger
Tilsynsmyndigheten
kan behandle personopplysninger dersom det er nødvendig for å utføre
sine oppgaver.
Behandlingen av
personopplysninger må ikke utgjøre et uforholdsmessig inngrep i
personvernet.
Personopplysninger
skal om mulig behandles ved hjelp av virksomhetens informasjonssystem,
uten at de blir kopiert eller overført til tilsynsmyndigheten. Tilsynsmyndigheten
kan likevel kreve kopi av personopplysninger når dette er nødvendig
for å dokumentere om bestemmelser i loven er brutt.
Kongen kan gi forskrift
om tilsynsmyndighetens behandling av personopplysninger.
§ 3-6 Pålegg
Tilsynsmyndigheten
kan gi virksomheter pålegg om gjennomføring av tiltak som er nødvendige
for å ivareta lovens formål. Pålegg om konkrete tiltak kan bare gis
dersom kostnadene som påføres virksomheten, framstår som rimelige
sett i forhold til det som kan oppnås ved tiltaket.
Dersom myndigheter
med tilsynsansvar ikke fører tilsyn i samsvar med krav fastsatt
i eller i medhold av loven, kan sikkerhetsmyndigheten gi pålegg
om å utføre slikt tilsyn.
Pålegg etter første
og andre ledd kan påklages. Reg-lene i forvaltningsloven kapittel
VI gjelder for selvstendige rettssubjekters klageadgang.
Kapittel 4. Generelle krav
til forebyggende sikkerhetsarbeid
§ 4-1 Sikkerhetsstyring
Virksomhetens leder
har ansvaret for det forebyggende sikkerhetsarbeidet. Forebyggende
sikkerhetsarbeid skal være en del av virksomhetens styringssystem. Sikkerhetstilstanden
i virksomheten skal regelmessig kontrolleres.
Virksomheten skal
sørge for at ansatte, leverandører og oppdragstakere har tilstrekkelig
risiko- og sikkerhetsforståelse. For leverandører til sikkerhetsgraderte anskaffelser
gjelder kapittel 9.
Kongen kan gi forskrift
om sikkerhetsstyring.
§ 4-2 Vurdering av risiko
Virksomheten skal
regelmessig gjennomføre vurdering av risiko. Vurderingen skal danne
grunnlag for iverksetting av forebyggende sikkerhetstiltak.
Virksomheten skal
som del av vurderingen kartlegge hvilke virksomheter den er avhengig
av for å fungere som den skal.
Vurderingen skal
gjennomgås jevnlig og om nødvendig revideres.
Tilsynsmyndigheten
skal etter forespørsel gi råd og veiledning i forbindelse med vurderingen.
Kongen kan gi forskrift
om hvordan en vurdering av risiko skal gjennomføres.
§ 4-3 Plikt til å gjennomføre sikkerhetstiltak
og øvelser
Virksomheten skal
gjennomføre de forebyggende sikkerhetstiltakene som må til for å
gi et forsvarlig sikkerhetsnivå og redusere risikoen knyttet til
sikkerhetstruende virksomhet. Slike tiltak kan gjennomføres i sammenheng
med andre forebyggende sikkerhetstiltak i virksomheten, så lenge
kravene i denne loven oppfylles.
Kostnadene ved
et sikkerhetstiltak skal stå i et rimelig forhold til det som kan
oppnås ved tiltaket.
Virksomheten skal
regelmessig gjennomføre øvelser for å vurdere effekten av iverksatte
sikkerhetstiltak.
Kongen kan gi forskrift
om plikter for virksomheter som omfattes av loven, og om øvelser.
§ 4-4 Krav til dokumentasjon
Virksomheten skal
dokumentere vurderingen av risiko og de gjennomførte og planlagte
sikkerhetstiltakene.
Kongen kan gi forskrift
om krav til dokumentasjon.
§ 4-5 Varslingsplikt
Virksomheten skal
straks varsle sikkerhetsmyndigheten og andre myndigheter som skal
utføre tilsyn i medhold av § 3-1 andre ledd, dersom
-
a) den har blitt
rammet av sikkerhetstruende virksomhet
-
b) det er begrunnet
mistanke om at sikkerhetstruende virksomhet har rammet eller vil
kunne ramme virksomheten eller andre virksomheter
-
c) det har skjedd
alvorlige brudd på krav til sikkerhet etter kapittel 5, 6 eller
7.
Virksomheten skal
uten hinder av taushetsplikt varsle tilsynsmyndigheten dersom den
får kunnskap om en planlagt eller pågående aktivitet som kan medføre
en ikke ubetydelig risiko for at nasjonale sikkerhetsinteresser
blir truet. Tilsynsmyndigheten skal uten ugrunnet opphold varsle
sikkerhetsmyndigheten og videresende varselet til ansvarlig departement
for vurdering av vedtak etter § 2-5.
Kongen kan gi forskrift
om varslingsplikten etter andre ledd.
Kapittel 5. Informasjonssikkerhet
§ 5-1 Skjermingsverdig informasjon
Informasjon er
skjermingsverdig dersom det kan skade nasjonale sikkerhetsinteresser
at informasjonen blir kjent for uvedkommende, går tapt, blir endret
eller blir utilgjengelig.
§ 5-2 Beskyttelse av skjermingsverdig
informasjon
Virksomheten skal
sørge for et forsvarlig sikkerhetsnivå for skjermingsverdig informasjon,
slik at informasjonen
-
a) ikke blir kjent
for uvedkommende
-
b) ikke går tapt
eller blir endret
-
c) er tilgjengelig
ved tjenstlig behov.
Kongen kan gi forskrift
om identifisering og beskyttelse av skjermingsverdig informasjon.
I særlige tilfeller kan det i en slik forskrift gjøres unntak fra
sikkerhetskrav som er fastsatt i eller i medhold av denne loven.
§ 5-3 Sikkerhetsgradert informasjon
En virksomhet som
tilvirker informasjon, skal sikkerhetsgradere og merke informasjonen
dersom det kan skade nasjonale sikkerhetsinteresser om den blir kjent
for uvedkommende. Følgende sikkerhetsgrader skal benyttes:
-
a) STRENGT HEMMELIG
dersom det kan få helt avgjørende skadefølger
-
b) HEMMELIG dersom
det kan få alvorlige skadefølger
-
c) KONFIDENSIELT
dersom det kan få skadefølger
-
d) BEGRENSET dersom
det i noen grad kan få skadefølger.
Sikkerhetsgradering
skal ikke brukes i større utstrekning eller for lengre tid enn nødvendig.
Dersom ikke annet er bestemt, bortfaller sikkerhetsgraderingen etter
30 år.
Kongen kan gi forskrift
om sikkerhetsgradering og beskyttelse av informasjon som mottas
eller gis innenfor rammen av en gjensidig overenskomst med en fremmed
stat eller en internasjonal organisasjon.
§ 5-4 Tilgang til og taushetsplikt med
hensyn til sikkerhetsgradert informasjon
Sikkerhetsgradert
informasjon skal bare overlates til personer som har tjenstlig behov
og er autorisert for tilgang til slik informasjon.
Alle som får tilgang
til sikkerhetsgradert informasjon som ledd i arbeidet eller tjenesten
for en virksomhet som omfattes av loven, har taushetsplikt om innholdet.
Taushetsplikten gjelder også etter at arbeidet eller tjenesten er
avsluttet.
§ 5-5 Tekniske sikkerhetsundersøkelser
Sikkerhetsmyndigheten
kan undersøke lokaler, bygninger og andre objekter som en virksomhet
alene eller sammen med andre råder over, for å fastslå om uvedkommende
kan skaffe seg tilgang til sikkerhetsgradert informasjon ved avlytting,
innsyn eller avlesning av signaler.
Informasjon som
kontrollen gir tilgang til, kan bare benyttes til det som formålet
med kontrollen krever. Når det ikke lenger er behov for informasjonen,
skal den slettes. Kunnskap og erfaringer som sikkerhets-myndigheten
tilegner seg gjennom undersøkelsen, kan brukes til videreutvikling
av sikkerhetsmyndighetens generelle sikkerhetsarbeid.
Sikkerhetsmyndigheten
skal gi virksomheten en rapport om resultatet av kontrollen. Rapporten
skal bare inneholde informasjon som kan bidra til å bedre virksomhetens
sikkerhet.
Kongen kan gi forskrift
om tekniske sikkerhetsundersøkelser, og om at slike undersøkelser
kan utføres av andre enn sikkerhetsmyndigheten.
§ 5-6 Kryptosikkerhet
Kryptosystemer
som skal brukes for å beskytte sikkerhetsgradert informasjon, må
være godkjent av sikkerhetsmyndigheten.
Sikkerhetsmyndigheten
er nasjonal forvalter av kryptomateriell og leverandør av kryptosikkerhetstjenester
til virksomheter. Sikkerhetsmyndigheten kan godkjenne andre leverandører
av kryptosikkerhetstjenester.
Sikkerhetsmyndigheten
skal godkjenne kryptoalgoritmer som brukes i utstyr som
tenkes eksportert.
Kongen kan gi forskrift
om kryptosikkerhet.
Kapittel 6. Informasjonssystemsikkerhet
§ 6-1 Skjermingsverdige informasjonssystemer
Et informasjonssystem
er skjermingsverdig dersom det behandler skjermingsverdig informasjon,
eller dersom det i seg selv har avgjørende betydning for grunnleggende
nasjonale funksjoner.
Kongen kan gi forskrift
om identifisering av skjermingsverdige informasjonssystemer.
§ 6-2 Beskyttelse av skjermingsverdige
informasjonssystemer
Virksomheten skal
sørge for et forsvarlig sikkerhetsnivå for skjermingsverdige informasjonssystemer,
slik at
-
a) informasjonssystemene
fungerer slik de skal
-
b) uvedkommende
ikke får tilgang til informasjonen som behandles i systemene
-
c) informasjonen
som behandles i systemene, ikke endres eller går tapt
-
d) informasjonen
som behandles i systemene, er tilgjengelig ved tjenstlig behov for
tilgang.
Kongen kan gi forskrift
om identifisering og beskyttelse av skjermingsverdige informasjonssystemer.
I særlige tilfeller kan det i en slik forskrift gjøres unntak fra sikkerhetskrav
som er fastsatt i eller i medhold av denne loven.
§ 6-3 Godkjenning av skjermingsverdige
informasjonssystemer
Skjermingsverdige
informasjonssystemer skal godkjennes av en godkjenningsmyndighet.
Informasjonssystemer som skal behandle sikkerhetsgradert informasjon,
skal godkjennes før de tas i bruk.
Kongen kan gi forskrift
om godkjenning av skjermingsverdige informasjonssystemer, utpeking
av godkjenningsmyndigheter og krav til leverandører.
§ 6-4 Overvåking av skjermingsverdige
informasjonssystemer
Virksomheten skal
kontinuerlig overvåke sine skjermingsverdige informasjonssystemer
for å forebygge, avdekke og motvirke hendelser som kan skade nasjonale
sikkerhetsinteresser. Hendelser som er relevante for sikkerhetsarbeidet,
skal registreres.
I den grad formålet
med overvåkingen krever det, skal sending av informasjon til, fra
og innenfor skjermingsverdige informasjonssystemer registreres,
lagres og analyseres.
Informasjonssystemer
som behandler personopplysninger, skal bare overvåkes med de metodene
og i det omfanget som formålet med overvåkingen krever.
Informasjon etter
første og andre ledd kan lagres i opptil fem år. Lagrede personopplysninger
kan bare benyttes i den grad formålet med overvåkingen krever det.
Flere virksomheter
som er tilknyttet samme informasjonssystem, kan avtale at en av
virksomhetene skal ta seg av overvåkingen etter første og andre
ledd for alle virksomhetene. Den virksomheten som gjennomfører overvåkingen,
skal sikre at kravene til informasjonssikkerhet i § 5-2 følges.
Virksomheten skal
se til at autoriserte brukere av informasjonssystemer som overvåkes,
får vite hva som er formålet med behandlingen av personopplysningene
og hvilke overvåkingstiltak som er iverksatt. De skal også få vite
om personopplysningene blir utlevert og i så fall til hvem.
Kongen kan gi forskrift
om overvåking av skjermingsverdige informasjonssystemer, blant annet
om
-
a) hva slags informasjon
som kan eller skal registreres, lagres og analyseres i forbindelse
med overvåkingen
-
b) hvem som skal
ha tilgang til informasjon som er registrert og lagret i forbindelse
med overvåkingen
-
c) hvordan tilgang
til registrert eller lagret informasjon skal gis
-
d) at informasjonen
etter første og andre ledd skal ha en annen lagringstid enn fem
år.
§ 6-5 Inntrengingstesting av skjermingsverdige
informasjonssystemer
Virksomheten kan
be sikkerhetsmyndigheten om å forsøke å trenge inn i virksomhetens
skjermingsverdige informasjonssystemer. Formålet skal være å kontrollere om
sikkerhetstiltakene er tilstrekkelige. Virksomhetens ansatte skal
orienteres om at slike kontroller kan forekomme.
Dersom kontrollen
innebærer behandling av personopplysninger, skal den ikke være mer
omfattende enn det som formålet krever.
Informasjon som
kontrollen gir tilgang til, kan bare benyttes til det som formålet
med kontrollen krever. Når det ikke lenger er behov for informasjonen,
skal den slettes. Kunnskap og erfaringer som sikkerhets-myndigheten
tilegner seg gjennom inntrengingstestingen, kan brukes til videreutvikling
av sikkerhetsmyndighetens generelle sikkerhetsarbeid.
Sikkerhetsmyndigheten
skal gi virksomheten en rapport om resultatet av kontrollen. Rapporten
skal bare inneholde informasjon som kan bidra til å bedre virksomhetens
sikkerhet.
Kongen kan gi forskrift
om inntrenging i skjermingsverdige informasjonssystemer, og om at
slik kontroll kan utføres av andre enn sikkerhetsmyndigheten.
§ 6-6 Kommunikasjons- og innholdskontroll
av informasjonssystemer
Virksomheten kan
be sikkerhetsmyndigheten kontrollere om virksomhetens informasjonssystemer
behandler sikkerhetsgradert informasjon utover det systemets sikkerhetsgodkjenning
tillater. Virksomhetens ansatte skal orienteres om at slike kontroller
kan forekomme.
Sikkerhetsmyndigheten
kan gjennomføre kontrollen ved å avlytte og avlese informasjon som
behandles i eller sendes mellom informasjonssystemer.
Kontrollen skal
ikke omfatte privat kommunikasjon eller kommunikasjon med virksomheter
som ikke er omfattet av loven. Fanger kontrollen likevel opp slik kommunikasjon,
skal kontrollen straks opphøre, og informasjon som kontrollen har
gitt tilgang til, skal slettes.
Alle som får tilgang
til informasjon som nevnt i tredje ledd i forbindelse med arbeid
eller tjeneste for sikkerhetsmyndigheten, har taushetsplikt om innholdet.
Sikkerhetsmyndigheten
skal informere virksomhetens ledelse om metodene som skal benyttes
i kontrollen og sikkerhetsmyndighetens vurdering av risikoen for
at kontrollen kan fange opp kommunikasjon som nevnt i tredje ledd.
Dersom virksomhetens ledelse finner at hensynet til informasjonssystemsikkerheten
ikke kan begrunne metodene og risikoen, skal kontrollen ikke utføres.
Informasjon som
kontrollen gir tilgang til, kan benyttes bare til det som formålet
med kontrollen krever. Når det ikke lenger er behov for informasjonen,
skal den slettes. Kunnskap og erfaringer som sikkerhets-myndigheten
tilegner seg gjennom kontrollen, kan brukes til videreutvikling
av sikkerhetsmyndighetens generelle sikkerhetsarbeid.
Sikkerhetsmyndigheten
skal gi virksomheten en rapport om resultatet av kontrollen. Rapporten
skal bare inneholde informasjon som kan bidra til å bedre virksomhetens
sikkerhet.
Kongen kan gi forskrift
om kommunikasjons- og innholdskontroll av informasjonssystemer,
og om at slik kontroll kan utføres av andre enn sikkerhetsmyndigheten.
Kapittel 7. Objekt- og infrastruktursikkerhet
§ 7-1 Skjermingsverdige objekter og infrastruktur
Objekter og infrastruktur
er skjermingsverdige dersom det kan skade grunnleggende nasjonale
funksjoner om de får redusert funksjonalitet eller blir utsatt for
skadeverk, ødeleggelse eller rettsstridig overtakelse.
Et departement
skal innenfor sitt ansvarsområde utpeke, klassifisere og holde oversikt
over skjermingsverdige objekter og infrastruktur. Alle utpekte og
klassifiserte objekter og infrastruktur skal meldes inn til sikkerhetsmyndigheten
med angivelse av klassifiseringsgrad.
Sikkerhetsmyndigheten
skal utpeke, klassifisere og holde oversikt over skjermingsverdige
objekter og infrastruktur som ikke omfattes av noe departements
ansvarsområde.
Virksomheter som
råder over objekter eller infrastruktur som utpekes etter andre
eller tredje ledd, skal varsles om utpekingen.
Vedtak om utpeking
og klassifisering som berører selvstendige rettssubjekter, kan påklages.
Departementet er klageinstans for vedtak fattet av sikkerhetsmyndigheten.
Sikkerhetsmyndigheten
kan på eget initiativ fremme forslag overfor et departement om å
fatte vedtak etter andre ledd. Dersom departementet ikke fatter
vedtak i samsvar med sikkerhetsmyndighetens forslag, kan sikkerhetsmyndigheten
bringe saken inn for endelig avgjørelse til det departementet som
har overordnet ansvar for forebyggende sikkerhetsarbeid i sivil
sektor eller det departementet som har overordnet ansvar for forebyggende
sikkerhetsarbeid i forsvarssektoren.
Kongen kan gi forskrift
om utpeking av objekter og infrastruktur og om melding til sikkerhetsmyndigheten.
§ 7-2 Klassifisering av skjermingsverdige
objekter og infrastruktur
Skjermingsverdige
objekter og infrastruktur skal klassifiseres dersom det kan skade
grunnleggende nasjonale funksjoner om de får redusert funksjonalitet
eller blir utsatt for skadeverk, ødeleggelse eller rettsstridig overtakelse.
Følgende klassifiseringsgrader skal benyttes:
-
a) MEGET KRITISK
dersom det kan få helt avgjørende skadefølger
-
b) KRITISK dersom
det kan få alvorlige skadefølger
-
c) VIKTIG dersom
det kan få skadefølger.
Klassifiseringen
skal bygge på en skadevurdering, og det skal spesifiseres hvilke
grunnleggende nasjonale funksjoner objektet eller infrastrukturen
understøtter og hva konsekvensene av redusert funksjonalitet vil
være. Begrunnelsen for klassifiseringen skal inngå i departementenes
og sikkerhetsmyndighetens oversikt over skjermingsverdige objekter
og infrastruktur.
Dersom en del av
et objekt eller en infrastruktur har en høyere klassifisering enn
resten av objektet eller infrastrukturen, skal denne delen defineres
som selvstendig objekt eller infrastruktur.
Kongen kan gi forskrift
om klassifisering av skjermingsverdige objekter og infrastruktur.
§ 7-3 Beskyttelse av objekter og infrastruktur
Virksomheten skal
iverksette nødvendige sikkerhetstiltak for å opprettholde et forsvarlig
sikkerhetsnivå. Sikkerhetstiltakene kan være
-
a) fysiske, elektroniske,
menneskelige eller organisatoriske barrierer,
-
b) systemer som
skal oppdage og varsle om aktivitet eller hendelser,
-
c) systemer og
rutiner for avklaring vedrørende aktiviteter og hendelser og bakgrunnen
for dem,
-
d) oppfølging av
uønskede aktiviteter og uønskede hendelser eller
-
e) en kombinasjon
av tiltakene nevnt i bokstav a til d.
Virksomheten skal
foreta en vurdering av risiko for å avgjøre hvilke tiltak som er
nødvendige for å beskytte objektet eller infrastrukturen.
Beskyttelse av
objekter og infrastruktur kan også omfatte krav til adgangsklarering
etter § 8-3.
Kongen kan gi forskrift
om beskyttelse av objekter og infrastruktur innenfor hvert klassifiseringsnivå
og om bruk av sikringsstyrker.
§ 7-4 Testing av sikkerhetstiltak
Virksomheten kan
be sikkerhetsmyndigheten om å forsøke å forsere etablerte sikkerhetstiltak
for å få tilgang til skjermingsverdige objekter eller infrastruktur. Formålet
skal være å kontrollere om sikkerhetstiltakene er tilstrekkelige.
Virksomhetens ansatte skal orienteres om at slike kontroller kan
forekomme.
Dersom kontrollen
innebærer behandling av personopplysninger, skal kontrollen ikke
være mer omfattende enn det som formålet krever.
Informasjon som
kontrollen gir tilgang til, kan bare benyttes til det som formålet
med kontrollen krever. Når det ikke lenger er behov for informasjonen,
skal den slettes. Kunnskap og erfaringer som sikkerhets-myndigheten
tilegner seg gjennom kontrollen, kan brukes til videreutvikling
av sikkerhetsmyndighetens generelle sikkerhetsarbeid.
Sikkerhetsmyndigheten
skal gi virksomheten en rapport om resultatet av kontrollen. Rapporten
skal bare inneholde informasjon som kan bidra til å bedre virksomhetens
sikkerhet.
Kongen kan gi forskrift
om testing av sikkerhetstiltak for skjermingsverdige objekter og
infrastruktur og om at slik testing kan gjennomføres av andre enn
sikkerhetsmyndigheten.
§ 7-5 Forbud mot adgang til steder og
områder
Kongen kan av hensyn
til forsvar, sikkerhet og beredskap gi forskrift om eller fatte
enkeltvedtak om at personer nektes
-
a) adgang til eller
opphold i nærheten av militære områder
-
b) adgang til eller
opphold i nærheten av bestemt angitte steder eller områder
-
c) adgang til å
overvære militære øvelser eller forsøk, militære operasjoner eller
annen militær aktivitet.
Kapittel 8. Personellsikkerhet
§ 8-1 Krav om sikkerhetsklarering, adgangsklarering
og autorisasjon
Personer som skal
få tilgang til sikkerhetsgradert informasjon, skal autoriseres i
samsvar med § 8-9. Det samme gjelder personer som skal ha adgang
til skjermingsverdige objekter og infrastruktur som det er fattet vedtak
om etter § 8-3.
Personer som skal
autoriseres for tilgang til informasjon gradert KONFIDENSIELT eller
høyere, må ha gyldig sikkerhetsklarering. Personer som skal autoriseres
for tilgang til skjermingsverdige objekter og infrastruktur som
det er fattet vedtak om etter § 8-3, må ha gyldig adgangsklarering.
Kongen kan gi forskrift
om behandling av klareringssaker og gyldighetstiden for klareringer.
§ 8-2 Sikkerhetsklarering
Personer skal sikkerhetsklareres
dersom de skal ha tilgang til informasjon gradert KONFIDENSIELT
eller høyere etter § 5-3.
Det samme gjelder
personer som gjennom arbeidet sitt vil kunne få tilgang til slik
informasjon. Sikkerhetsklarering skal likevel ikke gjennomføres
dersom risikoen for tilgang til slik informasjon kan fjernes gjennom andre
og enklere sikkerhetstiltak.
Kongen kan gi forskrift
om forholdet mellom nasjonale sikkerhetsgrader og sikkerhetsgrader
i NATO, andre nasjoner eller internasjonale organisasjoner.
§ 8-3 Adgangsklarering
Et departement
kan innenfor sitt ansvarsområde fatte vedtak om krav til adgangsklarering
for tilgang til hele eller deler av skjermingsverdige objekter eller
infrastruktur. Sikkerhetsmyndigheten kan fatte slike vedtak overfor
virksomheter som ikke er omfattet av noe departements ansvarsområde.
Det skal ikke fattes
vedtak om krav til adgangsklarering dersom det kan iverksettes andre
egnede sikkerhetstiltak.
Avgjørelsen om
krav til adgangsklarering som berører selvstendige rettssubjekter,
kan påklages.
Personer kan gis
adgangsklarering dersom de skal ha tilgang til objekter eller infrastruktur
som er klassifisert etter § 7-2. Departementet kan bestemme at personer
med sikkerhetsklarering for et bestemt nivå også er klarert for
adgang til et bestemt skjermingsverdig objekt eller en bestemt skjermingsverdig
infrastruktur.
Kongen kan gi forskrift
om krav til adgangsklarering og om forholdet mellom adgangsklarering
og sikkerhetsklarering.
§ 8-4 Avgjørelse om klarering
En person kan bare
klareres dersom det ikke finnes rimelig grunn til å tvile på at
personen er sikkerhetsmessig skikket. Klareringsmyndigheten fatter
avgjørelse om klarering.
I vurderingen skal
det legges vekt på forhold som er relevante for personens pålitelighet,
lojalitet og dømmekraft i forbindelse med behandling av gradert
informasjon og tilgang til skjermingsverdige objekter og infrastruktur.
Vurderingen skal gjøres på grunnlag av en personkontroll.
Klareringsmyndigheten
skal se til at klareringssaken er så godt opplyst som mulig. Dersom
det er tvil om en person er sikkerhetsmessig skikket, skal klareringsmyndigheten
holde en sikkerhetssamtale med personen.
Opplysninger om
følgende forhold kan tillegges vekt:
-
a) spionasje, planlegging
eller gjennomføring av terror, sabotasje, attentat eller lignende,
og forsøk på slik virksomhet
-
b) straffbare handlinger
eller forberedelser eller oppfordringer til straffbare handlinger
-
c) forhold som
kan føre til at personen selv, eller personens nærstående, utsettes
for trusler mot liv, helse, frihet eller ære, slik at personen kan
bli presset til å handle i strid med nasjonale sikkerhetsinteresser
-
d) forfalskning
av eller feilaktig eller unnlatt framstilling av faktiske forhold
som personen måtte forstå har betydning for sikkerhetsklareringen
-
e) misbruk av alkohol
eller andre rusmidler
-
f) enhver sykdom
som på medisinsk grunnlag kan gi forbigående eller varig svekkelse
av påliteligheten, lojaliteten eller dømmekraften
-
g) kompromittering
av skjermingsverdig informasjon eller brudd på sikkerhetsbestemmelser
-
h) nektelse eller
unnlatelse av å gi personopplysninger om seg selv
-
i) ikke å orientere
den autorisasjonsansvarlige om egne forhold av betydning for sikkerheten
-
j) nektelse av
å gi taushetsløfte, tilkjennegivelse av ikke å ville være bundet
av taushetsløfte eller nektelse eller unnlatelse av å delta i sikkerhetssamtale
-
k) økonomiske forhold
som kan friste ham eller henne til å handle i strid med nasjonale
sikkerhetsinteresser
-
l) forbindelse
med organisasjoner som har ulovlig formål, og som kan true den demokratiske
samfunnsordenen, eller som anser vold eller terrorhandlinger som
akseptable virkemidler
-
m) manglende mulighet
til å gjennomføre en tilfredsstillende personkontroll
-
n) tilknytning
til andre stater
-
o) annet som kan
gi grunn til å frykte at en person vil kunne opptre i strid med
nasjonale sikkerhetsinteresser.
Politisk engasjement
og annet lovlig samfunnsengasjement, som medlemskap i, sympati med
eller aktivitet for lovlige politiske partier eller organisasjoner,
skal ikke tillegges vekt i vurderingen av om en person er sikkerhetsmessig
skikket.
Opplysninger om
nærstående personer skal bare tillegges vekt dersom de er sikkerhetsmessig
relevante.
Kongen kan gi forskrift
om klarering og gjennomføring av sikkerhetssamtale.
§ 8-5 Gjennomføring av personkontroll
Sikkerhetsmyndigheten
skal gjennomføre en personkontroll av alle som skal klareres.
Den som skal klareres,
må ha gitt samtykke til kontrollen. Samtykket skal omfatte fornyet
kontroll etter tredje ledd. Personkontrollen gjennomføres etter
anmodning fra klareringsmyndigheten med mindre sikkerhetsmyndigheten
har bestemt noe annet.
Klareringsmyndigheten
skal be om en ny personkontroll innenfor gyldighetstiden til en
klarering dersom det er behov for det.
En personkontroll
skal omfatte opplysninger gitt av personen som skal klareres. Personen
plikter å gi fullstendige opplysninger om forhold som kan ha betydning
for vurderingen av om personen er sikkerhetsmessig skikket. En klareringssak
kan avsluttes uten realitetsavgjørelse dersom en person ikke svarer
på henvendelser fra klareringsmyndigheten.
Dersom personen
skal sikkerhetsklareres for HEMMELIG eller høyere sikkerhetsgrader
eller adgangsklareres til objekter eller infrastruktur klassifisert
MEGET KRITISK, og i andre særlige tilfeller, kan det gjennomføres
personkontroll av nærstående personer.
Personkontrollen
skal også omfatte andre opplysninger som klareringsmyndigheten sitter
med, og opplysninger fra relevante registre. Den kan også omfatte opplysninger
fra andre kilder, som offentlige myndigheter, tjenestesteder, arbeidsplasser
og andre referanser.
Det skal ikke innhentes,
registreres eller videreformidles opplysninger om politisk engasjement
som nevnt i § 8-4 femte ledd.
Den behandlingsansvarlige
for relevante registre plikter å utlevere registeropplysninger uten
hinder av taushetsplikt. Registeropplysninger skal meddeles skriftlig.
Det kan ikke kreves vederlag for registeropplysningene.
Behandlingsansvarlige
for relevante registre skal legge til rette for digitalisert overføring
av registeropplysninger til sikkerhetsmyndigheten.
Opplysninger som
klareringsmyndigheten har fått i forbindelse med personkontroll,
skal ikke benyttes til andre formål enn vurdering av om personen
er sikkerhetsmessig skikket. Klareringsmyndigheten kan likevel gi
opplysninger til den autorisasjonsansvarlige dersom det er nødvendig
for sikkerhetsmessig oppfølging av personen.
Kongen kan gi forskrift
om
-
a) personkontroll
av nærstående
-
b) fornyet personkontroll
-
c) hvilke registre
som er relevante for personkontroll
-
d) framgangsmåten
ved registerundersøkelser i utlandet
-
e) utlevering av
opplysninger ved tilsvarende personkontroll som utføres av andre
lands myndigheter
-
f) arkivering,
oppbevaring, forsendelse og digitalisert overføring av personkontrollopplysninger.
§ 8-6 Bruk av vilkår ved klarering
En klarering kan
i særlige tilfeller gis på nærmere angitte vilkår, for eksempel
at den skal være avgrenset til bare å gjelde en konkret stilling.
Kongen kan gi forskrift
om bruk av vilkår ved klarering.
§ 8-7 Klarering av personer med utenlandsk
statsborgerskap
En person som har
utenlandsk statsborgerskap, kan etter en konkret helhetsvurdering
få klarering, dersom det ikke er rimelig grunn til å tvile på at
personen er sikkerhetsmessig skikket. I tillegg til forholdene i
§ 8-4 skal det i vurderingen legges vekt på hjemlandets sikkerhetsmessige
betydning, personens tilknytning til hjemlandet og tilknytningen
til Norge.
Ved klarering av
en person med utenlandsk statsborgerskap skal det vurderes særskilt
om bruk av vilkår, som for eksempel stillingsklarering, kan være
et risikoreduserende tiltak.
Kongen kan gi forskrift
om klarering av personer med utenlandsk statsborgerskap.
§ 8-8 Tilbakekallelse, nedsettelse eller
suspensjon av klarering
Dersom klareringsmyndigheten
får opplysninger som gir grunn til å tvile på at en klarert person
er sikkerhetsmessig skikket, skal klareringsmyndigheten vurdere
å tilbakekalle eller nedsette klareringen, eller suspendere klareringen
og iverksette nærmere undersøkelser. Er en klarering besluttet tilbakekalt,
nedsatt eller suspendert, skal den autorisasjonsansvarlige varsles
umiddelbart. Klareringsmyndigheten skal sende sikkerhets-myndigheten
begrunnet melding om beslutningen.
§ 8-9 Autorisasjon
Virksomhetens leder
er autorisasjonsansvarlig og har ansvaret for sikkerhetsmessig ledelse
og kontroll av autoriserte personer.
Det skal gjennomføres
en autorisasjonssamtale før det gis autorisasjon. Autorisasjon kan
bare gis dersom den autorisasjonsansvarlige ikke har opplysninger
som gir rimelig grunn til å tvile på om en person er sikkerhetsmessig
skikket.
Sikkerhetsmyndigheten
kan kreve at virksomheten skal holde sikkerhetsmyndigheten orientert
om hvilke personer som er autorisert.
Kongen kan gi forskrift
om autorisasjon, autorisasjonsansvarliges plikter og virksomhetens
plikt til å holde sikkerhetsmyndigheten orientert om hvilke personer
som er autorisert.
§ 8-10 Nedsettelse, suspensjon og tilbakekallelse
av autorisasjon
Dersom den autorisasjonsansvarlige
får opplysninger som gir rimelig grunn til å tvile på at en autorisert person
er sikkerhetsmessig skikket, skal den autorisasjonsansvarlige vurdere
om autorisasjonen skal opprettholdes, tilbakekalles, nedsettes eller
suspenderes. Den autorisasjonsansvarlige skal melde fra til klareringsmyndigheten
om avgjørelsen.
En autorisasjon
bortfaller dersom
-
a) personen fratrer
stillingen som autorisasjonen er knyttet til
-
b) behovet for
autorisasjonen ikke lenger er til stede
-
c) personen ikke
lenger har tilstrekkelig klarering.
§ 8-11 Varslingsplikt om forhold som
kan påvirke sikkerhetsmessig skikkethet
En klarert og autorisert
person skal umiddelbart varsle den autorisasjonsansvarlige om forhold
som kan være av betydning for om personen er sikkerhetsmessig skikket.
§ 8-12 Utlevering av informasjon til
Politiets sikkerhetstjeneste
I klareringssaker
hvor personer har tilknytning til andre stater, skal sikkerhetsmyndigheten
på anmodning fra Politiets sikkerhetstjeneste gi informasjon om personers
klareringsstatus, tilknytning til andre stater, tjenestested eller
hvilken virksomhet som har anmodet om klarering.
Utlevering av informasjon
etter første ledd kan bare skje når Politiets sikkerhetstjeneste
anfører at dette er nødvendig for å ivareta tjenestens oppgaver
etter politiloven § 17 b og § 17 c nr. 1.
Kongen kan gi forskrift
om utlevering av informasjon i klareringssaker til Politiets sikkerhetstjeneste.
§ 8-13 Begrunnelse for og melding om
avgjørelse i klareringssaker
Den som har vært
vurdert klarert, har rett til å få vite resultatet av vurderingen.
Hvis det blir avgjort at personen ikke får den ønskede klaringen,
skal klareringsmyndigheten uoppfordret informere personen om resultatet
og begrunnelsen for dette. Samtidig skal klareringsmyndigheten opplyse
om retten til å klage på avgjørelsen.
Begrunnelsen skal
ikke inneholde opplysninger som kan røpe forhold
-
a) som har betydning
for nasjonale sikkerhetsinteresser
-
b) som er av betydning
for kildevern
-
c) som personen
ikke bør få kjennskap til av hensyn til helsen
-
d) som gjelder
personens nærstående, og som personen ikke bør få kjennskap til
-
e) som angår tekniske
innretninger, produksjonsmetoder, forretningsmessige analyser og
beregninger og forretningshemmeligheter ellers, når de er av en slik
art at andre kan utnytte dem i sin næringsvirksomhet.
Klareringsmyndigheten
skal utarbeide en intern begrunnelse der alle relevante forhold
inngår.
Forvaltningsloven
kapittel IV og V gjelder ikke for avgjørelser om klarering eller
autorisasjon.
§ 8-14 Innsyn i klareringssaker
Etter at en avgjørelse
om klarering er fattet, har personen som har vært vurdert klarert,
rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter.
Personen har ikke
krav på innsyn i hele eller deler av dokumenter som inneholder opplysninger
som nevnt i § 8-13 andre ledd. Personen har heller ikke krav på
innsyn i dokumenter som er utarbeidet for den interne saksforberedelsen
ved klareringsmyndigheten eller klageinstansen. Unntaket i andre
ledd gjelder ikke faktiske opplysninger eller sammendrag eller annen
bearbeidelse av faktum.
Den som har krav
på innsyn, skal få kopi av dokumentene dersom hun eller han ber
om det.
Kongen kan gi forskrift
om innsyn i klareringssaker.
§ 8-15 Oversendelse til særskilt oppnevnt
advokat
En person som har
fått en begrunnelse etter § 8-13 første ledd, hvor opplysninger
som nevnt i § 8-13 andre ledd er utelatt, eller som har fått avslag
på anmodning om innsyn etter § 8-14 andre ledd første punktum, har rett
på bistand fra en særskilt oppnevnt advokat.
Advokaten skal
ha tilgang til sakens faktiske opplysninger og de delene av begrunnelsen
som er ukjent for den som er vurdert klarert, men ikke til dokumenter som
er utarbeidet for den interne saksforberedelsen ved klareringsmyndigheten
eller klageinstansen.
Advokaten skal
gi den som har vært vurdert klarert, råd om hvorvidt han eller hun
bør klage.
Departementet oppnevner
advokater som skal sikkerhetsklareres for høyeste nivå.
Kongen kan gi forskrift
om retten til bistand fra advokat, oppnevningen av advokater og
hvilke opplysninger advokatene kan få tilgang til.
§ 8-16 Klareringsmyndigheter og sentralt
register for klareringsavgjørelser
Kongen utpeker
én klareringsmyndighet for forsvarssektoren og én for sivile sektorer.
Etterretnings- og sikkerhetstjenestene klarerer sitt eget personell.
Når særlige grunner
taler for det, kan Kongen utpeke andre klareringsmyndigheter enn
dem som er nevnt i første ledd.
Kongen kan gi forskrift
om opprettelsen av et sentralt register for klareringsavgjørelser.
§ 8-17 Klage på avgjørelse om klarering
Avgjørelsen om
klarering, klarering på vilkår og fastsettelse av tidspunktet for
når klareringssaken tidligst kan tas opp på nytt, kan påklages av
den avgjørelsen retter seg mot. Det samme gjelder avslag på begrunnelse
og avslag på anmodning om innsyn.
Klagen skal sendes
til klareringsmyndigheten. Sikkerhetsmyndigheten er klageinstans.
Departementet er klageinstans for klareringsavgjørelser som er truffet
av sikkerhetsmyndigheten i første instans.
Fristen for å klage
er tre uker fra den dagen meldingen om avgjørelsen kom fram til
mottakeren. Dersom det klages på avslag på begrunnelse eller avslag
på anmodning om innsyn, blir klagefristen avbrutt. Ny klagefrist
for avgjørelse om klarering løper fra den dagen klageinstansens
avgjørelse er kommet fram, eller mottakeren på annen måte er gjort
kjent med den. I saker der en advokat har gjennomgått saken etter
§ 8-15, løper ny klagefrist fra den dagen rådet fra advokaten har
kommet fram til mottakeren.
Forvaltningsloven
kapittel VI gjelder i klareringssaker dersom ikke noe annet følger
av eller i medhold av denne loven.
Kapittel 9. Sikkerhetsgraderte
anskaffelser mv.
§ 9-1 Sikkerhetsgradert anskaffelse
En sikkerhetsgradert
anskaffelse er en anskaffelse som innebærer at leverandøren av varen
eller tjenesten kan få tilgang til eller tilvirker sikkerhetsgradert
informasjon, jf. § 5-3, eller få tilgang til et skjermingsverdig objekt
eller infrastruktur, jf. § 7-1.
§ 9-2 Sikkerhetsavtale med leverandør
Før en sikkerhetsgradert
anskaffelse iverksettes, skal virksomheten inngå en sikkerhetsavtale
med leverandøren. Dersom en utenlandsk leverandør eller dennes personell
må klareres eller gis tilgang til sikkerhetsgradert informasjon,
skal sikkerhetsmyndigheten godkjenne leverandøren før det inngås
en sikkerhetsavtale.
Sikkerhetsavtalen
skal tydeliggjøre og konkretisere partenes plikter og ansvar etter
loven. Sikkerhetsavtalen skal alltid inneholde hvilken sikkerhetsgrad
anskaffelsen skal ha, jf. §§ 5-3 og 7-2, spesifisert for hver del
av oppdraget, og hvordan leverandøren skal forholde seg til de av
lovens krav som gjelder for anskaffelsen.
Leverandøren må
selv dekke utgifter til å oppfylle krav som følger av lovens bestemmelser,
hvis ikke noe annet følger av sikkerhetsavtalen.
Kongen kan gi forskrift
om innholdet i en sikkerhetsavtale og om unntak fra kravet om sikkerhetsavtale.
§ 9-3 Leverandørklarering
Før en leverandør
kan få tilgang til informasjon gradert KONFIDENSIELT eller høyere,
skal leverandøren ha gyldig klarering for angitt sikkerhetsgrad.
Leverandøren skal også klareres dersom det er nødvendig av andre
grunner.
En leverandørklarering
skal bare gis dersom det ikke er noen rimelig grunn til å tvile
på at leverandøren er sikkerhetsmessig skikket. I vurderingen skal
det bare legges vekt på forhold som kan innvirke på leverandørens
evne og vilje til å gjøre forebyggende sikkerhetsarbeid etter loven.
En personkontroll av personer i leverandørens styre og ledelse skal
være en del av vurderingsgrunnlaget.
Leverandøren skal
gi klareringsmyndigheten alle opplysninger som kan ha betydning
for leverandørklareringen.
Leverandøren skal
så snart som mulig orientere klareringsmyndigheten om endringer
i styret eller ledelsen, endringer i eierstrukturen, flytting av
lokaliteter og utstyr, åpning av gjeldsforhandling, begjæring om
konkurs og annet som kan påvirke vurderingen av om leverandøren
er sikkerhetsmessig skikket. Dersom det oppstår en sikkerhetsrisiko
som ikke kan fjernes med forebyggende sikkerhetstiltak, kan klareringsmyndigheten inndra
leverandørklareringen. Sikkerhetsgradert informasjon eller skjermingsverdige
objekter eller infrastruktur kan ikke overføres til en ny eier eller
inngå i bobehandling ved gjeldsforhandling eller konkurs hvis ikke
klareringsmyndigheten har samtykket til det.
For øvrig gjelder
reglene i kapittel 8 så langt de passer.
Kongen utpeker
en klareringsmyndighet for leverandørklarering. Kongen kan gi forskrift
om krav til leverandørklarering og varigheten av klareringen.
§ 9-4 Varslingsplikt og myndighet til
å fatte vedtak ved anskaffelser til skjermingsverdig informasjonssystem, objekt
og infrastruktur
Ved anskaffelser
til skjermingsverdig informasjonssystem, objekt eller infrastruktur
skal virksomheten vurdere om anskaffelsen kan innebære en ikke ubetydelig
risiko for at informasjonssystemet, objektet eller infrastrukturen
kan bli rammet av eller brukt til sikkerhetstruende virksomhet.
Plikten til å foreta en slik vurdering gjelder ikke dersom anskaffelsen
åpenbart ikke innebærer noen slik risiko.
Virksomheten skal
varsle departementet dersom vurderingen viser at anskaffelsen innebærer
en risiko som nevnt i første ledd. Virksomheter som ikke er underlagt
noe departement, skal varsle sikkerhetsmyndigheten. Varslingsplikten
gjelder uten hinder av taushetsplikt. Plikten gjelder ikke dersom
virksomheten selv iverksetter tiltak som fjerner risikoen eller
gjør den ubetydelig.
Departementet som
mottar et varsel etter andre ledd, kan be relevante organer uttale
seg om risikoen ved anskaffelsen og om leverandørens sikkerhetsmessige
pålitelighet.
Dersom en anskaffelse
til et skjermingsverdig informasjonssystem, objekt eller infrastruktur
kan innebære en ikke ubetydelig risiko som nevnt i første ledd,
kan Kongen i statsråd fatte vedtak om at anskaffelsen ikke skal
gjennomføres, eller om at det skal settes vilkår for den. Dette
gjelder også dersom det er inngått avtale om anskaffelsen. Dersom
det ikke fattes vedtak etter første punktum, skal departementet
orientere virksomheten om det. Et vedtak etter første punktum er
et særlig tvangsgrunnlag etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 13.
Kongen i statsråd
kan gi forskrift om varslingsplikten og om myndigheten til å fatte
vedtak.
Kapittel 10. Eierskapskontroll
§ 10-1 Meldeplikt ved erverv av virksomhet
Den som vil erverve
en kvalifisert eierandel i en virksomhet som er underlagt loven,
jf. § 1-3, skal sende melding til departementet om dette. I de tilfellene
hvor virksomheten ikke omfattes av noe departements ansvarsområde,
skal meldingen sendes til sikkerhetsmyndigheten.
En kvalifisert
eierandel innebærer at ervervet direkte eller indirekte samlet vil
føre til at erververen oppnår
-
a) minst en tredjedel
av aksjekapitalen, andelene eller stemmene i virksomheten,
-
b) rett til å bli
eier av minst en tredjedel av aksjekapitalen eller andelene eller
-
c) betydelig innflytelse
over forvaltningen av selskapet på annen måte.
Likt med aksjeeierens
egne aksjer regnes de aksjene som eies eller overtas av aksjeeierens
nærstående, jf. verdipapirhandelloven § 2-5. Det samme gjelder for
andeler som eies eller overtas av andelseierens nærstående.
Kongen kan gi forskrift
om meldeplikten.
§ 10-2 Behandling av melding om erverv
av virksomhet
Departementet eller
sikkerhetsmyndigheten som mottar en melding etter § 10-1, skal ta
stilling til meldingen så raskt som mulig.
Den som mottar
en melding etter § 10-1, kan be relevante organer uttale seg om
ervervets risikopotensial og erververens sikkerhetsmessige pålitelighet.
Departementet eller
sikkerhetsmyndigheten skal innen 60 arbeidsdager orientere melderen
om ervervet er godkjent, eller om at saken skal behandles av Kongen i
statsråd etter § 10-3. Fristen regnes fra det tidspunktet departementet
eller sikkerhetsmyndigheten har mottatt meldingen. Har departementet
eller sikkerhets-myndigheten innen 50 arbeidsdager framsatt et skriftlig krav
om ytterligere opplysninger, avbrytes fristen inntil svaret fra
erververen er mottatt.
Kongen kan gi forskrift
om departementenes og sikkerhetsmyndighetens behandling av meldingen.
§ 10-3 Vedtak om stans av erverv av virksomhet
Dersom et erverv
etter § 10-1 kan medføre en ikke ubetydelig risiko for at nasjonale
sikkerhetsinteresser blir truet, kan Kongen i statsråd fatte vedtak
om at ervervet ikke kan gjennomføres, eller om at det skal settes
vilkår for gjennomføringen. Dette gjelder også dersom det allerede
er inngått avtale om ervervet. Dersom det ikke fattes vedtak etter
første punktum, skal departementet orientere erververen om dette.
Et vedtak etter
første punktum er særlig tvangsgrunnlag etter tvangsfullbyrdelsesloven
kapittel 13.
Kongen kan gi forskrift
om stans av erverv av virksomhet.
Kapittel 11. Særskilte kontroll-
og tilsynsordninger. Tvangsmulkt, overtredelsesgebyr og straff
§ 11-1 Særskilte kontroll- og tilsynsordninger
Forebyggende sikkerhetsarbeid
i medhold av loven er underlagt kontroll og tilsyn av Stortingets
kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste
i samsvar med bestemmelsene i og i medhold av EOS-kontrolloven.
§ 11-2 Tvangsmulkt
Ved overtredelse
av bestemmelser gitt i eller i medhold av §§ 3-4, 4-3, 4-4, 4-5,
5-2, 6-2, 6-3, 7-3, § 9-2 første ledd, § 9-4 første ledd første
punktum eller § 9-4 andre ledd første eller andre punktum, kan tilsynsmyndigheten
fastsette en tvangsmulkt som løper inntil forholdet er brakt i orden.
Det samme gjelder for pålegg gitt i medhold av § 3-6.
Et vedtak om tvangsmulkt
kan påklages til departementet.
Et vedtak etter
første ledd er særlig tvangsgrunnlag etter tvangsfullbyrdelsesloven
kapittel 13.
Kongen kan gi forskrift
om tvangsmulkt.
§ 11-3 Overtredelsesgebyr
Tilsynsmyndigheten
kan pålegge en virksomhet overtredelsesgebyr dersom virksomheten
eller noen som handler på dennes vegne, forsettlig eller uaktsomt
-
a) overtrer bestemmelser
gitt i eller i medhold av §§ 3-4, 4-3, 4-4, 4-5, 5-2, 6-2, 6-3,
7-3, 9-2 første ledd, 9-4 første ledd første punktum eller § 9-4
andre ledd første eller andre punktum
-
b) overtrer et
pålegg gitt med hjemmel i § 3-6
-
c) gir uriktige
eller ufullstendige opplysninger til tilsynsmyndigheten etter §§ 3-4
eller 4-5
-
d) medvirker til
overtredelser som nevnt i bokstav a til c.
Ved fastsettelse
av overtredelsesgebyrets størrelse skal det særlig legges vekt på
overtredelsens grovhet, overtredelsens varighet, utvist skyld og
virksomhetens omsetning. Et vedtak om overtredelsesgebyr er et særlig tvangsgrunnlag
etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 13.
Adgangen til å
pålegge overtredelsesgebyr foreldes etter fem år. Fristen avbrytes
når tilsynsmyndigheten meddeler virksomheten at denne er mistenkt
for overtredelse av loven eller vedtak fastsatt med hjemmel i loven.
Et vedtak om overtredelsesgebyr
kan påklages til departementet.
Kongen kan gi forskrift
om overtredelsesgebyr.
§ 11-4 Straff
Den som forsettlig
eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av §§ 3-4,
4-3 eller § 5-2, § 5-3 første ledd, §§ 6-2, 6-3, 7-3, § 9-2 første
ledd, § 9-4 første ledd første punktum eller § 9-4 andre ledd første eller
andre punktum, eller overtrer et pålegg gitt av tilsynsmyndigheten
i medhold av § 3-6, straffes med bot eller fengsel inntil 6 måneder
eller begge deler, hvis ikke forholdet går inn under en strengere
straffebestemmelse.
Den som forsettlig
eller grovt uaktsomt bryter taushetsplikt etter § 5-4 andre ledd
eller § 6-6 femte ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1
år eller begge deler, hvis ikke forholdet går inn under en strengere
straffebestemmelse.
Den som overtrer
et forbud fastsatt med hjemmel i § 7-5, straffes med bot eller fengsel
inntil 1 år eller begge deler, hvis ikke forholdet går inn under
en strengere straffebestemmelse.
Forsøk på overtredelser
som nevnt i første til tredje ledd straffes på samme måte.