vedtak til lov
om endringer i politiregisterloven
mv. (gjennomføring av direktiv (EU) 2016/680 mv.)
I
I lov 22. mai 1981 nr. 25 om
rettergangsmåten i straffesaker oppheves § 158 annet ledd tredje
punktum.
II
I lov 4. desember 1992 nr. 126
om arkiv skal § 9 bokstav c lyde:
-
c) kasserast. Dette
forbodet går framom føresegner om kassasjon i eller i medhald av
andre lover. Personregister eller delar av personregister kan likevel
slettast etter føresegnene i personopplysningslova, helseregisterlova
og etter føresegner i medhald av helseregisterlova §§ 8 til 12.
Slik sletting kan først gjerast etter at det er innhenta fråsegn
frå Riksarkivaren. Personregister
eller delar av personregister kan i tillegg slettast etter føresegner
i medhald av politiregisterloven § 69 første ledd nr. 16.
III
I lov 4. august 1995 nr. 53
om politiet skal § 14 tredje ledd lyde:
Kommunale vedtekter
som nevnt i første ledd nr. 1 og 2 kan i tillegg håndheves av kommunen
eller personer utpekt av kommunen dersom
kommunen har fastsatt dette i politivedtektene. Slik håndhevelse gjelder
likevel ikke opprettholdelse av ro og orden. Ved overtredelse av
de kommunale vedtektene som nevnt overfor kan kommunen, eller dens
utpekte, ilegge overtredelsesgebyr. Departementet kan i forskrift
gi nærmere regler om gjennomføring av bestemmelsene i dette ledd,
herunder hvilke deler av ferdselen kommunene kan sikre.
IV
I lov 20. mai 2005 nr. 28 om
straff skal § 190 første ledd lyde:
Med bot eller fengsel
inntil 2 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt, og
gjentatt eller på graverende måte, overtrer bestemmelsene om ulovlig innføring,
avhendelse, erverv eller besittelse av skytevåpen eller ammunisjon i
våpenloven.
V
I lov 28. mai 2010 nr.
16 om behandling av opplysninger i politiet og påtalemyndigheten
gjøres følgende endringer:
§ 2 nr. 1, 2 og ny nr. 14 til
17 skal lyde:
-
1. personopplysning:
opplysning og vurdering som kan knyttes til fysisk person som kan identifiseres direkte eller
indirekte,
-
2. behandling av
opplysninger: enhver elektronisk eller manuell bruk av opplysninger,
som for eksempel innsamling, registrering, systematisering, strukturering, oppbevaring,
tilpasning, endring, gjenfinning, søking, videreformidling ved overføring,
spredning eller andre former for tilgjengeliggjøring, sammenstilling
eller samkjøring, sperring, sletting eller tilintetgjøring eller
en kombinasjon av slike bruksmåter,
-
14. personvernbrudd: et brudd på
sikkerheten som fører til utilsiktet eller ulovlig tilintetgjøring,
tap, endring, ulovlig spredning av eller tilgang til personopplysninger
som er overført, lagret eller på annen måte behandlet,
-
15. genetisk opplysning: opplysning
om en fysisk persons nedarvede eller ervervede genetiske egenskaper
som gir entydig informasjon om den aktuelle fysiske personens fysiologi
eller helse, og som særlig er framkommet etter analysering av en
biologisk prøve fra den aktuelle fysiske personen,
-
16. biometrisk opplysning: opplysning
som stammer fra en særskilt teknisk behandling knyttet til en fysisk
persons fysiske, fysiologiske eller atferdsmessige egenskaper, og som
muliggjør eller bekrefter en entydig identifikasjon av nevnte fysiske
person, for eksempel ansiktsbilder eller fingeravtrykk,
-
17. internasjonal organisasjon:
en organisasjon og dens underordnede organer som er underlagt folkeretten,
eller ethvert annet organ opprettet ved eller på grunnlag av en
avtale mellom to eller flere stater.
§ 6 tredje ledd skal lyde:
Når opplysninger behandles skal
det så vidt mulig og dersom det er relevant fremgå hvilken kategori personer
den registrerte tilhører, for eksempel om vedkommende er domfelt,
mistenkt, fornærmet, vitne eller melder eller har tilknytning til
personer som nevnt. På samme måte skal det så vidt mulig fremgå om
opplysninger bygger på faktiske forhold eller vurderinger. I tillegg
skal opplysninger som behandles etter § 5 nr. 2 markeres med kildens
pålitelighet og opplysningens holdbarhet.
§ 7 skal lyde:
§ 7 Behandling av særlige kategorier
av personopplysninger
Behandling av personopplysninger
om rasemessig eller
etnisk opprinnelse,
politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning, fagforeningstilhørighet samt behandling av genetiske og biometriske
opplysninger med det formål entydig å identifisere en fysisk person,
eller opplysninger om helsemessige forhold, seksuelle forhold eller
seksuell orientering kan bare finne sted dersom det er
strengt nødvendig ut fra formålet med behandlingen. Slike opplysninger kan også behandles
dersom det er strengt nødvendig for å verne den registrertes eller en
annen persons vitale interesser.
§ 12 annet ledd nr. 3 skal lyde:
-
3. er norsk statsborger eller arbeider
eller oppholder seg i Norge, og som i utlandet er ilagt en straff
som svarer til dem som er nevnt i straffeloven § 29, og den begåtte
handling kunne ha medført frihetsstraff om den hadde vært begått
i Norge, eller
§ 14 innledningen skal lyde:
Før etablering av et sentralt register,
gir Kongen forskrift om
§ 22 første ledd nytt fjerde
punktum skal lyde:
For utlevering av opplysninger til
land som ikke har gjennomført direktiv (EU) 2016/680 og til internasjonale
organisasjoner, gjelder i tillegg de vilkår som fastsettes i forskrift.
§ 48 annet ledd nr. 2 skal lyde:
-
2. der det er nødvendig
å gjøre unntak av hensyn til kriminalitetsbekjempelse, nasjonal og offentlig sikkerhet,
gjennomføring av strafferettslige reaksjoner, vern av
andre personer enn den registrerte eller mottakerorganets lovpålagte
kontrolloppgaver,
§ 53 annet punktum skal lyde:
Er opplysningene
utlevert, skal mottaker av opplysningene varsles om feilen uten
unødig opphold og anmodes om
å rette, slette eller sperre opplysningene i samsvar med eget rettsgrunnlag.
Kapittel 9 overskriften
skal lyde:
Kapittel 9 Klageadgang, erstatning
og rettsmidler
§ 56 annet ledd skal lyde:
Erstatningen kan også omfatte slik
erstatning for skade av ikke-økonomisk art (oppreisning)
som synes rimelig, med mindre det godtgjøres at skaden ikke skyldes
feil eller forsømmelse på den behandlingsansvarliges side.
§ 57 flyttes til kapittel
9 og skal lyde:
§ 57 Rettsmidler
Den registrerte kan, uavhengig
av rettighetene etter § 55 første ledd og § 59, saksøke den behandlingsansvarlige
eller databehandleren dersom vedkommendes rettigheter etter loven
har blitt krenket som følge av behandlingen av opplysningene om
vedkommende.
Den registrerte kan, uavhengig
av rettigheten etter § 60 tredje ledd, saksøke Datatilsynet når
Datatilsynet har truffet en avgjørelse som er rettslig bindende
for den registrerte. Det samme gjelder dersom Datatilsynet ikke
behandler en begjæring om kontroll innen 3 måneder, eller ikke innen
3 måneder gir opplysning om sakens fremdrift eller utfall.
Kapittel 10 overskriften
skal lyde:
Kapittel 10 Tilsyn
§ 60 overskriften skal
lyde:
§ 60 Datatilsynets virkemidler og tvangsmulkt
§ 60 nytt fjerde ledd skal
lyde:
Ved pålegg som nevnt i første ledd
kan Datatilsynet fastsette en tvangsmulkt som løper for hver dag som
går etter utløpet av den fristen som er satt for oppfylling av pålegget,
inntil pålegget er oppfylt. Tvangsmulkten løper ikke før klagefristen
er ute. Hvis vedtaket påklages, løper ikke tvangsmulkt før klageinstansen
har bestemt det. Datatilsynet kan frafalle påløpt tvangsmulkt.
§ 62 annet ledd skal lyde:
Det skal kreves uttømmende
og utvidet politiattest for personer som skal utføre tilsyn.
§ 63 første ledd skal lyde:
Det skal etableres en
ordning med personvernrådgiver.
§ 69 første ledd nr. 7 skal
lyde:
-
7. informasjonssikkerhet
ved behandling av opplysninger etter denne lov, jf. § 15, herunder
nærmere regler om organisatoriske og tekniske sikkerhetstiltak,hvem som
er behandlingsansvarlig for de ulike behandlingene og hvem som skal informeres ved
avvik,
§ 69 første ledd nr. 16 skal
lyde:
-
16. når og hvordan
retting, sperring og sletting skal gjennomføres, jf. §§ 50 og 51, herunder om at
sletting av opplysninger i politiets registre kan skje når fare
for liv og helse eller tungtveiende personvernhensyn tilsier det,
jf. lov 4. desember 1992 nr. 126 om arkiv § 9 bokstav c.
§ 69 første ledd nr. 22 skal
lyde:
VI
-
1. Loven trer i
kraft fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de
enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.
-
2. Loven del III
gjelder først ett år etter ikrafttredelsen for kommuner som har
vedtatt kommunal håndheving på annen måte enn ved fastsettelse i politivedtektene
før lovendringen trådte i kraft.