vedtak til lov
om endringer i plan-
og bygningsloven og matrikkellova (mer effektive planprosesser,
enklere saksbehandling og konsekvensutredninger)
I
I lov 27. juni
2008 nr. 71 om planlegging og byggesaksbehandling gjøres følgende
endringer:
Ny § 2-3 skal lyde:
§ 2-3 Opplysninger om infrastruktur i
grunnen mv.
Eieren av infrastruktur
i grunnen, sjø og vassdrag skal dokumentere opplysninger om plasseringen
av og egenskaper ved infrastrukturen, slik at den kan lokaliseres
på en effektiv og sikker måte.
Eieren skal på forespørsel
utlevere opplysninger om plasseringen av og egenskaper ved infrastrukturen
til den som har et saklig behov for opplysningene. Opplysningsplikten
gjelder uavhengig av taushetsplikt, men omfatter ikke informasjon
som er sikkerhetsgradert etter sikkerhetsloven, eller informasjon om
objekter som er klassifisert etter sikkerhetsloven. Den som mottar
opplysninger etter første punktum, kan bare gi opplysningene videre
dersom det er saklig behov for det. Mener eieren at et bestemt arbeid ikke
kan utføres uten fare for skade på infrastrukturen, skal han påvise
hvor infrastrukturen er plassert.
Den som under arbeid
avdekker eksisterende infrastruktur i grunnen, sjø eller vassdrag,
skal dokumentere opplysninger om plasseringen av og egenskaper ved
infrastrukturen og rapportere opplysningene til berørte kjente eiere.
Det kan ikke kreves
betaling for utlevering av opplysninger, påvisning og dokumentasjon,
uten at dette framgår av forskrift etter femte ledd at det er adgang
til å kreve betaling.
Departementet kan
gi forskrift om hvilke anlegg som omfattes av paragrafen her, om
dokumentasjon av og behandling av opplysninger om slike anlegg og om
frister for dette, herunder regler om utlevering og påvisning etter
andre ledd, rapportering etter tredje ledd og betaling etter fjerde
ledd.
§ 4-1 andre ledd andre punktum
skal lyde:
Forslag til planprogram
sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn normalt samtidig med varsling av
planoppstart.
§ 5-3 første ledd første punktum
skal lyde:
I hver region skal det være et regionalt
planforum.
§ 11-8 tredje ledd bokstav c
skal lyde:
-
c) Sone med særlig
hensyn til landbruk, reindrift, mineralressurser,
friluftsliv, grønnstruktur, landskap eller bevaring av naturmiljø
eller kulturmiljø, med angivelse av interesse.
For randsonen til
nasjonalparker og landskapsvernområder kan det, samtidig med fastsetting
av verneforskrift for nytt verneområde eller revisjon av verneforskrift
eller forvaltningsplan for etablerte verneområder, fastsettes bestemmelser
for å hindre vesentlig forringelse av verneverdiene i verneområdet.
Det kan gis retningslinjer
om begrensninger av virksomhet og vilkår for tiltak for å ivareta
interessen i sonen.
Det kan gis retningslinjer
om hvilke hensyn som skal vektlegges ved praktisering av annen lovgivning så
langt kommunen er tillagt myndighet etter vedkommende lov.
§ 11-13 første ledd andre punktum
skal lyde:
Forslag til planprogram
skal sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn normalt samtidig med varsel
om oppstart og kunngjøring av planarbeidet, og gjøres elektronisk tilgjengelig på nett.
§ 12-2 tredje ledd oppheves.
§ 12-3 tredje ledd andre punktum
oppheves.
§ 12-9 andre ledd første punktum
skal lyde:
Forslag til planprogram
skal sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn normalt samtidig med varsel
om oppstart av planarbeidet.
§ 20-1 første ledd bokstav d
skal lyde:
§ 20-4 andre ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om hvilke
tiltak som omfattes av bestemmelsen.
§ 20-5 andre ledd første punktum
skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om hvilke
tiltak som omfattes av bokstav a-e.
§ 20-5 tredje ledd første punktum
skal lyde:
Tillatelse er heller
ikke nødvendig for tiltak som nevnt i § 20-1 bokstav m når tiltaket
skjer som ledd i jordskifte i samsvar med rettslig bindende plan, eller når tiltaket skjer etter
krav som nevnt i matrikkelloven § 9 første ledd bokstav g.
§ 21-5 første ledd andre punktum
skal lyde:
Kommunen kan også
gi rammetillatelse innenfor sitt myndighetsområde, med forbehold
om at igangsettingstillatelse ikke vil bli gitt før forholdet til
andre myndigheter er brakt i orden, jf. § 21-4 tredje ledd.
§ 21-7 første ledd skal lyde:
Søknad om tillatelse
etter § 20-2 skal avgjøres av kommunene innen tolv uker etter at
fullstendig søknad foreligger, med mindre annet følger av andre
eller tredje ledd. For søknad
om rammetillatelse gjelder ikke andre og tredje ledd. Ved
overskridelse av fristen skal kommunen tilbakebetale byggesaksgebyret
etter nærmere bestemmelser i forskrift, jf. § 21-8 tredje ledd.
§ 21-7 nytt syvende ledd skal
lyde:
Søknad om endring
av en gitt tillatelse, herunder rammetillatelse, som oppfyller vilkårene
i andre eller tredje ledd, skal avgjøres av kommunen innen tre uker.
Har ikke kommunen avgjort søknaden innen fristens utløp, regnes
tillatelse som gitt.
Nåværende syvende
ledd blir nytt åttende ledd.
§ 27-2 første ledd første punktum
skal lyde:
Før opprettelse
eller endring av eiendom til bebyggelse eller oppføring av bygning
blir godkjent, skal bortleding av avløpsvann være sikret og i samsvar med forurensningsloven.
§ 27-2 femte ledd første punktum
skal lyde:
Før oppføring av
bygning blir godkjent, skal
avledning av grunn- og overvann være sikret.
§ 29-7c første ledd første punktum
skal lyde:
Tilsynsmyndigheten
kan ilegge overtredelsesgebyr til den som forsettlig eller uaktsomt
overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelsene i § 29-7 første ledd.
§ 32-8 sjette ledd skal lyde:
Departementet gir forskrift med nærmere
regler om gjennomføring av denne bestemmelsen, herunder når overtredelsesgebyr kan ilegges, utmåling,
renter og registrering av ilagt overtredelsesgebyr. Det skal fastsettes
et maksimumsbeløp for overtredelsesgebyret.
Ny § 32-8a skal lyde:
§ 32-8a. Overtredelsesgebyr for brudd
på reglene om konsekvensutredninger
Den som fremmer
forslag til reguleringsplan eller tiltak og planer etter annet lovverk,
kan ilegges overtredelsesgebyr dersom den forsettlig eller uaktsomt:
-
a)unnlater å følge
krav til konsekvensutredning som er gitt i bestemmelser i eller
i medhold av denne lov, eller
-
b)gir uriktige
eller villedende opplysninger i konsekvensutredningen.
I saker som gjelder
planer etter denne loven, ilegger planmyndigheten overtredelsesgebyr.
I saker som gjelder tiltak og planer etter annet lovverk, ilegger
ansvarlig myndighet overtredelsesgebyr. Dersom planmyndigheten eller
annen ansvarlig myndighet er forslagsstiller, ilegger departementet
overtredelsesgebyr.
Den ansvarlige
skal varsles særskilt før det treffes vedtak om overtredelsesgebyr,
og gis anledning til å uttale seg innen en frist på minst 3 uker.
Forhåndsvarsel skal gis skriftlig.
Når en overtredelse
som kan medføre overtredelsesgebyr er begått av noen som har handlet
på vegne av et foretak, gjelder § 32-8 femte ledd tilsvarende.
Overtredelsesgebyr
tilfaller staten. Oppfyllelsesfristen er 4 uker fra vedtaket ble
truffet, med mindre annet er fastsatt i vedtaket.
Departementet gir
forskrift med nærmere regler om ileggelse av overtredelsesgebyr,
herunder presisering av hvilke forhold i første ledd som kan medføre
overtredelsesgebyr. Det skal fastsettes et maksimumsbeløp for overtredelsesgebyret.
§ 32-9 første ledd første og
andre punktum skal lyde:
Den som forsettlig
eller grovt uaktsomt opptrer som nevnt i § 32-8 første ledd, straffes
med bøter eller fengsel inntil 1 år dersom overtredelsen er vesentlig.
Tilsvarende gjelder den som utfører handlinger som kan medføre overtredelsesgebyr
etter § 32-8a.
Nåværende andre
til fjerde punktum blir tredje til femte punktum.
II
I lov 17. juni 2005 nr. 101
om eigedomsregistrering skal § 23 tredje ledd lyde:
Departementet kan gi forskrift og fatte enkeltvedtak eller avgjerd om
tildeling av matrikkelnummer.
III
Loven trer i kraft
fra den tiden Kongen bestemmer. Kongen kan sette de ulike endringene
i kraft fra ulik tid. Bestemmelsene kan settes delvis i kraft.
Departementet kan
gi nærmere overgangsbestemmelser.
Bestemmelsen i
nytt § 21-7 syvende ledd gjelder for søknad om tillatelse i medhold
av §§ 20-1 og 20-2 sendt kommunen etter at endringen er trådt i
kraft.