I lov 17. juli
1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa gjøres
følgende endringer:
§ 2-12 tredje ledd skal lyde:
For private grunnskolar
gjeld også §§ 2-2, 2-5 første, andre, tredje og sjette ledd, 2-11, 8-2, 9-1, 9-2,
9-3, 9-4, 9-5, 9-6, kapittel 9
A, §§ 10-1, 10-2, 10-6, 10-6a, 10-9, 11-1, 11-2, 11-4, 11-7, 11-10, 13-3b,
13-7a, 13-10, 14-1, 14-4, 15-3 og 15-4.
Kapittel 9a skal lyde:
Kapittel 9 A Elevane sitt skolemiljø
§ 9 A-1 Verkeområde for kapitlet
Kapitlet her gjeld
for elevar i grunnskolen og den vidaregåande skolen. Kapitlet gjeld
òg for elevar som deltek i leksehjelpordningar og i skolefritidsordningar,
med unntak av §§ 9 A-10 og 9 A-11.
§ 9 A-2 Retten til eit trygt og godt skolemiljø
Alle elevar har
rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, trivsel
og læring.
§ 9 A-3 Nulltoleranse og systematisk arbeid
Skolen skal ha nulltoleranse
mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering.
Skolen skal arbeide
kontinuerleg og systematisk for å fremje helsa, miljøet og tryggleiken
til elevane, slik at krava i eller i medhald av kapitlet blir oppfylte. Rektor
har ansvaret for at dette blir gjort.
§ 9 A-4 Aktivitetsplikt for å sikre at elevar
har eit trygt og godt psykososialt skolemiljø
Alle som arbeider
på skolen, skal følgje med på om elevane har eit trygt og godt skolemiljø,
og gripe inn mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering
dersom det er mogleg.
Alle som arbeider
på skolen, skal varsle rektor dersom dei får mistanke om eller kjennskap
til at ein elev ikkje har eit trygt og godt skolemiljø. Rektor skal
varsle skoleeigaren i alvorlege tilfelle.
Ved mistanke om
eller kjennskap til at ein elev ikkje har eit trygt og godt skolemiljø,
skal skolen snarast undersøkje saka.
Når ein elev seier
at skolemiljøet ikkje er trygt og godt, skal skolen så langt det
finst eigna tiltak sørgje for at eleven får eit trygt og godt skolemiljø.
Det same gjeld når ei undersøking viser at ein elev ikkje har eit
trygt og godt skolemiljø.
Skolen skal sørgje
for at involverte elevar blir høyrde. Kva som er best for elevane,
skal vere eit grunnleggjande omsyn i skolen sitt arbeid.
Skolen skal lage
ein skriftleg plan når det skal gjerast tiltak i ei sak. I planen
skal det stå
-
a) kva problem tiltaka
skal løyse
-
b) kva tiltak skolen
har planlagt
-
c) når tiltaka skal
gjennomførast
-
d) kven som er ansvarleg
for gjennomføringa av tiltaka
-
e) når tiltaka skal
evaluerast.
Skolen skal dokumentere
kva som blir gjort for å oppfylle aktivitetsplikta etter første
til femte ledd.
§ 9 A-5 Skjerpa aktivitetsplikt dersom ein
som arbeider på skolen, krenkjer ein elev
Dersom ein som arbeider
på skolen, får mistanke om eller kjennskap til at ein annan som
arbeider på skolen, utset ein elev for krenking som mobbing, vald,
diskriminering og trakassering, skal vedkommande straks varsle rektor.
Rektor skal varsle skoleeigaren. Dersom det er ein i leiinga ved
skolen som står bak krenkinga, skal skoleeigaren varslast direkte av
den som fekk mistanke om eller kjennskap til krenkinga. Undersøking
og tiltak etter § 9 A-4 tredje og fjerde ledd skal setjast i verk
straks.
§ 9 A-6 Fylkesmannen si handheving av aktivitetsplikta
i enkeltsaker
Dersom ein elev
ikkje har eit trygt og godt skolemiljø, kan eleven eller foreldra
melde saka til Fylkesmannen etter at saka er teken opp med rektor.
Fylkesmannen skal
avgjere om aktivitetsplikta etter §§ 9 A-4 og 9 A-5 er oppfylt.
Dersom saka ikkje er teken opp med rektor, eller om det er under
ei veke sidan ho vart teken opp, skal Fylkesmannen avvise saka,
med mindre særlege grunnar gjer dette urimeleg. Det same gjeld dersom
saka ikkje gjeld skolemiljøet på skolen der eleven går når saka
blir meldt til Fylkesmannen.
Skolen og skoleeigaren
skal utan hinder av lovfesta teieplikt leggje fram alle opplysningar
som Fylkesmannen meiner må til for å greie ut saka. Fylkesmannen
skal sørgje for at involverte elevar blir høyrde. Kva som er best
for elevane, skal vere eit grunnleggjande omsyn i Fylkesmannen si
saksbehandling.
Kjem Fylkesmannen
til at skolen ikkje har oppfylt aktivitetsplikta etter §§ 9 A-4
og 9 A-5, kan Fylkesmannen vedta kva skolen skal gjere for å sørgje for
at eleven får eit trygt og godt skolemiljø. Det skal setjast ein
frist for gjennomføringa av vedtaket, og Fylkesmannen skal følgje
opp saka. Fylkesmannen kan vedta reaksjonar etter skolen sitt ordensreglement,
jf. § 9 A-10, eller at ein elev skal byte skole, jf. § 8-1 fjerde
ledd.
Avgjerda til Fylkesmannen
er eit enkeltvedtak og kan påklagast etter reglane i forvaltningsloven.
Skoleeigaren har ikkje klagerett.
§ 9 A-7 Det fysiske miljøet
Skolane skal planleggjast,
byggjast, tilretteleggjast og drivast slik at det blir teke omsyn
til tryggleiken, helsa, trivselen og læringa til elevane.
Det fysiske miljøet
i skolen skal vere i samsvar med dei faglege normene som fagmyndigheitene
til kvar tid tilrår. Dersom enkelte miljøtilhøve avvik frå desse
normene, må skolen kunne dokumentere at miljøet likevel har tilfredsstillande
verknad for helsa, trivselen og læringa til elevane.
Alle elevar har
rett til ein arbeidsplass som er tilpassa behova deira. Skolen skal
innreiast slik at det blir teke omsyn til dei elevane ved skolen
som har funksjonshemmingar.
Dersom ein elev
eller forelder eller eit av råda eller utvala ved skolen der desse
er representerte, ber om tiltak for å rette på fysiske miljøtilhøve,
skal skolen snarast mogleg behandle saka etter reglane om enkeltvedtak
i forvaltningsloven. Om skolen ikkje innan rimeleg tid har teke
stilling til saka, vil det likevel kunne klagast etter føresegnene
i forvaltningsloven som om det var gjort enkeltvedtak.
§ 9 A-8 Elevdeltaking i arbeidet med skolemiljøet
Elevane skal få
ta del i planlegginga og gjennomføringa av arbeidet for eit trygt
og godt skolemiljø.
Elevrådet kan oppnemne
representantar til å vareta elevane sine interesser overfor skolen
og styresmaktene i skolemiljøsaker. Dersom det finst eit arbeidsmiljøutval
eller liknande organ ved skolen, kan elevane møte med opp til to
representantar når utvalet behandlar saker som gjeld skolemiljøet.
Representantane skal bli kalla inn til møta med talerett og rett
til å få meininga si protokollert. Dei skal ikkje vere til stades
når utvalet behandlar saker som inneheld opplysningar som er omfatta
av lovfesta teieplikt.
Representantane
skal få den informasjonen dei treng, men ikkje opplysningar som
er omfatta av lovfesta teieplikt. I den mon det trengst, har dei
rett til opplæring for å skjøtte oppgåvene og fritak frå undervisninga.
§ 9 A-9 Informasjonsplikt og rett til å
uttale seg
Skolen skal informere
elevane og foreldra om rettane i dette kapitlet. Skolane skal òg
informere om aktivitetsplikta etter §§ 9 A-4 og 9 A-5 og om høvet til
å melde saka til Fylkesmannen etter § 9 A-6.
Dersom skolen finn
ut at noko ved skolemiljøet kan skade helsa til elevane, skal elevane
og foreldra snarast mogleg varslast om det.
Samarbeidsutvalet,
skoleutvalet, skolemiljøutvalet, elevrådet og foreldra skal haldast
informerte om alt som er viktig for skolemiljøet, og så tidleg som mogleg
takast med i arbeidet med skolemiljøtiltak. Dei har rett til innsyn
i all dokumentasjon som gjeld det systematiske arbeidet for eit
trygt og godt skolemiljø, og har rett til å uttale seg og komme
med framlegg i alle saker som er viktige for skolemiljøet.
§ 9 A-10 Ordensreglement
Kommunen skal gi
forskrift om ordensreglement for den enkelte grunnskole, og fylkeskommunen
skal gi forskrift om ordensreglement for den enkelte vidaregåande
skole.
Reglementet skal
gi reglar om rettane og pliktene til elevane så langt dei ikkje
er fastsette i lov eller på annan måte. Reglementet skal innehalde
reglar om orden og oppførsel, om kva tiltak som kan nyttast mot
elevar som bryt reglementet, og om korleis slike saker skal behandlast.
Skolen kan berre
nytte tiltak som er fastsette i ordensreglementet. Tiltaka skal
ikkje innebere fysisk refsing eller anna krenkjande behandling.
Før det blir teke avgjerd om tiltak, har eleven rett til å forklare seg
munnleg for den som skal ta avgjerda.
Ordensreglementet
skal gjerast kjent for elevane og foreldra. Kravet i forvaltningsloven
§ 38 første ledd bokstav c om kunngjering i Norsk Lovtidend gjeld
ikkje.
§ 9 A-11 Bortvising
Kommunen kan fastsetje
i ordensreglementet at grunnskoleelevar kan visast bort frå undervisninga dersom
dei bryt reglementet i alvorleg grad eller fleire gonger. Elevar
på 1. til 7. årstrinn kan visast bort for enkelttimar eller resten
av dagen, og elevar på 8. til 10. årstrinn kan visast bort for opp
til tre dagar.
Fylkeskommunen
kan fastsetje i ordensreglementet at elevar i vidaregåande skole
kan visast bort frå undervisninga i opp til fem dagar dersom dei
bryt reglementet i alvorleg grad eller fleire gonger. Det kan like
eins fastsetjast at elevar kan visast bort for resten av skoleåret
dersom brota er særleg alvorlege.
Rektor kan vedta
bortvising etter å ha rådført seg med lærarane til eleven. Fylkeskommunen
kan vedta at ein elev i vidaregåande skole skal visast bort for resten
av skoleåret. Om ikkje kommunen eller fylkeskommunen fastset noko
anna, kan rektor gi lærarar høve til å vise bort elevar frå si eiga
undervisning for ei opplæringsøkt, men ikkje meir enn to klokketimar.
Før det blir gjort
vedtak om bortvising, skal ein ha vurdert andre tiltak. Foreldra
skal varslast før ein elev på 1. til 7. årstrinn blir bortvist for
resten av dagen.
§ 9 A-12 Tvangsmulkt
For å sikre gjennomføringa
av vedtak etter § 9 A-6 fjerde ledd kan Fylkesmannen og klageinstansen
fastsetje tvangsmulkt for skoleeigaren. Avgjerd om tvangsmulkt kan
gjerast samtidig med vedtak etter § 9 A-6 fjerde ledd eller seinare.
Ei avgjerd om tvangsmulkt
får verknad når skoleeigaren ikkje held fristen for gjennomføring
av vedtaket etter § 9 A-6 fjerde ledd, og mulkta går inntil vedtaket
er oppfylt. Ei avgjerd om tvangsmulkt får ikkje verknad dersom det
blir uråd å rette seg etter vedtaket og den ansvarlege ikkje kan
noko for dette.
Avgjerda om tvangsmulkt
skal behandlast i samsvar med reglane i forvaltningsloven kapittel
IV og V. Skoleeigaren har ikkje klagerett.
Mulkta går til
statskassa. I særlege tilfelle kan tvangsmulkta reduserast eller
falle bort.
Departementet kan
gi forskrift om kva slags tvangsmulkt som kan nyttast, og om kor
stor mulkta skal vere.
§ 9 A-13 Straffansvar
Med bøter, fengsel
i opp til 3 månader eller begge delar blir den straffa som forsettleg
eller aktlaust, og alvorleg eller gjentekne gonger, bryt plikta
etter § 9 A-4 første og andre ledd og § 9 A-5. Med bøter, fengsel
i opp til 3 månader eller begge delar blir rektoren straffa som
forsettleg eller aktlaust, og alvorleg eller gjentekne gonger, bryt
plikta etter § 9 A-4 tredje og fjerde ledd.
Dersom § 9 A-4
første til fjerde ledd eller § 9 A-5 er brotne av nokon som handlar
på vegner av skolen, kan skoleeigaren straffast, jf. straffeloven
§ 27.
Fristen for forelding
av straffansvaret er 5 år.
§ 9 A-14 Erstatningsansvar og bevisbyrde
Reglane i lov 13.
juni 1969 nr. 26 om skadeserstatning kapittel 2 gjeld for saker
om psykososialt skolemiljø etter reglane i dette kapitlet.
Dersom det i saker
etter første ledd ligg føre tilhøve som gir grunn til å tru at skoleeigaren
ikkje har følgt reglane i eller i medhald av kapittel 9 A om psykososialt
skolemiljø, skal dette leggjast til grunn med mindre skoleeigaren
gjer noko anna truleg.
§ 9 A-15 Forskrift om skolemiljøet
Departementet kan
gi forskrift om krav til skolemiljøet.
§ 15-2 andre ledd skal lyde:
Departementet er
klageinstans for enkeltvedtak om inntak og spesialundervisning i
den vidaregåande opplæringa,
enkeltvedtak om opplæring i inntil to år ekstra etter
§ 3-1 femte ledd, enkeltvedtak om særskild språkopplæring etter
§ 3-12 og enkeltvedtak om fysiske
miljøforhold etter § 9 A-7.
II
I lov 4. juli
2003 nr. 84 om frittståande skolar gjøres følgende endringer:
§ 2-4 andre ledd skal lyde:
Opplæringslova
kapittel 9 A om
elevane sitt skolemiljø gjeld også for skolar godkjende etter lova
her, med unntak av §§ 9 A-10
og 9 A-11. Departementet er klageinstans for vedtak etter § 9 A-7 om det
fysiske skolemiljøet.
§ 3-9 skal lyde:
§ 3-9 Ordensreglement
Kvar skole skal
ha eit reglement med rettane og pliktene til elevane så langt dei
ikkje er fastsette i lov eller på annan måte. Reglementet skal innehalde
reg-lar om orden og oppførsel, om kva tiltak som kan nyttast mot
elevar som bryt reglementet, og om korleis slike saker skal behandlast.
Skolen kan berre
nytte tiltak som er fastsette i ordensreglementet. Tiltaka skal
ikkje innebere fysisk refsing eller anna krenkjande behandling.
Før det blir teke avgjerd om tiltak, har eleven rett til å forklare seg
munnleg for den som skal ta avgjerda.
Ordensreglementet
skal gjerast kjent for elevane og foreldra.
§ 3-10 skal lyde:
§ 3-10 Bortvising
Styret kan fastsetje
i ordensreglementet at grunnskoleelevar kan visast bort frå undervisninga
dersom dei bryt reglementet i alvorleg grad eller fleire gonger.
Elevar på 1. til 7. årstrinn kan visast bort for enkelttimar eller
resten av dagen, og elevar på 8. til 10. årstrinn kan visast bort
for opp til tre dagar.
Styret kan fastsetje
i ordensreglementet at elevar i vidaregåande skole kan visast bort
frå undervisninga i opp til fem dagar dersom dei bryt reglementet
i alvorleg grad eller fleire gonger. Det kan like eins fastsetjast
at elevar kan visast bort for resten av skoleåret dersom brota er
særleg alvorlege.
Den daglege leiaren
kan vedta bortvising etter å ha rådført seg med lærarane til eleven.
Heimfylket kan vedta at ein elev i vidaregåande skole skal visast bort
for resten av skoleåret. Heimfylket kan ikkje overlate til skolen
å gjere slikt vedtak. Norske vidaregåande skolar i utlandet gjer
sjølv vedtak om bortvising. Om ikkje styret fastset noko anna, kan
den daglege leiaren gi lærarar høve til å vise bort elevar frå si
eiga undervisning for ei opplæringsøkt, men ikkje meir
enn to klokketimar.
Før det blir gjort
vedtak om bortvising, skal ein ha vurdert andre tiltak. Foreldra
skal varslast før ein elev på 1. til 7. årstrinn blir bortvist for
resten av dagen.
Avgjerd om bortvising
er enkeltvedtak, og reglane i forvaltningsloven gjeld. Departementet
er klageinstans.
III
Loven gjelder fra
det tidspunktet Kongen bestemmer.