I lov 26. mars
2004 nr. 17 om finansiell sikkerhetsstillelse gjøres følgende endringer:
Kapittel 10 skal lyde:
Kapittel 10 Depotmottaker
§ 10-1 Plikt til å ha en depotmottaker
mv.
(1) Forvaltningsselskapet skal
utpeke én depotmottaker for hvert fond det forvalter.
(2) Avtalen med depotmottakeren
skal være skriftlig. Departementet kan i forskrift gi regler om avtalens
innhold.
(3) Skifte av depotmottaker krever
tillatelse fra Finanstilsynet.
§ 10-2 Krav til depotmottakeren
(1) Depotmottakeren skal være en
kredittinstitusjon med vedtektsfestet hjemsted i en EØS-stat og etablert
i Norge.
(2) Finanstilsynet kan samtykke
i at en kredittinstitusjon etablert i Norge med vedtektsfestet hjemsted utenfor
EØS, kan være depotmottaker dersom institusjonen er underlagt betryggende
tilsyn og regulering i hjemlandet.
(3) Departementet kan i forskrift
gi nærmere regler om krav til depotmottaker, godkjennelse av ledelsen
for depotmottakerfunksjonen og om plikt for foretaket til å melde
fra til Finanstilsynet om endringer i ledelsen. Departementet kan
i forskrift også fastsette at ledende ansatte skal fremlegge ordinær
politiattest etter politiregisterloven § 40 i forbindelse med godkjennelse
av ledelsen for depotmottakerfunksjonen.
§ 10-3 Depotmottakerens oppgaver
(1) Depotmottakeren skal kontrollere
verdipapirfondets kontantstrømmer, at innbetalinger fra andelseiere
i forbindelse med tegninger av andeler er mottatt, og at alle likvide
midler er bokført på kontoer som er åpnet i fondets navn eller i
forvaltningsselskapets eller depotmottakerens navn på vegne av fondet.
Kontoer skal være opprettet i sentralbank, kredittinstitusjon med
tillatelse etter finansforetaksloven § 2-7, § 2-8 eller direktiv
2013/36/EU eller tilsvarende foretak i stat utenfor EØS underlagt
regulering og tilsyn for beskyttelse av kundemidler.
(2) Depotmottakeren skal kontrollere
at disposisjoner over fondet, herunder handel for fondet, tegning
og innløsning, skjer i samsvar med lov, forskrift og fondets vedtekter.
(3) Depotmottakeren skal kontrollere
at andelsverdien beregnes i samsvar med lov, forskrift og fondets
vedtekter.
(4) Depotmottakeren skal etterkomme
instrukser fra forvaltningsselskapet, med mindre disse er i strid med
lov, forskrift eller fondets vedtekter. Hvis depotmottakeren mener
at en instruks fra forvaltningsselskapet er i strid med lov, forskrift
eller fondets vedtekter, og forholdet ikke rettes innen rimelig
tid, skal depotmottakeren varsle Finanstilsynet om dette.
(5) Depotmottakeren skal kontrollere
at transaksjoner for fondet gjennomføres innen alminnelige oppgjørsfrister.
(6) Depotmottakeren skal kontrollere
at utbytte eller annen avkastning på fondets midler anvendes i samsvar
med lov, forskrift og fondets vedtekter.
(7) Finansielle instrumenter som
kan registreres på en verdipapirkonto, og finansielle instrumenter som
fysisk kan leveres, skal oppbevares av depotmottakeren på vegne
av fondet. For fondets andre aktiva skal depotmottakeren på grunnlag
av informasjon fra forvaltningsselskapet eller andre eksterne kilder kontrollere
og føre oppdatert oversikt over at fondet er eier av aktivaene.
(8) Fondsaktiva skal oppbevares
adskilt fra depotmottakerens aktiva og skal til enhver tid kunne identifiseres
som tilhørende fondet. Ved insolvens hos depotmottakeren eller depotmottakerens
oppdragstaker skal fondsaktiva som holdes i depot, ikke utdeles
eller realiseres til fordel for depotmottakerens eller oppdragstakerens
kreditorer.
(9) Depotmottakeren skal jevnlig
gi forvaltningsselskapet en samlet oversikt over alle fondets aktiva.
(10) Fondsaktiva som oppbevares
av depotmottakeren, kan ikke gjenbrukes, med mindre gjenbruk er
tillatt etter regler fastsatt av departementet i forskrift.
(11) Departementet kan i forskrift
gi nærmere regler om depotmottakere, herunder om depotmottakerens
oppgaver.
§ 10-4 Depotmottakerens adgang
til å utkontraktere oppgaver
(1) Depotmottakeren kan ikke gi
et annet foretak i oppdrag å forestå utførelsen av oppgaver som
nevnt i § 10-3 første til sjette ledd.
(2) Departementet kan i forskrift
gi regler om depotmottakerens adgang til å utkontraktere andre oppgaver
enn nevnt i første ledd.
(3) Bruk av oppdragstaker er uten
innvirkning på depotmottakerens ansvar etter § 10-6.
§ 10-5 God forretningsskikk og
interessekonflikter
(1) Depotmottakeren skal opptre
ærlig, rettferdig, profesjonelt, uavhengig og i fondets og dets
andelseieres interesse.
(2) Funksjonen som depotmottaker
skal utføres uavhengig av oppgaver som kan medføre interessekonflikter
mellom fondet, dets andelseiere, forvaltningsselskapet og depotmottakeren.
Potensielle interessekonflikter skal være tilstrekkelig identifisert, håndtert
og overvåket og forelagt fondets andels-eiere.
(3) Departementet kan i forskrift
gi nærmere regler om god forretningsskikk og interessekonflikter.
§ 10-6 Depotmottakerens erstatningsansvar
(1) Depotmottakeren er ansvarlig
overfor verdipapirfondet og dets andelseiere for tap av finansielle instrumenter
som oppbevares etter § 10-3 syvende ledd første punktum av depotmottakeren
eller depotmottakerens oppdragstaker, med mindre tapet skyldes forhold
utenfor depotmottakerens kontroll som depotmottakeren ikke med rimelighet
kunne ventes å unngå eller overvinne følgene av.
(2) Ved tap som nevnt i første
ledd, skal depotmottakeren uten ugrunnet opphold overføre et finansielt
instrument av identisk type, eller et beløp som tilsvarer verdien
av instrumentet, til fondet eller til forvaltningsselskapet på vegne
av fondet.
(3) Depotmottakeren er ansvarlig
overfor fondet og dets andelseiere for ethvert annet tap som følge
av at depotmottakeren uaktsomt eller forsettlig har misligholdt
sine plikter etter lov eller forskrift.
(4) Depotmottakeren kan ikke begrense
eller fraskrive seg erstatningsansvar ved avtale. Avtaler i strid
med første punktum er ugyldige.
(5) Depotmottakerens erstatningsansvar
overfor nasjonale fond og dets andelseiere, herunder spesialfond,
reguleres av lov 20. juni 2014 nr. 28 om forvaltning av alternative
investeringsfond § 5-4 og tilhørende forskrifter.
(6) Departementet kan i forskrift
gi nærmere regler om depotmottakerens erstatningsansvar.
§ 11-1 første
ledd annet punktum oppheves.
Ny § 11-6 skal lyde:
§ 11-6 Overtredelsesgebyr
(1) Finanstilsynet kan ilegge foretaket
overtredelsesgebyr dersom foretaket eller noen som har handlet på
vegne av foretaket, har overtrådt § 1-3 første punktum, § 2-1, § 2-5,
§§ 2-9 til 2-12, § 2-15, § 3-1, § 4-1 første ledd, §§ 6-1 til 6-11,
§ 7-7, kapittel 8, § 9-2, §§ 10-1 til 10-3 eller forskrifter gitt
i medhold av de nevnte bestemmelsene, eller vilkår i tillatelser
gitt i medhold av de nevnte bestemmelsene. Tilsvarende gjelder dersom
foretaket har fått tillatelse etter § 2-1 ved hjelp av uriktige
opplysninger eller andre uregelmessigheter. Overtredelsesgebyr kan ilegges
selv om ingen enkeltperson har utvist skyld.
(2) Når overtredelsesgebyr kan
ilegges foretak etter første ledd, kan overtredelsesgebyr i tillegg ilegges
styremedlemmer, daglig leder eller faktisk leder i foretaket, dersom
vedkommende har utvist forsett eller grov uaktsomhet i forbindelse
med forholdet som medfører at foretaket ilegges overtredelsesgebyr.
(3) Departementet kan gi regler
i forskrift om hvilke forhold som kan vektlegges ved avgjørelsen
av om overtredelsesgebyr skal ilegges, og ved utmålingen av overtredelsesgebyr,
herunder om øvre rammer for overtredelsesgebyr.
(4) Ved forsinket betaling av overtredelsesgebyr skal
det betales renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter
ved forsinket betaling m.m.
(5) Adgangen til å ilegge overtredelsesgebyr
foreldes to år etter at overtredelsen er opphørt. Fristen avbrytes
ved at Finanstilsynet gir forhåndsvarsel eller fatter vedtak om
overtredelsesgebyr.
Nåværende § 11-6 blir
ny § 11-7 og skal lyde:
§ 11-7 Straff
Med bøter eller fengsel
inntil 1 år straffes den som
grovt eller gjentatte ganger forsettlig eller uaktsomt
overtrer § 1-3 første punktum, § 2-1 første ledd, § 2-4, § 2-7 femte
ledd, § 2-9, § 2-15, § 3-1, § 3-2, § 4-1
første ledd, § 4-6, § 4-7, § 6-1 til § 6-9, § 6-10 første ledd,
§ 6-11, § 8-2, § 8-3, § 8-4,
§ 10-3, § 11-3, § 11-4 første, annet eller fjerde ledd,
§ 12-1 eller § 12-2, eller forskrifter gitt i medhold av de nevnte bestemmelsene,
eller vilkår i tillatelser gitt i medhold av de nevnte bestemmelsene.
Ny § 11-8 skal lyde:
§ 11-8 Finanstilsynets taushetsplikt
om varsling og sanksjoner mv.
(1) Enhver som utfører arbeid eller
tjeneste for Finanstilsynet eller departementet, har taushetsplikt overfor
uvedkommende om opplysninger som omhandler tiltak og sanksjoner
som knytter seg til overtredelse av regler i loven her eller forskrifter
i medhold av loven, så lenge offentliggjøring av opplysningene kan
skape alvorlig uro på finansmarkedene eller påføre de berørte parter
uforholdsmessig stor skade. Forvaltningsloven § 13 og §§ 13 b til
13 e gjelder ikke for opplysninger som nevnt i første punktum.
(2) Enhver som utfører arbeid eller
tjeneste for Finanstilsynet eller departementet, har taushetsplikt overfor
uvedkommende om identiteten til personer som har gitt meldinger,
tips eller liknende opplysninger om overtredelser av loven og tilhørende
forskrifter, og om andre opplysninger som kan gjøre identiteten
kjent, med mindre bruk av opplysningene er nødvendig som ledd i
ytterligere undersøkelser av overtredelsen eller etterfølgende rettsforfølgning
av saken. Taushetsplikten etter første punktum gjelder også overfor
sakens parter og deres representanter.
IV
I lov 20. juni
2014 nr. 28 om forvaltning av alternative investeringsfond skal
§ 3-6 første ledd lyde:
(1) Forvalteren
skal etablere og praktisere en godtgjørelsesordning som fremmer god og effektiv risikostyring
og forvaltning i samsvar med investeringsmandatene for de alternative
investeringsfondene som forvaltes. Godtgjørelsesordningen
skal omfatte ansatte med vesentlig
betydning for risikoprofilen til forvalteren eller fond
under forvaltning, herunder
ledende ansatte, ansatte med kontrolloppgaver samt ansatte
med tilsvarende godtgjørelse som ledende ansatte. Godtgjørelsesordningen
skal tilpasses virksomhetens art, omfang og kompleksitet.
V