Fra hovedregister:
Om understøttelse av privat dampskibsfart for 1914—15, hovedp. IX B kap. 3, innst. S. IV, 345-61 372-410 [Ang.: revisjon av fraktregulativene, 345—50; motorbåtfart og dens anvendelse i fjordfart, 350; sammenslutu. mellem lokaldampsk.selsk. i Nordlands amt, 350—52; administrasjonsomkostninger, 352—57 (jfr. innst. side 3) — bev. til: dampskibsfarten på kysten (ang. bl. a.: bidraget til fart mellem Bergen og Fitjar, 358—61; N. Bergenhus amts dampsk.selsk., 373—75; farten mellem Kr.sund—Grip og Kr.sund—Smølen m. m., 376—77; Saltenselskapet og Ofotselskapet (jfr. nedenfor), 380—91; farten i Finmarksfjordene, 393—96) — 5 hurtigruter og 2 komb. ruter i Finmarken samt til sykelugarer (ang. ophør av to kystruter og forlengelse av hurtigrutene, 396—403) — farten på innsjøene; Fredrikshavnruten; Englandsrutene, 404—08; fart på Spanien, Italien m. v.; fart med motorbåter; do. på Røsvand (jfr. 1913); utgifter ved den off. administrasjon vedk. dampsk.farten — kontrakt om forlengelse av to hurtigruter; do. om Englandsrutene fra 1. okt. 1914—30. sept. 1918 (herunder til en ny tur Berge —Newcastle) — andragender m. v.: 1. ang. bidraget til Vestfinmarkens dampsk.selsk. — 2. vedr. Newcastle-rutens skibe — 3. ang. forhøiet bidrag til selskaper i Nordlands og Tromsø amter på grunn av hyrenes forhøielse, 1—3 i dok. nr. 8 m. tillegg [1] [2] — 4. ang. utvidet fart på Andøen (innst. side 15), 410 — 5. om bidrag til Hjelme og Herlø dampsk.selsk., S.tid. 160; de to siste sendt regj. — ang. følgen av, at retten til å skjenke øl og vin er ophørt på lokalskibene, innst. side 4.]