Skriftlig spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:621 (2024-2025)
Innlevert: 10.12.2024
Sendt: 11.12.2024
Rette vedkommende: Klima- og miljøministeren
Besvart: 16.12.2024 av klima- og miljøminister Tore Onshuus Sandvik

Kari Elisabeth Kaski (SV)

Spørsmål

Kari Elisabeth Kaski (SV): Når sikter regjeringen på å fastsette forskriften om FuelEU Maritime-forordningen, og hva gjør regjeringen for å sikre at dette skjer så raskt som mulig?

Begrunnelse

Sjøfartsdirektoratet opplyste 9. desember om forsinkelse for FuelEU Maritime-forordningen i Norge. Forordningen er svært viktig for å bygge opp verdikjeder for grønne drivstoff i skipsfarten, som er en viktig barriere for å kutte utslipp fra maritim sektor.

Tore Onshuus Sandvik (A)

Svar

Tore Onshuus Sandvik: Forordning (EU) 2023/1805 om bruk av fornybar og lavkarbondrivstoff for maritim transport, heretter «FuelEU Maritime»-forordningen, er del av det EU har kalt «Klar for 55»-pakken. Pakken som ble lagt frem 14. juli 2021 inneholdt forslag til nye eller reviderte regelverk som til sammen skal sørge for at EU når sine klimamål.
FuelEU Maritime-forordningen må sees i sammenheng med flere av de andre delene av «Klar for 55»-pakken, særlig endringene i klimakvotedirektivet, som inkluderer klimagassutslipp fra skipsfart i kvotesystemet, se direktiv (EU) 2023/959. Sistnevnte regelverk ble innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett i desember 2023, som var tidsnok til at de nye bestemmelsene om kvoteplikt for maritim transport kunne tre i kraft i EØS/EFTA-statene samtidig med EU-landene, det vil si 1. januar 2024.
Regjeringen mener at «FuelEU Maritime»-forordningen er EØS-relevant og akseptabel. Vi mener også at regelverket blir viktig for grønn skipsfart i Norge og Europa. Derfor ønsker regjeringen at den skal innlemmes i EØS-avtalen så fort som mulig.
Regelverk som skal tas inn i EØS-avtalen må først gjennom en prosess der alle avtaleparter er enige om betingelsene for EØS-innlemmelse. Norge har klarert rettsakten, men i dette tilfellet venter vi på at øvrige EØS/EFTA-land tar endelig stilling til EØS-innlemmelse og vilkårene for dette. Vi har tett kontakt med myndighetene i de andre EFTA-statene.
Når øvrige EØS/EFTA-land har tatt endelig stilling, så kan EØS/EFTA-landene henvende seg til Kommisjonen med felles posisjon når det gjelder EØS-innlemmelse og vilkår for dette. Når EØS/EFTA-siden og EU-siden er enige om vilkårene for EØS-innlemmelse, så blir EØS-komitébeslutningen gjort klar og formalisert gjennom vedtak i EØS-komiteen, der EØS/EFTA-landene møter EU-siden.
Norske myndigheter har klargjort et forslag til nasjonalt regelverk slik at vi kan gjennomføre «FuelEU Maritime»-forordningen i norsk rett så snart regelverket er innlemmet i EØS-avtalen. Sjøfartsdirektoratet sendte regelverksendringene på nasjonal høring fra 23. august til 29. oktober 2024.
Regjeringen gjør det den kan for å bidra til god fremdrift i EØS-behandlingen av «FuelEU Maritime»-forordningen. Neste EØS-komitémøte er 7. februar 2025.