Skriftlig spørsmål fra Grete Wold (SV) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:524 (2024-2025)
Innlevert: 28.11.2024
Sendt: 29.11.2024
Rette vedkommende: Justis- og beredskapsministeren
Besvart: 05.12.2024 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Grete Wold (SV)

Spørsmål

Grete Wold (SV): Universitet og høyskolesektoren tar i dag et ansvar for å gi studenter som av ulike årsaker ikke kan studere eller virke fritt i sine hjemland, en mulighet for å fullføre studier her. Så ser vi at UDI og UNE legger til grunn en praksis som ødelegger for dette.
Hvordan kan statsråden ta tak i dette, og legge tilstrekkelige føringer til at dette ikke fortsetter?

Begrunnelse

Kunnskap og utveksling er viktig når krig og uro preger verden, også vår del av den. Når negative krefter får drive frem i mange land, og diktatorer begrenser ytringsfrihet og forskning, da er det viktig at Norge tar ansvar.
Vi har organisasjoner som gjør en flott innsats og en UH sektor som har ansvar.
Nå har vi en situasjon der russisk menneskerettighetsaktivist som har fått opptak og finansiering for studie ved UiT, men hvor UNE nå har saken til behandling med tanke på opphold.
Students At Risk (StAR) er et program initiert av UDI og SAIH (Studentenes og Akademikernes Internasjonal Hjelpefond) og gir studenter som har mistet muligheten til å studere i hjemlandet på grunn av engasjement/aktivisme for menneskerettigheter en anledning til å fullføre et studium i Norge. Etter fullskala invasjonen i Ukraina ble ordningen utvidet til å omfatte russere. Dessverre ble den økonomiske støtten til programmet trukket i siste liten. UiT gikk da inn med egenfinansiering til studenten UiT, men man er nå usikre på om det kan bli en realitet.
Det er ikke første gang vi ser at strenge kriterier i UDI gir avslag, og med det skaper vansker for våre utdanningsinstitusjoners ønske om å bidra positivt. For den enkelte er det også tragisk at utdanning stoppes av innvandringsregulerende hensyn.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Spørsmålet er stilet til forsknings- og høyere utdanningsministeren. Da praksis i saker etter utlendingsloven, herunder saker som gjelder oppholdstillatelse til utenlandske studenter, hører inn under mitt ansvarsområde, besvarer jeg spørsmålet som rette fagstatsråd.
Jeg har ikke kjennskap til enkeltsaken nevnt i bakgrunnen for spørsmålet. Avslaget fra UDI er etter hva jeg forstår påklaget til UNE. Det følger av utlendingsloven at verken statsråden eller departementet har myndighet til å påvirke utfallet i enkeltsaker med mindre saken berører grunnleggende nasjonale interesser eller utenrikspolitiske hensyn, og jeg kan derfor ikke kommentere denne saken spesielt.
På generelt grunnlag kan jeg si følgende: Vilkårene for å gi oppholdstillatelse til utenlandske studenter følger av utlendingsloven og utlendingsforskriften. UDI og UNE er satt til å forvalte dette regelverket gjennom behandling av enkeltsaker.
En oppholdstillatelse i studieøyemed gir ikke grunnlag for permanent opphold i Norge. Det forutsettes at personer som får oppholdstillatelse i studieøyemed skal returnere til sitt hjemland etter endte studier. Migrasjonspotensialet til Norge vil kunne være stort dersom vi lemper på kravene til dette, ettersom man vil kunne søke asyl under påskudd av å f.eks. studere. UDI og UNE gjør konkrete vurderinger av den enkeltes returforutsetninger i hver sak.
Også når det gjelder programmet «Students at risk» har det hele tiden vært en forutsetning at studenter som omfattes av denne ordningen må søke om studietillatelse og fylle de ordinære vilkårene for dette for å få komme til Norge og studere her.