Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:466 (2024-2025) Innlevert: 22.11.2024 Sendt: 25.11.2024 Besvart: 02.12.2024 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum
Heidi Nordby Lunde (H): Vil det være brudd på Stortingets bevilgningsreglement og intensjonene med handlingsregelen dersom regjeringen foreslår bevilgningsøkninger i nysalderingen til tiltak som skal gjennomføres i 2025?
Trygve Slagsvold Vedum: Bevilgningsreglementet § 3 fastsetter noen grunnleggende prinsipper for statsbudsjettet. Det gjelder blant annet ettårsprinsippet, kontantprinsippet og kravet om at bevilgningsforslagene «skal være basert på realistiske anslag over utgiftene og inntektene». Utgifter og inntekter skal «tas med i budsjettet for det året de antas å bli kontant betalt». De grunnleggende prinsippene for statsbudsjettet gjelder også for forslag om tilleggsbevilgninger.Der utbetalingstakten under en budsjettpost kan være usikker, er det i henhold til bevilgningsreglementet § 5 anledning til å gi bevilgningsvedtaket stikkordet «kan overføres» som gir hjemmel til å overføre ubrukt bevilgning til de to følgende budsjettårene. For driftsposter kan ubrukt bevilgning overføres til neste budsjettår med inntil fem prosent av bevilgningen. I Finansdepartementets veileder til statlig budsjettarbeid fremkommer blant annet følgende om unntak fra ettårsprinsippet og kravet om realistisk budsjettering, jf. punkt 5.4.2.3: «Bruken av stikkordet «kan overføres» innebærer ikke noe avvik fra kravet til realistisk budsjettering, jf. punkt 5.2.2.3. Selv om bevilgningen er overførbar, skal bevilgningen for det enkelte budsjettår likevel ikke settes høyere enn det som antas å bli faktisk utbetalt for vedkommende år. Når det for eksempel utarbeides et budsjettforslag for et bygg eller anlegg, må sannsynlig fremdrift og utbetalingstakt nøye vurderes slik at det ikke føres opp større eller mindre beløp enn behovet for kontante utbetalinger i budsjettåret. En slik vurdering kan gjøres både ved regjeringens budsjettforslag og om nødvendig i de to budsjettrevisjonene i budsjettåret. Det vil i noen tilfeller likevel ikke være hensiktsmessig å nedjustere denne type bevilgninger, jf. omtale over om realistisk budsjettering i punkt 5.2.2.3 § 3 annet ledd.» I punkt 5.2.2.3 fremkommer blant annet at «Dersom det er gitt mulighet for overføring av midler til neste budsjettår ved bruk av stikkordet «kan overføres», kan det være hensiktsmessig å ikke sette ned bevilgningen i nysalderingen hvis det relativt raskt vil være behov for å bruke midlene i neste budsjettår og det ikke vil være praktisk å forutsette at midlene kan gjenbevilges.»Handlingsregelen knytter bruken av fondsmidler over tid til forventet realavkastning av Statens pensjonsfond utland. Bruken av fondsmidler over statsbudsjettet måles ved det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet, som anslås på nytt i forbindelse med nysalderingen slik at det gis et korrekt bilde av oljepengebruken mot slutten av budsjettåret. Generelt er korrekt budsjettering viktig både for at statsbudsjettet skal fungere godt som styringsverktøy og for å ivareta intensjonen i handlingsregelen. Budsjettering for bærekraftige statsfinanser er nærmere omtalt i boks 5.1 i Gul bok 2025.