Skriftlig spørsmål fra Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:348 (2024-2025)
Innlevert: 08.11.2024
Sendt: 11.11.2024
Rette vedkommende: Klima- og miljøministeren
Besvart: 18.11.2024 av klima- og miljøminister Tore Onshuus Sandvik

Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG)

Spørsmål

Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG): Color Line er Oslos største reiselivsbedrift. Gjennom flere innlegg den siste tiden oppgis det at rederiet benytter seg av det skadelige drivstoffet HFO på skipene som går fra Oslo til Kiel. Hurdalsplattformen er klar på 1. å Stimulere til økt bruk av biodrivstoff, og 2. at handlingsplanen for Oslofjorden skal følges. Color Line er tungt statssubsidiert, som bør gi et større samfunnsansvar.
Har statsråden vurdert å stille krav til bruk av miljøvennlig drivstoff for Color Line, så rederiet kan bidra mer positivt for Oslofjorden?

Begrunnelse

Fra 1. januar 2022 er det ikke tillatt for skip som anløper territorialfarvannet rundt Svalbard å bruke eller ha om bord petroleumsbasert drivstoff med høyere viskositet, tetthet eller stivnepunkt enn tillatt for marin gassolje. Hensikten med forbudet er å unngå utslipp av tungolje og begrense forurensningen ved skipsuhell i territorialfarvannet rundt Svalbard. I stedet må skip i disse områdene bruke lett marin diesel som gir mindre alvorlig forurensning ved utslipp.
Det er også innført et forbud mot bruk av drivstoffet i Arktis fra og med 2029, som følge av de svært negative konsekvensene drivstoffet vil ha for Arktis.
Økosystemet og livet i Oslofjorden er under sterkt press etter årtier med manglende politisk vilje til å ta tak i problemet. Forbud mot Heavy Oil Fuel (HFO) er et veldig effektivt tiltak for å forhindre store miljøskader og redusere forurensningen fra skipsfart. Det meldes om at dette drivstoffet fremdeles benyttes av Color Line mellom Hjortnes og Kiel hver dag. Color Line er et statssubsidiert rederi, og det bør derfor være en god mulighet for regjeringen å få Color Line til å omstille seg raskt.
Oslofjorden svært sårbare situasjon gjør også en potensiell ulykke og utslipp av HFO-drivstoff i fjorden katastrofalt. All skipstrafikk har risiko, og ved bruk av mindre skadelige drivstofftyper kan økologiske katastrofer forebygges om en ulykke først skulle skje. HFO har en tjærelignende form som gjør det særlig skadelig på lang sikt for marint liv og økosystemer ved utslipp og forurensning i havet.

Tore Onshuus Sandvik (A)

Svar

Tore Onshuus Sandvik: Regjeringen har ikke vurdert egne tiltak rettet konkret mot Color Line eller andre rederiers bruk av tungolje i Oslofjorden. Regjeringen arbeider imidlertid aktivt for klimaomstilling av skipsfarten og introduksjon av bærekraftige drivstoff som gir nullutslipp, både til sjø og luft. Vi gjør dette både gjennom tiltak i Norge, for eksempel gjennom Enovas støtteprogram til hydrogen og ammoniakk i fartøy, og vi gjør det gjennom arbeidet med å etablere klimakrav i FNs sjøfartsorganisasjon (IMO). Bruken av tungolje er ifølge IMO redusert de siste årene, blant annet på grunn av strengere krav til svovelutslipp.