Bjørnar Laabak (FrP): Vi statsråden jobbe for at kostnadsøkningene, som kommer som følge av at det ikke blir sambygging jernbanebru og Sarpsbru, samt uforutsett kostnadsøkning som følge av grunnforhold dekkes av statlige midler?
Begrunnelse
Bypakke Nedre Glomma har i «Fase 2» en økonomisk ramme på 10.771 millioner 2023-kroner.
De viktigste er utvikling av riksvei 22 på strekningen Hafslund – Donderen, fylkesvei 109, og nye broer både ved Sarpsfossen og over Glomma i Fredrikstad (Omberg – Torp). Det iverksettes dessuten en rekke prosjekter for å legge til rette for kollektivtransport, sykling og gange. Finansiering er vedtatt delt mellom fylkeskommunen, Fredrikstad og Sarpsborg kommuner og bompenger. Det ligger ingen statlige tilskudd til bypakka.
Eventuelle kostnadsøkninger i de enkelte prosjektene – og/eller inntektssvikt – skal håndteres gjennom porteføljestyringen, og ikke gjennom økte takster og/eller forlenget innkreving. Det blir forutsatt sterk kostnadskontroll.
Felles planlegging av vei og bane var opprinnelig en del av prosjektet ny bru over Glomma i Sarpsborg. Det er ikke lenger en del av planen og synergier vil ikke være del av dette prosjektet. Videre er det gjort nye anslag for kostnadene til ny bru fra rundt tre milliarder til nærmere fem milliarder kroner. Det kan være grunn til å frykte at grunnforholdene vil avstedkomme ytterligere kostnadsøkninger også ut over dette nye anslaget, slik vi for eksempel har sett med jernbaneutbygging i Moss, med konsekvens at ny bru over Glomma i Fredrikstad ikke kan realiseres.