Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:2063 (2024-2025)
Innlevert: 29.04.2025
Sendt: 30.04.2025
Besvart: 08.05.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Sveinung Stensland (H)

Spørsmål

Sveinung Stensland (H): Hvorfor velger statsråden å overse de tydelige advarslene fra Sjøfartsdirektoratet om at den foreslåtte endringen i allmenngjøringsloven utgjør et brudd med flaggstatsprinsippet og kan svekke Norge som flaggstat?

Begrunnelse

Sjøfartsdirektoratet, som er Norges fremste maritime fagmyndighet, uttrykker i sitt høringssvar klar bekymring for at lovforslaget bryter med langvarig norsk praksis og kan skade norske skipsfartsinteresser. Direktoratet påpeker at:

"Flaggstatsprinsippet har en sentral plass i norsk utenrikspolitikk, og det har vært langvarig praksis for å ta hensyn til dette ved utforming av regelverk på skipsfartens område. Videre er det et grunnleggende prinsipp for oss som sjøfartsadministrasjon at regelverksutviklingen på vårt område i hovedsak skal skje i internasjonale fora. Sjøfartsdirektoratet mener at lovforslaget vil utgjøre et brudd med det som har vært norsk praksis."

Videre uttrykker direktoratet direkte bekymring for Norges posisjon som flaggstat:

"På denne bakgrunn er Sjøfartsdirektoratet bekymret for at forslaget totalt sett vil virke negativt for Norge som flaggstat."

Direktoratet peker også på risikoen for økt utflagging som en direkte konsekvens av forslaget:

"En konsekvens av forslaget vil da også kunne være økt utflagging."

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Etter mitt syn gir Sjøfartsdirektoratet ikke uttrykk for at de foreslåtte endringene vil utgjøre et brudd med flaggstatsprinsippet, men snarere at endringene vil være «et brudd med det som har vært norsk praksis». Det er riktig. Lovforslaget går ut på å gjennomføre en endring, slik at ansatte på skip i norske farvann og på norsk sokkel får norsk lønn. Saken balanserer Norges interesser som henholdsvis flaggstat og kyststat. Norge skal på den ene siden være en attraktiv flaggstat og legge til rette for en stor og konkurransedyktig handelsflåte. På den andre siden er det viktig at næringsvirksomhet i Norge skjer på norske vilkår, og at arbeidstakere har rettferdige og anstendige lønnsvilkår.
Jeg deler ikke Sjøfartsdirektoratets bekymring om at forslaget vil virke negativt for Norge som flaggstat. Folkerettslig er det anerkjent at kyststater kan fastsette nasjonale regler i sin innenriksfart. Slik regulering er ikke i strid med flaggstatsprinsippet. Norge vil fortsatt være en sterk pådriver for å utvikle internasjonale regler for skipsfarten, og vil opprettholde gode rammebetingelser for en konkurransedyktig maritim næring i Norge.