Skriftlig spørsmål fra Kathy Lie (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1689 (2024-2025)
Innlevert: 21.03.2025
Sendt: 21.03.2025
Besvart: 25.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kathy Lie (SV)

Spørsmål

Kathy Lie (SV): I Drammens Tidende i februar 2024 kunne vi lese at Holmenbrua i Drammen er inne på 6. plass på nasjonal transportplan. I mars 2024 kom det kontrabeskjed og at den falleferdige brua ikke vil kunne erstattes i nærmeste framtid, i alle fall ikke før 2030.
Hva er status?

Begrunnelse

Holmenbrua i Drammen er en sterkt trafikkert bro over Drammenselva sentralt i Drammen by. Den er en flaskehals som preges av kø kork og kaos. Den har dårlige forhold for gående og syklende, men verst av alt så har den stått langt ut over normal levetid og er i svært dårlig forfatning. Det har lenge vært jobbet for å få brua prioritert i NTP. Nå er det mange som lurer på hva som er status for bygging av ny Holmenbru.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg er godt kjent med tilstanden og vektbegrensningene på Holmenbrua. Frem til ny bru kan etableres gjør Statens vegvesen nødvendige vedlikeholdstiltak for å holde brua åpen for trafikk. Ny bru vil bli en 4-felts bru som også ivaretar gående og syklende på en bedre måte enn dagens bru.
I Meld. St. 14 (2023-2024) Nasjonal transportplan 2025-2036 (NTP 2025-2036) er prosjektet prioritert som en del av planporteføljen. I Prop. 1 S (2024-2025) har regjeringen gitt føringer for den videre oppfølgingen av planporteføljen etter Stortingets behandling av NTP, jf. Innst. 439 S (2023-2024). Det er et mål å gjennomføre prosjektet i planperioden. I NTP 2025-2036 er systemet med porteføljestyring videreført. Statens vegvesen skal årlig presentere sin anbefaling av prosjektenes omfang og rekkefølge i en porteføljeprioritering, basert på kriterier og føringer gitt i Prop. 1 S (2024-2025). Første porteføljeprioritering vil foreligge i mai 2025.