Skriftlig spørsmål fra Guri Melby (V) til finansministeren

Dokument nr. 15:1105 (2024-2025)
Innlevert: 05.02.2025
Sendt: 05.02.2025
Besvart: 12.02.2025 av finansminister Jens Stoltenberg

Guri Melby (V)

Spørsmål

Guri Melby (V): Hva er finansministerens vurdering av de samfunnsøkonomiske og finanspolitiske konsekvensene for Norge av å øke den midlertidige og situasjonsbetingede støtten til Ukraina til et slikt nivå at Norge blir topp tre av europeiske land i økonomiske bidrag til Ukraina målt mot de enkelte lands BNP?

Begrunnelse

I likhet med NATOs tidl. generalsekretær har Venstre lenge vært en pådriver for å øke Norges bidrag til Ukrainas frihetskamp. Senest ifm. behandlingen av inneværende års budsjett ble støtten til Ukraina økt med 10 mrd. som følge av Venstres initiativ overfor øvrige partier. Venstre har også foreslått å øke den økonomiske støtten mer. Ifm. nysalderingen av statsbudsjettet for 2024 ble Venstres forslag om å øke støtten med 50 mrd. nedstemt, med en begrunnelse om at det var uansvarlig pengebruk.
I tidsskriftet Samfunnsøkonomen ble det 20.11.24 publisert en artikkel med tittel «Nasjonalbudsjettet 2025: Uansvarlig ansvarlighet». Her skriver at Geir H. M. Bjertnæs, Erling Holmøy og Olav Slettebø at:

«det er en ulykke for norsk økonomidebatt at mange synes å tro at «ansvarlighet» betyr det samme som «lav oljepengebruk», eventuelt «lav budsjettimpuls». Budsjettet legger seg hele 100 mrd. kroner under handlingsregelen. Beløpet kunne gitt stor tryggingseffekt hvis det gikk til Ukrainas forsvarskamp for Europa. Det ville også styrket USAs og andre alliertes vilje til å sloss for oss.»

I en kronikk i DN 4.3.24, skriver Erling Holmøy sammen med Steinar Juel og Kjetil Storesletten at:

«Når et ukrainsk nederlag vurderes som svært alvorlig for vår sikkerhet, bør vi ikke da bruke det vi har av finansielle muskler for å hindre at nettopp det skjer på grunn av svikt i leveranser fra Vesten? […] Å bruke noe av kapitalen i Oljefondet til å investere i militære leveranser fra andre land til Ukraina vil, for å bruke statsministerens ord, være «en investering i vår egen sikkerhet»».

På Project Syndicate skriver Håvard Halland og Knut Anton Mork 20.12.24 at:

«But as a macroeconomic and national savings instrument, the drawdown rule was not designed with wartime demands in mind. It therefore should not be seen as an obstacle for a larger transfer to Ukraine. Since such a transfer would not enter the Norwegian economy, it would have no domestic inflationary or other macroeconomic implications.»

I sin tidl. stilling som NATOs generalsekretær hadde finansministeren et sterkt engasjement for at alle NATO-land burde bidra mer for å støtte Ukrainas kamp. Regjeringen har så langt vært tilbakeholden med å imøtekomme et slikt ønske, bl.a. med begrunnelse i en ansvarlig finanspolitikk.

Jens Stoltenberg (A)

Svar

Jens Stoltenberg: Regjeringen står fast ved vår forpliktelse til å støtte Ukraina i deres kamp for frihet og uavhengighet. Ukrainsk og europeisk sikkerhet henger tett sammen. Det er derfor i vår interesse at Russland ikke vinner frem med sin folkerettsstridige angrepskrig mot Ukraina.
Enigheten mellom alle partier på Stortinget om å utvide Nansen-programmet i fjor høst understreker at Norge er samlet i støtten til Ukraina. I 2025 er bevilgningen til Nansen-programmet økt til 35 mrd. kroner. 22,5 mrd. kroner skal gå til militær støtte og 12,5 milliarder til humanitær og sivil støtte. Programmet er forlenget med tre år og gjelder til og med 2030. Det samlede bidraget er økt til minst 154,5 milliarder kroner i perioden. Utvidelsen av Nansen-programmet legger til rette for en mer strategisk tilnærming til militær og sivil støtte til Ukraina og styrker Norges troverdighet som en langsiktig og stabil alliert. Partiene på Stortinget er enige om at Norge fortsatt vil støtte Ukrainas forsvarskamp og gjenoppbygging så lenge Ukraina har behov for det. Støtten finansieres innenfor ansvarlige økonomiske rammer, i tråd med det finanspolitiske rammeverket.
Nansen-programmet skiller seg ut internasjonalt fordi det har enstemmig støtte i Stortinget, innebærer langsiktige forpliktelser og kombinerer militær og sivil støtte. Å beregne nøyaktig hvor mye som kreves for at Norge skal være blant de tre største bidragsyterne målt som andel av BNP, er en kompleks og usikker øvelse. At andre land også øker støtten, er positivt og viktig for Ukrainas forsvarskamp.
Regjeringen vurderer kontinuerlig hvordan Nansen-støtten kan innrettes for å oppnå størst mulig effekt. Videre følger regjeringen utviklingen i Ukraina tett og vurderer løpende behovene i dialog med ukrainske myndigheter og allierte land.