Skriftlig spørsmål fra Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1033 (2024-2025)
Innlevert: 01.02.2025
Sendt: 03.02.2025
Besvart: 10.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG)

Spørsmål

Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG): De siste ukene har det kommet frem at stikkprøver har avslørt flere feil i prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad der Bane Nor og entreprenør er uenige om ansvaret. Bane Nor har også nylig orientert formannskapet i Moss om større bevegelser i grunnen enn tidligere antatt.
Kan statsråden gi en oppdatert status for prosjektet med henhold til fremdrift for prosjektet, oppdaterte kostnadsestimat for prosjektet, og oversikt over antall mennesker som har måttet flytte som følge av prosjekter og kan måtte flytte i fremtiden?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I Innstilling 447 S (2023-2024) vedtok Stortinget 21. juni 2024 å øke kostnadsrammen for Sandbukta-Moss-Såstad (SMS), basert på ibruktagelse i 2030. Bane NORs vurdering per nå er at de nevnte bevegelser, samt de påviste feil i prosjektet, ikke har konsekvenser for fremdrift eller kostnad.
Bane NOR opplyser at dobbeltsporutbyggingen i Moss sentrum, som er en del av dobbeltsporutbyggingen SMS, er grundig overvåket. At Bane NOR nå har fanget opp små bevegelser, er et eksempel på at overvåkingen fungerer. Ettersom bevegelsene og setningene ikke har vært akutte, har Bane NOR brukt tiden til å gjøre faglige vurderinger, og konkludert med at en tidligere lagt motfylling må utvides, noe Bane NOR ønsket å informere om lokalt. Bane NOR starter å legge motfyllingen 10. februar, og arbeidet er beregnet å ta 13 dager.
I spørsmålet vises det til at stikkprøver Bane NOR har gjennomført har avdekket feil. En av Bane NORs oppgaver som byggherre er nettopp å utføre kontroller av prosjektering og utføring. I et så stort og omfattende prosjekt som dobbeltsporutbyggingen i Moss, vil det gjennom denne kontrollen kunne avdekkes avvik. Det er i flg. Bane NOR normalt, og håndteres fortløpende i dialogen mellom byggherre og entreprenør.
Når det gjelder antall mennesker som blir berørt av de pågående arbeidene, ble det under forberedende arbeider i 2018-2019 revet cirka 120 boliger i Moss sentrum. Bane NOR har ikke en detaljert oversikt over antall medlemmer i den enkelte husstand tilknyttet disse boligene. I forbindelse med endring av stasjonsplassering og utvikling av stasjonsområdet, kan det ifølge Bane NOR bli aktuelt med et begrenset erverv. Erverv som følge av utfordrende grunnforhold kan heller ikke utelukkes, men planlegges ikke pr. nå.