Grunde Almeland (V): Mener statsråden at TONOs prisøkning for det frivillige musikklivet på 40 % er i tråd med hensikten og ordlyden i Lov om kollektiv forvaltning av opphavsrett?
Begrunnelse
TONO har monopol på forvaltning av opphavsrett i Norge, opererer innenfor et politisk regulert marked i henhold til lov om forvaltning av kollektiv opphavsrett og er gjennom forskrift gitt konsesjon av Kulturdepartementet (KUD).
TONOs vederlag settes av dem selv i kraft av en rolle de er gitt av KUD. Da har også KUD et ansvar for at prisfastsettelsen er i tråd med hensikten og ordlyden i loven og forskriften som gir TONO denne eneretten.
Prisøkningen fra TONO til det dugnadsbaserte musikklivet på 40 % oppleves som urimelig av det frivillig drevne musikklivet. I tillegg skaper det usikkerhet om hva som vil være utviklingen videre når det gjelder krav fra TONOs side.
Dette er beskrevet i innlegget «Vil TONO sage av grenen de sitter på?», skrevet av Norsk musikkråd, Norges Korforbund og Norges Musikkorps Forbund, og publisert i Dagsavisen 1. juni 2024. I kronikken kan vi lese følgende:
«Landets frivillig drevne kor, korps, band og musikklag klarer ikke å betale en slik prisøkning. Vi kan heller ikke akseptere en begrunnelse om at det dugnadsbaserte musikklivet skal likebehandles med kommersielle konsertarrangører, barer og treningssentre. Musikkrådet har spurt spesialister på opphavsrett om fakturaen TONO vil sende frivillige drevne kor, korps og orkestre i hele Norge kan begrunnes i lov om opphavsrett. Svaret er nei.
[…]
Etter Lov om kollektiv forvaltning av opphavsrett skal betalingen være rimelig og baseres på objektive og ikke-diskriminerende kriterier. Det skal legges vekt på at det du skal betale skal stå i forhold til «brukens økonomiske handelsverdi».»
Norsk musikkråd har bedt statsråden om å ta ansvar og gå inn i denne saken, i og med at det er hun som har ansvar for det monopolet TONO er gitt gjennom forskrift.
Hittil har det frivillige musikklivet kunnet bruke musikk for et forenklet årlig vederlag og enkel rapportering gjennom Norsk musikkråds rammeavtale. Nå skal alle i stedet rapportere på forhånd hva de skal spille, i etterkant hva de faktisk spilte og hvor mange minutter de ulike musikkstykkene varte. Dette gir økte kostnader og betydelig mer administrativt arbeid for 4330 kor, korps, orkestre og utøverlag i Norge - noe som samsvarer dårlig med regjeringens strategi for å øke deltakelsen i det frivillige kultur- og musikklivet.