Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:966 (2023-2024)
Innlevert: 19.01.2024
Sendt: 19.01.2024
Besvart: 24.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Nylig sa næringsministeren at «Brudd på menneskerettigheter er ikke akseptabelt og det er ikke ønskelig at det offentlige tildeler kontrakter til virksomheter som begår, eller bidrar til, slike brudd». Norske tog inngikk i 2021 en kontrakt om togkjøp fra selskapet Alstom. I 2020 ble Alstom lagt til FNs liste over selskap som opererer i okkuperte områder i Palestina.
Med dette og de siste måneders krigshandlinger mot palestinerne som bakgrunn, hvordan stiller samferdselsministeren seg til kontrakten mellom Norske tog og Alstom?

Begrunnelse

Norske tog inngikk i 2021 en avtale med selskapet Alstom om kjøp av opp til 200 lokal- og regionaltog til Norge. Alstom har datterselskaper på Vestbredden og i Øst-Jerusalem. Dette har vært kritisert av flere, blant annet av LO som har uttalt at det er dypt problematisk at et statseid norsk selskap handler med selskaper som driver forretninger i israelske bosettinger. Norske tog viser manglende vilje til å etterleve anbefalinger fra United Nations Guiding Principles on Business and Human Rights (UNGP), om at staten skal sikre respekt for menneskerettighetene i sine anbudsprosesser.
De siste måneders krigshandlinger mot palestinere på Gaza-stripen og overgrep mot palestinere på Vestbredden problematiserer denne kontrakten ytterligere. Det er svært bekymringsverdig at et statseid norsk selskap har bånd til en bedrift som profitterer på okkupering på Vestbredden.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I lys av den spesielle situasjonen forstår jeg at spørsmålet blir stilt. Det er styret og ledelsen i Norske tog som er ansvarlig for selskapets daglige drift, herunder anskaffelsesprosesser og kontraktsinngåelser. Jeg har i eierdialogen med selskapet fått grundig informasjon om selskapets vurderinger, og viser til mine tidligere svar til Stortinget fra 2021 (nr. 514, 670, 755) i denne saken.
Norske tog er underlagt Lov om offentlige anskaffelser (anskaffelsesloven) og må følge dette regelverket. Norske tog foretok en grundig bakgrunnssjekk av selskapene som ønsket å prekvalifisere seg til konkurransen om lokaltoganskaffelsen. Det ble i den forbindelse avdekket at enkelte leverandørers involvering i Israel utgjorde en negativ eksponering. Forholdet medførte ikke avvisning av leverandørene som tilbydere, blant annet fordi det ikke forelå rettskraftig domfellelse.
Norske tog vurderte også saken grundig i forbindelse med at kontrakten ble inngått med Alstom i 2021. Det ble utført en ny Integrity Due Diligence (IDD) og det ble innhentet en ekstern juridisk vurdering. Etter norsk lov medførte ikke disse forholdene at Alstom kunne vært utelukket fra konkurransen. Norske tog har forsikret Samferdselsdepartementet om at de følger grundig med på Alstoms virksomhet, og har i kontrakten med Alstom sikret seg innsyn og rett til å gjøre inspeksjoner hos selskapet.