Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1722 (2022-2023)
Innlevert: 16.03.2023
Sendt: 20.03.2023
Besvart: 28.03.2023 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Innskrenkingen av Lågendeltaet verneområde er nå på høring, og fristen for å komme med innspill er 1. mai. Men forslaget til kompenserende tiltak kommer først 12. mai. I høringen står det at verneområdet ikke skal endres før miljøforbedrende tiltak er klare. Men totaliteten i dette er det ingen som får komme med innspill til siden dette ikke blir klart før etter høringsfristen.
Vil statsråden utsette fristen for å komme med innspill til endringer i verneområde av Lågendeltaet til forslagene til kompenserende tiltak foreligger?

Begrunnelse

Regjeringen har sagt at de miljøforberedende tiltakene er en forutsetning for å tillate en firefelts motorvei gjennom Lågendeltaet. Likevel legger man opp til en prosess der det ikke blir mulig å ta stilling til den totale miljøbelastningen. Lågendeltaet i Lillehammer, der Lågen møter Mjøsa, har hatt status som naturreservat i over 30 år. Nå planlegger regjeringen å bygge en firefelts motorvei tvers gjennom naturreservatet.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Forslaget Statsforvalteren har sendt på høring nå, er et forslag om å endre selve vernegrensen og verneforskriften. Forslaget omhandler ikke avbøtende tiltak. Klima- og miljødepartementet har i tråd med naturmangfoldloven og vanlig praksis lagt opp til høringsfrist på to måneder her. Høringsfristen går ut 1. mai. Nye Veier AS arbeider parallelt med utredning av miljøforbedrende tiltak. Arbeidet med miljøforbedrende tiltak går parallelt og har høy prioritet, da formålet her er at naturen som helhet skal komme klart bedre ut enn i det opprinnelige forslaget.
Temaet for høringssaken er slik jeg vurderer det allerede godt opplyst gjennom omfattende planprosesser, innsigelser og dispensasjonsbehandling. Som del av denne prosessen har de som har engasjert seg i saken kunnet uttale seg og klage på vedtak. Samferdselsministeren og jeg har også hatt dialogmøte med miljøorganisasjonene om saken og har her fått innspill om mulige miljøforbedringer.
Samtidig har jeg forståelse for at det også vil være synspunkter på hvordan de miljøforbedrende tiltakene skal utformes. Dette kan man gi innspill om til Nye Veier AS, som har ansvar for å utarbeide forslag til miljøforbedrende tiltak innen 12 mai. Etter at forslagene er offentlig kjent og oversendt Samferdselsdepartementet, er det mulig å sende ytterligere innspill om forslaget til departementene, som vil behandle dette videre.
Planleggingen av ny E6 har pågått i mange år, og ytterligere forsinkelser vil være uheldig. For regjeringen har det vært viktig å komme raskt videre i saken om en grenseendring, vel og merke etter at det tatt stilling til en plan om relevante miljøforbedrende tiltak. En forutsetning for at det kan skje, er at høringen går som planlagt. Jeg ser derfor ikke grunn til å utsette høringsfristen og endre fremdrift i saken.