Birgit Oline Kjerstad (SV): Kva er årsaka til at handlingsrommet i EØS avtalen om å kunne avgrense utlysingar av anbod til EØS området ikkje er utnytta for dei nye ferjene over Sognefjorden, noko som juridisk sett ikkje er i konflikt med EØS avtalen, og korleis samhandler NFD med SD med kompetanse for utforming av anbod slik at det vert mogleg for verft med norske krav om arrbeidstakerrettar og miljøkrav å konkurrere om offentlege oppdrag?
Begrunnelse
Det er stor politisk semje om at det er viktig å utvikle Norsk Maritim industri og verftsindustrien. I Hurdalsplattforma under punktet Maritim står det mellom anna at regjeringa vil:
• Lage en strategi for å sikre at offentlige byggeoppdrag innenfor maritim sektor i størst mulig grad havner hos norske verft.
• Utnytte handlingsrommet i EØS-avtalen med sikte på at en større del av verdiskapingen fra offentlige kontrakter skal komme den norske maritime næringen til gode.
Verftsbransjen har fått vurdert det juridiske handlingsrommet for anbudsutlysninger og gitt råd til regjeringa om at eit mogleg grep er å avgrense offentlege anbod innafor EØS området og at dette kan bidra til at fleire kontraktar kan vinnast av norske verft. Ei slik anbodsavgrensing er ikkje i juridisk konflikt med reglane i EØS avtalen.
Samtidig er realitetane at verftsindustrien i Norge stadig taper konkurransen med utenlandske verft, særleg Tyrkiske, på grunn av at desse ikkje har same krava til miljø, lønns og arbeidsvilkår som verfta i Norge. Når pris tel meir enn kvalitet, krav til lærlingekontrakter og krav til arbeids og miljøforhold i offentlege anbod, er det nesten umogleg for norske veft å vinne konkurransen om viktige utviklingskontrakter. Det må vere konkurranse på like vilkår, det prinsippet står fast. Difor er det viktig at offentlege anbod er innretta slik at ikkje norske verft blir ekskludert på grunn av at det er dyrare å bygge i Norge med norske krav til løns og arbeidsvilkår.
Det er ein føresetnad for å oppretthalde konkurransekraft og utvikle ein maritim industri i tråd med FNs berekraftsmål at norske anbod er utforma i tråd med Norske krav til arbeidsmiljø og sikkerheit, og at slike krav blir fylgt opp i byggeperioden.
Det er dei verfta og fagmiljøa som får kontraktane til å bygge framtida sine skip som utvikler kompetansen, og som deretter kan hevde seg i konkurransen om nye oppdrag. Utviklingsprosjekt som hydrogenferjene over Vestfjorden og dei autonome ferjene som skal gå over Sognefjorden er difor særleg viktige for norsk verftindustri og verdiskapinga i mange kystsamfunn. Samfunnsnytten i form av kompetanseutvikling og ringverknader av innovasjonsarbeidet er mykje større enn sjølve verdien av det ferdige bygget i slike utviklingskontraktar.