Hege Bae Nyholt (R): Hvordan vil statsråden følge opp SBB-kjøpet av barnehageeiendommer i Norge og vil statsråden vurdere om gevinster fra salg av barnehageeiendom kan anses som ulovlig offentlige støtte til en kommersiell eiendomsvirksomhet, snarere enn støtte til en ikke-økonomisk barnehagevirksomhet?
Begrunnelse
I desember ble det kjent at det svenske selskapet Samhällsbyggnadsbolaget (SBB) kjøper 142 norske barnehagebygg fra barnehagekjeden Trygge Barnehager for 4,58 milliarder kroner. De tegner samtidig en leieavtale på byggene på 25 år, med mulighet for å forlenge, slik at total leietid kan bli inntil 45 år.
I 2020 kjøpte SBB 138 barnehagebygg av Læringsverkstedet for totalt 4,25 milliarder kroner. Kontrakten er på 35 år og er en såkalt triple-net-kontrakt. Læringsverkstedet har dermed ansvar for vedlikehold, evt. eiendomsskatt og forsikring. Det vil altså si at det meste av risiko og kostnader ved eiendommene ligger på barnehagene, ikke eiendomsselskapet. Totalt eier det svenske selskapet nå 300 norske barnehager.
Velferdstjenesteutvalget (NOU 2020-13) vurderer at slike kjøp kan være ulovlig. For det første kan det være ulovlige leiekontrakter, med tanke på at byggets verdi er knyttet opp til leiekontraktene (ikke bare det fysiske bygget). Velferdstjenesteutvalget skriver at:
«En slik leieavtale kan etter omstendighetene være i strid med aksjeloven, skatteloven og andre særlover (for eksempel barnehageloven).»
For det andre skriver Velferdstjenesteutvalget:
«i den grad eventuelle gevinster kan tilskrives salg av eiendom under markedspris bør det vurderes om dette kan være et resultat av ulovlig gitt statsstøtte. Etter utvalgets syn bør det vurderes om gevinster fra salg av disse eiendommene, må anses som ulovlig offentlig støtte til en kommersiell eiendomsvirksomhet, snarere enn til en (ikke-økonomisk) barnehagevirksomhet. Det bør i den forbindelse undersøkes om nasjonal rett åpner for å få krevet eventuell ulovlig statsstøtte tilbakeført.»