Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:27 (2021-2022) Innlevert: 14.10.2021 Sendt: 15.10.2021 Besvart: 21.10.2021 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Roy Steffensen (FrP): Hurdalserklæringen fastslår at regjeringen vil «prioritere eit løft for forsking på klima og omstilling» Samtidig viser Samordnet opptak krisetall for petroleumsutdanningene: Til petroleumsteknologi i Stavanger søkte 21 førstegangssøkere til 20 studieplasser, mens petroleumsfag ved NTNU hadde 26 førstegangssøkere til 20 studieplasser.Vil statsråden vurdere tiltak for å sikre Norges mest verdiskapende sektor tilstrekkelig kompetanse, eller skal fag som etterspørres av petroleumssektoren nedprioriteres i årene fremover?
Ola Borten Moe: Regjeringen fastslår tydelig i Hurdalsplattformen at regjeringens politikk skal støtte aktivt opp under et grønt skifte hvor man bygger på kompetansen fra olje- og gassindustrien. Norsk petroleumsindustri skal utvikles, ikke avvikles. At vi samtidig legger opp til å løfte forskningen på klima og omstilling, er en naturlig del av den planen vi har for å lykkes med et grønt skifte. Universiteter og høyskoler og forskningsinstitutter spiller en viktig rolle her, og regjeringen har også klare ambisjoner om at næringslivet skal involveres i og bidra til dette løftet.Når det gjelder kompetanse, er det regjeringens politikk at vi vil bygge sterke profesjonsutdanninger av høy kvalitet i hele landet, og vi vil styrke det regionale utdanningstilbudet. Regjeringen legger til grunn at finansieringen av universitets- og høyskolesektoren skal bygge opp under regionalt nærvær, styrking av det desentraliserte tilbudet og møte regionale kompetansebehov. Vi har også varslet en opptrapping av studieplasser for områder med særlig stort kompetansebehov, og en kompetansereform og plan for livslang læring som møter behovene til både arbeidsfolk og arbeidsgivere for oppdatert og formalisert kompetanse.