Freddy André Øvstegård (SV): Regjeringen overholder per dags dato ikke sin forpliktelse om å påse at alle elever i Norge får undervisning om Nordens språk, kultur og samfunn i passende omfang (Helsingforsavtalen, art.8) gjennom siste høringsutkast til læreplaner.
Hvordan vil statsråden se til at det nordiske perspektivet blir inkludert i relevante fag i de nye lærerplanene?
Begrunnelse
Norge har en forpliktelse om å påse at alle elever i Norge får undervisning om Nordens språk, kultur og samfunn i passende omfang (Helsingforsavtalen, art.8). I siste høringsutkast til læreplaner er ikke denne forpliktelsen innfridd:
• Det mangler et nordisk perspektiv i læreplanene (norsk og samfunnsfagene). Dette burde være integrert både i kjerneelementene og kompetansemål.
• Kompetansemål om dansk og svensk språk fokuserer på skriftspråk fremfor muntlig kommunikasjon og kommer for sent i forløpet.
• Språk i Norden (jfr. Helsingforsavtalen) ut over dansk og svensk er ikke nevnt.
• Kultur, samfunn (jfr. Helsingforsavtalen) og samarbeid i Norden er ikke nevnt.
Spørsmålsstiller støtter at lærerplanene ikke skal være uttømmende lister hvor det skal settes av tid til alle temaer i undervisningen, og presiserer at dette dreier seg om det nordiske perspektivet i relevante fag.