Skriftlig spørsmål fra Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:1297 (2020-2021)
Innlevert: 13.02.2021
Sendt: 15.02.2021
Besvart: 22.02.2021 av kultur- og likestillingsminister Abid Raja

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)

Spørsmål

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Tre måneder etter at Kulturdepartementet opplyste om at det forelå ingen planer om at Kulturrådets forvaltningsansvar av tilskudd skulle utvides, ser det nå ut som dep. har snudd og det jobbes med å utvide Kulturrådets forvaltningsoppgaver og mandat.
Hva er bakgrunnen for at en stor del av forvaltningsansvaret Kulturdepartementet til nå har hatt overføres til Kulturrådet uten en grundig prosess og hva konkret vil statsråden gjøre for å inkludere de aktørene som blir berørt av endringene i prosessen?

Begrunnelse

I budsjettforslaget for 2021 foretok Kulturdepartementet endringer som innebar at den administrative forvaltningen av tilskudd til musikk- og scenekunstinstitusjonene ble overført til Kulturrådet og kom under de nye postene 74 og 75, overført. Norsk teater- og orkesterforening NTO) stilte spørsmål til Kulturdepartementet om man planla å overføre tilskuddsforvaltningen av flere musikk- og scenekunstinstitusjoner til Kulturrådet. I brev datert 25.november 2020 svarte Kulturdepartementet: «Per i dag er det ingen konkrete planer om ytterligere overføringer. (…), så er departementets tilskuddsforvaltning kontinuerlig under vurdering med tanke på mest mulig effektiv og hensiktsmessig organisering.» Det er med andre ord ca. tre måneder siden departementet opplyste om at det ikke var noen konkrete planer om ytterligere overføringer. Nå viser det seg imidlertid at Norsk kulturråd skal bistå departementet i arbeidet med budsjettsøknader og statistikk fra musikk- og scenekunstinstitusjonene på kap 323, post 70 fra 2021, foreløpig med unntak av de seks institusjonene med statlig eierskap samt Det Norske Teatret, Musikkselskapet Harmonien og Oslo-Filharmonien.

Abid Raja (V)

Svar

Abid Raja: Fra 2021 skal Norsk kulturråd ved fagadministrasjonen bistå Kulturdepartementet i forvaltningen av tilskudd til musikk- og scenekunsttiltak på kap. 320, postene 74, 75 og 76. Kulturrådet skal også bistå departementet i arbeidet med budsjettsøknader og statistikk for musikk- og scenekunstinstitusjonene som mottar driftstilskudd over statsbudsjettets kap. 323 Musikk og scenekunst, post 70 Musikk- og scenekunstinstitusjoner. Av kapasitetsmessige grunner hos Kulturrådet vil det i første omgang ikke gjelde de seks institusjonene med statlig eierskap, samt Det Norske Teatret, Oslo-Filharmonien og Musikkselskapet Harmonien. Fra 2022 er planen at fagadministrasjonen skal bistå departementet i arbeidet med budsjettsøknader og statistikken for alle institusjonene på denne posten.
I kulturmeldingen, jf. Meld. St. 8 (2018–2019) Kulturens kraft. Kulturpolitikk for framtida og Innst. 258 S (2018–2019), varslet vi at vi ville overføre mer ansvar for tilskuddsforvaltning til underliggende virksomheter. Dette fulgte vi opp i statsbudsjettet for 2021 ved å overføre en rekke tilskudd til administrativ forvaltning i Norsk kulturråd.
I forbindelse med overføringen musikk- og scenekunsttiltak til kap. 320, postene 74, 75 og 76, stilte Norsk teater- og orkesterforening i brev av 22. oktober spørsmål om departementet hadde en ambisjon om å overføre tilskuddsforvaltningen av enda flere musikk- og scenekunstinstitusjoner til Kulturrådet.
I vårt brev av 25. november svarte departementet følgende på dette spørsmålet:
Per i dag er det ingen konkrete planer om ytterligere overføringer. Men som vi allerede har sagt over, så er departementets tilskuddsforvaltning kontinuerlig under vurdering med tanke på mest mulig effektiv og hensiktsmessig organisering.
Endringen for tiltak på kap. 323 post 70 innebærer ikke en overføring av tiltak og delegering av ansvar slik som er gjort for tiltak på kap. 320, postene 74, 75 og 76. Den endringen vi gjør for arbeidet med søknader og rapporter for musikk- og scenekunstinstitusjonene er noe annet. Det er en forbedring av en allerede eksisterende arbeidsdeling mellom departementet og Kulturrådet på dette området.
Kulturrådet har allerede i flere år hatt ansvar for forvaltning, drift og utvikling av tekniske løsninger knyttet til den felles søknadsportalen for søknader om faste driftstilskudd. Videre har Norsk kulturråd siden 2019 også hatt oppgaven med å utarbeide og kvalitetssikre publikums- og aktivitetsstatistikk for musikk- og scenekunstinstitusjoner. Det er behov for at Kulturrådet tar nå en større del av arbeidet rundt support og bistand i søknadsprosessen også for musikk- og scenekunstinstitusjonenes budsjettsøknader og rapportering, nettopp for å videreutvikle arbeidet med publikums- og aktivitetsstatistikken.
Fagadministrasjonen i Norsk kulturråd skal gjøre en første gjennomgang av søknader og rapporter, samt levere en kvalitetssikret sammenstilling og vurdering av søknader og statistikk som skal brukes av departementet i den videre saksbehandlingen. Denne måten å samarbeide om tilskuddsforvaltningen har vi gode erfaringer med gjennom forvaltningen av det nasjonale museumsnettverket.
Departementet har behov for en mer systematisk oversikt over søknader og rapportering, herunder innsamling og presentasjon av de dataene som institusjonene allerede sender inn via søknadsportalen. Kulturrådet skal derfor bistå departementet i arbeidet for å styrke det kunnskapsgrunnlaget vi behøver for å fatte gode beslutninger.
Kulturdepartementet har fortsatt ansvaret for søknadsbehandlingen og vurdering av måloppnåelsen for musikk- og scenekunstinstitusjonene på kap. 323, post 70, selv om deler av gjennomgangen gjøres av Kulturrådets fagadministrasjon.
Til forskjell fra de delegerte tiltakene vil departementet fortsatt ha ansvar for å sende ut tilskuddsbrev og foreta tilskuddsutbetalinger. Som for tiltak på kap. 320, postene 74, 75 og 76 er ingenting endret i de formelle beslutningslinjene. Det er ikke overført noe beslutningsmyndighet til Norsk kulturråd og det er fortsatt regjeringen som i det årlige budsjettforslaget skal foreslå tilskuddsnivået til den enkelte mottaker for Stortinget.
Institusjonene på kap 323, post 70 ble informert om endringen i budsjettrundskriv datert 28. januar i år, og i et eget informasjonsmøte 11. februar ble institusjonene informert om bakgrunnen for endringene og hva den innebærer rent praktisk.