Det ble votert over:
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall I.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall II.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall III.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IV.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall V.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VI.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VIII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IX.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall X.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XI.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIV.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall I.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall II.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall III.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IV.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall V.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VI.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VII.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VIII.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IX.
Innstilling:
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall I.
På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap.
Post
Formål
Kroner
Kroner
Utgifter
100
Utenriksdepartementet
1
Driftsutgifter
1 930 000 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
10 503 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
11 516 000
70
Erstatning av skader på utenlandske ambassader
970 000
71
Diverse tilskudd
18 075 000
72
Hjelp til norske borgere i utlandet
164 000
103
Regjeringens fellesbevilgning for representasjon
1
Driftsutgifter
55 535 000
104
Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet
1
Driftsutgifter
9 371 000
115
Næringsfremme-, kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål
1
Driftsutgifter, kan nyttes under post 70
26 595 000
70
Tilskudd til næringsfremme-, kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 1
38 136 000
116
Deltaking i internasjonale organisasjoner
70
Tilskudd til internasjonale organisasjoner
1 293 554 000
117
EØS-finansieringsordningene
75
EØS-finansieringsordningen 2009–2014, kan overføres
2 350 000 000
76
Den norske finansieringsordningen 2009–2014, kan overføres
2 150 000 000
118
Nordområdetiltak mv.
1
Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 og 71
25 596 000
70
Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland, kan overføres, kan nyttes under post 1
355 688 000
71
Støtte til utvikling av samfunn, demokrati og menneskerettigheter mv., kan overføres, kan nyttes under post 1
59 189 000
76
Tilskudd til internasjonale klima- og miljøtiltak, kan overføres
37 444 000
119
Globale sikkerhetstiltak
1
Driftsutgifter, kan nyttes under post 70
2 042 000
70
Globale sikkerhetstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 1
11 665 000
140
Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen
1
Driftsutgifter
1 245 501 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
21 556 000
141
Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad)
1
Driftsutgifter
236 373 000
144
Fredskorpset
1
Driftsutgifter
44 804 000
150
Bistand til Afrika
78
Regionbevilgning for Afrika, kan overføres
2 111 900 000
151
Bistand til Asia
78
Regionbevilgning for Asia, kan overføres
844 500 000
152
Bistand til Midtøsten og Nord-Afrika
78
Regionbevilgning for Midtøsten og Nord-Afrika, kan overføres
556 000 000
153
Bistand til Latin-Amerika
78
Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres
144 000 000
160
Sivilt samfunn og demokratiutvikling
1
Driftsutgifter
21 258 000
70
Sivilt samfunn, kan overføres
1 965 300 000
77
Utvekslingsordninger gjennom Fredskorpset, kan overføres
160 000 000
161
Næringsutvikling
70
Næringsutvikling, kan overføres
259 000 000
75
NORFUND – tapsavsetting
370 000 000
162
Overgangsbistand (gap)
70
Overgangsbistand (gap), kan overføres
239 000 000
163
Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter
70
Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres
3 339 042 000
72
Menneskerettigheter, kan overføres
378 300 000
164
Fred, forsoning og demokrati
70
Fred, forsoning og demokratitiltak, kan overføres
655 900 000
71
ODA-godkjente land på Balkan, kan overføres
355 000 000
72
Utvikling og nedrustning, kan overføres
154 700 000
73
Andre ODA-godkjente OSSE-land, kan overføres
515 500 000
165
Forskning, kompetanseheving og evaluering
1
Driftsutgifter
140 817 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
67 000 000
70
Forskning og høyere utdanning, kan overføres
183 000 000
71
Faglig samarbeid, kan overføres
415 900 000
166
Miljø og bærekraftig utvikling mv.
70
Ymse tilskudd, kan overføres
5 000 000
72
Internasjonale miljøprosesser og bærekraftig utvikling, kan overføres
942 200 000
74
Fornybar energi, kan overføres
1 090 000 000
167
Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA)
21
Spesielle driftsutgifter
1 689 197 000
168
Kvinner og likestilling
70
Kvinner og likestilling, kan overføres
313 500 000
169
Global helse og utdanning
1
Driftsutgifter
8 000 000
70
Global helse, kan overføres
2 915 000 000
73
Utdanning, kan overføres
1 650 000 000
170
FN-organisasjoner mv.
70
FNs utviklingsprogram (UNDP)
660 000 000
71
FNs befolkningsfond (UNFPA)
431 000 000
72
FNs barnefond (UNICEF)
520 000 000
73
Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres
212 000 000
74
FNs Høykommissær for flyktninger (UNHCR)
300 000 000
75
FNs organisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA)
150 000 000
76
Tilleggsmidler via FN-systemet mv., kan overføres
608 300 000
77
FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres
175 000 000
78
Bidrag andre FN-organisasjoner mv., kan overføres
157 300 000
79
Eksperter, junioreksperter og FNs fredskorps, kan overføres
77 000 000
81
Tilskudd til internasjonal landbruksforskning, kan overføres
140 000 000
82
FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women), kan overføres
95 000 000
171
Multilaterale finansinstitusjoner
70
Verdensbanken, kan overføres
901 000 000
71
Regionale banker og fond, kan overføres
861 500 000
72
Samfinansiering via finansinstitusjoner, kan overføres
259 500 000
172
Gjeldslette og gjeldsrelaterte tiltak
70
Gjeldsslette, betalingsbalansestøtte og kapasitetsbygging, kan overføres
250 000 000
480
Svalbardbudsjettet
50
Tilskudd
283 665 000
Totale utgifter
37 504 556 000
Inntekter
3100
Utenriksdepartementet
1
Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene
15 834 000
2
Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene
177 353 000
5
Refusjon spesialutsendinger mv.
47 026 000
Totale inntekter
240 213 000
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall II.
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2015 kan:
1.
overskride bevilgningen under
mot tilsvarende merinntekter under
kap. 100 post 1
kap. 3100 postene 2 og 5
kap. 140 post 1
kap. 3140 post 5
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
2. overskride bevilgningen under kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd, mot tilsvarende inntekter under kap. 3166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 1 Salgsinntekter fra salg av bistandseiendommer som er finansiert over bistandsbudsjettet, og som ikke er avskrevet i forhold til innlemmelse i husleieordningen. Ubenyttede inntekter fra slikt salg kan tas med ved beregning av overførbart beløp under kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall III.
Omdisponeringsfullmakt
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2015 kan omdisponere inntil 2 mill. kroner per tiltak fra kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd, til øvrige ODA-godkjente bevilgninger. Beslutning om bruk av midler utover dette og inntil 6 mill. kroner treffes av Kongen.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IV.
Agio/Disagio
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2015 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning kursgevinst og -tap som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen, post 89 Agio/Disagio.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall V.
Bruk av opptjente rentemidler
Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt fra Norge til tematisk støtte, multi-bi-prosjekter, samarbeidsprosjekter, stat-til-stat-bistand, støtte til internasjonale og lokale ikke-statlige aktører, kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VI.
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2015 kan gi tilsagn om:
1. støtte utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
117
EØS-finansieringsordningene
75
EØS-finansieringsordningen 2009–2014
1 850,7 mill. kroner
76
Den norske finansieringsordningen 2009–2014
1 318,9 mill. kroner
161
Næringsutvikling
70
Næringsutvikling
45,0 mill. kroner
165
Forskning, kompetanseheving og evaluering
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
225,0 mill. kroner
166
Miljø og bærekraftig utvikling mv.
74
Fornybar energi
30,0 mill. kroner
2. tilskudd til utvikling av en vaksine mot pneumokokkbakterien innenfor initiativet Advance Market Commitments for Vaccines (AMC) med inntil USD 57 mill. i perioden 2009–2017 under kap. 169 Global helse og utdanning.
3. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation II (IFFlm II) med inntil 1 500 mill. kroner i perioden 2010–2020 under kap. 169 Global helse og utdanning, samt fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån.
4. tilskudd til Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) med inntil 1 700 mill. kroner samlet i perioden 2014–2016 under kap. 169 Global helse og utdanning.
5. tilskudd til en global finansieringsordning for kvinne- og barnehelse med inntil 3 600 mill. kroner samlet i perioden 2015–2020 under kap. 169 Global helse og utdanning.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VII.
Garantifullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2015 kan:
1. gi garantier innenfor en ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar for inntil 50 mill. kroner for å minske norske importørers risiko ved direkte import fra utviklingsland, jf. kap. 161 Næringsutvikling.
2. inngå garantier for perioden 2013–2018 for avtaler om kjøp av prevensjonsimplantater til bruk i utviklingsland, innenfor en ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar for inntil USD 140 mill. Prevensjonsimplantatene skal være godkjent av Verdens helseorganisasjon (WHO), og avtalene skal være inngått med det formål å oppnå prisreduksjoner.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VIII.
Dekning av forsikringstilfelle
Stortinget samtykker i at Kongen i 2015 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en totalramme på inntil 5 600 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IX.
Toårige budsjettvedtak
Stortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Rwandadomstolen, Jugoslaviadomstolen og for regulært bidrag til FN.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall X.
Ettergivelse av fordringer
Stortinget samtykker i at Kongen i 2015 kan:
1. ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldslette for utvikling for inntil 500 mill. kroner under Garantiinstituttet for Eksportkreditts gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet.
2. ettergi statlige fordringer på Sudan som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980) for inntil 1 050 mill. kroner under Garanti-instituttet for Eksportkreditts gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp, inklusive påløpte renter, på ettergivelsestidspunktet. Gjeldsettergivelsen gjennomføres uten bevilgning over bistandsbudsjettet og uten å belaste den norske gjeldsplanens ramme.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XI.
Utbetaling av tilskudd
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2015 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:
1. Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas i henhold til regelverket til den enkelte organisasjon.
2. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.
3. Eventuelle utbetalinger av regjeringens gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.
4. Utbetalinger av tilskudd til Climate Investment Fund (CIF) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.
5. Utbetalinger av tilskudd til følgende fond forvaltet av Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond: Early Transition Countries Fund, Eastern Europe Energy Efficiency and Environment Partnership Fund, Eastern Europe Energy Efficiency and Environment Partnership Regional Fund, EBRD Water Fund, EBRD Southern and Eastern Mediterranean Multi-Donor Account og EBRD-Ukraine Stabilisation and Sustainable Growth Multi-Donor Account.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XII.
Bruk av gjeldsbrev og raskere trekk på gjeldsbrev
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2015 kan fravike bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Den globale miljøfasiliteten.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIII.
Deltakelse i kapitaløkninger i internasjonale utviklingsbanker og fond
Stortinget samtykker i at:
1. Norge deltar i den sjette generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen SDR 30 340 000. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2011–2018, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.
2. Norge deltar i den niende kapitaløkningen i Den interamerikanske utviklingsbanken med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen USD 2 907 287. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2011–2015, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.
3. Norge deltar i den fjerde kapitaløkningen i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen USD 20 476 585. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2011–2015, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 70 Verdensbanken.
4. Norge deltar i den 13. kapitalpåfyllingen av Det afrikanske utviklingsfondet (AfDF-13) med en andel på 1 766 mill. kroner for perioden 2014–2016, innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.
5. Norge deltar i den 11. kapitalpåfyllingen i det Asiatiske utviklingsfondet (AsDF-11) med en andel på 256 mill. kroner for perioden 2013–2016, innbetalt i fire årlige bidrag. Innbetalingen belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.
6. Norge deltar i den 17. kapitalpåfyllingen av Det internasjonale utviklingsfondet (IDA-17) med en andel på 2 598 mill. kroner for perioden 2014–2016, innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 70 Verdensbanken.
7. i forbindelse med formalisering av Sør-Sudans medlemskap i Afrikabanken foretas en selektiv kapitaløkning i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB) på inntil UA 96 600 årlig i perioden 2015–2022 og en økning i den norske statsgarantien i AfDB med inntil UA 12 107 200.
8. Norge deltar i kapitalpåfyllingen i Den globale miljøfasiliteten (GEF) med en innbetalt andel på inntil 432 mill. kroner over perioden 1. juli 2014 – 30. juni 2018. Innbetalingene belastes kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 72 Internasjonale miljøprosesser og bærekraftig utvikling.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIV.
Det internasjonale gjeldssletteinitiativet (MDRI)
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2015 kan utstede en bindende forpliktelse til Det internasjonale utviklingsfondet (IDA) og Det afrikanske utviklingsfondet (AfDF) for Norges bidrag til Det internasjonale gjeldssletteinitiativet (MDRI) i perioden 1. juli 2022 til 30. juni 2025 for Det internasjonale utviklingsfondet og i perioden 1. juli 2022 til 31. desember 2026 for Det afrikanske utviklingsfondet.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall I.
På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap.
Post
Formål
Kroner
Kroner
Utgifter
1700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsutgifter
371 412 000
73
Forskning og utvikling, kan overføres
32 679 000
1710
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg
1
Driftsutgifter, kan overføres
3 317 685 000
46
Komponentutskifting, kan overføres
104 274 000
47
Nybygg og nyanlegg, kan overføres
1 541 795 000
1716
Forsvarets forskningsinstitutt
51
Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt
186 117 000
1719
Fellesutgifter og tilskudd til foretak under Forsvarsdepartementet
1
Driftsutgifter
263 853 000
21
Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning
206 600 000
43
Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres
14 829 000
71
Overføringer til andre, kan overføres
56 637 000
78
Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres
260 000 000
1720
Felles ledelse og kommandoapparat
1
Driftsutgifter
3 821 908 000
1721
Felles ledelse av Forsvarets spesialstyrker
1
Driftsutgifter
34 050 000
1723
Nasjonal sikkerhetsmyndighet
1
Driftsutgifter
204 437 000
1725
Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben
1
Driftsutgifter
2 095 299 000
70
Renter låneordning, kan overføres
8 974 000
71
Overføringer til andre, kan overføres
18 950 000
1731
Hæren
1
Driftsutgifter
5 226 167 000
1732
Sjøforsvaret
1
Driftsutgifter
3 452 649 000
1733
Luftforsvaret
1
Driftsutgifter
4 573 004 000
1734
Heimevernet
1
Driftsutgifter
1 214 133 000
1735
Etterretningstjenesten
21
Spesielle driftsutgifter
1 222 912 000
1740
Forsvarets logistikkorganisasjon
1
Driftsutgifter
1 937 193 000
1760
Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg
1
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45
983 759 000
44
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, kan overføres
66 533 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under kap. 1761, post 45
5 904 332 000
48
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel, kan overføres
80 764 000
75
Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 44
87 907 000
1761
Nye kampfly med baseløsning
1
Driftsutgifter
115 862 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
3 054 857 000
47
Nybygg og nyanlegg, kan overføres
716 975 000
1790
Kystvakten
1
Driftsutgifter
1 034 780 000
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
737 888 000
1792
Norske styrker i utlandet
1
Driftsutgifter
570 367 000
1795
Kulturelle og allmennyttige formål
1
Driftsutgifter
265 793 000
72
Overføringer til andre
2 492 000
Totale utgifter
43 787 866 000
Inntekter
4700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsinntekter
2 320 000
4710
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg
1
Driftsinntekter
4 101 002 000
47
Salg av eiendom
171 701 000
4719
Fellesinntekter til foretak under Forsvarsdepartementet
1
Driftsinntekter
775 000
4720
Felles ledelse og kommandoapparat
1
Driftsinntekter
69 682 000
4723
Nasjonal sikkerhetsmyndighet
1
Driftsinntekter
7 028 000
4725
Fellesinstitusjoner og -inntekter under Forsvarsstaben
1
Driftsinntekter
56 560 000
4731
Hæren
1
Driftsinntekter
64 628 000
4732
Sjøforsvaret
1
Driftsinntekter
53 247 000
4733
Luftforsvaret
1
Driftsinntekter
179 664 000
4734
Heimevernet
1
Driftsinntekter
5 896 000
4740
Forsvarets logistikkorganisasjon
1
Driftsinntekter
102 224 000
4760
Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg
1
Driftsinntekter
1 069 000
48
Fellesfinansierte investeringer, inntekter
80 800 000
4790
Kystvakten
1
Driftsinntekter
1 058 000
4791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsinntekter
686 454 000
4792
Norske styrker i utlandet
1
Driftsinntekter
10 368 000
4795
Kulturelle og allmennyttige formål
1
Driftsinntekter
9 495 000
4799
Militære bøter
86
Militære bøter
500 000
Totale inntekter
5 604 471 000
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall II.
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2015 kan:
1. benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:
a. inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.
b. inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kapittel 1760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
2. Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall III.
Bestillingsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2015 kan:
1. foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1720
Felles ledelse og kommandoapparat
1
Driftsutgifter
430 mill. kroner
1725
Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben
1
Driftsutgifter
75 mill. kroner
1731
Hæren
1
Driftsutgifter
130 mill. kroner
1732
Sjøforsvaret
1
Driftsutgifter
810 mill. kroner
1733
Luftforsvaret
1
Driftsutgifter
1 500 mill. kroner
1734
Heimevernet
1
Driftsutgifter
65 mill. kroner
1740
Forsvarets logistikkorganisasjon
1
Driftsutgifter
1 320 mill. kroner
1760
Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg
1
Driftsutgifter
100 mill. kroner
44
Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel
80 mill. kroner
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
17 000 mill. kroner
48
Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel
165 mill. kroner
1761
Nye kampfly med baseløsning
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
24 400 mill. kroner
1790
Kystvakten
1
Driftsutgifter
2 080 mill. kroner
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
60 mill. kroner
1792
Norske styrker i utlandet
1
Driftsutgifter
25 mill. kroner
1795
Kulturelle og allmennyttige formål
1
Driftsutgifter
2 mill. kroner
2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IV.
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2015 kan gi tilsagn om økonomisk støtte ut over bevilgningen, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1700
Forsvarsdepartementet
73
Forskning og utvikling
68 mill. kroner
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall V.
Nettobudsjettering av salgsomkostninger
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2015 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 4760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg, post 45 Store nyanskaffelser og kap. 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VI.
Personell
Stortinget samtykker i at:
1. Forsvarsdepartementet i 2015 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går frem av Prop. 1 S (2014–2015).
2. enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes i operasjoner i utlandet.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VII.
Investeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2015 kan:
1. starte opp nye investeringsprosjekter, herunder større bygg- og eiendomsprosjekter, som er presentert som nye prosjekter i Prop. 1 S (2014–2015), innenfor de kostnadsrammer som der er omtalt.
2. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2014–2015), herunder endrede kostnadsrammer.
3. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringer og byggeprosjekter av lavere kategori.
4. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2014–2015).
5. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.
6. igangsette planlegging og prosjektering av bygge-, anleggs- og innredningsprosjekter innenfor rammen av bevilgningen på de respektive poster.
7. inkludere gjennomføringskostnader i investeringsprosjektene for eiendom, bygg og anlegg på post 46 og post 47.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VIII.
Fullmakter vedrørende fast eiendom
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2015 kan:
1. avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål, kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene. Likeledes kan eiendommer som er nødvendige for å oppfylle samfunnets målsetting om å opprettholde en selvfinansiert sivil luftfart, selges direkte til Avinor AS. Dette gjelder følgende eiendomskategorier:
rullebaner, taksebaner med tilhørende sikkerhetsområder, flyoppstillingsplasser og andre arealer og infrastruktur for flyoperasjoner
terminal innrettet mot det service- og tjenestebehov som forbrukere og myndigheter har bruk for
områder for kollektiv og privat tilbringertjeneste
kontorer og lignende
eiendommer for fremtidig utbygging
2. avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IX.
Tidspunkt for belastning av utgiftsbevilgninger
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2015 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA (NATO Support Agency), andre internasjonale organisasjoner eller andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.