Løse forslag til saken
Meld. St. 20 (2020-2021), Innst. 653 S (2020-2021)
Forslag nr. 173 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal transportplan 2022-2033 sendes tilbake til regjeringen. Stortinget ber regjeringen i 2022 legge fram en revidert Nasjonal transportplan basert på fire overordnede føringer hvor klima- og naturmål og vern av matjord blir forpliktende for all transportplanlegging:
- NTP skal sørge for at transportsektoren minimum bidrar med sin proporsjonale andel til en nasjonal utslippsbane som reduserer Norges utslipp av klimagasser med 80 pst. i forhold til 1990-nivå innen 2030 og 95 pst. innen 2035.
- NTP skal sørge for at alle transportprosjekter blir naturnøytral ved at ethvert inngrep som ikke kan unngås for å bygge veier, jernbane og lignende kompenseres ved at det restaureres eller reetableres natur et annet sted.
- NTP skal tidsmessig og økonomisk prioritere utbygging av gang- og sykkelveier, kollektivtransport, omstilling til utslippsfri vei-, bane-, kyst- og flytrafikk, vedlikehold og trafikksikkerhet, framfor utbygging av nye veier og flyplasser.
- NTP skal planlegge og legge til rette for effektivitetsgevinster og lavere investeringsbehov i infrastruktur som følge innfasing av ny teknologi.Forslag nr. 174 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen legge til grunn en total ramme på 1158 milliarder kroner for Nasjonal transportplan 2022-2033 med følgende økonomiske hovedprioriteringer for å sikre en grønn transportplan for bærekraftig bevegelsesfrihet som prioriterer kollektivtrafikk, gange, sykkel og mikromobilitet framfor økt biltrafikk:
a) Omfordele rammene innen transportformålene:
Riksveier: -192,2 milliarder
Tilskudd fylkesvei: +11 milliarder
Byområder: +40,8 milliarder
Jernbaneformål: +173,9 milliarder
Kystforvaltning: +8,1 milliarder
Lufthavner: -1,7 milliarder
Satsinger på tvers av transportsektorene: +0,2 milliarder
Annen finansiering (bompenger): -62 milliarder
b) Redusere rammen til riksveier med 192,2 milliarder, fordelt som følger:
Drift, vedlikehold og fornying av riksveier: +1,4 milliarder til økt vedlikehold og fornying
Investeringer riksvei Statens vegvesen: -119,3 milliarder og omfordeling fra store veginvesteringer til trafikksikkerhet, kollektiv-, gang- og sykkeltiltak, klima- og naturtiltak
Nye Veier AS: -69,4 milliarder, herunder legge ned Nye Veier AS, stoppe utbygging av nye motorveier og overføre resterende portefølje til Statens vegvesen. 8 milliarder kroner overføres Statens vegvesen med porteføljen
Tilskudd riksvei: -4,9 milliarder, herunder fjerne tilskudd til reduserte bomtakster og øke tilskudd til riksveiferjer
c) Øke rammen til fylkesveier med 11 milliarder, fordelt som følger:
Særskilt satsing innenfor rammetilskuddet: +9 milliarder øremerket gang- og sykkelveier og rassikring
Tilskudd til fylkesveier: +2 milliarder øremerket vedlikehold og trafikksikkerhetstiltak
d) Øke rammen til byområder med 40,8 milliarder, fordelt som følger:
Særskilt tilskudd til store kollektivprosjekter: +14,6 milliarder
Tilskudd til byområder (byvekstavtaler storbyene): +19,8 milliarder
Tilskuddsordning for klima- og miljøvennlig byutvikling og god framkommelighet (mellomstore byer): +1,1 milliarder
Opprette nytt tilskudd til bygdemiljøpakker: +4,8 milliarder
Andre, nye tilskudd: +1 milliard, hvorav 0,5 mrd til nasjonalt elsykkeltilskudd og 0,5 mrd til kollektivtiltak i Oslo (Ring 2 og Hovinbyen)
e) Øke rammen til jernbaneformål med 173,9 milliarder, fordelt som følger:
Forvaltning av jernbanesektoren: +0,75 milliarder
Kjøp av persontransport med tog: +2 milliarder
Drift, vedlikehold og fornying av jernbanenettet: +8 milliarder
Investeringer i jernbanenettet: +161,9 milliarder
f) Øke rammen til kystforvaltning med 8,1 milliarder, fordelt som følger:
Drift, vedlikehold og større utstyrsanskaffelser: +6 milliarder
Farvannstiltak: -2,5 milliarder
Tilskuddsordninger for sjøtransport: +4,6 milliarder
g) Redusere rammen til lufthavner med 1,65 milliarder, fordelt som følger:
Stanse planene for ny lufthavn i Mo i Rana og flytting av Bodø lufthavn: -4,7 milliarder
Opprette nytt tilskudd til elektrifisering av luftfarten: +3 milliarder
h) Øke rammen til satsinger på tvers av transportsektorene med 0,2 milliarder, øremerket forskning og utvikling av smart og bærekraftig transportteknologi
i) Redusere inntektene fra annen finansiering (bompenger) med 62 milliarder som følge av stopp og nedskalering i planleggingen og byggingen av nye store veiprosjekter.Forslag nr. 175 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen gjøre klima til et grunnleggende premiss for hvilke prosjekter som prioriteres i Nasjonal transportplan og hvordan prosjekter gjennomføres. De samfunnsøkonomiske analysene til NTP 2022-2033 må minst legge til grunn 2030-målet om 2000 kr per tonn CO2.Forslag nr. 176 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen om å revidere Nasjonal transportplan med et premiss om å basere den på teknologi som reduserer transportbehovet og arealbruken, og dermed reduserer behovet for investeringer i ressurskrevende infrastruktur, blant annet ved å
- prioritere utvikling av ny transportteknologi som kan muliggjøre bedre, billigere og mindre plasskrevende kollektivløsninger i og utenfor byene
- sørge for at Norge ligger i front i å ta i bruk ny teknologi som effektiviserer transport og gir mindre naturtap og klimagassutslipp, sånn som ny tunnelboreteknologi, maglev-tog, hyperloop o.l.
- vurdere nye, banebrytende teknologier i nye samferdselsprosjekter
- målrette samferdels-planlegging, -forskning og -teknologiutvikling mot økt elektrifisering, delingsløsninger, mikromobilitet, samhandling og autonomi.Forslag nr. 177 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen i løpet av 2022 legge fram en utredning av hvordan ny transportteknologi, herunder selvkjørende biler og bildelingstjenester kan endre transportbehovet i årene framover, inkludert vurdering av:
- redusert behov for investeringer i nye, kapasitetsøkende veier, broer og tunneler
- mulighetene for vesentlig økt trafikksikkerhet
- mindre biltrafikk i byer og tettsteder og behovet for endringer i kollektivtilbudet
- større bevegelsesfrihet for folk som i dag har dårlig tilgang på bil eller kollektivtransport
- bedre utnyttelse av bilene og mest mulig deling av biler, fremfor at bilene eies privat
- en dramatisk nedgang i antall biler, slik at vi kan frigjøre arealer som i dag er båndlagt til parkering, i sentrumskjerner, rundt kjøpesentre, i boligområder m.m.Forslag nr. 178 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen aktivt ta i bruk offentlig innkjøp som en driver for bærekraftig samferdselsteknologi, blant annet ved å:
- kreve utslippsfrie kjøretøy i alle offentlige kontrakter og anbud
- innlemme autonome kjøretøy som del av kollektivtilbudet der dette kan føre til mer miljøvennlig og effektiv transport og totalt færre kjøretøy på veiene
- stille klimakrav til materialer og kreve bruk av 'grønn asfalt' ved offentlige anbud
- kreve utslippsfrie fartøy i alle anbud for ferge- og hurtigbåtdrift, og etablere en raus kompensasjonsordning til de fylkene som går foran
- kreve utslippsfri flytransport på kortbanenettet i Nord-Norge og på Vestlandet med mål om rask elektrifisering av alle ruter
- kreve ordninger med hent-meg-busser med utslippsfri transport for å møte passasjerers reelle dør-til-dør transportbehov til rett tid, og sy sammen optimale kjøreruter kontinuerligForslag nr. 179 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen prioritere å sikre barn og unges bevegelsesfrihet og helse foran biltrafikk. Regjeringen bes om å komme tilbake med nasjonale mål for å bedre barn og unges bevegelsesfrihet og foreslå en tiltakspakke for dette med blant annet trafikksikkerhetstiltak langs skoleveier, flere gang- og sykkelveier, bilfrie gater, torg og lekeområder, bedre og billigere kollektivtilbud til alle barn og unge og tiltak for redusert trafikk og luftforurensning i byer og tettsteder.Forslag nr. 180 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen om å stanse videre utbygging og planlegging av nye motorveier og andre store veiprosjekter som undergraver nullvekstmålet og satsingen på kollektiv, sykkel og gange. Følgende prosjekter under Statens vegvesen og Nye Veier skrinlegges eller nedskaleres:
- E18 Lysaker - Ramstadsletta: Staten går ut av kontraktene og prosjektet skrinlegges. Satsing på kollektiv, sykkel og gange i stedet
- E39 Rogfast: Ferjefri E39 skrinlegges - satsing på nullutslippsferger i steden
- Rv 555 Sotrasambandet: Ny bro må bygges, ellers nedskaleres til et prosjekt som ikke øker trafikkapasiteten, men som øker sikkerhet og framkommelighet for kollektiv, sykkel og gange
- E39 Lønset - Hjelset: Nedskaleres til et prosjekt som ikke øker trafikkapasiteten, men som øker sikkerhet og framkommelighet for kollektiv, sykkel og gange
- E39 Lønset - Hjelset: Staten går ut av kontraktene og prosjektet skrinlegges
- Rv 22 Glommakryssing: Nedskaleres til et prosjekt som ikke øker trafikkapasiteten, men som øker sikkerhet og framkommelighet for kollektiv, sykkel og gange
- E18 Retvet - Vinterbro: Prosjektet skrinlegges
- Rv 19 Moss: Prosjektet nedskaleres og rettes mot ferjetrafikken
- E39 Ålgård - Hove: Prosjektet skrinlegges
- E134 Dagslett - E18: Nedskaleres til et prosjekt som ikke øker trafikkapasiteten, men som øker sikkerhet og framkommelighet for kollektiv, sykkel og gange
- E18/E39 Gartnerløkka - Kolsdalen: Nedskaleres til et prosjekt som ikke øker trafikkapasiteten, men som øker sikkerhet og framkommelighet for kollektiv, sykkel og gange
- E134 Oslofjord- forbindelsen, byggetrinn 2: Ny tunnel for økt trafikksikkerhet fullfinansieres med bompenger
- E39 Ådland - Svegatjørn (Hordfast): Ferjefri E39 skrinlegges - satsing på nullutslippsferger i steden
- E39 Ålesund - Molde: Ferjefri E39 skrinlegges - satsing på nullutslippsferger i steden
- Rv 36 Skjelsvik - Skyggestein: Nedskaleres til et prosjekt som ikke øker trafikkapasiteten, men som øker sikkerhet og framkommelighet for kollektiv, sykkel og gange
- E134 Saggrenda - Elgsjø: Prosjektet skrinlegges
- E16 Høgkastet - Hønefoss (del av FRE16): Motorveien skrinlegges
- E16 Arna - Stanghelle: Delstrekningen med motorvei Arna-Trengereid skrinlegges, mens resten av den rasutsatte veistrekningen mot Stanghelle bygges som planlagt
- E6 Megården - Mørsvikbotn (E6 Sørfold): Prosjektet skrinlegges, satsing rettes mot bygging av Nord-Norgebanen
- E10/rv. 85 Tjeldsund - Gullesfjordbotn - Langvassbukt (Hålogalandsveien): E10 Prosjektet skrinlegges og det satses i stedet på bedre trafikksikkerhet, opprustning av fylkesveiene og bygging av Nord-Norgebanen
- E6 Åsen - Steinkjer: Prosjektet skrinlegges
- Rv 25 Hamar - Løten: Prosjektet skrinlegges
- Rv 4 Hunndalen - Mjøsbrua: Prosjektet skrinlegges
- E16 Høgkastet - Skaret: Prosjektet skrinlegges
- E39 Kristiansand - Sandnes: Prosjektet skrinlegges
- E18 Langangen-Rugtvedt: Staten går ut av kontraktene og prosjektet skrinlegges
- E18 Tvedestrand-Bamble: Prosjektet skrinlegges
- E18 Arendal-Grimstad: Prosjektet skrinlegges
- E6 Moelv - Øyer: Prosjektet skrinlegges
- E6 Øyer - Otta: Prosjektet skrinlegges
- E16 Kongsvinger - E6: Prosjektet skrinlegges
- E6 Ulsberg - Vindåsliene: Staten går ut av kontraktene og prosjektet skrinlegges
- E6 Korporalsbrua - Gyllan: Prosjektet skrinlegges
- E6 Gyllan - Kvål: Prosjektet skrinlegges
- E6 Ranheim-Værnes: Staten går ut av kontraktene og prosjektet skrinlegges. Satsing dreies mot nytt dobbeltspor på jernbanen Trondheim - Stjørdal
- E6 Kvithammar - Åsen: Staten går ut av kontraktene og prosjektet skrinlegges.Forslag nr. 181 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et klimabudsjett som viser direkte og indirekte klimagassutslipp som følger av arealbeslag, anleggsfasen, materialbruk, endret transportomfang, kjørelengde, fart og transportmiddelfordeling samt drift- og vedlikehold for alle utbyggingsprosjekter som foreslås i NTP, samt vedtatte, men ikke fullførte prosjekter, senest ved fremleggelse av statsbudsjettet for 2022.Forslag nr. 182 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et arealregnskap for naturområder og dyrka mark som viser arealbeslag for alle utbyggingsprosjekter som foreslås i NTP, samt vedtatte, men ikke fullførte prosjekter, senest ved fremleggelse av statsbudsjettet for 2022.Forslag nr. 183 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen om å fase ut salg av nye fossile personbiler og motorsykler innen 2023, nye fossile varebiler innen 2025 og halvparten av nye fossile lastebiler innen 2027.Forslag nr. 184 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen om å heve den gjennomsnittlige bompengeandelen i nye veiprosjekter under Statens vegvesen og Nye Veier AS til 50 pst.Forslag nr. 185 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen om å utrede og komme tilbake til Stortinget med et forslag til bompengeinnkreving langs riksveier som helt eller delvis går parallelt med jernbanen mellom de store byene i Sør-Norge og til Sverige. Bompengene skal øremerkes investeringer i jernbanen i de aktuelle transportkorridorene for å styrke jernbanens finansieringsgrunnlag og konkurransekraft mot vei.Forslag nr. 186 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen ta initiativ til et samarbeid mellom svenske og danske myndigheter om en felles nordisk jernbaneplan for å styrke det grensekryssende togtilbudet, overføre mer person- og godstrafikk fra vei og fly til bane og utvikle et nettverk av høyhastighetsbaner mellom de nordiske storbyene og til kontinentet.Forslag nr. 187 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen om at InterCity-utbyggingen kobles til en større satsing på jernbanen mellom storbyene med mål om å redusere reisetiden med minst halvannen time på strekningene Oslo-Bergen/Trondheim/Stavanger i løpet av NTP-perioden.Forslag nr. 188 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen prioritere nytt dobbeltspor på Østfoldbanen mellom Haug og Seut i første seksårsperiode av NTP, og at videre utbygging mellom Fredrikstad og Halden planlegges i sammenheng med ny høyhastighetsbane mellom Oslo og Gøteborg. Herunder plassering av stasjoner, valg av traseer og kobling mellom nye og eksisterende baner.Forslag nr. 189 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen sørge for at BaneNOR i samarbeid med de berørte kommunene legger fram og konsekvensutreder flere løsninger for togparkering i Ski og ny avgrening for Østre linje som tar større hensyn til matjord, natur, friluftsinteresser, kulturminner og kulturlandskap enn foreliggende planalternativer. Utredningen må i tillegg vurdere hvordan prosjektet kan inkluderer en mulig stasjon for nye høyhastighetstog mot Sverige.Forslag nr. 190 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen prioritere planlegging og oppstart bygging av ny jernbanetunnel under Oslo i kommende NTP-periode.Forslag nr. 191 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen i samarbeid med svenske myndigheter om å planlegge og sikre snarlig byggestart for nye høyhastighetsbaner Oslo-Gøteborg og Oslo-Stockholm.Forslag nr. 192 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av sammenhengende dobbeltspor på Vestfoldbanen mellom Drammen og Grenland, inkludert Drammen-Gulskogen stasjon, med mål om ferdigstillelse i kommende NTP-periode.Forslag nr. 193 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen prioritere planlegging og utbygging av Grenlandsbanen for å koble sammen Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, med mål om ferdigstillelse i kommende NTP-periode.Forslag nr. 194 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen prioritere planlegging og utbygging av dobbeltspor på Jærbanen mellom Sandnes og Nærbø, og videre planlegging mot Egersund, med mål om ferdigstillelse Sandnes-Nærbø i kommende NTP-periode.Forslag nr. 195 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen prioritere planlegging og utbygging av ny jernbanetunnel på Sørlandsbanen forbi den rasutsatte Drangsdalen i første halvdel av NTP-perioden.Forslag nr. 196 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen stoppe planene for Ringeriksbanen og E16 gjennom det verdifulle natur- og kulturlandskapet i Ringerike og Hole kommuner og snarest sette i gang planlegging og utbygging av ny trase for Ringeriksbanen via Nittedal. Ny Ringeriksbane må ses i sammenheng med en oppgradering av Gjøvikbanen, bidra til økt kapasitet for gods på bane og ivareta verdifulle natur- og kulturområder.Forslag nr. 197 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen om at utbygging av ny jernbane Arna-Stanghelle (K5- prosjektet) senest starter opp i 2024 og at det sikres midler til planlegging og kontinuerlig utbygging av jernbanen videre fra Stanghelle til Voss, med mål om ferdigstillelse i kommende NTP-periode.Forslag nr. 198 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen prioritere nytt dobbeltspor til Hamar og tiltak som gir to tog i timen til Lillehammer, samt at utbyggingen planlegges i sammenheng med tiltak for minst én time redusert reisetid mellom Lillehammer og Trondheim.Forslag nr. 199 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen prioritere nytt dobbeltspor mellom Trondheim og Stjørdal med mål om ferdigstillelse i kommende NTP-periode.Forslag nr. 200 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen prioritere planlegging og oppstart bygging av Nord-Norgebanen i kommende NTP-periode, og at det stilles strenge krav til å ivareta samisk kultur, reindrift, klima og natur i valg av trase og byggemetoder.Forslag nr. 201 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen sikre midler til elektrifisering av Nordlandsbanen i første halvdel av NTP-perioden og sørge for at tiltaket ses i sammenheng med elektrifisering, planlegging og utbygging av Trønderbanen, Meråkerbanen og Nord-Norgebanen.Forslag nr. 202 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen sikre utslippsfri drift på Rørosbanen og Solørbanen i første halvdel av NTP-perioden og sørge for at tiltaket ses i sammenheng med Dovrebanen med sikte på økt godsoverføring fra vei til bane mellom Østlandet og Trøndelag.Forslag nr. 203 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen sikre utslippsfri drift på alle ikke-elektrifiserte jernbanestrekninger innen 2030.Forslag nr. 204 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen sørge for enkel tilgang på ruteinformasjon om utenlandske togforbindelser og mulighet for å kjøpe togbilletter som gjelder på tvers av landegrensene i Norden og til kontinentet, for eksempel gjennom å utvide den nasjonale reiseplanleggeren til Entur AS.Forslag nr. 205 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen sørge for at det etableres direkte og korresponderende avganger på dag- og nattog mellom Norge og de nordiske landene og videre til kontinentet.Forslag nr. 206 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen sørge for innkjøp av fjerntogmateriell for flere dag- nattavganger til de nordiske landene og kontinentet, og tilpasset europeisk jernbaneinfrastruktur.Forslag nr. 207 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen integrere Flytoget i det ordinære jernbanetilbudet i Oslo-området, for å øke kapasiteten og redusere trengsel i rushtiden.Forslag nr. 208 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen reversere oppsplittingen av planlegging, bygging, materiell og vedlikehold av norsk jernbane, samt å evaluere konkurranseutsettingen av togdriften, og vurdere å reversere denne etter hvert som kontraktene går ut med mål om å samle togtilbudet i ett statlig selskap.Forslag nr. 209 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen sette i gang utredning av Ishavsbanen mellom Finland og Tromsøregionen.Forslag nr. 210 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen sørge for tilstrekkelig bevilgninger til vedlikehold og fornying av jernbanen til at vedlikeholdsetterslepet reduseres allerede i første halvdel av NTP-perioden.Forslag nr. 211 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen sørge for god mobil- og nettdekning langs alle jernbanestrekninger i løpet av første halvdel av NTP-perioden.Forslag nr. 212 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen styrke satsingen på effektpakker og godstiltak på jernbanen som gir økt spor- og terminalkapasitet, mer effektiv godstransport og bedre vilkår for godstransportørene.Forslag nr. 213 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen prioritere tiltakene i 'Godspakke Innlandet', ny terminalstruktur i Trondheim og Oslo, kapasitetsutvidelse på Alnabruterminalen og tiltak for økt kapasitet på Ofotbanen, herunder vurdere behovet for dobbeltspor.Forslag nr. 214 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen i samarbeid med svenske myndigheter om å etablere en egen effektpakke for gods på bane mellom Oslo og Gøteborg med sikte på en vesentlig reduksjon av tungtransport på hovedveiene mellom Norge og Sverige.Forslag nr. 215 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen doble tilskuddet til byvekstavtaler og tilskuddet til mindre byområder og utvide tilskuddet til også å gjelde Mosseregionen og byene i Mjøsregionen.Forslag nr. 216 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen inkludere nye Majorstua stasjon i ordningen med særskilt tilskudd til store kollektivprosjekter og med det sikre en statlig andel minst på nivå med andre, store kollektivprosjekter.Forslag nr. 217 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen bidra med statlig delfinansiering til nytt signal- og sikringsanlegg for T-banen i Oslo og Viken.Forslag nr. 218 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen om at tilskudd til reduserte bompenger og bedre kollektivtilbud i de fire største byområdene i sin helhet går til å styrke kollektivtilbudet og at kravet om reduserte bompengene fjernes.Forslag nr. 219 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen sikre statlig delfinansiering til planlegging og oppstart av ny tverrforbindelse i Groruddalen og forlengelse av T-banen til Lørenskog i kommende NTP-periode.Forslag nr. 220 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen bidra med statlig delfinansiering til store kollektivprosjekter i Hovinbyen og langs Ring 2 i Oslo.Forslag nr. 221 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen utvide den statlig delfinansieringen av Bybanen til Fyllingsdalen for å fullføre utbyggingen fra Oasen til Spelhaugen.Forslag nr. 222 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen om at Nasjonal transportplan legger til grunn at biltrafikken i og rundt de større byene skal reduseres med minst 20 pst innen 2025 og en tredjedel innen 2030.Forslag nr. 223 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen premierer kommuner og regioner som reduserer biltrafikken med økte drifts- og investeringsmidler til kollektivtransport.Forslag nr. 224 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen fremme forslag i statsbudsjettet for 2022 om å fullfinansiere et priskutt på all kollektivtransport, utenom fly og taxi, med minimum 20 prosent i hele landet.Forslag nr. 225 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å utvide grensen for barnebillett på kollektivtransport fra 16 til 18 år og innføre gratis kollektivtransport for barn under 6 år.Forslag nr. 226 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen innføre krav om å gjennomføre årlige, digitale Barnetråkk i alle skoler og andre tiltak for å systematisk forbedre barnas skolevei.Forslag nr. 227 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen stille tydelig miljøkrav til byene gjennom byvekstavtalene og samtidig gi lokalpolitikerne bedre muligheter til å innføre lokale ordninger og restriksjoner på biltrafikken.Forslag nr. 228 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen etablere bygdemiljøpakker for miljøvennlig transport i distriktskommuner.Forslag nr. 229 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen etablere en tilskuddsordning for etablering av utslippsfrie bybåter og byferjer i byer og tettsteder. Tilskuddet rettes mot kommuner og fylkeskommuner som vil teste ny teknologi, utrede 'blå kollektivtransport' og etablere nødvendig infrastruktur for å starte opp nye ruter.Forslag nr. 230 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen om å utarbeide en nasjonal sykkelstrategi i løpet av 2022 for en storstilt utbygging av sammenhengende infrastruktur for syklende i alle deler av landet med sikte på å doble andelen som sykler innen 2025.Forslag nr. 231 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen opprette et statlig tilskudd til kommuner og fylkeskommuner som etablerer utlånsordninger for elsykler og gir tilskudd til privatpersoner og bedrifter for kjøp av elsykler og el-lastesykler.Forslag nr. 232 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen opprette et nasjonalt tilskudd til bedrifter som tilrettelegger på arbeidsplasser med sykkelparkering, garderober og dusj.Forslag nr. 233 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen doble tilskuddet til byvekstavtaler og tilskudd til mindre byområder, og øremerker omtrent halvparten av økningen til sykkeltiltak.Forslag nr. 234 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen om å prioriterer økt utbygging av nye gang- og sykkelveier langs riks- og fylkesveier.Forslag nr. 235 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen etablere Nasjonale sykkel-turistveier for å løfte Norge som sykkeldestinasjon og sikre bedre og tryggere tilrettelegging for sykkelturisme.Forslag nr. 236 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen øke satsingen på trygge sykkelekspressveier tilrettelagt for høye hastigheter inn til og gjennom de store byene.Forslag nr. 237 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen innføre en belønningsordning gjennom byvekstavtalene for kommuner og fylker som bygger ut trygge gang- og sykkelveier.Forslag nr. 238 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen øke kvaliteten på sykkelopplæringen i skolen ved å tilgjengeliggjøre kompetanse fra frivilligheten, verne om gratisprinsippet i sykkelopplæringen og vurdere et timetallskrav til sykkelopplæring i kroppsøvingsfaget.Forslag nr. 239 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen sørge for at det etableres sykkelhotell ved alle store jernbanestasjoner og kollektivknutepunkt.Forslag nr. 240 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen doble satsingen gjennom Barnas transportplan til flere hjertesoner og trafikksikkerhetstiltak langs skoleveier og barnehager.Forslag nr. 241 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen om å fremme forslag om å gi alle barn lovfestet rett til ren luft, på lik linje med retten til rent vann. Regjeringens bes også om å senke grenseverdiene for NOx og svevestøv i forurensningsforskriften fra dagens nivå, basert på de helsebaserte anbefalingene fra Folkehelseinstituttet og Verdens helseorganisasjon (WHO), slik at grenseverdiene som et minimum samsvarer med nasjonale miljømål:
- Årsgrenseverdien for PM10 reduseres til 20 µg/ m3.
- Årsgrenseverdien for PM2,5 reduseres til 8 µg/ m3.
- Årsgrenseverdien for NOx reduseres til 30 µg/ m3.Forslag nr. 242 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen komme tilbake med en nasjonal plan med kraftigere virkemidler mot svevestøv, og bedre harmonisering mellom nasjonale miljømål og juridisk rammeverk, for å sikre at det nasjonale målet for svevestøv av typen PM10 ikke blir overskredet i årene som kommer.Forslag nr. 243 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å gi kommunene hjemmel i vegtrafikkloven til å la kommunene selv fastsette piggdekkgebyr.Forslag nr. 244 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen legge myndigheten til å opprette og bestemme størrelsen på nullutslippssoner til kommunene, uavhengig av om veiene er kommunale, fylkeskommunale eller statlige. Sonene skal opprettes i tett dialog med næringsliv og innbyggere samt Statens vegvesen og fylkeskommuner i de tilfeller hvor statlig og fylkeskommunalt veinett blir berørt.Forslag nr. 245 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen prioriterer midler til planlegging og ombygging av statlige motorveier i byene til menneskevennlig bygater som prioriterer gode og trygge bomiljø, gående, syklende, kollektivtransport og grønnstruktur. Motorveier i levekårsutsatte byområder med høy støybelastning og luftforurensning prioriteres.Forslag nr. 246 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen skrinlegge planene for Ferjefri E39 og prioritere tryggere veier og utslippsfrie, hyppige ferjer.Forslag nr. 247 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen prioriterer målrettede trafikksikkerhetstiltak, økt vedlikehold, fornying, ras- og skredsikring av eksisterende riks- og fylkesveier, fremfor å bygge nye motorveier.Forslag nr. 248 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen om å styrke innsatsen for fornying av bruer, tunneler, underlag og andre tiltak som gir økt trafikksikkerhet og som reduserer vedlikeholdsetterslepet på riksveinettet, og at dette prioriteres allerede i første halvdel av NTP-perioden.Forslag nr. 249 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen om en kraftig økning i tilskuddet til fylkesveiene, øremerket flere gang- og sykkelveier, ras- og skredsikring, fornying, vedlikehold og trafikksikkerhet.Forslag nr. 250 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen revidere dagens vegnormaler og trafikkregler for å prioritere gange, sykkel, kollektivtransport og trygg mikromobilitet.Forslag nr. 251 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen sørge for tydeligere koordineringsansvar hos staten og fylkeskommunene for å sikre raskere og mer kostnadseffektiv utbygging av ladeinfrastruktur og elektronisk kommunikasjon i forbindelse med oppgradering, planlegging og utbygging av vei og jernbane.Forslag nr. 252 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen umiddelbart stanse alle planer og påbegynte utbygginger av firefelts motorveier rundt de store byene, herunder E18 vestkorridoren, E6 Oslo øst, E39 inn mot Stavanger og Sandnes, E39 Stord-Os, E18 i Agder, E6 i Trøndelag og E16 i Viken.Forslag nr. 253 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen om å trappe opp innsatsen for å redusere støy og forurensing langs riksveiene, med bedre skjerming, bruk av støydempende underlag, lavere hastighet m.m.Forslag nr. 254 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen sørge for at alle bygge- og anleggsprosjekter blir fossilfrie innen 2025 og utslippsfrie innen 2030.Forslag nr. 255 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen redusere spredningen av mikroplast fra bildekk i havene og på land, blant annet ved redusert bilbruk og tungtransport på veiene, mer rensing av overvann fra veiene og utvikling av nye miljøvennlige alternativer med nedbrytbare dekk.Forslag nr. 256 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen utarbeide Nasjonal Elektrisk Transportplan (NeTP) som identifiserer hvilken infrastruktur som må på plass for en raskere overgang til utslippsfri sjø- og landtransport for personbiler og næringstransport, og som identifiserer behovet for ny infrastruktur, hull i ladenettet og områder hvor dagens ladestasjoner må får økt effekt og flere ladepunkt. NeTP må utvikles på tvers av transport- og energimyndighetene, sånn at elektrifisering av kjøretøy se opp mot kapasitet og behov i strømnettet.Forslag nr. 257 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen sørge for at det etableres et sammenhengende nettverk av fyllestasjoner for næringstransporten langs hovedveinettet med hurtigladere, hydrogen og biogass, for eksempel langs E6 og E10 fra nord til sør, og E39/E18 langs kysten av Vestlandet via Sørlandet til Oslo.Forslag nr. 258 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen utvide satsingen på lading ved rasteplasser til å gjelde ferjekaier, bussterminaler, togstasjoner og andre viktige trafikknutepunkt langs veiene som kan fungere som energi-huber for lastebiler, busser, ferjer, tog og elbiler. Videre at staten i samarbeid med transportnæringen tar en aktiv rolle for å få på plass den nødvendige infrastrukturen for utslippsfri næringstransport raskest mulig.Forslag nr. 259 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen sørge for etablering av totalt 10 000 hurtigladere og lynladere langs riks- og fylkesveiene innen 2025.Forslag nr. 260 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen endre regelverket for effekttariffer i nettleien slik at det blir kommersielt lønnsomt å tilby hurtiglading i hele landet.Forslag nr. 261 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen sørge for at reparasjon og gjenbruk lønner seg ved å endre regelverket sånn at det er tryggere og enklere å bytte ut deler og batterier i elbiler.Forslag nr. 262 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen stoppe innføringen av modulvogntog på norske veier.Forslag nr. 263 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen opprette en busspakke for distriktene til opprettelse av nye ekspressbussruter og økt tilbud på eksisterende ruter, rabattordninger for barn, studenter og eldre, og opprettelse av skreddersydde kollektivløsninger for bygda.Forslag nr. 264 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen ta initiativ til, utvikle og stimulere til ordninger med hent-meg-busser med utslippsfri transport for å møte reelle dør-til-dør transportbehov til rett tid og sy sammen optimale kjøreruter kontinuerlig. Tilbudet skal særlig innrettes mot transport til og fra fritidsaktiviteter for barn og unge.Forslag nr. 265 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen avvikle tilskuddet til reduserte bompenger utenfor byene.Forslag nr. 266 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen prioritere å ta igjen vedlikeholdsetterslepet knyttet til blant annet navigasjonsinfrastruktur som godstransport på sjø er avhengig av.Forslag nr. 267 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen styrke Kystverkets arbeid innen sjøsikkerhet, akutt forurensing og marin forsøpling, inkludert plastforurensning og utslipp av mikroplast.Forslag nr. 268 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen stoppe farvannstiltak begrunnet ut fra hensynet til cruise-næringen, herunder farledsprosjektet i Stavanger.Forslag nr. 269 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen i løpet av 2022 legge fram en full gjennomgang av farvannstiltakene i Nasjonal transportplan med sikte på å identifisere mulige konflikter mellom naturmangfold, vannmiljø og utbyggingstiltak. Videre at hensynet til marine økosystem og vannmiljø blir førende for framtidig utvikling av havner og farvann.Forslag nr. 270 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen legge fram en plan for hvordan sjøveien kan styrkes som transportåre, herunder tiltak som skal til for å etablere flere transportruter langs kysten og øke andelen gods på sjø framfor vei.Forslag nr. 271 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen styrke tilskuddsordningen for overføring av gods fra vei til sjø.Forslag nr. 272 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen sørge for raskere utrulling av landstrøm, ladestrøm og hydrogenstasjoner fra fornybar energi til skipsfarten, inkludert å legge til rette for utslippsfri fiskeflåte og elektrifisering av fritidsbåter.Forslag nr. 273 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen sørge for at havnene er bedre rustet til å ta i bruk ny teknologi, blant annet autonome skip, for å øke konkurransekraften mot veitransporten, herunder å styrke tilskuddsordningen til effektive og miljøvennlige havner.Forslag nr. 274 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen om å gjøre følgende endringer i planleggingen av norsk luftfart:
- inkludere Avinors samlede virksomhet, herunder alle kapasitetsendringer, utbygginger, o.l. på alle lufthavner i stortingets behandling av Nasjonal transportplan
- sørge for at det kommersielle overskuddet fra Avinors virksomhet overføres statsbudsjettet og disponeres og rapporteres innenfor rammen av samferdselsprioriteringer gitt fra Nasjonal transportplan
- stanse alle planer om og utbygginger som gir økt kapasitet i luftfarten, herunder ny lufthavn i Mo i Rana
- stanse Avinors pågående anbudskonkurranse for ny tax-freekontrakt for perioden 2023-2027 og avvikle tax-freeordningenForslag nr. 275 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen legge fram forslag til en elfly-satsing med mål å gjøre Norge verdensledende på grønn innovasjon i luftfarten. Satsingen bør legges til Nord-Norge og inkludere etablering av servicesenter for elfly, ladeinfrastruktur, videreutvikling av utdanningstilbudet for elfly-piloter og -teknikere ved nordnorske utdanningsinstitusjoner, insentivordninger, og innkjøp og uttesting av elfly på kortbanenettet i Nord-Norge og Vestlandet.Forslag nr. 276 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen snarest mulig gå i dialog med Oslo kommune om ombygging og nedgradering av Rv 4 Trondheimsveien mellom Sinsen og Grorud med mål om å sikre gode kollektivløsninger og redusert støy og forurensning for bomiljøene langs veien.Forslag nr. 277 fra Stoknes, Per Espen på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen om at videre planlegging og utbygging av E10 Nappstraumen-Fiskebøl i størst mulig grad baseres på oppgradering og trafikksikring av eksisterende vei og at hensynet til dyrka mark og natur- og kulturverdier legges til grunn for valg av løsninger.Forslag nr. 278 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av Rv. 350 kryss med avkjøring til fv. 287 med oppstart senest i andre planperiode.Forslag nr. 279 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E16 Nymoen-Eggemoen med oppstart senest i andre planperiode.Forslag nr. 280 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av Rv. 4 med porteføljeutvidelse frem till Jaren samt utbygging av Hagantunnelen med oppstart senest i andre planperiode.Forslag nr. 281 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E16 Fagernes syd-Hande med oppstart i første planperiode.Forslag nr. 282 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av Rv.15 Strynefjellet med oppstart i første planperiode.Forslag nr. 283 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av Rv. 13 Vikafjellstunnelen med oppstart i første planperiode.Forslag nr. 284 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E39 Strekningsvise utbedringer Byrkjelo-Sandane med oppstart i første planperiode.Forslag nr. 285 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E39 Ringveg Øst (Vågsbotn-Klauvaneset) med oppstart i første planperiode.Forslag nr. 286 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E134 Bakka-Solheim med oppstart i første planperiode.Forslag nr. 287 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E 39 Astad-Bjerkeset med oppstart i første planperiode.Forslag nr. 288 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E14 Stjørdal-Meråker med oppstart i første planperiode.Forslag nr. 289 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E6 Helgeland Sør, også de to parsellene lengst sør Grane, med oppstart i første planperiode.Forslag nr. 290 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E6 Ulvsvågskaret med oppstart i første planperiode.Forslag nr. 291 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E10 Lofoten med oppstart i første planperiode.Forslag nr. 292 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E6 Vinteråpen Sennalandet/Saltfjellet/Bjørnfjell med oppstart i første planperiode.Forslag nr. 293 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E6 Brandvollbakken med oppstart i første planperiode.Forslag nr. 294 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E6 Ny kryssløsning Olsborg med oppstart i første planperiode.Forslag nr. 295 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E8 Lavangsdalen med oppstart i første planperiode.Forslag nr. 296 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen starte planlegging av Grenlandsbanen.Forslag nr. 297 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen starte planlegging av dobbeltsporparsell på strekningen Haug-Seut.Forslag nr. 298 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen starte planlegging dobbeltsporparsell på strekningen Fredrikstad-Halden Dobbeltspor eller dobbeltsportparsell.Forslag nr. 299 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen starte arbeidet med elektrifisering av strekningen Kongsvinger-Elverum-Hamar.Forslag nr. 300 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen starte arbeidet med å bygge ut tilsving Kongsvinger, Elverum og Hamar sammen med ny tømmerterminal på Brandval.Forslag nr. 301 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen starte arbeidet med dobbeltspor på strekningen Åkersvika Hamar med oppstart i første planperiode.Forslag nr. 302 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen starte arbeidet med dobbeltsporparsell på strekningene Brumundal-Moelv og Moelv -Lillehammer i første planperiode.Forslag nr. 303 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen igangsette arbeidet med elektrifisering Rørosbanen med oppstart senest i andre planperiode.Forslag nr. 304 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen starte arbeidet med dobbeltspor på strekningen Tønsberg-Stokke.Forslag nr. 305 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen starte arbeidet med elektrifisering Stjørdal-Steinkjer med oppstart senest i andre planperiode.Forslag nr. 306 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen starte arbeidet med oppgradering Tinnosbanen med oppstart senest i andre planperiode.Forslag nr. 307 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen gjøre det klart fra norsk side at en eventuell utbytting av jernbanetilbudet fra Arvika til Oslo må knyttes til én av de eksisterende jernbanetraseer i regionen, Kongsvingerbanen eller Indre Østfold.Forslag nr. 308 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen øke tilskudd til fylkesvei med 4 mrd. kroner, fra 15,3 mrd. kroner til 19,3 mrd. kroner.Forslag nr. 309 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen utbedre Ballstad havn i første planperiode.Forslag nr. 310 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen framskynde Narviktunnelen dersom VM i alpint 2027 skal avholdes i Narvik, slik at anleggsarbeidet er ferdig før det store arrangementet.Forslag nr. 311 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E16 Nymoen-Eggemoen med oppstart senest i andre planperiode.Forslag nr. 312 fra Nævra, Arne på vegne av Sosialistisk Venstreparti
Stortinget ber regjeringen om å prioritere veivedlikeholdet innenfor veisektoren, slik at etterslepet på vedlikehold på riks- og fylkesveier er fjernet innen planperiodens utløp.Forslag nr. 313 fra Nævra, Arne på vegne av Sosialistisk Venstreparti
Stortinget ber regjeringen snarest iverksette arbeidet med omlegging av Riksveg 4 mellom Sinsen og Grorud til lokalvei. På kortere sikt, innen 2022, skal det iverksettes redusert fartsgrense til 50 km/t, gjennomsnittsfartsmåling, kollektivfelt og forbedret støyskjerming.Forslag nr. 314 fra Nævra, Arne på vegne av Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
Stortinget ber regjeringen utvikle rammer for et større, langvarig prosjekt innenfor klimanøytral luftfart, der etableringen av et testsenter i Nord-Norge vil være sentral, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte, også med forslag til oppstartsbevilgning til dette.Forslag nr. 315 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen omprioritere midlene fra Rv. Hunndalen-Mjøsbrua til Rv. 4 Lunner-Gjelderåsen.Forslag nr. 316 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen ta initiativ til at det sammen med fylkeskommunene utarbeides en helhetlig og forpliktende plan for å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveier, som også innebærer økt finansiering fra staten.Forslag nr. 317 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen ta initiativ til at det sammen med fylkeskommunene utarbeides en helhetlig og forpliktende plan for skredsikring av alle riksveger og fylkesveger med høy og middels skredfaktor som også innebærer økt finansiering av staten.Forslag nr. 318 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen sørge for at overgangen til nullutslippsferger og -hurtigbåter fullfinansieres av staten, og sette av midler fra og med 2022.Forslag nr. 319 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen avvikle alle OPS-prosjekter så snart det er praktisk og juridisk mulig.Forslag nr. 320 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen sørge for at alle utbygging av veier, jernbane og annen infrastruktur, deriblant de som bygges av Statens vegvesen, Nye Veier og Bane Nord, forgår med norske lønns- og arbeidsvilkår og uten sosial dumping.Forslag nr. 321 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen pålegge Avinor å skifte ut sitt mål om fire prosent årlig økning i flytrafikken med et årlig reduksjonsmål på fire prosent.Forslag nr. 322 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen sikre nok midler i statsbudsjettet for 2022 slik at planlegging av sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen fortsetter med tanke på byggestart i første del av planperioden.Forslag nr. 323 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen dimensjonere ned planene for ny firefelts E18 mellom Grimstad og Arendal, og benytte seg av eksisterende trasé.Forslag nr. 324 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen la E18 gå utenom Kristiansand sentrum.Forslag nr. 325 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen stoppe videre planlegging av firefeltsmotorvei på strekningen E18 Dørdal-Tvedestrand, og ber i stedet om at veien prosjekteres langs eksisterende trasé for 2+1 vei med midtdeler og 90 km/t.Forslag nr. 326 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen prosjektere strekningen E18 Lyngdal-Ålgård som 2+1 vei med midtdeler, i hovedsak langs eksisterende trasé.Forslag nr. 327 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen prioritere tunnel under Fevikmarka i stedet for Frivolddalen på E18 gjennom Grimstad.Forslag nr. 328 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen prioritere dobbeltspor Nærbø-Egersund.Forslag nr. 329 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen sikre midler i statsbudsjettet for 2022 til en uavhengig vurdering av bybane på Nord-Jæren mellom Stavanger, Ullandhaug og Sola.Forslag nr. 330 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen stoppe videre utbygging av E39 Rogfast.Forslag nr. 331 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen stoppe videre utbygging av E39 Stord-Os (Hordfast).Forslag nr. 332 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen prioritere midler i statsbudsjetter for 2022 slik at Vossebanen bygges ut parallelt med E16.Forslag nr. 333 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen prioritere midler i statsbudsjettet for 2022 for å sikre statlig fullfinansiering av bybanen i Bergen til Åsane uten bompenger.Forslag nr. 334 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen avklare at de ikke planlegger broer over Sognefjorden eller Nordfjorden.Forslag nr. 335 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen stoppe videre planlegging av prosjektet E39 Ålesund-Molde (Møreaksen).Forslag nr. 336 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen prioritere rassikring av Raumabanen.Forslag nr. 337 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen nedskalere ny E6 mellom Trondheim og Værnes slik at den bygges om en 90 km/t vei.Forslag nr. 338 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen prioritere planlegging av vinteråpen E134.Forslag nr. 339 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen gjennomføre en utredning av lyntog over Haukeli.Forslag nr. 340 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen bygge ut Ringeriksbanen uten E16.Forslag nr. 341 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen prioritere oppgradering og styrking av kapasiteten på Kongsvingerbanen i løpet av planperioden.Forslag nr. 342 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen prioritere prosjektering av Fossumdiagonalen.Forslag nr. 343 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen prioritere miljølokk over E6 ved Manglerud og Furuset.Forslag nr. 344 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen prioritere oppgradering av Alnabruterminalen. Dette må skje på en måte som ikke går på bekostning av byutvikling i Hovinbyen.Forslag nr. 345 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen i sine forhandlinger om byvekstavtalen for Oslo-området ta initiativ til videre planlegging av en baneløsning for Nedre Romerike, der det tas utgangspunkt i forlengelse av T-banen til Ellingsrudåsen til Lørenskog. Målet skal være en oppstartbevilgning i første del av planperioden.Forslag nr. 346 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen stoppe planleggingen av E6 Oslo Øst.Forslag nr. 347 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen stoppe videre utbygging av E18 Vestkorridoren.Forslag nr. 348 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen stoppe videre planlegging av en tredje rullebane på Gardermoen.Forslag nr. 349 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjereringen si nei til gjenåpning av Rygge flyplass.Forslag nr. 350 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen stoppe videre utbygging av Rv. 25 mellom Hamar og Løten.Forslag nr. 351 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen prioritere dobbeltspor på Ofotbanen.Forslag nr. 352 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen utrede jernbane i Øst-Finnmark.Forslag nr. 353 fra Moxnes, Bjørnar på vegne av Rødt
Stortinget ber regjeringen sørge for en utredning av E6 over Sennaland med sikte på at den sjeldnere blir stengt om vinteren.Forslag nr. 354 fra Bruun-Gundersen, Åshild på vegne av Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen innen utgangen av 2021 finne løsninger sammen med Agder fylkeskommune og Lindesnes kommune for å realisere ny vei mellom E39 og Spangereid.Forslag nr. 355 fra Bruun-Gundersen, Åshild på vegne av Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen innen utgangen av 2021 søke løsninger i samarbeid med Agder fylkeskommune og Arendal kommune for å realisere ny tilførselsvei fra E18 til Arendal havn, og vurdere om tilknytning via fylkesvei 415 til havna bør være riksvei.Forslag nr. 356 fra Bruun-Gundersen, Åshild på vegne av Fremskrittspartiet
Stortinget ber Regjeringen prioritere utbedring innseiling til Arendal sentrum gjennom Galtesund, samt utvide innseilingen til Arendal havn, med mål om å tilrettelegge for cruisetrafikk og større skip.Forslag nr. 357 fra Hoksrud, Bård på vegne av Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen sette av 1,5 milliarder kroner i første periode og 1 milliard kroner i andre periode til oppstart av ny tømmerterminal i Kongsvinger og planleggingsmidler til IC-strekningene i Larvik og Fredrikstad.Forslag nr. 358 fra Hoksrud, Bård på vegne av Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E6 Oslo Øst i første seksårsperiode og starte arbeidet med statlig plan for prosjektet.Forslag nr. 359 fra Hoksrud, Bård på vegne av Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen tildele Nye Veier AS ansvaret for Rv. 4 Biri-Jaren.Forslag nr. 360 fra Hoksrud, Bård på vegne av Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen legge til rette for utbygging av strekningen Haug-Seut på Østfoldbanen i første seksårsperiode.Forslag nr. 361 fra Hoksrud, Bård på vegne av Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere statlig fullfinansiering av Rv. 282 Holmenbrua med totalt 953 mill. kroner i første seksårsperiode.Forslag nr. 362 fra Hoksrud, Bård på vegne av Fremskrittspartiet
Stortinget ber Regjeringen prioritere prosjektet Rv. 13 Vikafjellstunnelen med statlige midler tilsvarende 500 millioner kroner i første seksårsperiode og 2,6 milliarder kroner i andre periode.Forslag nr. 363 fra Hoksrud, Bård på vegne av Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere prosjektet Rv. 15 Strynefjellet med statlige midler tilsvarende 1 milliard kroner i første seksårsperiode og 3,4 milliarder kroner i andre seksårsperiode.Forslag nr. 364 fra Hoksrud, Bård på vegne av Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere prosjektet E134 Bakka-Solheim med statlige fullfinansiering og oppstart i første seksårsperiode.Forslag nr. 365 fra Hoksrud, Bård på vegne av Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere prosjektet E39 Vågsbotn-Klauvaneset med statlige fullfinansiering og oppstart i første seksårsperiode.Forslag nr. 366 fra Hoksrud, Bård på vegne av Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere prosjektet E8 Lavangsdalen (utbedring/trafikksikkerhetstiltak) med 500 millioner kroner i første seksårsperiode.Forslag nr. 367 fra Hoksrud, Bård på vegne av Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere prosjektet E14 Stjørdal-Storlien med statlige midler tilsvarende 500 millioner kroner i første seksårsperiode og 4,5 milliarder kroner i andre seksårsperiode.Forslag nr. 368 fra Hoksrud, Bård på vegne av Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere prosjektet E16 Fagernes Sør-Hande med statlige midler tilsvarende 1 milliard kroner i første seksårsperiode og 1,2 milliarder kroner i andre seksårsperiode.Forslag nr. 369 fra Hoksrud, Bård på vegne av Fremskrittspartiet
Stortinget er positive til en gjenåpning av sivil lufttrafikk fra Moss lufthavn Rygge og vil bidra til dette bl.a. gjennom å opprettholde taxfreeordningen, være positive til konsesjon og andre tiltak som kan øke sjansene for en gjenåpning.Forslag nr. 370 fra Hoksrud, Bård på vegne av Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen legge samme prinsipper til grunn for bruk av fergeavløsningsmidler på både riks- og fylkesveier, minst på nivå med dagens ordning for fylkesveiferjer.Forslag nr. 371 fra Hoksrud, Bård på vegne av Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen prioritere prosjektet E6 Oslo Øst i første seksårsperiode, gitt lokal tilslutning til prosjektet etter 2023.Forslag nr. 372 fra Mossleth, Siv på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen sørge for at Alta lufthavn holdes åpen og funksjonell.