Representantforslag om å avvikle ordningen med piggdekkgebyr

Dette dokument

  • Representantforslag 35 S (2025–2026)
  • Fra: Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen og Erlend Wiborg
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Fra 1. november innføres det hvert år kommunale gebyr for å kjøre med piggdekk i Oslo, Bergen og Trondheim. Gebyret gjelder, med noen unntak, for alle biler som kjører på veier i eller gjennom disse kommunene. Selv reiser som både starter og slutter utenfor kommunene, er gebyrpliktige så lenge det kjøres gjennom en av dem.

Eksempelvis må en familie som skal fra sitt hjem i Stjørdal kommune på besøk til besteforeldre bosatt i Melhus kommune, betale piggdekkgebyr til Trondheim kommune hvis de kjører gjennom denne kommunen. Dette gjelder svært mange trafikanter som benytter E6 og E18 gjennom Oslo, E39 gjennom Bergen og E6 gjennom Trondheim, i tillegg til alle andre veier i disse kommunene. I alle tilfeller må bilister betale gebyr til kommunen for å kjøre med piggdekk som gir dem bedre veigrep og økt trafikksikkerhet.

Samtidig som det er ulogisk å gebyrlegge dekk som gir økt trafikksikkerhet på vinteren, er det like ulogisk at en kommune skal ha hjemmel til å kreve inn avgifter fra gjennomgangstrafikk på veier som tilhører staten.

Ordningen med piggdekkgebyr begrenses i dag geografisk av kommunegrensene. Forskriften gir rom for at kommunene selv bestemmer om de skal ha gebyr eller ikke. Det er likevel en rekke unntak fra gebyrplikten for blant annet biler med parkeringsbevis for forflytningshemmede, ambassadebiler, sivile og uniformerte politibiler, utrykningskjøretøy og snøploger.

For vinteren 2025/2026 er gebyrene for kjøretøy opptil 3 500 kg 1 400 kroner per sesong, 450 kroner per måned og 35 kroner per dag. For tungbil over 3 500 kg er gebyrene 2 800 kroner per sesong, 900 kroner per måned og 70 kroner per dag.

Svevestøv fra veiene kan enklere reduseres med andre tiltak enn å forby eller ilegge gebyr for trafikksikre vinterdekk. Eksempelvis vil større satsing på vasking av veiene redusere den totale mengden av svevestøv mer effektivt. Vasking vil blant annet redusere svevestøv fra veisalt, som virvles opp uavhengig av typen vinterdekk.

Hver bilist skal ha rett til å velge fritt den typen vinterdekk som passer bilistens eget behov, og som oppleves tryggest. Biler med piggdekk har lavere ulykkesrisiko enn biler med piggfrie vinterdekk, og reduksjonen i bruk av piggdekk i norske byer har ført til litt flere ulykker i piggdekksesongen.

Reduksjon i bruk av piggdekk blir en utfordring i bytrafikken når det er glatte veier over tid. Bruk av piggdekk bidrar til økt trafikksikkerhet ved å gi bedre veigrep på glatt vei, samtidig som det også bidrar til å bedre sikkerheten for trafikanter som ikke bruker piggdekk. Dette skjer ved at piggene bryter opp og fjerner is og snø, slik at veien raskere blir bar etter å ha vært helt eller delvis dekt av snø eller is. Dette kan i noen tilfeller redusere bruk av veisalt, noe som i seg selv er en bidragsyter til svevestøv og slitasje på biler.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen oppheve forskrift om gebyr for bruk av piggdekk og tilleggsgebyr samt fremme forslag om å endre vegtrafikkloven § 13 slik at det ikke kan innføres piggdekkgebyr.

12. november 2025

Bård Hoksrud

Dagfinn Henrik Olsen

Frank Edvard Sve

May Helen Hetland Ervik

Mats Henriksen

Erlend Wiborg