Bakgrunn
Fra 1. november innføres det hvert år kommunale gebyr
for å kjøre med piggdekk i Oslo, Bergen og Trondheim. Gebyret gjelder,
med noen unntak, for alle biler som kjører på veier i eller gjennom
disse kommunene. Selv reiser som både starter og slutter utenfor
kommunene, er gebyrpliktige så lenge det kjøres gjennom en av dem.
Eksempelvis må en familie som skal fra sitt
hjem i Stjørdal kommune på besøk til besteforeldre bosatt i Melhus
kommune, betale piggdekkgebyr til Trondheim kommune hvis de kjører
gjennom denne kommunen. Dette gjelder svært mange trafikanter som
benytter E6 og E18 gjennom Oslo, E39 gjennom Bergen og E6 gjennom
Trondheim, i tillegg til alle andre veier i disse kommunene. I alle
tilfeller må bilister betale gebyr til kommunen for å kjøre med
piggdekk som gir dem bedre veigrep og økt trafikksikkerhet.
Samtidig som det er ulogisk å gebyrlegge dekk
som gir økt trafikksikkerhet på vinteren, er det like ulogisk at en
kommune skal ha hjemmel til å kreve inn avgifter fra gjennomgangstrafikk
på veier som tilhører staten.
Ordningen med piggdekkgebyr begrenses i dag
geografisk av kommunegrensene. Forskriften gir rom for at kommunene
selv bestemmer om de skal ha gebyr eller ikke. Det er likevel en
rekke unntak fra gebyrplikten for blant annet biler med parkeringsbevis
for forflytningshemmede, ambassadebiler, sivile og uniformerte politibiler,
utrykningskjøretøy og snøploger.
For vinteren 2025/2026 er gebyrene for kjøretøy opptil
3 500 kg 1 400 kroner per sesong, 450 kroner per måned og 35 kroner
per dag. For tungbil over 3 500 kg er gebyrene 2 800 kroner per
sesong, 900 kroner per måned og 70 kroner per dag.
Svevestøv fra veiene kan enklere reduseres med andre
tiltak enn å forby eller ilegge gebyr for trafikksikre vinterdekk.
Eksempelvis vil større satsing på vasking av veiene redusere den
totale mengden av svevestøv mer effektivt. Vasking vil blant annet
redusere svevestøv fra veisalt, som virvles opp uavhengig av typen
vinterdekk.
Hver bilist skal ha rett til å velge fritt den
typen vinterdekk som passer bilistens eget behov, og som oppleves
tryggest. Biler med piggdekk har lavere ulykkesrisiko enn biler
med piggfrie vinterdekk, og reduksjonen i bruk av piggdekk i norske
byer har ført til litt flere ulykker i piggdekksesongen.
Reduksjon i bruk av piggdekk blir en utfordring
i bytrafikken når det er glatte veier over tid. Bruk av piggdekk
bidrar til økt trafikksikkerhet ved å gi bedre veigrep på glatt
vei, samtidig som det også bidrar til å bedre sikkerheten for trafikanter
som ikke bruker piggdekk. Dette skjer ved at piggene bryter opp
og fjerner is og snø, slik at veien raskere blir bar etter å ha
vært helt eller delvis dekt av snø eller is. Dette kan i noen tilfeller
redusere bruk av veisalt, noe som i seg selv er en bidragsyter til svevestøv
og slitasje på biler.