Bakgrunn
Området fra E39 Solavågseidet via Blindheimstunellen
og videre til Moa i Sula og Ålesund kommune er det trafikkområdet
i Møre og Romsdal som har størst trafikk. Trafikkdata for området
viser over 25 000 biler i døgnet og i perioder også enda høyere,
med bakgrunn i at flere av landets største ferjestrekninger ankommer med
sine ferjelaster relativt samtidig. Denne veistrekningen inn mot
Ålesund by fra viktige store næringskommuner i regionen, samt med
viktig E39-gjennomgangstrafikk, er selve trafikknutepunktet i området.
Dette området på E39 er også det mest ulykkesutsatte
i fylket, og en av de verste «dødsveiene» i landet, med flere dødsulykker
og mange alvorlige ulykker og hendelser årlig. E39 Solavågseidet–Blindheim
til Moa har i en årrekke blitt nedprioritert av Statens vegvesen
til tross for at næringstrafikken fra mange av regionens største bedrifter
daglig har store utfordringer.
En smal tofeltsvei på strekningen, også gjennom Blindheimstunellen,
kombinert med trafikk over det som er lovmessig grense for slike
veier, er trafikkfarlig. Bare de siste årene har dette området hatt
mange svært alvorlige ulykker. Trafikken er økende i området, noe som
sannsynligvis vil kunne medføre enda flere alvorlige ulykker, dersom
det ikke gjøres noe.
Det er nå på tide at dette området med desidert mest
trafikk i fylket, og som burde ha en firefeltsvei, blir prioritert.
Det fremstår som en feilprioritering når veiprosjekt med så høy
trafikk og med så mange alvorlige ulykker ikke blir prioritert av
regjeringen.
Det må være førsteprioritet at man skal kunne
ferdes trygt på norske veier. Man har ikke flere liv å miste i trafikken,
derfor må trafikksikkerhet og veibygging i områder med mange ulykker
prioriteres høyt. Forslagsstillerne er opptatt av at dette området
på E39 må utbedres umiddelbart. Forslagsstillerne mener regjeringen må
gjøre strakstiltak med iverksetting av rask planlegging og prosjektering,
slik at en hindrer nye alvorlige ulykker.