Representantforslag om å gjennomføre bruker-og pårørendeundersøkelser i kommunene

Dette dokument

  • Representantforslag 271 S (2024–2025)
  • Fra: Erlend Svardal Bøe og Tone Wilhelmsen Trøen
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Det å vite hva brukere og pårørende mener om helse- og omsorgstjenesten, er viktig for å kunne vurdere tjenesten og danne grunnlag for forbedring av kvalitet i tjenesten. Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at mange kommuner har systemer for brukerundersøkelser i hjemmetjenesten og i institusjonene. Totalt rapporterer 197 av 356 kommuner at de har et system for brukerundersøkelser i hjemmetjenesten, mens 193 av 356 kommuner sier de har et system for brukerundersøkelser i institusjonene. Det er ofte de samme kommunene som har et system for begge deler.

Det å ha et system er likevel ikke det samme som å ha gjennomført brukerundersøkelser om hvordan kvaliteten i tjenesten oppleves, og det er mange kommuner som ikke har åpenhet om resultatene av brukerundersøkelsene eller tilstrekkelig oppfølging av resultatene. Forslagsstillerne er opptatt av at kommunene skal ha handlingsrom og mulighet til å prioritere og levere tjenester tilpasset innbyggernes behov og sikre tjenester av høy kvalitet. Brukerundersøkelser kan bidra til det.

Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten av 2016 har som formål å bidra til faglig forsvarlige helse- og omsorgstjenester, kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet, og at øvrige krav i helse- og omsorgslovgivningen etterleves. Forskriftens § 8 omhandler plikten til å evaluere virksomhetens aktiviteter. Det fremgår av denne bestemmelsen at en del av evalueringen innebærer å

«vurdere virksomheten på bakgrunn av pasienter, brukere og pårørendes erfaringer.»

Forbrukerrådet, som har som oppgave å ivareta forbrukernes interesser, har flere ganger vært opptatt av at kommunene gjennomfører systematiske undersøkelser om hvordan brukere og pårørende opplever helse- og omsorgstjenesten, men også at informasjon om kvaliteten i helse- og omsorgstjenesten i kommunene skal være åpent tilgjengelig for allmennheten. Gode systemer i kommunene for bruker- og pårørendeundersøkelser hadde gitt viktig informasjon om hvordan det står til med brukere og pårørende i helse- og omsorgstjenesten, og tilbakemeldingene kunne vært en viktig del av kvalitetsforbedringsarbeid og utvikling av gode helse- og omsorgstjenester.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  1. Stortinget ber regjeringen sikre at alle kommuner gjennomfører bruker- og pårørendeundersøkelser i helse- og omsorgstjenesten, og at det er åpenhet om resultatene av disse undersøkelsene.

  2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å innføre lovkrav om at kommunestyrene årlig skal behandle en rapport om tilstanden i helse- og omsorgstjenesten i kommunen, der både brukerundersøkelser, objektive kvalitetsindikatorer og brukertilfredshet måles.

10. april 2025

Erlend Svardal Bøe

Tone Wilhelmsen Trøen