Bakgrunn
Norge har nylig gjennomgått en pandemi. Den
viste at norske sykehus og norsk helsevesen ikke var godt nok forberedt
på en helsekrise. Nå er det krig i Europa, og den utenrikspolitiske
situasjonen er mer urolig enn på lang tid. Da er der viktig at norske
sykehus er forberedt på å håndtere krig og kriser, og at man bruker
tiden framover til å sikre dette.
Koronakommisjonen anbefalte at grunnkapasiteten
i intensiv- og intermediæravdelingene bør økes noe. Kommisjonen
var tydelig på at for å bedre intensivberedskapen, er det ikke nok
med en moderat økning i grunnkapasiteten. Norske sykehus må bli
bedre rustet til å håndtere kommende pandemier eller andre kriser. Koronakommisjonen
anbefalte at sykehus jevnlig må ha øvelser og at personell jevnlig
trenes opp for å håndtere kriser. Den anbefalte at nye sykehus bygges
fleksibelt, slik at ensengsrom raskt kan omgjøres til å ta imot flere
pasienter, og et overordnet planverk for å kunne flytte pasienter
mellom sykehus.
Sengekapasiteten i norske sykehus går stadig
nedover. I 2021 var det om lag 18 400 sykehussenger i Norge, 2 200
færre enn for ti år siden. I samme periode har befolkningen økt
med nærmere en halv million innbyggere. Norge har nå derfor relativt
få sykehussenger per innbygger sammenlignet med andre land, selv
om Sverige og Danmark har færre. I 2021 hadde Norge 3,4 sykehussenger
per tusen innbyggere, mens gjennomsnittet i OECD-landene var 4,3.
I de fleste OECD-landene blir det færre sykehussenger i forhold
til befolkningsstørrelsen, men nedgangen har skjedd raskere i Norge,
Sverige og Danmark enn i resten av OECD. Norge ligger på topp i Europa
når det gjelder belegg (hvor «fulle» sykehusene er). Flere store
nye sykehusprosjekter som er i gang nå (Nordmøre, Innlandet, Oslo,
Drammen) innebærer færre sykehussenger enn ved dagens sykehus. Slik
blir kapasiteten ved kriser også mindre i fremtiden. Det er viktig å
ta vare på sykehusbygg som fraflyttes og beholde de i offentlig
eie som et beredskapstiltak.
I en verdenssituasjon som den vi har i dag,
er det mer tydelig enn noen gang hvor viktig det er å være føre var
og ha tilgang til medisiner og medisinsk utstyr. Det finnes et stort
potensial for å styrke Norges egen legemiddelproduksjon og møte
fremtiden på en bedre måte. For å øke norsk legemiddelproduksjon
av essensielt viktige legemidler i krig og kriser – som smertestillende og
antibiotika – må industrien få forutsigbare avtaler med staten,
og det må etableres risikoavlastningsordninger. Slik kan industrien
gjøres i stand til å kjøpe inn råvarer og utvikle nødvendige prosedyrer,
slik at de kan produsere med kort responstid dersom mangelsituasjon
varsles. Det finnes en rekke forslag fra industrien til hvordan
Norge kan øke egen produksjonskapasitet, og de har tidligere signalisert
at de står klare. Norge står i en unik situasjon i Europa med egen
beslutningsmyndighet som kan beslutte når en skal innføre eksportrestriksjoner
til tredjeland og sørge for sikkerhet til innsatsfaktorer. Ettersom
Norge er et lite marked som kan sikre egen befolkning med finansielle
midler, kan produsenter være sikre på at de kan eksportere selv
i en krise. Dette er et konkurransefortrinn Norge aktivt må utnytte.
Beredskapslagrene av medisiner og medisinsk
teknisk utstyr/smittevernutstyr i Norge bør vurderes økt, eventuelt
i et nordisk samarbeid. Det er ikke praktisk mulig å ha lagerkapasitet
som demmer opp for alle situasjoner, men større lagerkapasitet vil
gi mer tid til å håndtere mangelsituasjoner som oppstår. Det bør
også inngås beredskapsavtaler med enkelte mulige lokale produsenter
av smittevernutstyr. Forslagsstillerne mener det trengs en overordnet
plan og styring av helsetjenesten i Norge for å være bedre rustet
mot kriser, og slik øke helseberedskapen i et føre var-perspektiv.