Bakgrunn
I tillegg til en politikk som prioriterer gange,
sykkel og kollektivtransport over privatbilisme, og elektrifisering
av bilparken, er omsetningskravet for biodrivstoff et viktig virkemiddel
for å redusere klimagassutslipp fra veitrafikk og annen fossilbasert
transport. Bensinsalget er raskt synkende, og nedgangen forventes
å fortsette ettersom nysalg av bensinbiler nesten er stanset og
utfasing av eldre bensinbiler til fordel for elektriske vil øke.
I 2023 kom det en ny bensintype på markedet
som erstatning for den gamle bensin 95 oktan. Dette er bensin som
inneholder inntil 10 prosent etanol. Denne bensintypen kan imidlertid
ha utilsiktede utfordringer for motorer som er avhengige av 98 oktan,
hvis omsetningskravet også gjøres gjeldende for 98 oktan.
Noen typer motorer fungerer dårlig eller kan
bli direkte skadet av drivstoff med innblanding. Dette kan gi negative
konsekvenser først og fremst for beredskapshensyn, samt for enkelte
interessegrupper. Dette bør og kan løses enkelt, uten at det går
ut over den overordnede politikken for reduksjon av utslipp fra
fossil transport.
Ved ekstremværhendelser, strømbortfall, andre
typer kriser og eventuell konflikt kan det være svært viktig for
enkeltpersoner, lokalsamfunn og nasjonal beredskap at redskaper
som strømaggregater, motorsager, eldre påhengsmotorer/båter og andre
transportmidler fungerer. Disse kan være avhengige av 98 oktan bensin. Slike
motorer vil ikke uten videre bli erstattet av nullutslippsalternativer
i overskuelig framtid. Det er nå godt dokumentert at slike motorer
går dårlig og kan bli ødelagt blant annet ved bruk av og lagring
med bensin med innblandet biodrivstoff. Stabil tilgang til egnet
drivstoff kan være kritisk for denne delen av den nasjonale beredskapen.
Volumet av drivstoff som brukes av disse gruppene, er så lite at
det vil være uvesentlig i det nasjonale klimabudsjettet.
Veteran- og entusiastkjøretøy produsert før
1995 og nyere entusiastkjøretøy og fritidsfartøy som lagres store deler
av året, som fylles med drivstoff med 10 pst. tilsatt bioetanol,
har vist seg å få store tekniske problemer og økt fare for brann.
Det gjelder driftssikkerhet for alle typer båter, både fra før 1995
og fram til helt nye der motorstans og skader er blitt et økende
problem ettersom 95 oktan har økt innblanding av biodrivstoff.
Bransjeorganisasjonen Norboat anbefaler alle
båteiere å kun tanke 98 oktan uten biodrivstoff før båtene skal
vinterlagres. Gruppen som restaurerer, vedlikeholder og bruker slike
kjøretøy og båter, er en verdifull del av den norske frivilligheten.
De tar vare på kulturarv og tilbyr sosialt, lærerikt og konstruktivt
miljø for mange. Det vil være en betydelig negativ konsekvens om
disse gruppene får ødelagt sin aktivitet fordi nødvendig drivstoff
ikke lenger blir tilgjengelig.
Klimagassutslippene knyttet til bruk av 98 oktan
på veteran- og entusiast-kjøretøy er neglisjerbare i klimasammenheng.
Det har, etter forslagsstillers mening, ingen negative effekter
av betydning å sikre disse gruppene tilgang på drivstoff de kan
bruke.