Representantforslag om å unnta bensin 98 oktan E0 fra omsetningskravet

Dette dokument

  • Representantforslag 252 S (2024–2025)
  • Fra: Rasmus Hansson
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

I tillegg til en politikk som prioriterer gange, sykkel og kollektivtransport over privatbilisme, og elektrifisering av bilparken, er omsetningskravet for biodrivstoff et viktig virkemiddel for å redusere klimagassutslipp fra veitrafikk og annen fossilbasert transport. Bensinsalget er raskt synkende, og nedgangen forventes å fortsette ettersom nysalg av bensinbiler nesten er stanset og utfasing av eldre bensinbiler til fordel for elektriske vil øke.

I 2023 kom det en ny bensintype på markedet som erstatning for den gamle bensin 95 oktan. Dette er bensin som inneholder inntil 10 prosent etanol. Denne bensintypen kan imidlertid ha utilsiktede utfordringer for motorer som er avhengige av 98 oktan, hvis omsetningskravet også gjøres gjeldende for 98 oktan.

Noen typer motorer fungerer dårlig eller kan bli direkte skadet av drivstoff med innblanding. Dette kan gi negative konsekvenser først og fremst for beredskapshensyn, samt for enkelte interessegrupper. Dette bør og kan løses enkelt, uten at det går ut over den overordnede politikken for reduksjon av utslipp fra fossil transport.

Ved ekstremværhendelser, strømbortfall, andre typer kriser og eventuell konflikt kan det være svært viktig for enkeltpersoner, lokalsamfunn og nasjonal beredskap at redskaper som strømaggregater, motorsager, eldre påhengsmotorer/båter og andre transportmidler fungerer. Disse kan være avhengige av 98 oktan bensin. Slike motorer vil ikke uten videre bli erstattet av nullutslippsalternativer i overskuelig framtid. Det er nå godt dokumentert at slike motorer går dårlig og kan bli ødelagt blant annet ved bruk av og lagring med bensin med innblandet biodrivstoff. Stabil tilgang til egnet drivstoff kan være kritisk for denne delen av den nasjonale beredskapen. Volumet av drivstoff som brukes av disse gruppene, er så lite at det vil være uvesentlig i det nasjonale klimabudsjettet.

Veteran- og entusiastkjøretøy produsert før 1995 og nyere entusiastkjøretøy og fritidsfartøy som lagres store deler av året, som fylles med drivstoff med 10 pst. tilsatt bioetanol, har vist seg å få store tekniske problemer og økt fare for brann. Det gjelder driftssikkerhet for alle typer båter, både fra før 1995 og fram til helt nye der motorstans og skader er blitt et økende problem ettersom 95 oktan har økt innblanding av biodrivstoff.

Bransjeorganisasjonen Norboat anbefaler alle båteiere å kun tanke 98 oktan uten biodrivstoff før båtene skal vinterlagres. Gruppen som restaurerer, vedlikeholder og bruker slike kjøretøy og båter, er en verdifull del av den norske frivilligheten. De tar vare på kulturarv og tilbyr sosialt, lærerikt og konstruktivt miljø for mange. Det vil være en betydelig negativ konsekvens om disse gruppene får ødelagt sin aktivitet fordi nødvendig drivstoff ikke lenger blir tilgjengelig.

Klimagassutslippene knyttet til bruk av 98 oktan på veteran- og entusiast-kjøretøy er neglisjerbare i klimasammenheng. Det har, etter forslagsstillers mening, ingen negative effekter av betydning å sikre disse gruppene tilgang på drivstoff de kan bruke.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen endre forskrift om begrensning i bruk av helse- og miljøfarlige kjemikalier og andre produkter (produktforskriften) § 3-3. Krav til omsetning av biodrivstoff til veitrafikk, ved å ta inn følgende tillegg i første ledd: 98 oktan bensin skal holdes utenfor kravet.

10. april 2025

Rasmus Hansson