-
Stortinget ber regjeringen
legge myndigheten til å opprette og bestemme størrelsen på nullutslippssoner
til kommunene, uavhengig av om veiene er kommunale, fylkeskommunale
eller statlige. Sonene skal opprettes i tett dialog med næringsliv og
innbyggere samt Statens vegvesen og fylkeskommuner i de tilfeller
hvor statlig og fylkeskommunalt veinett blir berørt.
-
Stortinget ber regjeringen innføre et mål
om å redusere biltrafikken med 30 pst. i og rundt de store byene
innen 2030 og legge dette til grunn for byvekstavtaler som erstatning
for nullvekstmålet.
-
Stortinget ber regjeringen styrke arbeidet
med bytransport og lage en plan for å omforme statlige motorveier
og fylkeskommunale hovedveier i byene til bulevarder og avenyer
med redusert hastighet, krysninger i plan og omdisponering av veiareal
til sykkelveier, fortau, kollektiv- eller samkjøringsfelt og beplantning.
-
Stortinget ber regjeringen gi kommuner
med byvekstavtaler hjemmel til å kreve inn dobbel takst i bomringene
for bensin- og dieselbiler kjøpt etter 2026.
-
Stortinget ber regjeringen, i lys av de
gode erfaringene med trafikkavviklingen i Oslo, sørge for å permanent
stenge Hammersborgtunnelen på Ring 1 for privatbiler.
-
Stortinget ber regjeringen, i lys av motorveienes trussel
mot nullvekstmålet, sørge for å innføre kollektiv- eller tungbilfelt
på innfartsårene til byene, for eksempel på det nye Sotrasambandet
i Bergen vest.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for at
det statlige bidraget i store kollektivprosjekter omfattet av byvekstavtaler
økes til 80 pst.
-
Stortinget ber regjeringen gi kommuner
med byvekstavtaler hjemmel til å prøve ut dynamisk veiprising som
alternativ til bompenger.
-
Stortinget ber regjeringen fastslå at alle
statlige byggeprosjekter i områder med byvekstavtaler skal være
utslippsfrie.
-
Stortinget ber regjeringen gi kommunene
anledning til å senke fartsgrensene, også på statlige og fylkeskommunale
veier.
-
Stortinget ber regjeringen gå i dialog
med kommunene og etter lokalt ønske åpne for at riksveier nedgraderes
til kommunal vei eller fylkesvei.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for at
kommunene gis adgang til å innføre stigende gebyrsatser for ulovlig
parkering, slik at gjentatte overtredelser medfører høyere bøter,
med formål om å styrke den preventive effekten og sikre at gjengangere
i større grad blir tatt og sanksjonert.
-
Stortinget ber regjeringen åpne for at
mindre trafikkforseelser i byene kan håndheves og bøtelegges av
bybetjenter.
-
Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å senke den generelle fartsgrensen i byer fra 50 km/t til 30
km/t, jf. vegtrafikkloven § 6.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for at
det åpnes for fartsgrense på 20 km/t.
-
Stortinget ber regjeringen sikre at ATK
(automatisk trafikkontroll) også kan tas i bruk på strekninger med
fartsgrenser under 50 km/t, samt åpne for at ATK kan benyttes til
å håndheve andre trafikale forseelser, som for eksempel kjøring
på rødt lys og innkjøring ved forbudt-skilt.
-
Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å erstatte nullvekstmålet i samferdselspolitikken med et mål
om fem prosent årlig nedgang i biltrafikken i storbyområdene fra
dagens nivå.
-
Stortinget ber regjeringen innføre tilbud
om rimelig leasing av elsykler for ansatte i statlige virksomheter.
-
Stortinget ber regjeringen innføre fordelsbeskatning
ved gratis parkering for arbeidstakere på arbeidsplasser og avvikle
fordelsbeskatning for arbeidsgivere som tilbyr støtteordninger for
grønne jobbreiser.
-
Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å opprette en belønningsordning for storbykommuner som reduserer
biltrafikken.
-
Stortinget ber regjeringen evaluere Kommunal-
og distriktsdepartementets arbeid med områdesatsinger og gjøre midler
disponible til oppstart og planlegging av nye områdesatsinger i
2025.
-
Stortinget ber regjeringen gjennomgå plansystemet for
å sikre koordinering av regional arealplanlegging gjennom overordnede
planer for storbyregionene som sikrer naturbeskyttende tiltak, at
det bygges der det er egnet teknisk, og sosial infrastruktur.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for at
ombruk og transformasjon av bygg blir det lønnsomme førstevalget
ved å innføre momsfritak, dokumentavgiftsfritak, hurtigløp i byggesaksbehandlingen
og ulike økonomiske støtteordninger, og komme tilbake til Stortinget
med nødvendige forslag som sørger for dette.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for å
styrke natur-, klima- og miljøhensyn i innsigelsessaker fra Statsforvalteren.
-
Stortinget ber regjeringen styrke den plan-
og arkitekturfaglige kompetansen i kommunene og i den lokale involveringen
i stedsutviklingen gjennom opprettelse av Riksarkitekten som en
nasjonal myndighet med ansvar for å støtte opp om kvalitet og bærekraft
i by- og stedsutvikling.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for å
frata Riksantikvaren anledning til å fremme innsigelse til høyder ved
knutepunkt med begrunnelse i fjernvirkning.
-
Stortinget ber regjeringen få på plass
juridiske virkemidler som definerer ikke-kommersiell boligbygging
og legger til rette for at en betydelig andel av bebyggelsen i byer
forbeholdes utvikling av ikke-kommersielle allmennboliger. Regjeringen
bes komme tilbake til Stortinget med eventuelle nødvendige forslag
som sikrer dette.
-
Stortinget ber regjeringen etablere en
ordning for risikoavlastning for utbyggere under Husbanken med en
innretning som forutsetter samarbeid med kommunene om ivaretakelse
av sosiale boligbehov.