Bakgrunn
Sosiale medier har utviklet seg fra å være en
digital møteplass for familier, venner og folks nettverk til å bli betydningsfulle
samfunnsaktører som mennesker i alle aldre bruker for en rekke ulike
formål i hverdagen. Sosiale medier tilbyr brukere tilgang til nyheter,
spill, underholdning og en rekke andre tilbud, ofte med mål om å
holde brukerne mest mulig på plattformene, slik at inntjeningen
til selskapene gjennom markedsføring og salg av persondata øker.
Plattformene påvirker også i seg selv politikk
og nyhetsformidlingen i samfunnet, og kan ha stor effekt på folks
forståelse av verden og samfunnet rundt seg samt for folks mentale
helse og barns oppvekstvilkår. De siste årene har folks bruk av
sosiale medier økt, og en gjennomsnittlig nordmann bruker 113 minutter
hver dag på sosiale medier, ifølge SSBs tall fra Norsk mediebarometer
2024. Tall fra 2022 viste også at ungdom bruker sosiale medier i
over tre timer daglig utenfor skoletiden, og at barn introduseres
for sosiale medier i stadig tidligere alder.
Utviklingen av sosiale medier har skutt fart,
og det samme gjelder teknologien som plattformenes brukere er i
kontakt med. Selskapene som eier de største plattformene som TikTok,
X og Facebook/Instagram, bruker en rekke ulike algoritmer som i
dag er for dårlig regulert, der resultatet ofte kan bli polarisering,
avhengighet og at brukere får opp informasjon de ikke mener er relevant.
Brukerne på flere plattformer har også svært lite de skulle ha sagt
for å styre unna nyheter, poster og annen informasjon de ikke ønsker,
da muligheten til å ta valg rundt hva slags informasjon de ønsker
å få opp, er svært begrenset. Brukere kan oppleve å få opp alt fra
propaganda fra statlige aktører til seksualiserte bilder og svindelforsøk,
uten å ha fulgt kontoer eller abonnert på innhold som gjør dette
relevant. Brukere som forsøker å komme i kontakt med selskapene
som driver de største sosiale mediene, opplever det gjerne vanskelig
å få kontakt og få en forklaring på hvorfor slikt innhold dukker opp
i feeden deres.
Forslagsstillerne fremmer derfor flere forslag
for å gi brukere større påvirkning på hvordan deres opplevelse av
sosiale medier blir, og hva de får opp i sin feed.
Plattformene tar også i likhet med resten av
samfunnet i bruk kunstig intelligens i stadig større grad, uten
at lovverk som kan sikre brukerne trygghet og rettigheter henger
med i utviklingen. Et eksempel er bruk av KI-produserte bilder,
video og annet materiale som verken er merket eller tydelig regulert.
Dette gjør at skillet mellom reell og falsk informasjon vannes ut,
og at mange brukere blir lurt. I en tid med stadig mer falsk informasjon
på nett som ofte kan være satt i gang av fremmede makter, er dette
særlig bekymringsverdig i et valgår. Man har nylig sett eksempler
fra andre land hvor falske videoer, bilder og lydopptak laget av
KI spres i håp om å sverte politiske aktører. Dette kan i verste
fall utgjøre en trussel mot demokratiet og svekke folks tillit til
institusjoner. Forslagsstillerne foreslår derfor en strengere regulering
av KI-innhold på sosiale medier, der alt KI-innhold blant annet
må merkes tydelig.
Falsk informasjon, svindelannonser og notifications
som brukere ikke har bedt om, er også et omfattende problem, og
det gjøres for lite for å ta et oppgjør med dette fra plattformene
selv. Nylig har også aktører som Meta gått vekk fra faktasjekking,
og X sin faktasjekking har i større grad blitt politisert og sensurert
om det kommer frem til resultater som er i motstrid mot Trump-administrasjonen.
Dette bidrar til å gjøre opplevelsen av å være på sosiale medier
mindre relevant, mer uoversiktlig og mindre pålitelig for en rekke
brukere. Flere plattformer godkjenner også svindelannonser, som
i ytterste tilfelle kan gjøre at selskaper som Meta, Google og X
tjener penger på at nordmenn svindles. Forslagsstillerne foreslår
derfor at Datatilsynet får utvidet tilgang til å bøtelegge plattformer
som begår lovbrudd eller tilrettelegger for at andre kan gjennomføre
lovbrudd gjennom deres plattformer.
I dag er det svært vanskelig for privatpersoner,
bedrifter og myndigheter å komme i kontakt med aktørene som drifter
de største sosiale mediene, og få informasjon og begrunnelser for
hvorfor plattformene gjør som de gjør, og hvorfor rapportering eller
klager blir behandlet på ulike måter. Får man først kontakt med
kundeservice, kan den være betjent av ansatte i land som USA og
India, der innsikten i problemstillinger som gjelder norske brukere,
kan være liten. Forslagsstillerne foreslår derfor at sosiale medier
med over 100 000 brukere i Norge skal ha representasjon i Norge
som myndigheter og brukere enkelt kan komme i kontakt med.
Reguleringen av sosiale medier har ikke holdt
tritt med utviklingen og negative konsekvenser som sosiale medier
i dag innebærer. For å sikre et trygt, rettferdig og demokratisk
digitalt rom der man høster fruktene sosiale medier kan gi, fremfor
de negative sidene plattformene i dag påfører samfunnet og enkeltmennesker,
er det på høy tid at vi innfører tydeligere reguleringer for sosiale
medier. Slik kan man skape gode digitale møteplasser, et bedre offentlig
ordskifte og sikre en mer demokratisk utvikling. Derfor foreslår
forslagsstillerne også utarbeidelsen av et eget norsk lovverk som
skal regulere sosiale medier spesifikt, og som kan fungere som en
ytterligere styrking av eventuelle lovverk fra EU som også kan komme
de neste årene. Ved å regulere sosiale medier gjennom en egen lov,
gir det større mulighet til å holde aktørene ansvarlige.
Det skjer også mye viktig politikkutvikling
i EU for en bedre og mer ansvarlig regulering av sosiale medier. Norge
bør følge tett med på denne utviklingen og implementere relevant
lovverk etter at dette kommer på plass i EU. Likevel kan ikke utviklingen
i EU bli en hvilepute for Norge. Norge bør også gjøre en rekke tiltak
på egenhånd for å få på plass bedre regulering raskere, for å beskytte
landets innbyggere og for å inspirere andre land til å gjennomføre
ny og bedre politikk for sine innbyggere.
Regulering av sosiale medier handler ikke om
å sensurere eller bremse teknologisk utvikling. Det handler heller
om å ta ansvar for hvordan plattformer som nesten alle innbyggere
er i kontakt med, daglig brukes, og for å sikre at bedrifter som
tilbyr store deler av befolkningens tjenester, utformer disse på
en måte som kommer folk og samfunnet til gode.