Bakgrunn
Etter Solberg-regjeringens frislipp i drosjenæringen så
man en voldsom overetablering i drosjemarkedet og en oppblomstring
av drosjer som ikke er tilknyttet en drosjesentral.
Det er med stor bekymring forslagsstillerne
merker seg et oppslag i Avisa Oslo om kvinner som blir utsatt for overgrep
og voldtekt i drosjer, og forslagsstillerne vil berømme avisen for
å belyse saken. Tallene er uakseptable, og det er spesielt urovekkende
at majoriteten av tilfellene har skjedd i drosjer som ikke er tilknyttet
en sentral, men som kjører for de såkalte appselskapene.
Der den etablerte delen av næringen over lang
tid har jobbet fram internkontroll for å luke ut uegnede sjåfører,
har plattformselskapene liten eller ingen tilsvarende kontroll.
Løyver som ikke er tilknyttet drosjesentral, har ingen slik kontroll
overhodet.
Regjeringen har gjennomført en rekke tiltak
som avbøter deler av kjerneproblemet. Dette omfatter kompetansekrav
for løyvehavere, plikt til å være tilknyttet drosjesentral og tydeliggjøring
av drosjesentralens ansvar og plikter overfor kunder og myndigheter,
med mer. Samtidig mener forslagsstillerne at det er nødvendig med
ytterligere tiltak som setter kundens trygghet i fokus.
I yrkestransportforskriften § 48 stilles det
krav til at løyvenummer og sjåførens kjøreseddel skal være synlig fra
passasjerens plass. Det er allikevel ingen krav til hvordan kjøreseddelen
skal se ut, og det er ulik praksis mellom fylker og politidistrikt
for hvordan kjøreseddelen utformes. Noen distrikters praksis er
at kjøreseddelen utstedes over flere sider, noe som gjør den lite
egnet til å oppfylle kravet. Forslagsstillerne registrerer også
at noen kjøresedler utstedes med sjåførens fulle fødselsnummer synlig
for kunde. Selv om fødselsnummer ikke regnes som en sensitiv personopplysning,
kan det oppleves som ubehagelig for sjåfører at samtlige kunder
kan komme i besittelse av ens egen unike identitetsnummer. Forslagsstillerne
mener det bør etableres en nasjonal standard for utformingen av
kjøreseddel, som ivaretar kunden og offentlige myndigheters behov
for kontroll, samtidig som den skjermer sjåførens fødselsnummer
og andre opplysninger som ikke er relevante for funksjonen til kjøreseddelen.
Kjøreseddelen bør være lett å lese, slik at det er enkelt for kunden
å forstå hvilke opplysninger den inneholder.
Siden kjøreseddel utstedes lokalt, er det ingen
systemer som enkelt lar drosjesentralen eller løyvehavere kontrollere
at sjåføren fortsatt innehar gyldig kjøreseddel etter at sjåføren
er ansatt. Forslagsstillerne mener at det påligger sentral og løyvehaver
å påse at de ansatte har de nødvendige tillatelser til å kjøre drosje,
men også at det er det offentliges ansvar å legge til rette for
at slik informasjonsinnhenting er enklest mulig. Ansvaret for utstedelse
av kjøreseddel må overføres til Statens vegvesen, og det må opprettes
et sentralt register over alle gyldige kjøresedler som gjør det
enkelt for drosjesentraler, turformidlere og myndigheter å verifisere
at sjåføren fortsatt innehar gyldig kjøreseddel.
Forslagsstillerne mener det haster å få på plass
ytterligere tiltak som gir trygghet for drosjekundene. I dag skal
alle drosjer ha synlig merking, inkludert taklampe. Dette er viktig
for at kunden skal kunne vite at bilen faktisk er en drosje. Samtidig
er det ingen effektiv kontroll med løyver som blir trukket tilbake,
og på samme måte som med kjøreseddel er det ingen systemer for automatisk
varsling til sentraler eller turformidlere om at et løyve er tilbaketrukket.
Dersom den som kjører drosjen ikke har riktige tillatelser og forsikringer,
vil også sjåføren risikere regress ved en ulykke.
Forslagsstillerne mener det må utredes hvordan
et system med egne kjennemerker/skiltplater for kjøretøy registrert
som drosje best kan innføres. Egne kjennemerker vil vise tydelig
for både kunder og kontrollmyndigheter at et kjøretøy faktisk er
registrert og godkjent som drosje, og at løyvehaver har et godkjent
løyve. Skiltplaten skal ha et unikt registreringsnummer identisk
med løyvenummeret, som er koblet mot løyvehaver og kjøretøyet. Statens
vegvesen vil ha ansvar for å utstede kjennemerkene og for at både
kjøretøy og løyvehaver oppfyller alle krav. På samme måte vil vegvesenet kunne
kalle tilbake skiltet dersom vilkårene for løyve ikke lenger er
oppfylt.