Mangler i Navs vurdering av barns behov
Sosialtjenesteloven regulerer økonomisk sosialhjelp
og andre velferdstjenester som er avgjørende for mange familier
i en sårbar økonomisk situasjon. Flere rapporter og tilsyn har vist
at Nav i møte med barnefamilier som søker sosialhjelp, ikke systematisk
vurderer barns behov i sin saksbehandling. I sitt landsdekkende tilsyn
2022–2023 påviste Helsetilsynet lovbrudd ved 85 prosent av Nav-kontorene
i tilsynet (48 av 58 tilsyn), og konkluderte med at barn ikke får
den oppfølgingen de har krav på. Tilsynsrapportene peker på at:
-
Kartleggingen av
barnas behov ofte er mangelfull eller fraværende.
-
Navs beslutninger sjelden dokumenterer
vurderinger av barnets beste.
-
Mange familier ikke informeres om sine
rettigheter til støtteordninger som kan komme barna til gode.
-
Barns medvirkning i beslutninger som angår
dem, ikke blir ivaretatt.
Når Nav ikke kartlegger barns behov, vet ikke
saksbehandlerne hvilke utfordringer familien står overfor, og mange
familier er uvitende om hvilke rettigheter de kan kreve. Konsekvensene
kan blant annet være at barnefamiliene ikke får synliggjort kostnadene
ved å forsørge barna, at de ikke får den støtten de har krav på,
og at barna ikke får nødvendig hjelp fra andre velferdstjenester.
I praksis betyr dette at barn ikke får nødvendig utstyr til fritidsaktiviteter,
klær til skoleturer eller støtte til å reparere sykkelen.
Situasjonen er alvorlig, men ikke overraskende.
Et tilsvarende landsdekkende tilsyn ble gjennomført i 2012 – med
samme resultat. Over ti år har gått uten at det er satt inn tiltak
som har bedret situasjonen for barn. Helsetilsynet omtaler dette
som «omfattende svik.»
Riksrevisjonen (Dokument 3:11 (2013–2014)) Riksrevisjonens
undersøking av barnefattigdom) og Sivilombudet (2016) har tidligere
pekt på lignende utfordringer, uten at det er gjort systematiske
endringer for å rette opp i situasjonen. Ekspertgruppen for barn
i fattige familier har derfor i rapporten En barndom for livet anbefalt
at prinsippet om barnets beste lovfestes i sosialtjenesteloven.
Barneombudet har også understreket at barns rettigheter ivaretas
bedre i de sektorene hvor de er eksplisitt regulert i særlovgivningen,
som i barnevernloven og utlendingsloven. Forslagsstillerne viser også
til opplæringslova, hvor barns beste nylig er innlemmet for å sikre
en bedre praksis.
For å sikre at barns behov systematisk vurderes
i Navs saksbehandling, og for å styrke rettssikkerheten til barn
i familier som mottar sosialhjelp, er det nødvendig å lovfeste prinsippet
om barnets beste i sosialtjenesteloven. En slik lovfesting vil bidra
til:
-
Styrket rettssikkerhet
– Lovfesting av barnets beste i sosialtjenesteloven vil ikke endre
rettstilstanden, men synliggjøre hva som faktisk er gjeldende rett. Dette
vil bidra til å styrke barns rettsstilling og sikre at prinsippet
blir fulgt i praksis.
-
Forpliktende praksisendring – Nav må dokumentere
hvordan barnets beste er vurdert, noe som vil redusere risikoen
for tilfeldige eller mangelfulle vurderinger. Barn og familier vil
få et klarere rettslig grunnlag for å kreve at barns behov vurderes
i alle vedtak.
-
Bedre kartlegging av barns behov – Lovfesting
vil gi et tydeligere mandat for systematisk kartlegging og økt kompetanse
hos Nav-ansatte. Helsetilsynets risikovurdering av de sosiale tjenestene
i Nav fra 2022 viser blant annet at mange Nav-ansatte ikke har tilstrekkelig
bevissthet om at barn er omfattet av deres samfunnsoppdrag.
-
Helhetlig innarbeiding av barns rettigheter
– Lovfestingen i sosialtjenesteloven bør følges opp med lignende
endringer i folketrygdloven og Nav-loven for å sikre en helhetlig
praksis.
-
Styrker arbeidslinja – Lovfesting av barns
rettigheter vil bidra til økt økonomisk stabilitet og redusert levekårsstress
for familier, noe som igjen kan gjøre det lettere for foreldre å
delta i arbeidslivet og styrket sosial mobilitet.