Yrkessjåfører og førerkortregeleverk
En av samfunnssektorene der seniorer møter aldersdiskriminerende
regelverk, er i transportbransjen. Seniorer fratas ved 75 års alder
muligheten til å kunne frakte passasjerer med buss, minibuss eller
drosje. Dette praktiseres i en situasjon der det er stor mangel
på sjåfører og næringen er bekymret for tilgangen på sjåfører fremover. Mange
sjåfører har et ønske om tilknytning til arbeidslivet og muligheten
til å kunne fortsette sitt virke så fremt helsen tillater det. Transportselskaper
har for eksempel stort behov for ekstrahjelp. Nabolandene våre praktiserer
ikke en slik diskriminering og legger til grunn at det er helsesituasjonen
som må avgjøre sikkerhet, ikke alder. Forslagsstillerne mener at
aldersgrensen for kjøreseddel skal oppheves, så det er en leges
vurdering av helsesituasjonen for kjøreseddel som blir avgjørende
som for alle andre.
Førerkort er viktig for bevegelsfriheten i samfunnet. Tap
av førerrett oppleves for mange som en betydelig innskrenkning i
frihet. For mange eldre oppleves det nok som ekstra tungt å møte
den isolasjonen som et slik tap kan gi. Dette gjelder i særlig grad
i distriktene, men vil også gjelde for byområder. Kollektivtrafikk
kan være praktisk for mange, men i mindre grad for eldre seniorer.
I dag må personer som er 80 år eller eldre,
få en helseattest hvert tredje år for å beholde førerkortet. Dette
er en særskilt diskriminerende regel knyttet til alder som flere andre
land har gått bort fra. Bruk av kognitiv test er kontroversiell
også faglig sett og skal ikke lenger være en hovedregel. Etter forslagsstillernes
oppfatning kan imidlertid praksis knyttet til denne regelen fremstå
som tilfeldig og kan gi fare for forskjellsbehandling. Regelen om
helseattest er tidligere vedtatt fjernet av Stortinget, men ikke fulgt
opp av regjeringen. Forslagsstillerne mener at kravet til aldersdiskriminerende
helseattest skal oppheves.