Bakgrunn
Dagens regelverk for statsborgerskap må strammes ytterligere
inn. Forslagsstillerne mener at det må bli vanskeligere å komme
til Norge uten noen som helst tilknytning og bli norsk statsborger.
Tall fra Norge og Danmark viser at det er enorme forskjeller i antallet
nye statsborgerskap. Tall fra UDI viser at Norge i 2024 ga 27 276
nye norske statsborgerskap. Til sammenligning viser tall fra Danmarks
Statistik at Danmark i 2024 ga 6 255 nye danske statsborgerskap.
Dette er nesten enn dobling fra året før (3 355), men fra et langt
lavere nivå enn i Norge (37 278). De siste fire årene under regjeringen
Støre har Norge gitt norsk statsborgerskap til 144 830 personer
fra 2021 til 2024, dette er nesten syv ganger flere enn i Danmark
(21 242). Tall fra UDI for 2024 viser at Norge ga flest nye statsborgerskap
til syrere med 3 746, og i løpet av de siste fire årene er det blitt
gitt norsk statsborgerskap til 18 289 syrere i Norge, mens Danmark
bare har gitt dansk statsborgerskap til 336 syrere. Det vil si at
Norge har gitt statsborgerskap til 54 ganger flere syrere enn Danmark
har gjort. Det er også enorme forskjeller på statsborgerskap til
eritreere, tall fra UDI viser at Norge har gitt statsborgerskap
til 11 560 eritreere de siste fire årene, mens tallet i Danmark
er 21.
Sverige er som vanlig i en ekstrem ytterkant
også når det gjelder statsborgerskap: 67 789 fikk svensk statsborgerskap
i 2023 ifølge Statistikdatabasen. I perioden 2021–2024 ble det gitt
312 357 svenske statsborgerskap, det er over dobbelt så mange statsborgerskap
som det som ble gitt i Norge i den samme perioden. Tall for 2024 viser
at det ble gitt svensk statsborgerskap til 62 989 personer. Forslagsstillerne
er svært bekymret for hvordan Sverige vil håndtere dette; de har
store problemer med utenforskap, sosiale kostnader og alle slags
konflikter allerede nå. Forslagsstillerne viser til at Danmark har
klart å samle et politisk flertall for en bærekraftig og fornuftig politikk.
Sverige har derimot valgt å holde en egen og farlig kurs, mens Fremskrittspartiet
i Norge trenger å få med flere på en helt nødvendig kursendring.
Statistisk sentralbyrå (SSB) sin statistikk
viser at syrere typisk har relativt kort botid når de får norsk
statsborgerskap, og dette stemmer godt overens med det generelle
mønsteret man ser blant innvandrere fra land utenfor Europa. Den
gjennomsnittlige botiden tenderer til å være kort, om lag sju år
eller litt mer, for innvandrere med opprinnelse utenfor kontinentet,
mens den er lengre blant innvandrere fra land som Polen, Russland, Sverige
og spesielt Storbritannia. I SSB sin statistikk vises det til:
«I såkalte kohortanalyser,
der man har fulgt innvandrere over en tiårsperiode fra de ankom
landet, har vi tidligere sett at tendensen til å få norsk statsborgerskap
i løpet av disse første årene varierer en hel del. Blant flyktninger
og særlig statsløse er det vanlig å naturaliseres tidlig i oppholdet,
gjerne så fort man oppfyller minimumskravene for botid.
Dette gjenspeiler antagelig at norsk statsborgerskap har
større praktisk nytte for disse gruppene enn for andre innvandrergrupper,
slik som arbeidsinnvandrere. Norsk statsborgerskap gir beskyttelse
mot utvisning, rett til å stemme i og stille ved stortingsvalg og
tilgang til konsulær bistand når en er i utlandet. Det norske passet er
dessuten et nyttig reisedokument ved at det gir visumfrihet i mange
land og utvidede reisemuligheter, særlig sammenlignet med en del
ikke-europeiske pass. For flyktninger vil det også spille en rolle
at man i utgangspunktet ikke er i stand til å returnere til hjemlandet.
Å få norsk statsborgerskap kan dermed oppleves mer nødvendig, ikke
minst for å integreres inn i et samfunn man forventer å bli i.»
(Molstad, C. S. (2024, 2. mai) Mange syrere fikk norsk statsborgerskap.
SSB)
Dette er en klar indikasjon på at norsk statsborgerskap
er sterkt ønsket, men samtidig lett å få. I Norge er statsborgerloven
en rettighetslov som først og fremst er knyttet til botid, mens
det i land som Danmark, Sveits og Østerrike stilles en rekke andre
krav før man kan tildeles statsborgerskap. Forslagsstillerne vil
påpeke at man kan leve et fullverdig liv som innbygger i Norge uten
å være norsk statsborger. Det har derimot alvorlige negative konsekvenser
dersom feil personer blir norske statsborgere. Forslagsstillerne
mener det ikke er noen grunn til at personer som har innvandret
til Norge, trenger et norsk statsborgerskap. Norsk statsborgerskap
bør bare gis til personer som er født av norske foreldre, og som
samtidig har en spesiell tilknytning til Norge, personer som er
født i Norge, eller personer som utviser en ekstraordinær innsats
for å bli norsk. Med andre ord mener forslagsstillerne at det ikke
skal være tilstrekkelig å være født i utlandet med en norsk mor
eller far, det må kunne vises til at barnet har fast tilknytning
og samvær med den norske forelderen.
Problematikken rundt fremmedkrigerne som reiste fra
Norge til Syria og Irak for å tilslutte seg Den islamske staten
(IS), illustrerer dette og understreker viktigheten av å gjøre innstramminger
i regelverket for statsborgerskap. I årene etter 2012 var det i
overkant av 100 personer som reiste fra Norge på denne måten. Om
lag 60 pst. av disse hadde norsk statsborgerskap. Dagens regelverk gjør
at det potensielt er mange født i kalifatet som har krav på et norsk
statsborgerskap, ved at deres fremmedkrigerfar hadde norsk statsborgerskap.
Også i de tilfeller der far dør før barnet blir født, er det tilstrekkelig
at faren var norsk statsborger da han døde, for at barna skal ha
rett på norsk statsborgerskap. Dette understreker viktigheten av
å oppstille krav om at barn født i utlandet må ha en fast tilknytning
og samvær med den biologiske forelderen som innehar det norske statsborgerskapet.
I senere tid har man stått overfor alvorlige
problemer fordi personer som har sin lojalitet til terrorregimer og
fiender av Norge, har fått norsk statsborgerskap. Skadevirkningene
av slike tabber er uopprettelige.
I tilfeller hvor det er blitt avdekket at personer
har fått norsk statsborgerskap på falske premisser, skal statsborgerskap
tilbakekalles. Man skal ikke premieres med å beholde norsk statsborgerskap
og oppholdstillatelse bare man lykkes med å lure norske myndigheter lenge
nok.