Bakgrunn
Bilen er det viktigste og mest fleksible transportmiddelet
vi har. Til tross for bilens avgjørende betydning for persontransporten
arbeides det både politisk og byråkratisk gjennom avgiftssystemet
for å begrense folks frihet til å velge bilen som transportmiddel
samt å kunne velge bil etter eget behov.
Bilistene tvinges til å betale for de samme
ulempene mange ganger i et avgiftssystem som består av både kjøps-,
eie- og bruksavgifter. Engangsavgiften med ekstreme satser og utslag
er en av grunnene til at Norge kommer dårlig ut sammenliknet med
andre land. Høye drivstoffpriser har over tid vært en byrde for
både husholdninger og bedrifter. Regjeringen har i denne situasjonen
dessverre valgt å øke den totale avgiftsbelastningen på drivstoff
ytterligere. I Sverige har regjeringen redusert drivstoffkostnadene
selv om man hverken har oljeinntekter eller et oljefond. Bilavgiftene
gjør norske forbrukere fattigere mens en allerede rik stat blir
enda rikere.
I Fremskrittspartiets tid i regjering ble bilavgiftene redusert
samtidig som det ble gjennomført en omfattende utbygging av hovedveinettet.
Dagens regjering har valgt motsatt tilnærming. Kjørtøyavgiftene
er økt betydelig, og bilen er gjeninnført som avgiftspolitisk melkeku.
Samtidig tapper regjeringen samferdselssektoren for penger. Investeringene
i hovedveinettet er redusert samtidig som vedlikeholdsetterslepet
fortsetter å øke.
Forslagsstillerne mener at avgiftssystemet for
kjøretøy må være teknologinøytralt. Folk skal selv får velge kjøretøy
og teknologi ut fra eget ønske og behov. Det må legges til rette
for konkurranse mellom ulike drivlinjer for å gi forbrukerne valgmuligheter
og godt tilpassede produkter.
Et fortsatt mangfold av kjøretøy og drivlinjer
er også viktig i beredskapssammenheng. En elektrisk kjøretøypark
har liten nytteverdi i en krisesituasjon når strømnettet rammes.
Forsvarets rekvisisjonsordning for blant annet kjøretøy er her et
godt eksempel på utfordringen. Av 14 000 kjøretøy som kan rekvireres,
er så godt som alle bensin-, diesel- eller hybridkjøretøy. Det er
grunn til å tro at dersom dagens avgiftspolitikk får fortsette,
kan det etter hvert bli vanskelig å finne kjøretøy med en drivlinje
som er brukbar ved beredskapsbehov. Forslagsstillerne motsetter
seg en avgiftsbasert avvikling av nysalg av bensin-, diesel- og
hybridbiler.
Engangsavgiften har som oppgave å skaffe staten inntekter
og har en innretning med ekstreme satser og utslag. Støre-regjeringen
har økt avgiften med særlig kraftige utslag for ladbare biler. Tidligere
var det ikke engangsavgift på elbiler, men dette er nå innført av
Arbeiderpartiet sammen med Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.
Avgiften innskrenker folks valgfrihet og bremser nybilsalget samtidig
som den har en inflasjonsdrivende effekt. Forslagsstillerne mener
at avgiften og de ekstreme utslagene må reduseres. Det må være opp
til den enkelte, ikke politikere eller byråkrater, å velge bil. Forslagsstillerne
mener at vektkomponenten i realiteten er en skatt på trafikksikkerhet.
Store og sikre biler får uforholdsmessig høye avgifter med dagens
innretning. Det er også slik at eiere av bensin-, diesel- og hybridbiler pålegges
å betale avgift for egenvekt to ganger – noe som er sterkt urimelig.
Dobbeltbeskatningen av vekt må opphøre.
Engangsavgiften er denne stortingsperioden økt
betydelig. For ladbare biler har enkeltmodeller fått en avgiftsøkning
på mer enn 200 000 kroner. Gjennomsnittlig betalt engangsavgift
for en ny dieselbil i 2023 var hele 330 000 kroner. Dagens struktur
i engangsavgiften gir ekstreme utslag. Forslagsstillerne viser til
at Fremskrittspartiet har stemt imot alle økninger i engangsavgiften som
regjeringen, med støtte av Sosialistisk Venstreparti, har gjennomført
denne stortingsperioden.
Det må gjøres endringer i engangsavgiften som
gir et lavere avgiftsnivå og en enklere struktur, og som skjermer
mot ekstreme utslag.