Avdekke flere
Det trengs mer politi og bedre etterforskning
for å møte forsøkene på bedrageri og svindel. Den nye kriminaliteten
er mer profesjonell, digital og organisert. Det krever et moderne
politi med kompetanse og kapasitet til å etterforske mer kompleks
kriminalitet. Det er mangel på stabil etterforskerkompetanse i politiet,
noe som gjør etterforskningen mindre effektiv.
Mer kriminalitet skjer digitalt, og de kriminelle
jobber aktivt for å skjule sine digitale spor. Med mer komplekse
metoder for å begå kriminalitet trenger politiet mer kompleks kompetanse.
Regnskaps- og økonomikompetanse er også viktig for å avdekke kriminalitet. Politiet
har ansatt såkalte spesialetterforskere, som er for eksempel økonomer,
revisorer eller teknologer. Det trengs flere spesialetterforskere
i politiet fremover for å gjøre politiet i stand til å håndtere
morgendagens kriminalitet.
Et styrket politi krever også en tilsvarende
styrking av påtalemyndigheten for å sørge for at saker om økonomisk
kriminalitet blir ført for retten. Påtalemyndigheten i de respektive
politidistriktene, statsadvokatembetene og Økokrim bør styrkes.
Høyre foreslo i sitt alternative statsbudsjett
for 2024 å øke antall spesialetterforskere og styrke bemanningen i
politiet. Forslagsstillerne mener det er nødvendig med en styrking
av påtalemyndighetens kapasitet for å avdekke økonomisk kriminalitet,
bidra til økt inndragning og sørge for at flere blir dømt.
En annen måte å gjøre politiet mer egnet på
er å sørge for at det finnes mulighet til en spisset politiutdanning
innen økonomisk kriminalitet. Dagens politiutdanning er en generalistutdanning.
Med bruk av mer spesialistutdanninger i politiet kan man utdanne
politi som er i stand til å reagere raskere på den økonomiske kriminaliteten
og etterforske og ettergå kriminaliteten grundigere.
Det bør også vurderes om dagens etterforskningshjemler
er tilstrekkelige. For eksempel er det ikke anledning til å benytte
kommunikasjonskontroll for «alminnelig» økonomisk kriminalitet.
Utgangspunktet er at kommunikasjonskontroll og skjult ransaking
kun kan benyttes i saker med en strafferamme over ti år eller dersom
det fremgår særskilt av straffeprosessloven. Blant annet er det
anledning til ekstensiv bruk av skjulte etterforskningsmetoder ved
narkotikakriminalitet. Stadig mer organisert kriminalitet dreies
over mot økonomisk kriminalitet, da dette har et stort profittpotensial.
Denne kriminaliteten er svært samfunnsskadelig, og politiet må ha
tilstrekkelige virkemidler for å stoppe kriminaliteten.
Ifølge Europol bruker 60 pst. av de største
kriminelle nettverkene profesjonelle tilretteleggere når de begår kriminelle
handlinger. Økokrim skrev i sin temarapport om profesjonelle aktører
at:
«Tilgang eller evne til å påvirke profesjonelle
aktører er ofte en forutsetning for at enkelte typer kriminalitet
lykkes og ikke avdekkes av politi og kontrolletater.»
Blant disse profesjonelle aktørene finner man
advokater, regnskapsførere, revisorer, eiendomsmeglere, personer
innen bank og finans samt ansatte i helsesektoren. Menneskene i
disse yrkene har det til felles at de har god forståelse av regelverket.
Økokrim påpeker videre at aktørene kjennetegnes av «høy grad av
tillit og med liten grad av ekstern kontroll». I tillegg er det
en utfordring knyttet til korrupsjon, for eksempel i forbindelse
med offentlige innkjøp.
Personer som driver økonomisk kriminalitet,
bruker ofte flere plattformer for å lykkes. Dette betyr at det er
mange aktører som hver for seg har kunnskap om kriminaliteten som
blir begått. Pengene føres inn på en bankkonto, bedrageri gjennomføres
gjennom internett og registreres av en teleoperatør. For privatpersoner
og bedrifter besitter særlig teleoperatører og banker mye informasjon,
også om brukernes normaladferd og betalingsmønstre. Ved plutselige
endringer i adferd kan aktører som banker og teleoperatører oppdage
at enkeltpersoner er utsatt for svindel eller forsøk på svindel.
Informasjon om personer eller selskaper må ofte registreres i offentlige
registre, og opplysninger om skatt innrapporteres til Skatteetaten.
Samlet sett kan flere aktører ha observert kriminell virksomhet
uten at de har anledning til å varsle hverandre. Bedre informasjonsutveksling
vil både kunne forebygge kriminalitet, men også avdekke kriminalitet som
er begått. Regelverket er et hinder. I tillegg er det mangel på
en god delingskultur. Ny teknologi kan gjøre det enklere å dele
informasjon på tvers av aktører. Ved informasjonsdeling er det viktig
at personvernhensyn ivaretas.