Bakgrunn
I 2024 var ett av fire tog rundt Oslo forsinket i rushtid, i tillegg
var mange avganger innstilt. Altfor mange pendlere lurer hver dag
på om de kan stole på toget. Samfunnet kan ikke leve med at så mange
mennesker står på perrongen hver dag og lurer på om de rekker fram
til jobb i tide, eller om de får hentet barna i barnehagen.
Selv om norske togkunder relativt hyppig opplever forsinkelser
og innstillinger, er det et stort underforbruk av passasjerrettighetene.
Svært få ber om refusjon når toget ikke går som det skal. Det kan
være flere grunner til det, det kan være lite kjennskap til hvilke
rettigheter man har, eller det kan være komplisert å søke om refusjon
for å få tilbake en relativt liten sum. Små engangssummer kan imidlertid
bli mye over et år. Forbrukerrådet beregnet i januar 2024 at norske
togpassasjerer årlig går glipp av opptil 100 mill. kroner i refusjoner.
Når få krever refusjon merker heller ikke jernbaneselskapene den fulle
negative konsekvensen av forsinkelsene. Det kan dermed bli et disinsentiv
for å forbedre punktligheten. I noen europeiske land er refusjon
av jernbanebilletter når toget ikke går som det skal, mer eller
mindre automatisert. Passasjerrettighetene må opprettholdes overfor
passasjerene uavhengig av hvem som har skyld i forsinkelsen eller
innstillingen.
At toget går når det skal er selvfølgelig også viktig for å øke
tilliten til jernbanen. De viktigste årsakene til forsinkelser og
innstillinger de siste årene har vært feil på infrastruktur og mangel
på materiell. Bane NOR bør ha fokus på sin kjerneoppgave, som er
å sørge for at jernbaneinfrastrukturen fungerer. Man har sett at
mange tog kjøres med færre togsett enn planlagt. Forklaringen har
vært at mange tog ble ødelagt i fjor vinter, og at vedlikeholdet
har vært for dårlig over tid. Disse har stått i lang kø for å bli
reparert og man må basere seg på mer enkeltsett enn ønsket også
framover. Det er verdt å merke seg at Flytoget, som har eid sine
egne tog, har den eldste togparken, men også den som fungerer best.
Vedlikeholdet av togmateriell fungerer ikke godt nok i dag, det
bør derfor vurderes hvordan man gjennom insentiver og avtaler kan
forbedre dette med mål om bedre oppetid og verdibevaring. Det må
også lages en materiellplan som sikrer nok tilgjengelige tog for
fremtiden.
For å bedre tilbudet på den enkelte jernbanestrekning, kan det
være flere mindre tiltak som sammen vil gi effekt. Disse kan iverksettes
mens man venter på de større langsiktige tiltakene som Bane NOR
har ansvaret for. På Sørlandsbanen er det etablert en task force
som har identifisert hele 150 slike tiltak. Alle aktører i regionen
jobber mot et felles mål om å oppnå punktlighet på 90 pst. Det bør
gjøres flere steder.
Flere hendelser har reist spørsmål ved om beredskapen er god
nok i jernbanesektoren, og om man har gode nok planer for hva som
skal skje ved en krise. Som eksempel kan det nevnes Randklev bru
og 1. juledag 2024 da alle tog stod stille.
Gjennom Vy eier staten et skandinavisk transportkonsern i sterk
utvikling. At eierskapet er organisert gjennom Samferdselsdepartementet,
som også har rollen som regulator, skaper uklarhet og kompleksitet
i styringslinjene. Det bidrar også til å skape usikkerhet og mistillit
mellom de ulike aktørene i jernbanesektoren. For å styrke Vys videre
utvikling og jernbanesektorens forutsetninger for å lykkes bør derfor statens
eierskap til Vygruppen flyttes fra Samferdselsdepartementet til
Nærings- og fiskeridepartementet.